پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۹۷
بالا  بودن قيمت روغن موتور نشان دهنده كيفيت بالا  نيست
بسياري از مردم تصور مي كنند گران بودن قيمت روغن موتور نشان دهنده كيفيت بالا تر است؛ در حالي كه اين موضوع حقيقت ندارد.
در سالهاي اخير تعداد توليدكنندگان روغن موتور و نامهاي تجاري در اين زمينه افزايش يافته است. نحوه بسته بندي و تنوع محصولا ت نيز بسيار تغيير كرده است كه اين اتفاق قدرت انتخاب مصرف كنندگان را بسيار افزايش داده؛ اما صاحبان خودروها براي انتخاب دچار سردرگمي شده اند. زيرا روغن موتور تأثير زيادي در سلا مت موتور خودرو دارد و اشتباه در انتخاب روغن موتور مناسب براي هر خودرو ممكن است هزينه هاي سنگيني را بر مالك خودرو تحميل كند.توليد روغن موتور به دو شكل صورت مي گيرد. شكل اول تهيه روغن موتور از پالا يشگاه هاي نفت و افزودن مواد لا زم به آن است. در شكل دوم روغن موتور هاي كاركرده يا به اصطلا ح سوخته جمع آوري شده و پس از تصفيه، افزودني ها به آن اضافه مي شود.در ايران روغن پايه توسط پنج پالا يشگاه روغن اصفهان، تهران، آبادان، بهران و پارس توليد مي شود كه اين پنج پالايشگاه خود به طور مستقيم توليد كننده روغن موتور هستند. بقيه شركتها نيز با خريد روغن پايه از اين پالا يشگاه ها و يا خارج از ايران روغن موتور توليد مي كنند.در حال حاضر سالا نه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن روغن موتور در ايران مصرف مي شود كه بخش عمده توليد توسط شركتهاي نفت سپاهان، ايرانول، بهران و پارس صورت مي گيرد.مهندس مرتضي عزيزي، مدير عامل يك شركت توليد كننده روغن پايه و روغن موتور در مورد نحوه انتخاب روغن موتور توسط مصرف كنندگان، مي گويد: بررسي ها نشان مي دهد تنها يك درصد مردم روغن  خودروي خود را تعويض مي كنند و بقيه توسط تعويض روغني ها صورت مي گيرد. وي در مورد استفاده از روغن هاي تصفيه شده، مي گويد: اگر روغن خوب تصفيه شود مشكلي پيش نميآيد؛ اما تشخيص اين موضوع توسط مالك خودرو يا فروشنده به سختي صورت مي گيرد و در خيلي موارد غيرممكن است.عزيزي مشكل اصلي را ناآشنايي مصرف كنندگان با روغن موتور مناسب براي هر خودرو و «گريد» آن ذكر مي كند و مي گويد: بسياري از مصرف كنندگان نمي دانند روغن موتور مناسب خودروي شان چيست و به اشتباه از روغن موتور نامناسب استفاده مي كنند. براي شناسايي روغن موتور مناسب لازم است به دفترچه راهنماي خودرو توجه شود.وي در پاسخ به اين پرسش كه قيمت گران تر نشان دهنده كيفيت مناسب روغن موتور است، مي گويد: قيمت روغن موتور به گريد آن و هزينه هاي توليدكننده بستگي دارد.ضمن آنكه نوع افزودني ها، كاركرد يك نوع روغن موتور را افزايش مي دهد، بنابراين قيمت نيز افزايش مي يابد.وي ادامه مي دهد: هزينه هاي شركتهاي توليدكننده نيز در قيمت مؤثر است. مثلا ً شركتهاي بزرگتر و به روزتر كه توليد بيشتر و بهره وري بالا تري داشته باشند و خود نيز توليد كننده روغن پايه باشند مي توانند محصولا ت خود را با قيمت هاي پايين تري روانه بازار كنند.عزيزي در مورد نظارت مؤسسه استاندارد بر توليد روغن موتور، معتقد است: بخشي از گريدهاي توليدي مشمول استاندارد اجباري است؛ اما گريدهاي جديد استاندارد ندارد.

درحاشيه خبرها
افت شديد قيمت در بازار موتور سيكلت
فرهاد اسفندياري 
اين روزها قيمت انواع موتور سيكلت به صورت فروش نقدي در بازار تهران بيش از ۲۰ درصد نسبت به دو ماه ابتدايي پاييز امسال افت كرده است. به طوري كه قيمت تيپ رايج سي جي ۱۲۵ به حدود ۴۳۰ هزار تومان رسيده است.
بخش اعظم خريد و فروش در بازار موتور سيكلت توسط عمده فروشان و توليد كنندگان به صورت نسيه و از طريق چك هاي مدت دار صورت مي گيرد و به تازگي با تغيير قانون چك، بيشتر فروشندگان عمده و توليد كنندگان با مشكل روبه رو شده اند، در نتيجه فروش به صورت نسيه با احتياط صورت مي گيرد.
افت قيمت موتور سيكلت در فصل سرما امري طبيعي است؛ اما امسال اوضاع كاملا ًمتفاوت است. زيرا توليد موتور سيكلت به حدي زياد شده است كه هيچ كس اميدوار نيست قيمت ها در بهار سالآينده افزايش يابد.
نياز بازار ايران به موتور سيكلت سالانه در حدود ۷۰۰ هزار دستگاه برآورد مي شود كه تا دو سال پيش توليد همواره كمتر از ميزان تقاضا بود و معمولا ًتوليد كنندگان، محصولات خود را پيش فروش مي كردند؛ اما در دو سال گذشته عرضه و تقاضا تقريباً به حالتي متعادل نزديك شد و امسال ميزان عرضه بسيار بيشتر از تقاضا شده است، به طوري كه افت قيمت ها در سال جاري براي اولين بار شدت گرفت و موتورسيكلت هايي كه سال گذشته با قيمت ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به صورت نقدي معامله مي شد، در حال حاضر به دو سوم قيمت خريد و فروش مي شود. حتي اجباري شدن شماره گذاري موتور سيكلت در كارخانه ها كه موجب كندي عرضه اين محصول شد نيز نتوانست از شدت ورود موتورسيكلت به بازار بكاهد.
فعالان بازار پيش بيني كرده اند بهار سالآينده قيمت ها كمتر از پنج درصد افزايش يابد و سالآينده سال نابودي موتور سيكلت هاي ارزان و بي كيفيت باشد. زيرا با اشباع بازار و خاطره مصرف كنندگان از محصولات بي كيفيت به تدريج مصرف كنندگان به فرآورده هايي  رو خواهند آورد كه با قيمت نسبتاً ارزان كاركرد بهتري داشته باشند.
همچنين خدمات پس از فروش و تأمين قطعات از اين پس عامل بسيار مهم تري در بازار موتور سيكلت خواهد شد و خريداران محصولي را انتخاب مي كنند كه شبكه خدمات پس از فروش گسترده تري داشته باشد.
برنامه هايي نيز از سوي سنديكاي توليد كنندگان موتور سيكلت، وزارت صنايع و مؤسسه استاندارد در جريان است تا توليد محصولا ت بي كيفيت سال آينده با محدوديت مواجه شود. اما مهم ترين عامل براي ارتقاي كيفيت موتورسيكلت هاي توليدي، فشار مصرف كنندگان و امتناع آنان از خريد اين گونه محصولا ت است.

بازارچه خودرو
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |