سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۱ - Feb 3, 2004
إِنَّكَ لَسْتَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ.
تو از اجل خويش، پيش نخواهي افتاد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
به هر درش كه بخوانند بي خبر نرود
خوشا دلي كه مدام از پي نظر نرود
ولي چگونه مگس از پي شكر نرود
طمع در آن لب شيرين نكردنم اولي
سيروس الوند:
جشنواره فجر محلي براي بروز استعدادهاي سينمايي است
يك  كارگردان  فيلم  گفت : برنامه ريزي  دقيق ، همه  جانبه نگري ، تقويت  باورهاي  هنري  در حوزه  ارزيابي  آثار سينمايي  به  ارتقاي  رويدادهاي  هنري  همچون  جشنواره  فجر منجر مي شود.
«سيروس  الوند» در گفت  و گو با  ايرنا افزود: اعتبار جشنواره ها به  آثار حاضر در آن بستگي  دارد، هر چه  عرصه  براي  ورود محصولات  كيفي  به  رويدادهاي  هنري  آماده  باشد، فضاي  رقابت  و كيفيت  جشنواره  بالاتر مي رود.وي  كه  با فيلم  «برگ  برنده » در جشنواره  فجر امسال  حضور دارد، خاطرنشان  كرد: رفتار ضابطه مند و بدور از سليقه هاي  شخصي  و مديريت  متمركز، از ويژگي هاي  مديريت  فرهنگي  به  خصوص  در حوزه  سينماست .اين  فيلمساز، جشنواره  فجر را محلي  براي  عرضه  آثار جديد و زمينه اي  براي  بروز استعدادهاي  سينمايي  ارزيابي  كرد و بر تدوين  مقرراتي  منسجم  براي اين  رويداد هنري  تأكيد كرد.وي  گفت : به  نظر مي رسد با مجموع  شرايط بوجود آمده  و توليد آثار متنوع ، امسال  شاهد جشنواره اي  خوب  باشيم ، البته  بايد منتظر ماند.
«الوند» ابراز اميدواري  كرد كه  با اجراي  صحيح  برنامه هاي  اعلام  شده  معاونت  سينمايي ، ساز و كار مناسب  براي  عرصه  توليد، توزيع  و نمايش  فيلم  فراهم  شود.

شيوه برگزاري جشنواره تئاتر فجر، تغيير نمي كند
مهمترين دستاورد تئاتر، در چند سال گذشته، حضور تماشاگران مشتاقي است كه براي تئاتر، سرودست مي شكنند و حاضرند به هر قيمتي، تئاتر خود را حفظ كنند.
مرتضي كاظمي، معاون امور هنري وزارت ارشاد در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب گفت: قطعا اين سرمايه، هم براي مسئولان و هم براي هنرمندان الزاماتي را به همراه مي آورد بدين معنا كه مسئولان، بايد در جهت گسترش امكانات بكوشند و هنرمندان نيز بايد در فكر گسترش دايره مخاطبان خود باشند.وي با اشاره به استقبال چشمگير مردم از نمايش هاي شركت كننده در جشنواره، اين حضور پرشور را نقطه قوت بزرگي براي تئاتر دانست و افزود: در حال حاضر همه تلاش ما بايد در جهت حفظ اين سرمايه بزرگ باشد.وي همچنين درباره تغيير شيوه برگزاري جشنواره، شيوه فعلي را مورد تأييد بسياري از هنرمندان توصيف كرد و افزود: حضور نمايش ها در جشنواره موجب مطرح شدن آن به لحاظ مطبوعاتي، عمومي و هنري خواهد شد.وي گفت: در حال حاضر، ميان هنرمندان درباره اين شيوه كه اول كارها به معرض اجراي عمومي درآيند و بعد به جشنواره راه يابند، اتفاق نظر وجود ندارد و بسياري از آنان، شيوه فعلي را قبول دارند.وي گفت: به هر حال هر شيوه اي، محاسن و معايبي دارد و طبعا در يك نشست جمعي، بايد شيوه اي را برگزيد كه مناسب شرايط تئاتر ما باشد و در حال حاضر، هدف جشنواره كه همان برقراري ارتباط با مردم است، مهم تر از شيوه برگزاري جشنواره است.

بهارستان
تفاهمت را با من قسمت كن
و مهرباني را
همين نياز كه باهم شريك درد و غميم
براي ما كافي است
براي بودن ما افتخارآميز است.
جواد شجاعي فرد

نگارستان
مارا
001914.jpg
۱.ژاك لويي داويد jacques- louis David
۲.تولد: پاريس ۱۷۴۸ / وفات: بروكسل ۱۸۲۵
۳.سبك نقاش: نيوكلاسيك (احياي شيوه و اصول كلاسيك باستاني) بعضي كارشناسان نيز سبك او را «باروك» مي دانند.
۴.زندگينامه نقاش: او ابتدا به سبك روكوكو نقاشي مي كرد اما سپس به سوي باروك و كلاسيك روي آورد. او نيز يكي از انقلابيون بود و براي خلع لويي شانزدهم كوشيد. داويد از حاميان «ناپلئون» بود چرا كه ناپلئون قبل از رسيدن به حكومت نقاش ماهري بود!
۵.نام تابلو و مشخصات: مرگ مارا /۱۷۹۳ /رنگ روغن روي بوم/
۳/۱۲۸*۱۶۵ سانتي متر.«ژان پل مارا»، يكي از رهبران انقلاب فرانسه و يكي از دوستان صميمي «داويد» بود. اين رهبر انقلابي را با چاقو و در وان حمام منزلش به قتل رساندند و نقاش اين صحنه را به خوبي ترسيم كرده است.
بدن بي جان انقلابي، زخم خون آلود او، آلت قتاله، نور زيبا و صورت رنگ پريده و بي جان مقتول و زمينه تيره پشت صحنه نقاشي، زنده، زيبا و گوياست.
۶.محل نگهداري تابلو: موزه هنر روياكس دس بيوكس /بروكسل.

بزرگداشت هدايت و فروغ در تهران
از صادق هدايت و فروغ فرخزاد، چهره هاي سرشناس ادبيات معاصر ايران تجليل مي شود.
به گزارش ايرنا مراسم بزرگداشت «صادق هدايت» ۲۸ بهمن ماه همزمان با سالگرد تولد اين نويسنده، در خانه هنرمندان ايران برگزار مي شود. در اين  مراسم ، دومين  «جايزه  ادبي  داستان  نويسي  هدايت » نيز به  برگزيدگان  اين  دوره ، اهدا خواهد شد.«جهانگير هدايت » از دست اندركاران  اين  برنامه ، روز يكشنبه  با بيان  اين  مطلب  گفت: مراسم  سالگرد تولد هدايت  در سه  بخش  سخنراني ، اجراي  نمايش  «وغ وغ  صاحاب » و اعطاي  جايزه  ادبي  داستان  نويسي  هدايت ، برگزار مي شود.وي ، از «منوچهر آتشي » و «محمد صنعتي » به  عنوان  سخنرانان  اين  مراسم  نام  برد.جهانگير هدايت  با بيان  اينكه  «جايزه  ادبي  صادق  هدايت » در سه  بخش  داستان  كوتاه ، نقد كتاب  و مرور آثار اعطا مي شود، افزود: در بخش  نخست ، به  سه  نويسنده  «تنديس  هدايت » و به  سه  نويسنده ، لوح  قدرداني  اهدا مي شود.«در هر يك  از بخشهاي  نقد كتاب  و مرور كتاب  نيز به  سه  نويسنده  جوايزي  اعطا مي شود و جايزه  ويژه  مسابقه  به  فردي  تعلق  مي گيرد كه  در ۱۵ سال  اخير، بيشترين  و بهترين  كارها را درباره  آثار هدايت  ارايه  داده  است .»برادرزاده  صادق  هدايت  گفت : اين  جايزه  ادبي  سراسري ، توسط خانواده  هدايت و «سايت  سخن »، در سطح  كشور برگزار مي شود.
سالگرد فروغ
مراسم  سالگرد «فروغ  فرخزاد» شاعر معاصر نيز۲۶ بهمن  ماه  در دفتر «انجمن مهرجام» با حضور جمعي  از شاعران  و نويسندگان  برگزار مي شود.
«پوران  فرخزاد»، خواهر فروغ، در اين مورد گفته است: هر سال  به  منظور احترام  و زنده  نگه  داشتن  يادفروغ  و با درخواست  علاقه مندان  او در كشور، با امكانات  مالي  محدودمراسم  بزرگداشت  او برگزار مي شود.«انجمن  فرهنگي  مهرجام» تشكلي  غير دولتي  است  كه  در زمينه  نقد كتاب  وشعرخواني  فعاليت  دارد.

محمود دولت آبادي:
آثار كلاسيك ادبي در ايران فيلم و نمايش نمي شوند
آثار كلاسيك ادبي در همه كشورهاي دنيا تبديل به فيلم و نمايش مي شود، اما در ايران متأسفانه اين كار به صورت جدي صورت نمي گيرد. «محمود دولت آبادي» در گفت وگو با خبرگزاري «مهر» گفت: در كشور ما بيشتر كساني كه اين كار را انجام مي دهند، توانايي آن را ندارند، مگر افرادي مانند «بهرام بيضايي» كه نادر هستند.
وي تصريح كرد: براي تبديل يك متن كهن به فيلم يا نمايشنامه بايد كار را به اهل فن سپرد، نه اينكه به كسي سپرده شود كه توانايي به تصويركشيدن آنچه در متن ادبي آمده است را نداشته باشد. اين آثار نبايد بهانه اي باشد براي استفاده هاي موسمي و پركردن وقت هاي خالي.
دولت آبادي كه سابقه نوشتن نمايشنامه و فيلمنامه را نيز در كارنامه خود دارد، اظهار داشت: براي مثال، در به تصويركشيدن آثار بزرگي مانند شاهنامه فردوسي بايد از افراد توانمند در عرصه هاي شاهنامه شناسي و از توانايي هاي موجود براي نمايشنامه نويسي و فيلمسازي استفاده كرد، اما متاسفانه در ايران، تاكنون از نويسندگان و افراد توانمند در عرصه نمايشنامه نويسي و فيلمسازي خواسته نشده است كه براي بازنويسي خلاقه و به تصوير كشيدن آثار بزرگ ادبي كاري كنند.

بليت هاي جشنواره فيلم هر روز به فروش مي رسد
روابط عمومي جشنواره  بين  المللي  فيلم فجر اعلام  كرد از امروز سه شنبه  بليت نمايش  فيلم  هاي  شركت  كننده  در جشنواره  به  طور روزانه  در گيشه  سينماهاي  نمايش  دهنده ، عرضه  خواهد شد.
اين  روابط عمومي در اطلاعيه اي  در اين باره  افزود: به  منظور پاسخگويي  مناسبتر به  مخاطبان  برنامه هاي  جشنواره ، از تاريخ  ۱۴ بهمن  برنامه  پيش  فروش  رزرو ۲۴ ساعت  قبل  از نمايش  تعطيل  و سهميه  مربوط تا پايان  جشنواره  روزانه  در اختيار متقاضيان  قرار مي گيرد.

۵۰ موزيسين و شاعر براي خلق يك اثر همكاري كردند
استاد فضل الله توكل، ارسلان كامكار، مجتبي ميرزاده، ابراهيم لطفي، علي شيباني، خاچيك بابائيان، بهنام و بهزاد خدارحمي و بيش از ۳۰ موزيسين ديگر، به اتفاق احسان و حسين خواجه اميري، براي نخستين بار در خلق يك اثر موسيقايي همكاري كردند.
در اين اثر موسيقايي، به نام «من و بابا» كه شامل آثاري چون جان بابا، بچه هاي خيابوني، شهزاده، راز دل، فسانه، عشق و هوس، فردا، از من جدا مشو (آواز) و خداحافظ است، دو ترانه آن به شكل دوصدايي توسط «حسين و احسان خواجه اميري» اجرا شده است.اين آثار، متشكل از موسيقي ايراني و تلفيق سازهاي جديد، از معدود آثار موسيقايي ايران در سالهاي اخير است كه با اين تعداد موزيسين و نوازنده و در طي دو سال خلق شده است.
احسان خواجه اميري كه خود پيش از اين، ساخت موسيقي بيش از هفت آلبوم موسيقي ديگر هنرمندان را بر عهده داشته است در آلبوم «من و بابا»، از اشعار حافظ، بامداد جويباري و استاد فضل الله توكل استفاده كرده است.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
عصاي خاچيك
بچه ها مي دانستند كه بارها ناخواسته باعث آزار و سلب آسايش پيرمرد و پيرزن شده اند. وقت و بي وقت با ضربه هاي محكمشان به توپ پلاستيكي، در زهوار دررفته خانه قديمي به صدا درآمده بود و درپي آن داد و هوار مادام گلي و مسيو خاچيك.
حالا ملتمسانه عصاي پيرمرد را مي خواستند،  براي بيرون كشيدن توپ كه در گرماگرم بازي، زير ماشين گير كرده بود.
در چشم هاي آبي آشنا نشانه اي از خشم نبود.
محمود تقوي تكيار

روزنگار
متمم
ميرزا جواد سعدالدوله، ميرزاحسن خان مشارالملك، ميرزا صادق خان مستشارالدوله، حاج سيدنصرالله سادات اخوي، حاج محمدحسين امين الضرب، و سيدحسن تقي زاده در چنين روزي در سال ۱۲۸۵ از سوي مجلس شوراي ملي مامور تدوين متمم قانون اساسي مشروطه شدند.تدوين اين متمم كه در واقع اصول و موضوعات اساسي نظام تازه را در بر مي گرفت، مدت ها به طول انجاميد و با كشمكش و دشواري به امضاي محمدعلي شاه رسيد.
جمهوري
رهبر انقلاب اسلامي ايران، در چنين روزي در سال ۱۳۵۸، دو روز پس از ورود به كشور پس از ۱۵ سال تبعيد، در مقابل خبرنگاران قرار گرفت. امام خميني گفت: من سلطنت شاه را قانوني نمي دانم. رژيم سلطنتي از اول غيرقانوني بود. مجلس موسسان به زور تاسيس شد و به اين ترتيب رژيم شاه از اول جنبه قانوني نداشت. ما اين دولت (دولت بختيار) را نمي توانيم بپذيريم. ملت ايران رأي بر سقوط سلطنت داده است. بنابراين ما نه مجلس را قبول داريم و نه حكومت را قانوني مي دانيم. بايد دولت كنار برود. شوراي انقلاب حكومت تعيين خواهد شد و حكومت موقت موظف خواهد بود كه مقدمات رفراندوم را تهيه كند. قانون اساسي كه تدوين شده به آراء عمومي گذاشته مي شود كه اگر مردم قبول كردند رژيم جمهوري و قانون جمهوري خواهد بود. من اعلام مي كنم كه دولت فعلي غاصب است و غيرقانوني است و اگر زيادتر از اين لجاجت كنند، مسئول خواهند بود... بختيار را در صورتي مي پذيرم كه استعفا دهد.
شاپور بختيار، نخست وزير وقت اما، هنوز اميدوار بود. او همان روز اعلام كرد حاضر به همكاري با طرفداران آيت الله خميني است و نه تنها وزراي طرفدار ايشان را در يك دولت ملي خواهد پذيرفت، بلكه نقش آيت الله را در حل و فصل مسائل اجتماعي و مذهبي به رسميت مي شناسد. بختيار در عين حال تلويحاً هشدار داد كه در ۵۰ سال گذشته هرگز ارتش تا اين حد از يك نخست وزير اطاعت نداشته است. هرچند اضافه كرد قصد استفاده از ارتش عليه مردم را ندارد... كشاكش، به اوج خود نزديك مي شد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
نوزاد به جاي غده سرطاني
لستر: از چند روز قبل يك خانم ۴۰ ساله در انگليس در شكم خود احساس درد مي كرد، درحقيقت شكم او متورم شده بود.
وي براي اينكه مطمئن شود كه باردار نيست دوبار تست بارداري انجام داد كه هر دو بار نتيجه اين آزمايش منفي بود.
به هرحال، وي ديروز به بيمارستان مراجعه كرد و از پزشكان خواست تا غده سرطاني را از داخل شكمش بيرون  آورند. اما ۲۰ دقيقه بعد، اين خانم يك پسربچه ۳ كيلوگرمي به دنيا آورد.
سرقت جوراب براي زندانيان بي بضاعت
نيويورك: نظافتچي يك زندان در آمريكا طي دو سال اخير ۲۲۸۴ جفت جوراب به ارزش ۱۳ هزار دلار از زندانيان زندان محل خدمت خود به سرقت برده و احتمال دارد به حبس محكوم شود.
وي در اين دوره هر روز حين نظافت زندان، جوراب هاي زندانيان را به سرقت مي برد و اين جورابها را در اختيار زندانيان بي بضاعت قرار مي داد.
قهرمان مسابقه  خوردن بال مرغ
فيلادلفيا: يك خانم ۴۵ كيلوگرمي در آ مريكا برنده مسابقه خوردن بال مرغ در فيلادلفيا شد. اين خانم موفق شد در اين مسابقه ۱۶۷ بال مرغ بخورد و با دو بال اختلاف نسبت به رقيب خود قهرمان شود.
اين خانم قبلاً طي ۱۲ دقيقه ۲۴ ساندويچ سوسيس و در ۸ دقيقه ۶۸ تخم مرغ آب پز مصرف كرده بود.
محدوديت خريد اسباب بازي براي پيرها
لندن: چند روز قبل يك پيرزن ۸۴ ساله با يك فروشگاه اسباب بازي تماس گرفت و درخواست يك «پازل» ۵ پوندي كرد. اما به محض اينكه اپراتور، سن اين خانم را متوجه شد اعلام كرد، بر اساس قوانين فروشگاه، ارسال اسباب بازي براي افراد پير ممنوع است چون آنها قادر به امضاء كردن و پركردن فرم درخواست اسباب بازي نيستند.
در پي اين قضيه، پيرزن به مديريت فروشگاه شكايت كرد و مدير در پاسخ مشتري شاكي اعلام كرد، قانون فوق مربوط به افراد بالاي ۹۰ سال است و به همين دليل او مي تواند پازل خريداري كند.
جايزه براي كشف نويسنده ويروس
نيويورك: مديران شركت مايكروسافت براي شخصي كه موفق شود نويسنده ويروس كامپيوتري جديد را شناسايي  كند، ۱۴۷ هزار پوند جايزه درنظر گرفته اند.
در صورتي كه كاربران دريافت كننده اين ويروس بخش «پيوتس» نامه الكترونيكي خود بازكنند، اين ويروس گسترش خواهد يافت.
محكوميت شركت هواپيمايي
لندن: چندي پيش يك مسافر هواپيما كه از معلوليت رنج مي برد از شركت هواپيمايي خواست تا براي سوار شدن وي به هواپيما، ويلچر تهيه كند. اما شركت هواپيمايي براي ارائه چنين خدماتي از مسافر ۱۸ پوند هزينه دريافت كرد.در پي اين اتفاق، مسافر به دادگاه شكايت كرد و قاضي پرونده نيز ضمن محكوم كردن شركت هواپيمايي حكم داد۱۳۳۶، دلار غرامت به مسافر پرداخت شود.
به گفته قاضي، شركتي كه ۱۶۵ ميليون پوند در سال سود خالص دارد نبايد بابت تهيه ويلچر از مسافران معلول پول دريافت كند.
نبش قبر
والادوليد: ديروز چند سارق در شهر والادوليد اسپانيا وارد قبرستان اين شهر شدند و اقدام به نبش قبر ۶ قبر قديمي كردند.
آنان پس از نبش قبر، استخوان  هاي اجساد را به سرقت بردند و اين اسكلت ها را در كنار رودخانه رها كردند. هنوز مشخص نيست كه انگيزه سارقان از انجام چنين كاري، چه بوده است!

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۵۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۳۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و ۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه  نوا: نمايشگاه حجم هاي پارافيني شبنم لالمي / ۱۶ تا ۲۱ بهمن / بزرگراه چمران، پل مديريت، جنب داروخانه مديريت، پلاك ۴۱ / تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳
* نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي ناديا شكرايي پور / تا ۱۴ بهمن / شهرك قدس، فاز ۳، خيابان دوم، شماره ۱۱۶۵ تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
* نگارخانه بامداد: نمايشگاه گروهي تصويرسازي / تا ۱۵ بهمن / خيابان مطهري، خيابان جم، كوچه ماگنوليا، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷
* نگارخانه آريا: نمايشگاه نقاشي شيرين پيله وري و گلشن تجدد / تا ۱۷ بهمن / خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوچه زرين، شماره ۱۱ / تلفن: ۸۷۲۷۰۸۳
* مركز فرهنگي - هنري صبا: نمايشگاه ۱۰ نقاش نوگراي اصفهاني / تا ۱۶ بهمن / خيابان طالقاني، جنب سينما فلسطين / خيابان مظفر، پلاك ۵۳
* گالري راه ابريشم: نمايشگاه عكس با موضوع مترو آثار محمد غزالي و رضا پايداري / تا ۳۰ بهمن / خيابان آفريقا، تابان شرقي، شماره ۷۵ / تلفن: ۸۷۸۸۲۵۹
* گالري آتشزاد: نمايشگاه گروهي آثار طراحي معاصر / تا ۱۶ بهمن / ميدان ونك، خيابان توانير، ساختمان ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷
* نگارخانه  نقش جهان: نمايشگاه نقاشي منيژه زارع مجتهدي / ۱۶ تا ۲۱ بهمن / زعفرانيه، چهارراه اول، نبش پرزين، شماره ۱۲، تماشاگه زمان / تلفن: ۲۴۱۸۶۴۱
* نگارخانه الهه: نمايشگاه نقاشي ناصر محمدي / ۱۴ تا ۲۰ بهمن / خيابان آفريقا، گلفام، شماره ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۹۶۸۶

گل و گياه
گل برف
001911.jpg
نام علمي: Galanthus nivalis
خانواده: AMARYLLIDACEAE
گياهي پيازي است به بلندي ۱۰-۱۵ و گستردگي ۵-۸ سانتي متر، داراي برگهاي نواري شكل به رنگ سبز مايل به خاكستري و گلهاي سفيد با لكه هاي سبز كه اواخر زمستان و اوايل بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان نسبتا سايه، خاك غني از هوموس و مرطوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در اواخر بهار يا اواخر تابستان و يا در پاييز (زماني كه پيازها دوره استراحت خود را طي مي كنند) امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |