يكشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۰
جشنواره ۲
Front Page

نظرخواهي از چهره هاي فعال سياسي
فوتبال، جشنواره، تحصن، هيچكدام!
دغدغه آدمهاي سياسي در اين روزها شبيه آن چيزي نيست كه ما داريم.گرچه يك نماينده مجلس مي گويد: تلويزيون مي آورند و بازي را مي بينند.
دو سال پيش، بازي دو تيم استقلال و پرسپوليس و تئاترهاي جشنواره فجر در يك زمان برگزار مي شد در برخي از سالن هاي تئاتر، تلويزيون به جاي بازيگران قرار گرفت 
002505.jpg
اداره هواشناسي هواي دوشنبه را ابري همراه با باد پيش بيني كرده است. در اين شرايط ايستادن در صف سينما جذابتر است يا سفر به ورزشگاه آزادي؟ براي سياسي ها ظاهرا هيچكدام.
آزاده بهشتي 
اتفاقات مهم، هميشه در يك زمان رخ مي دهند. زماني كه دو سال پيش، بازي دو تيم استقلال و پرسپوليس و برخي از تئاترهاي جشنواره فجر در يك زمان برگزار مي شد، در برخي از سالن هاي تئاتر، تلويزيون به جاي بازيگران قرار گرفت و عوامل و دست اندركاران تئاتر، از بازيگر و كارگردان و دستيار تا عوامل فني در كنار يكديگر به تماشاي فوتبال پرداختند.
تفاقات مهم، هميشه در يك زمان رخ مي دهند. وقتي كه امسال نيز بازي دو تيم پرسپوليس و استقلال درست در مهمترين روزهاي نمايش فيلم فجر قرار است برگزار شود، آن وقت است كه بايد بين تماشاي فيلم هاي فجر و رفتن به استاديوم و حتي تماشاي فوتبال اين دو تيم از تلويزيون،يكي را انتخاب كرد.
زماني كه بحث انتخاب تماشاي فيلم و فوتبال پيش مي آيد، حتي سياستمداران هم مسايل مهم سياسي را كنار گذاشته و دست به انتخاب مي زنند. زماني كه به سراغ نمايندگان مجلس رفتيم و در اين مورد از آنها سوال كرديم با وجود اينكه برخي از آنها در تحصن بودند به اين سوال پاسخ دادند.
علي تاجرنيا، نماينده مردم مشهد معتقد است، درست است كه ما در تحصن به سر مي بريم ولي از اين فوتبال، نمي شود گذشت. در حقيقت اين نماينده مجلس با وجود اينكه در تقابل سياسي مهمي به سر مي برد اما بين تماشاي فوتبال و فيلم فجر، فيلم فجر را انتخاب مي كند. او عضو هيات رئيسه استقلال و فدراسيون فوتبال است و طبيعي است كه نسبت به اين ماجرا حساس باشد.
نماينده سنندج نيز از قرار دادن تلويزيون در محيط تحصن خبر داد و گفت: «كه در اين شرايط كه در تحصن به سر مي برند، احتمالا براي تماشاي فوتبال، تلويزيوني در محيط تحصن قرار مي دهيم.»
بهاءالدين ادب، با بيان اينكه در سال هاي گذشته به تماشاي فيلم فجر مي رفته است، گفت: «امسال به خاطر موضوع تحصن، نمي توانم به ديدن فيلم هاي فجر بروم و بايد در مجلس حاضر باشم و اگر اين موضوع اتفاق نمي افتاد قطعا به تماشاي فيلم هاي فجر مي رفتم.»
برخي از نمايندگان نيز نسبت به ديدگاه سياسي خود، موضوع انتخاب تماشاي فوتبال و فيلم فجر را موضوعي كاملا سياسي مي دانستند و از اينرو بر اين باور بودند كه بايد تماشاي فيلم فجر را انتخاب كنند.
اسماعيل ططمري، نماينده كرمانشاه در پاسخ به اين سوال گفت: «من ترجيح مي دهم، فيلم فجر را براي تماشا انتخاب كنم چون موضوع دهه فجر و برنامه هايي كه به آن مربوط مي شود كاملا سياسي است.» وي معتقد است فيلم هايي كه با عنوان جشنواره دهه فجر به نمايش گذاشته مي شود، از آنجا كه اين برنامه در سالروز پيروزي انقلاب اسلامي، برگزار مي شود پس اهميت آن نسبت به تماشاي بازي دو تيم فوتبال استقلال و پيروزي بيشتر است.
يك نماينده ديگر كه به صراحت گفت كه در هر شرايطي تماشاي داربي فوتبال را ترجيح مي دهد. او اعتقاد دارد هيجان ناشي از تماشاي چنين مسابقه فوتبالي، هرگز در سالم سرد و تاريك سينما قابل لمس نيست.
اكرم مصوري منش، نماينده اصفهان، گفت: «من اصلا اهل تماشاي فوتبال نيستم، ولي از طرفي، زنان نمي توانند به ورزشگاه بروند.» وي ترجيح مي دهد در صورت انتخاب به تماشاي فيلم هاي فجر بپردازد. شهربانو اماني، نماينده اروميه نيز با تاكيد بر اينكه در شرايط فعلي بهتر است در مجلس به تحصن خود ادامه دهد، گفت: « من ترجيح مي دهم تلويزيون را تماشا نكنم و در اين شرايط بهترين كار پرداختن به تحصن در مجلس است.»
ديگر نماينده اروميه اما با ديدي كاملا تجربي و اجتماعي به بررسي اين دو موضوع پرداخت.
فتاح پور با بيان اينكه فوتبال موضوعي است كه نتيجه آن كاملا روشن است، گفت: «در فوتبال دو تيم با تكنيك ها و روش هاي كاملا مشخص به رقابت مي پردازند و در نهايت يكي از دو تيم در اين رقابت برنده خواهند شد و يا نتيجه مساوي به پايان مي رسد (غير از اين مگر اتفاق ديگري مي افتد؟).»
وي با بيان اينكه هر فيلم حاوي يك پيام است كه در زندگي كاربردهاي مثبت دارد، گفت: «من ترجيح مي دهم به تماشاي فيلم هاي فجر بپردازم كه در حقيقت برگزيده ترين فيلم ها از بهترين كارگردانان داخلي و خارجي است.» وي ادامه داد: «پيام هايي كه در فيلم ها نهفته است براي زندگي خصوصي و اجتماعي مفيد است و من فكر مي كنم بهتر است به تماشاي اين فيلم ها بپردازم، پيام هايي كه از طريق آن دريافت مي كنم در زندگي و حرفه ام به من كمك كند.»
اسماعيل فرجي، دبير كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران نيز در اين پرسش و پاسخ با ابراز تاسف از اينكه در مسافرت است و نمي تواند هيچ كدام از اين دو موضوع را پيگيري كند، گفت: «در صورتي كه در مسافرت نبودم ترجيح مي دادم فوتبال را تماشا كنم.»
در حقيقت از ميان افراد پرسش شونده، دبير كميسيون فرهنگي شوراي شهر، تنها فردي بود كه پيگير فوتبال بود.
وي با بيان اينكه قرار بوده است سينماي خاصي براي اعضاي شوراي شهر در نظر گرفته شود، گفت: «با اين وجود هنوز سينماي خاصي به عنوان محل تماشاي فيلم يا فيلم هاي فجر براي اعضاي شوراي شهر معرفي نشده است.»

قانون چي شد؟
هر بخش جشنواره، داوران مخصوصي دارد ولي خب، مسلما بخش مسابقه سينماي ايران در كانون توجه قرار دارد و انتخاب داوران اين بخش هم حساس تر است.
داوران بخش مسابقه فيلم هاي ايراني از اين قرارند: محمد داودي، علي نصيريان، ابوالحسن داودي، مينو فرشچي، مجتبي راعي، سيد مهدي شجاعي و محمدرضا بزرگ نيا.
قانون مي گويد كسي كه در جشنواره، فيلم دارد (در قالب بازيگر، كارگردان، تهيه كننده، فيلمبردار و غيره) نبايد جزو داوران باشد ولي ظاهرا اشتباهي شده است! آقاي محمد داودي دستيار فيلمبرداري «اشك سرما» است كه اتفاقا هم در بخش مسابقه فيلم هاي ايراني و هم در گروه داوري اين بخش وارد شده است. خب، البته بعضي ها از اين مسأله راضي نيستند و شايد اين اتفاق را اتفاقي نمي دانند! ولي كسي كه بيشتر از همه اعتراض دارد، كسي نيست جز اميرحسين شريفي، تهيه كننده فيلم «اشك سرما.» ايشان از اينكه كسي چپ چپ به فيلمش نگاه كند، اصلا خوشش نمي آيد.
شريفي مي گويد: قانون جشنواره مي گويد هر كسي كه فيلم در جشنواره دارد نمي تواند داور باشد و اگر اين فيلم جايزه بگيرد، مي گويند يكي از داورها چون جزو عوامل فيلم بود كمك كرده است! و خب، درست به همين علت اضافه كرد: «من به عنوان تهيه كننده، مخالف هستم. يا من بايد فيلمم را بيرون بكشم و يا ايشان اين فيلم را داوري نكند.»
ايشان در اين گفت وگو به حضور محمد داودي اعتراض نكرده است. اما چرا؟

ازبيلبورد تا بوتيك
گلزار، چند وقت است كه حسابي درگير است. از يك طرف درگير عكس هاي تبليغاتي اش براي پوشاك آقايان است كه بايد مدام به روز شود و از طرف ديگر بازي در فيلم كارگردان هايي است كه از او يك عكس نمي خواهند، بلكه هزاران فريم تصوير او را مي خواهند تا به خيلي چيزها برسند.
جالب اينجاست كه امسال در جشنواره، گلزار در فيلمي به نام «بوتيك» بازي كرده است.
بوتيك به كارگرداني حميد نعمت الله، داستان جواناني است كه برسر مغازه مشتركشان درگير مي شوند.
بوتيك، روز يكشنبه در سينما كريستال ۲ ساعت ۱۱ و ۲۱ و دوشنبه ساعت ۳۰/۲۰ در سينما فلسطين ۲ اكران مي شود. فقط مي ماند اينكه جناب گلزار كه سينما را عشقشان مي دانند بين كار اول (تبليغات) و عشقش (سينما) خيلي، فرق نمي گذارد.

وزير نبود
اگر چند ساعت قبل از شروع مراسم افتتاحيه به سالن ميلاد برويد و ببينيد كه يكي از مسوولان برگزاري جشنواره، عليرغم تمام خستگي و فشار ناشي از كار، شما را با چهره باز و لبخند تحويل مي گيرد چه احساسي به شما دست مي دهد. «محمدي» در پاسخ به اولين سوال ما كه از او پرسيديم، چه مي كنيد؟ مي گويد: «هيچي ايستاده ام و به تماشاگران نگاه مي كنم»! از او درباره ويژگي هاي جشنواره امسال مي پرسيم و مي گويد «خودتان بياييد ببينيد.»
در مراسم افتتاحيه امسال حضور بيش از دو هزار نفر تماشاچي پيش بيني شده بود. تا آخرين لحظات، قبل از شروع برنامه افتتاحيه، حضور رامبد جوان به عنوان مجري قطعي به نظر مي رسيد. همچنين كارگرداني اين مراسم برعهده اميد اثباتي است و بالاخره اينكه برخلاف هميشه، سخنراني وزير ارشاد در اين برنامه منتفي است چراكه ايشان در مكه مكرمه به سر مي برند.

بازار از فردا
ايلنا - هفتمين بازار بين المللي فيلم ايران از فردا تا ۱۷ بهمن ماه همزمان با بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر در محل مركز آفرينش هاي هنري حجاب از ساعت ۳۰:۹ تا ۱۸ هر روز برقرار است. در اين بازار براي نخستين بار عرضه كنندگان محصولات سينمايي، ويديويي و برنامه هاي تلويزيوني خارجي نيز حضور مي يابند. غرفه هاي هفتمين بازار بين المللي فيلم و برنامه هاي تلويزيوني به ابعاد تقريبي ۹ مترمربع و داراي مانيتور، دستگاه پخش ويديو، ميز و صندلي است كه از سوي برگزاركننده در اختيار موسسه قرار مي گيرد. از سوي برگزاركنندگان اين بازار تاكيد شده است كه حداقل يك نفر از نمايندگان موسسه اي كه غرفه دارد بايد به زبان انگليسي آشنا باشد.

۲۸ سيمرغ
طبق آخرين سرشماري، كل تعداد سيمرغ هاي اهدايي امسال ۲۸ عدد است كه اميدواريم نصيب كساني شود كه استحقاقش را دارند.

توجه به گيشه
اوايل تابستان وقتي كه داوود نژاد و تيمش در ميدان دربند مشغول فيلمبرداري «ملاقات با طوطي» بودند پلان هايي را مي ديديم كه آرزوي ديدن آنها روي پرده تا جشنواره طول كشيده است. داوود نژاد كه پيش از اينها با مصائب شيرين و بچه هاي بد، كلي سر و صدا راه انداخته بود با فاميل هايش فيلم «بهشت  از آن تو» را ساخت كه فيلم خوش ساختي بود. اما حالا در ملاقات با طوطي، داوود نژادها بازيگران اصلي نيستند و مهتاب كرامتي و محمدرضا فروتن و ميترا حجاز، نقش اول هاي فيلم هستند. دو سه فيلم قبلي داوود نژاد درخانه سينما بيشتر تحويل گرفته شد. بايد ببينيم كه جشنواره ۲۲ از ملاقات با طوطي راضي مي شود يا نه. ملاقات با طوطي روز يكشنبه ساعت ۳۰/۲۰ در سالن ۲ سينما فلسطين در بخش فيلم ميهمان، اكران مي شود. نكته جالب اين فيلم تعداد بازيگران زن مشهور جوان است از قرار معلوم، داوود نژاد تكليفش را با گيشه روشن كرده است.

گاو خوني وبهروز افخمي
سرانجام بعد از سال ها افخمي را در بخش مسابقه سينماي ايران و البته بخش بين المللي مي بينيم. آخرين حضور افخمي در جشنواره به ۶ سال قبل و فيلم «جهان پهلوان تختي» بر مي گردد. حالا او با اقتباسي كه از رمان ماندگار «گاو خوني» نوشته جعفر مدرس صادقي كرده به جشنواره آمده و بعيد نيست چند تا جايزه بخصوص در بخش بين المللي ببرد. بهرام رادان، كسي كه نقش اصلي داستان را به عهده دارد فقط ۱۵ دقيقه در فيلم، ديده مي شود و بقيه شخصيت ها هم حضور كوتاهي دارند. گاو خوني هم مثل چند فيلم افخمي به صورت اسكوپ فيلم برداري شده و صدايش هم دالبي است همه اينها باعث مي شوند خيلي ها بي صبرانه منتظر نمايش فيلم و ديدن اين قصه رازآلود باشند. خب، انتظار به پايان رسيده اولين نمايش فيلم، روز دوشنبه ساعت ۱۹ در سينما سپيده است. خود افخمي هم اگر درگير مساله تحصن نباشد، حتما مي آيد و فيلمش را مي بيند.

|  جشنواره ۱  |   جشنواره ۲  |   جشنواره ۳  |   جشنواره ۴  |   جشنواره ۵  |   جشنواره ۶  |
|  جشنواره ۷  |   جشنواره ۸  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |