سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۱ - Feb 3, 2004
تحولات انتخابات پس از استعفاي ۱۲۵ نماينده مجلس
اعلام استعفاي ۱۲۵ نماينده مجلس كه در آن گفته شده است چون زير فشارها، امكان ادامه خدمت به مردم براي آنان باقي نمانده است و رد صلاحيت هاي گسترده مانع برگزاري انتخابات آزاد است بحران اخير را وارد مرحله تازه اي كرد .
پس از قرائت استعفانامه جمعي نمايندگان مستعفي، رئيس مجلس گفت، استعفاي نمايندگان هفته آينده در دستور كار مجلس قرار مي گيرد. پس از اين استعفا شماري از نمايندگان در قالب تذكرات آيين نامه اي و برخي ديگر در گفتگو با خبرگزاريها مواضع خود را در اين باره بيان كردند.
گزيده اظهارات نمايندگان،  مقام هاي دولتي و فعالان سياسي درباره اين موضوع و ديگر تحولات انتخابات به شرح زير است:
كروبي: مشكل رد صلاحيت ها
بايد با تدبير مقام معظم رهبري حل شود
مهدي كروبي رييس مجلس شوراي اسلامي در نشست علني روز يكشنبه مجلس از مقام معظم رهبري خواست مشكل كنوني را حل نمايند.
رييس مجلس اظهار داشت: من و آقاي خاتمي (رييس جمهور) از شب گذشته (شنبه شب) اقدام جديدي را شروع كرده ايم و از رهبري خواسته ايم مشكل را حل كنند.
كروبي تصريح كرد: متاسفانه به فرموده رهبري توجه نكردند، اگر به فرموده رهبري توجه مي كردند،  مساله حل مي شد و ما از شوراي نگهبان نيز اكنون مي خواهيم همان فرموده رهبري را رعايت كند.
رئيس مجلس در آغاز جلسه علني يكشنبه گذشته پس از استعفاي دسته جمعي ۱۲۵ نماينده در خلال نطق خود از نمايندگان خبرگان قانون اساسي كه در قيد حيات هستند خواست شهادت بدهند كه آيا منظور آنها از نظارت در قانون اساسي همين نظارتي است كه شوراي نگهبان مي گويد يا نه؟
دو نگاه درباره راي خبرگان قانون اساسي
محمد رشيديان نماينده آبادان و عضو پيشين خبرگان قانون اساسي در همان جلسه در تذكري آيين نامه اي گفت: هيچ نظارتي به معناي دخالت نيست و اگر قرار بود شوراي نگهبان به رد صلاحيت اقدام كند در قانون اساسي به آن اشاره مي شد.
عباس شيباني عضو ديگر خبرگان قانون اساسي نيز ديروز به ايسنا گفت: منظور ما از لفظ نظارت شواي نگهبان اين بود كه شورا نظارت داشته باشد بر اينكه كانديداها صلاحيت ورود به مجلس را داشته باشند. شوراي نگهبان بايد افرادي را به مجلس (بفرستد) كه صلاحيت حفظ اسلام را داشته باشند.
استعفاها قابل بحث در مجلس نخواهد بود
رئيس فراكسيون كارگزاران سازندگي مجلس شوراي اسلامي گفت: طبق قانون اگر تعداد استعفاهاي نمايندگان به اندازه اي باشد كه مجلس از اكثريت بيفتد، اين استعفاها قابل بحث در مجلس نخواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس نماينده مردم رفسنجان به پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور گفت: طبق آئين نامه،  بايد مساله استعفاها در مجلس مطرح شود و سپس در اين زمينه راي گيري صورت گيرد.علي هاشمي در پاسخ به اين سوال كه آقاي خاتمي اعلام كرده اند با هم آمده ايم با هم مي رويم، اگر ايشان استعفا دهند شما چه خواهيد كرد؟ گفت: ما عضو يك فراكسيون هستيم و به صورت شخصي تصميم نمي گيريم. اگر آقاي خاتمي استعفا دهند، در اين مورد در فراكسيون كارگزاران سازندگي تصميم گيري خواهيم كرد.
دادستان كل كشور:
انتخابات با قوت در اول اسفند برگزار خواهد شد
دادستان كل كشور با رد احتمال تغيير در زمان برگزاري انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي، تاكيد كرد كه انتخابات در اول اسفند، با قوت برگزار خواهد شد.
به گزارش ايرنا آيت الله «عبدالنبي نمازي» اين سخنان را در حاشيه ديدار از «نمايشگاه قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا» سپاه پاسداران و در پاسخ به سئوال خبرنگاري درباره «تاثير تحصن و احتمالا استعفاي برخي نمايندگان بر برگزاري انتخابات» ابراز داشت.
جبهه مشاركت در انتخابات
اول اسفند، شركت نمي كند
دبير كل جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت كه اين تشكل در انتخابات اول اسفندماه شركت نخواهد كرد.
به گزارش ايرنا،  محمد رضا خاتمي عصر ديروز در پايان كنگره ششم جبهه مشاركت ايران اسلامي در جمع خبرنگاران افزود: مستندات غير قانوني بودن انتخابات را به مردم اعلام خواهيم كرد، اما به آنها حكم نمي كنيم در انتخابات شركت نكنند. وي تصريح كرد: تصميم براي شركت يا عدم شركت مردم در انتخابات با خود آنهاست ، اما طبعاً حضور نداشتن احزاب و گروهها در انتخابات در مشاركت مردم تاثير خواهد داشت.
مصاحبه ها قديمي است
ستاد انتخابات كشور با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد مصاحبه هايي كه اخيرا از فرمانداران استان تهران در صدا و سيما پخش مي شود، مربوط به قبل از زماني است كه وزارت كشور، خواستار تعويق انتخابات شد و فرمانداران پس از اين تصميم مصاحبه اي نكرده اند. در اين اطلاعيه صدا و سيما به «استفاده ابزاري و جناحي از رسانه ملي و تلاش براي ايجاد شائبه اختلاف بين فرمانداران»، متهم شده است.
هر گونه استعفا،
قابل پيگرد قضايي است
رييس هيات نظارت بر انتخابات تهران،  ري، اسلامشهر و شميرانات گفت: «هرگونه استعفا در اين موقعيت به عنوان اختلال در روند انتخابات محسوب شده و قابل پيگرد قضايي است». به گزارش ايرنا حجت الاسلام احمد عظيمي زاده در جلسه شوراي معاونين  هيات نظارت انتخابات حوزه انتخابيه تهران، گفت: «اين استعفا و لحن بيانيه استعفا دهندگان و همچنين بعضي از بيانات افراد رد صلاحيت شده، نشان داد كه شوراي نگهبان به وظيفه خود به دقت و با رعايت قانون عمل كرده  است.»
تنها راه حل، حكم حكومتي است
قائم مقام سياسي حزب موتلفه اسلامي گفت: تنها راه حل مشكل بررسي صلاحيت ها، «حكم حكومتي» مقام معظم رهبري است. حميد رضا ترقي در گفت و گو با ايرنا در نيشابور افزود: شوراي نگهبان براساس ضوابط قانوني صلاحيت  نامزدهاي انتخابات مجلس را بررسي و نتيجه را اعلام كرده است. ليكن با توجه به اعتراض برخي از نمايندگان مجلس تنها راه حل مشكل صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي حكم حكومتي مقام معظم رهبري است.
حاضريم ثابت كنيم
معاون سياسي وزير كشور و رييس ستاد انتخابات كشور گفت: حاضريم در هر مرجع و محكمه اي رد صلاحيت فاقد مدارك قانوني بسياري از داوطلبان را ثابت كنيم.
سيدمرتضي مبلغ در گفت و گوبا ايسنا تاكيد كرد: بسياري از چهره هاي سرشناس و ارزشمند كشور، كه ميزان تعهد، تدين و اعتقاد و التزام آنان به اسلام و نظام اسلامي و قانون اساسي به هيچ وجه كمتر از اعضاي شوراي نگهبان و هيات مركزي نيست، بدون هيچ دليل معتبر قانوني رد صلاحيت شده اند و ميدان رقابت در اكثر حوزه هاي انتخابيه عملا يكطرفه و بدون رقيب شده است.
مبلغ ادامه داد: بررسي هاي كارشناسانه و دقيق ما نشان داده است كه براي اكثريت بسيار بالايي از رد صلاحيت شدگان، نه از مراجع مسئول قانوني در مهلت مقرر سند و مدرك قانوني ارسال شده و نه در بررسي هاي محلي هيات هاي اجرايي دلايل قانوني براي رد صلاحيت آنان پيدا شده است؛ ما حاضريم در هر مرجع و محكمه اي اين موضوع مهم را ثابت كنيم.
تحصن، تاكنون مجرمانه نبوده است
رييس كل دادگستري استان تهران درباره تحصن و استعفاي جمعي از نمايندگان مجلس كه در اعتراض به رد صلاحيت هاي داوطلبان انتخابات مجلس هفتم، صورت گرفته است، گفت تا زماني كه تحصن به صورت مدني باشد و حرف ها به صورت مدني زده شود، دادگستري كاري ندارد.
عليزاده در عين حال گفت كه تاكنون اقدام مجرمانه اي كه باعث ورود دادگستري به موضوع تحصن نمايندگان شود، رخ نداده است.
رييس كل دادگستري تهران،  در پاسخ به اين سئوال كه «اگر تحصن واستعفاي نمايندگان و برخي مسئولان دولتي، انتخابات را به تاخير بياندازند، چه حكمي خواهد داشت؟»، گفت: «اينكه گفته مي شود مثلا انتخابات به تاخير بيافتد چه مي شود، بايد گفت اگر توافق ميان وزارت كشور و شوراي نگهبان صورت گرفته باشد و در مسير قانوني باشد، كسي كاري ندارد.
اما اگر در مسير اجراي انتخابات كاري انجام بگيرد كه قانون جمهوري اسلامي آن را جرم شناخته باشد، آنجا دادگستري وارد شده و هر چه اقتضاي آن اعمال مجرمانه باشد، مطابق آن رسيدگي وحكم صادر مي كند.»

اظهارات جديد سخنگوي هيأت نظارت
سيدمحمد جهرمي سخنگوي هيأت مركزي نظارت بر انتخابات گفت: طرح سه فوريتي مجلس درمورد عرفي كردن احراز صلاحيت ها نشان داد كه نمايندگان خودشان نيز بحث احراز صلاحيت ها را قبول دارند ولي سعي در اين دارند كه قانون اساسي را دور زده و به نفع خودشان از آن بهره برداري كنند.
وي در گفت وگوي اختصاصي با همشهري ضمن تأكيد بر اجراي فرمايشات مقام معظم رهبري در شوراي نگهبان افزود: اگر ما مي خواستيم احراز صلاحيت يقيني را اجرا كنيم كمتر از ۱۰۰۰ نفر به تأييد مي رسيدند و احراز حدود ۴۴۰۰ نفر نشان مي دهد احراز صلاحيت ها عرفي بوده است.
وي در پاسخ به اظهارات برخي نمايندگان مبني بر منتشر ساختن دلايل رد صلاحيتشان گفت: هنوز هيچ درخواست كتبي مبني بر منتشر ساختن دلايل ردصلاحيت ها از سوي هيچ ردصلاحيت شده اي به دست ما نرسيده است ولي اگر برخي كانديداها بخواهند اقتدار نظام را زير سئوال ببرند مجبور خواهيم شد براي تنوير افكار عمومي اسنادي را در رابطه با افرادي كه صلاحيت ندارند منتشر سازيم.وي افزود: مواضع جديدي كه از سوي برخي مسئولين هيأت هاي اجرايي اعلام مي شود نشان از يك امر برنامه ريزي شده در جهت اجرا نكردن بحث انتخابات مي باشد و اين كه آنان مي خواهند در مقابل قانون و مردم بايستند كه در چنين مواردي مردم پاسخ مناسبي به آنان خواهند داد.وي علت اين كه برخي نمايندگان در دوره ششم تأييد صلاحيت شده اند ولي در اين دوره ردصلاحيت شده اند را اين مسئله دانست و تأكيد كرد: ما نسبت به دوره قبل، اطلاعات كاملتري را نسبت به كانديداها داشتيم كه دو دليل داشت. يكي تشكيل بانك اطلاعات كانديداهاي نمايندگي مجلس در شوراي نگهبان و ديگر اين كه مراجع چهارگانه اطلاعات كامل تري را در اختيار ما قرار دادند.
لازم به ذكر است مشروح اين گفت وگو به زودي در همشهري چاپ خواهد شد.

انفجار مين در منطقه مرزي سومار
بخشدار بخش مرزي سومار نفت شهر گفت: در اثر انفجار مين در مناطق مرزي اين بخش، در هفته گذشته هفت زاير كه در قالب يك گروه ۲۴ نفره قصد داشتند به صورت غيرقانوني به كشور عراق سفر كنند، كشته شدند.«نعمت نازپرورده» در گفت وگو با ايرنا افزود: در اثر برخورد اين گروه به مناطق آلوده به مين ۱۰ نفر ديگر نيز به شدت مجروح شدند.
وي اظهارداشت: اين گروه كه همگي افغاني هستند،  قصد داشتند از مسيرهاي فرعي و به صورت غيرقانوني به كشور عراق سفر كنند.

جدال بيانيه اي دولت و شوراي نگهبان درباره انتخابات
هيات  منتخب  دولت  يكشنبه  شب  در اطلاعيه اي  تاكيد كرد كه  هيچ  فهرستي  از هيات  منتخب  در اختيار شوراي  محترم  نگهبان  قرار نگرفته  و مجددا خبر منتشره  از سوي  خبرگزاري ها و صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي ايران  در اين  زمينه  تكذيب مي گردد.
به  گزارش  خبرنگار ايرنا، علي  يونسي ، محمد شريعتمداري ، اسحاق  جهانگيري ، علي  شمخاني ، بيژن  زنگنه  و اسماعيل  شوشتري   وزيران  اطلاعات ، بازرگاني ، صنايع  و معادن ، دفاع  و پشتيباني  نيروهاي  مسلح ، نفت  و دادگستري ، اعضاي  هيات  منتخب  دولت  را تشكيل  مي دهند.
واحد مركزي  خبر روز شنبه  گفت وگوي  اختصاصي  خبرنگار خود با آيت  الله احمد جنتي  دبيرشوراي  نگهبان  را منتشر كرد كه  درآن  دبير شوراي  نگهبان  بااشاره  به  برگزاري  نشست هايي  با برخي  وزيران ، عنوان  كرد: مساله اي  كه  براي اولين  بار در بيست  و پنج  سال  گذشته  مشاهده  شد و سابقه  نداشت  اين  بود كه به  ما فهرست هايي  مي دادند و مي گفتند اگر اين  افراد تاييد شوند، نظر ما تامين  مي شود.درپي انتشار اطلاعيه هيات منتخب دولت، پايگاه اطلاع رساني شوراي نگهبان ارايه ليست ۲۹۲ نفره از سوي هيات منتخب دولت را تاييد و اعلام كرد: نمايندگان دولت تنها براي حل مشكل افراد خاص، با ليست اسامي مشخص ۲۹۲ نفر، آمده بودند و كاري به بقيه مردم نداشتند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در ادامه اطلاعيه آمده است: آنچه در اطلاعيه هيات منتخب دولت، مبني بر انكار پيگيري افراد خاص و ادعاي اينكه آنها پيگير كار مردم عادي بوده اند، آمده، صحت نداشته و خلاف واقع است.
در پايان اين اطلاعيه تصريح شده است: درصورتي كه همچنان اصرار بر انكار ليست ارسالي داشته باشند، مشروح مذاكرات با نمايندگان دولت را منتشر خواهيم كرد و اسامي ارسالي را نيز به اطلاع مردم خواهيم رساند تا روشن شود كه چه كسي پيگير كار عامه مردم بوده است.

معاون وزير انرژي روسيه:
موضع آمريكا درباره همكاري هسته اي ايران و روسيه تعديل شده است
والري  گاواروخين  معاون  وزيرانرژي  اتمي روسيه  با تأكيدبر صلح  آميز بودن  همكاريهاي  هسته اي  اين  كشور با جمهوري  اسلامي ايران  ازنزديك  شدن  مواضع  واشنگتن  به  مسكو دراين  زمينه  خبر داد.
گاواروخين  در گفت  وگو  با ايرنا و در پاسخ  سئوالي  مبني  برچگونگي  مذاكرات  هفته  گذشته  جان  بولتون  معاون  وزيرامورخارجه  آمريكا بامقامهاي  روسي  درمورد برنامه هاي  هسته اي  ايران  گفت : اين  مذاكرات  در فضايي مثبت  و بدون  هيچگونه  اختلاف  نظر فوق العاده اي  صورت  گرفت .
وي  افزود: مذاكرات  با بولتون  در چارچوب  رايزنيهاي  منظم  آمريكا و روسيه در مورد روابط دوجانبه  و رژيم  منع  گسترش  سلاح  كشتارجمعي  صورت  گرفت .
گاواروخين  افزود: آمريكا اين  نكته  را درك  مي كند كه  ساختمان  واحد اول نيروگاه  بوشهر براساس  موازين  قانوني  ساخته  مي شود و اخيرا هيچگونه مخالفتي  با اين  امر ابراز نداشت .
وي  گفت : عمليات  ساخت  نيروگاه  بوشهر به  صورتي  شفاف  جريان  دارد و ايران ضمن  امضاي  پروتكل  الحاقي  آن را عملا به  اجرا مي گذارد.
اين  مقام  روس  تأكيد كرد :دراين كه  ميزان  شفافيت  ايران  درزمينه  هسته اي افزايش  يافته  هيچگونه  ترديدي  وجود ندارد و همه  از آن استقبال  مي كنند.
گاواروخين  در پاسخ  اين  سئوال  كه  بولتون  درگفت  وگو با خبرنگاران  اعلام كرد كه  ابتكار جديد بوش  درمورد تشديد رژيم  منع  گسترش  شامل  نيروگاه  بوشهرنمي شود و آيا اين  امر به  معني  تاييد صلح  آميز بودن  فعاليت  اين  نيروگاه و همكاريهاي  ايران  و روسيه  است  ؟ گفت : قطعا بله  و جز اين  هم  نمي تواندباشد.

تكذيب سفر نمايندگان آمريكا به ايران
وزير امور خارجه  ايران  اظهار داشت : اخباري  كه  در برخي  از رسانه هاي  آمريكايي  مبني  بر سفر نمايندگان  كنگره  آمريكا به  ايران  منتشرشده ، صحت ندارد و برنامه ريزي  براي  اين  سفر انجام  نگرفته  است .
كمال  خرازي  كه  روز يكشنبه  در حاشيه  نمايشگاه  عكس  و اسناد وزارت امور خارجه  به  پرسشهاي  خبرنگاران  پاسخ  مي گفت ، در ارتباط با خبر مربوط به  سفر رئيس  جمهوري  مصر به  ايران  براي  شركت  در اجلاس  دي  هشت  گفت : براساس آنچه  كه  تاكنون  اعلام  شده  است  آقاي  حسني  مبارك  در اين  اجلاس  شركت  نمي كند، ولي  هيات  عاليرتبه اي  را به  ايران  اعزام  خواهد كرد.
نمايشگاه  عكس  و اسناد وزارت  امور خارجه  در محل  دفتر مطالعات  سياسي و بين المللي  وزارت  امور خارجه  برگزار شده  است .
وزير امور خارجه  افزود: روابط ايران  و مصر، سير طبيعي  و مطمئن  خود را طي  مي كند تا در آينده  نزديك  مناسبات  رسمي برقرار شود و نكته  مهم  اين  است كه  دو طرف  تصميم  دارند، اين  مناسبات  را برقرار كنند. وي  در ارتباط با سرنوشت  چهار ديپلمات  ايراني  كه  توسط رژيم  صهيونيستي به  اسارت  گرفته  شده اند، گفت  كه  براي  پيگيري  وضعيت  ديپلمات هاي اسير ايراني در هفته  جاري  عازم  لبنان  مي شود.

در راهروهاي مجلس
* ناصر خالقي عضو هيات رئيسه مجلس و يكي از نمايندگان مستعفي گفت: مجلس شوراي اسلامي به هيچ وجه از حد نصاب نخواهد افتاد و تا ششم خرداد ۸۳ به كار خود ادامه مي دهد.
* علي رغم استعفاي نمايندگان و خروج تعدادي از آنان،كانديداهاي معتدل مجلس سعي در اين داشتند كه دستور كار مجلس نيز اجرا شود.
* قرار بود از سه شنبه جلسات مجلس به علت تبليغات انتخاباتي آنان پايان يابد ولي به علت رد صلاحيت هاي ۸۷ نماينده اين امر فعلاً ملغي است و هيات رئيسه مجلس بايد در اين زمينه تصميم بگيرد.
* يك عضو برجسته كارگزاران سازندگي در واكنش به استعفاي جمعي از نمايندگان گفت: بايد به دنبال گره گشايي باشيم با استعفا فقط مشكلات پيچيده تر مي شود.وي تاكيد كرد كارگزاران در اين شرايط ترجيح مي دهد سكوت كند.
* بهزاد نبوي در جمع خبرنگاران گفت به دليل اينكه كه براساس آئين نامه داخلي مجلس، مجلس بايد همواره حد نصاب لازم براي تشكيل جلسه را داشته باشد فقط امكان بررسي استعفاي ۹۰ نماينده وجود دارد.
* مجيد انصاري رئيس فراكسيون مجمع روحانيون مبارز اعلام كرد شوراي مركزي مجمع روحانيون در اين هفته در مورد حضور در انتخابات تشكيل جلسه داده و تصميم خود را اعلام خواهد نمود. وي تاكيد كرد: مجمع تمام توان خود را در جهت رفع مشكل پيش آمده بكار خواهد بست.
* فردي در يك تلفن مشكوك به مجلس، تهديد كرده بود كه بمبي را جلوي در اصلي مجلس كار گذاشته است. طبق اخبار شنيده شده اين بمب دستي با تدبير نيروهاي حفاظت مجلس خنثي شد.
* بهزاد نبوي و علي اكبر موسوي خوئيني دو نماينده تهران در جريان تحصن نمايندگان به درگيري لفظي پرداختند. موسوي خوئيني كه نماينده جنبش دانشجويي است، دانشجوياني را به مجلس آورده بود كه از اصلاح طلبان در جمع متحصنين انتقاد كردند و اين امر موجب ناراحتي بهزاد نبوي و تذكر دادن وي به خوئيني شد .

آيت الله هاشمي رفسنجاني:
مشاجرات گروه ها دلهره آور است
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  ديروز در نماز عيد سعيد قربان  با اشاره  به  هفتمين  دوره  انتخابات  مجلس  شوراي  اسلامي  گفت : متأسفانه  مشاجرات  سياسي  كه  بين  گروه ها و جريانهاي  سياسي  بوجود آمده ، موجب  ايجاد دلهره در داخل  و زمينه  اميد و شادي  دشمنان  شده  است .
به  گزارش    ايرنا، آيت الله   هاشمي رفسنجاني افزود: كساني  كه  فضاي  ذهني  ديگري  دارند، هركاري  مي خواهند انجام  دهند، اما اطمينان  داشته  باشند انقلابي  كه  با حمايت  مردم  به  پيش  مي رود، مورد حمايت خداوند است .
وي ، هوشياري  مردم  و مسئولان  را در اين  زمينه  بسيار با اهميت  دانست  و اظهار اميدواري  كرد با هوشياري  مردم  و مسئولان ، شاهد تشكيل  مجلس  خوب  براي مردم  و كشور باشيم .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  خطاب  به  مردم  اظهار داشت : شما متن  جامعه هستيد، كشور براي  شما است  و انقلاب  اسلامي با حضور گسترده  شما و رهبري  امام راحل  (ره ) به  پيروزي  رسيد.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  اظهار داشت : علي رغم  وجود افراد ناباب  و دشمنان  داخلي  و خارجي ، انقلاب  در مسير اصلي  و مشخص  شده  خود، پيش  مي رود.
خطيب  نماز عيد قربان  ياد و خاطره ايام الله  دهه  فجر را گرامي داشت  و افزود: در ۲۲ بهمن  امسال  بار ديگر با حضور گسترده  مردم ، شاهد وفاداري  ملت   ايران  به  آرمانهاي  بلند انقلاب  اسلامي خواهيم  بود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |