اگر به زودي كتابي از گابريل گارسياماركز با ترجمه آتنه فقيه نصيري ديديد تعجب نكنيد. او فارغ التحصيل زبان اسپانيايي است و به زودي كار ترجمه را شروع مي كند.
فرانك آرتا
شناسنامه
تاريخ تولد: ۲۳/۸/۱۳۴۷
محل تولد: تهران
مدرك: ليسانس رشته زبان اسپانيايي از دانشگاه آزاد اسلامي (۱۳۷۲)
فيلمشناسي
- جيب برها به بهشت نمي روند (ابوالحسن داوودي، ۱۳۷۰)
- دو نفر و نصفي (يدالله صمدي، ۱۳۷۰)
- بندر مه آلود (امير قويدل، ۱۳۷۱)
- آهوي وحشي (حميد خيرالدين، ۱۳۷۱)
-بلوف (ساموئل خاچيكيان، ۱۳۷۲)
- من زمين را دوست دارم (ابوالحسن داوودي، ۱۳۷۲)
- در كمال خونسردي (سيامك شايقي، ۱۳۷۳)
- كاكادو (تهمينه ميلاني، ۱۳۷۳)
- سال هاي بي قراري (مسعود نوايي، ۱۳۷۳)
- مهره (محمدعلي سجادي، ۱۳۷۶)
- تنها (علي قوي تن، ۱۳۷۶)
- سفر به فردا (محمدحسين حقيقي، ۱۳۸۱)
- قارچ سمي (رسول ملاقلي پور، ۱۳۸۱)
- مزرعه پدري (رسول ملاقلي پور، ۱۳۸۲)
- هشت پا (عليرضا داوودنژاد، ۱۳۸۲)
سريال ها:
- خاله سارا (فرامرز باصري، ۱۳۷۱)
- فيزيكدان ها (مهتاج نجومي و رضا كرم رضايي، ۱۳۷۲)
- چشم زندگي (حميد خيرالدين، ۱۳۷۲)
- همسران (بيژن بيرنگ و مسعود رسام، ۱۳۷۴)
- شليك نهايي (محسن شاه محمدي، ۱۳۷۴)
- داستان يك شهر (خسرو معصومي، ۱۳۷۴)
- خانه سبز (بيژن بيرنگ و مسعود رسام، ۱۳۷۵)
- داستان شهر (اصغر فرهادي، ۱۳۷۸)
- كت جادويي (محمدحسين لطيفي، ۱۳۷۸)
و ...
آتنه فقيه نصيري بازيگر پركاري است. سالهاست كه از حضورش در سينماي ايران مي گذرد. اگرچه دست كم در سينماي ايران توفيق چنداني نيافت. به همين دليل به تلويزيون رفت. در سريال هاي تلويزيوني متعددي ظاهر شد و توانست محبوبيتي براي خود دست و پا كند.
امسال بازگشت فقيه نصيري به سينماست؛ با فيلمي كه شانس زيادي براي آن قائلند: مزرعه پدري. اين فيلمي است كه مي تواند سكوي پرش فقيه نصيري باشد؛ هر چند كه خود او مي گويد فيلم را به خاطر كارگردانش و بي توجه به نقش برگزيده است:
«وقتي براي اولين بار فيلمنامه را خواندم با خودم گفتم اصلا قرار است چه چيزي را بازي كنم. اگر داستان را خوانده باشيد متوجه مي شويد كه يك زني است كه ناگهان ظاهر مي شود و بعد هم همين... اين موضوع را حتي با آقاي ملاقلي پور هم در ميان گذاشتم.»
آتنه پيش از اين تجربه دو فيلم در حال و هواي جنگ را داشته است: سفر به فردا (محمدحسين حقيقتي) و قارچ سمي (رسول ملاقلي پور). در فيلم نخست، او نقش يك خبرنگار را بازي مي كرد. فيلمي كه در ترسيم شخصيت خبرنگار ناموفق بود. در قارچ سمي او تنها در يك سكانس ظاهر شد. «پيش از مزرعه پدري ارادت خودم را به سينماي ملاقلي پور نشان داده بودم. من علاقه مند جدي سينماي ايشان هستم. نجات يافتگان و سفر به چزابه فيلم هاي مورد علاقه من هستند.»
صحنه هاي مزرعه و رابطه عاطفي زن و مرد، به زعم آتنه، صحنه هاي جذاب اين فيلم هستند: «در آن لحظات فرآيند جان گرفتن شخصيت براي خودم هم عجيب بود. به شدت مي ترسيدم كه مبادا در انتخاب اشتباه كرده باشم. اما همان صحنه هاي اوليه شوق تداوم كار را در من برانگيخت. حمايت هاي آقاي ملاقلي پور هم بسيار موثر بود.»
فقيه نصيري براي نخستين بار است كه رو در روي مهدي احمدي قرار مي گيرد؛ نقش يك زن و شوهر عاشق: «من قبلا با آقاي احمدي آشنايي نداشتم و در ابتداي كار خيلي خجالت مي كشيدم. خود آقاي احمدي هم خيلي خجالتي هستند. براي اينكه صحنه ها طبيعي درآيد من پيش خودم بازيگر مقابل را آدم ديگري فرض كردم. با اين حال چون هنوز فيلم را نديده ام خيلي نگران هستم. اميدوارم كه صحنه ها درست و واقعي درآمده باشد.»
اين بازيگر لاغراندام با چهره اي معصومانه در ۲۶ سالگي به خاطر بازي در فيلم «در كمال خونسردي» سيامك شايقي نامزد دريافت بهترين بازيگر از جشنواره فيلم فجر شده بود.
آتنه در طول دوران ۱۲ ساله بازيگري اش شخصيت هاي زيادي را بازي كرده است ولي به نظر مي رسد هنوز فرصت دارد تجربيات ديگري را كسب كند. به همين دليل او معتقد است: «خيلي از كارهايم را به عنوان تجربه دوست دارم چون هنگام تجربه مي توانم چيزهاي زيادي بياموزم.» بازيگري يكي از پرتلاطم ترين حرفه ها در عرصه سينماست. «ديده شدن» و چگونه ديده شدن در اين عرصه بسيار مهم است. به همين دليل يك بازيگر حتما به شانس هم نياز دارد. واقعيت اين است كه شانس چندان همراه اين بازيگر نبوده است.
فقيه نصيري در بسياري از مواقع از فضاي بازيگري دل خوشي ندارد. بارها ترجيح داده است كه از اين عرصه دوري كند و به جاي آن سراغ كتاب و كتابخواني برود. علاقه اصلي اش ادبيات آمريكاي لاتين به خصوص گابريل گارسيا ماركز است.
«خيلي دوست دارم كار ترجمه را شروع كنم. بايد در اين عرصه وقت زيادي بگذارم.» آتنه هنوز نقش هاي مورد علاقه خود را بازي نكرده است و از جمله شخصيت هايي كه مايل است نقش شان را ايفا كند «زري» در رمان «سووشون» سيمين دانشور است.
در روزهايي كه مشغول بازي كردن نيست فيلم مي بيند و كتاب مي خواند «اگر اين دو امكان نبود تا حالا دق كرده بودم.»
اين بازيگر ۳۵ ساله هنوز فرصت دارد كه نقش هاي زيادي را ايفا كند. آيا واقعا جشنواره امسال براي او نقطه عطفي خواهد بود: «من مثل هر آدم ديگري دوست دارم تشويق بشوم ولي واقعيت اين است كه خيلي به آن فكر نمي كنم.»