قرار ما اين بود كه با مهرجويي گفت وگويي داشته باشيم اما او مثل دفعه قبل سر قرار نيامد. حاصل، آخرين خبرهاست درباره فيلمي كه خيلي ها منتظرش هستند.
جشنواره بيست و دوم هم آغاز شده، با هياهو و جنجال. با مشتاقاني كه هميشه آماده اند تا جلو سينماهاي جشنواره صف بكشند. جشنواره بيست و دوم هم آغاز شده، با بي برنامگي هاي هميشگي اش كه انگار لازمه آن است. نه خبري از «گاو خوني» است و نه «مهمان مامان» و نه «پرده عشق» و «اشك سرما» و ... صف هاي منتظر تماشاگران كه هر لحظه احتمال مي دهند تا جاي يك فيلم كه هنوز به جشنواره نرسيده است با فيلمي كه ديده اند، عوض شود. حتي حرف هاي اميدوار كننده ميرشكاري هم نمي تواند ما را اميدوار كند كه «مهمان مامان» به جشنواره برسد. اين بي برنامگي، جاي هيچ اميدي را نمي گذارد. شايد حق با مهرجويي باشد كه ناگهان تصميم مي گيرد« ميكس» را بسازدتا زبان حال امروزش باشد. التهاب جشنواره براي همه يكسان نيست. بعضي ها مي خواهند فيلم هاي مورد علاقه شان راببينند و بعضي ديگر مي خواهند فيلم هاي مورد علاقه شان را به جشنواره برسانند. اما چه چيز باعث مي شود كه همه چيز به هم بريزد؟ جشنواره همانگونه كه شروع شد به پايان مي رسد.
اما همه سينما كه جشنواره نيست!!
ماني راد
جشنواره بيست و دوم هم آغاز شد، با همان صف هاي طولاني و هياهوي مشتاقان. با التهاب ها و اضطراب ها، با سيل مشتاقاني كه برنامه به دست، در جلو سينماها منتظرند تا فيلم هاي مورد نظرشان را ببينند. جشنواره بيست و دوم آغاز شده و تعداد زيادي از فيلم هاي ساخته شده يا در بخش مسابقه اند، يا در بخش ميهمان. فيلم هايي كه بيشتر از هر چيز قسمت عمده اي از خوراك فكري مردم را در سال آينده تامين خواهند كرد.
|
|
جشنواره بيست و دوم آغاز شده، اما هنوز چشمان بسياري از كساني كه در صف هاي طولاني جلو سينما رديف شده اند، به استوديو بهمن است. جايي كه يكي از كارگردان هاي با سابقه، سعي دارد تا هر چه زودتر مراحل پاياني فيلم اش را به اتمام برساند. داريوش مهرجويي، بعد از «بماني» اكنون درگير صداگذاري آخرين كارش «مهمان مامان» است. او و همكارانش پيش از اين، در هر جشنواره كه حضور مي يافتند، عمدتا از سيمرغ ها بي نصيب نبودند. اما اينبار، «مهمان مامان» حكايتي ديگر دارد. آيا اين فيلم در روزهاي باقي مانده از جشنواره اكران خواهد شد؟ چرا در برنامه جشنواره خبري از «مهمان مامان» نيست؟! اگرچه چند فيلم كه در برنامه بود، به جشنواره نرسيده و تغيير برنامه (مثل هر سال) به وجود آمده، چرا «مهمان مامان» در اين ليست ديده نمي شود؟! به استوديو بهمن مي رويم. بعد از چند روز تماس با مهرجويي بالاخره اجازه ورود مي يابيم، اما نه از مهرجويي خبري هست و نه از دستيارانش. «ميرشكاري» صداگذار فيلم، به اتفاق همكارانش، در حال صداگذاري فيلم مهرجويي است. آنها شبانه روز در حال فعاليتند، تا هر چه زودتر فيلم را به جشنواره برسانند. مهرجويي، انگار خودش گرفتار معضلات و مشكلاتي كه در فيلم «ميكس» به آنها اشاره كرده، شده است.«مهمان مامان» فيلمي است برگرفته شده از رماني به همين نام كه هوشنگ مرادي كرماني آن را نوشته. اين فيلم، به مانند بسياري از كارهاي مهرجويي، داراي فيلمنامه اي اقتباسي است و آنگونه كه از گفته ها بر مي آيد، مهرجويي و محمدي، دو فيلمنامه نويس اين كار سعي كرده اند به رمان وفادار باشند. مهرجويي در روز يكشنبه اولين روز جشنواره كار تدوين فيلم را به پايان برد و صداگذاري فيلم، همزمان با مراحل تدوين در حال انجام بوده. به گفته ميرشكاري، به مدت ۱۰ روز است كه كار صداگذاري آغاز شده است. زمان فيلم «مهمان مامان» حدودا صد دقيقه است. اين فيلم يازده پرده دارد كه تا به حال تقريبا ۵ پرده آن صداگذاري شده. انتظار مي رود كه ظرف چند روز آينده كار صداگذاري به پايان برسد. از سويي مهرجويي كه كمتر، به مراحل صداگذاري كار نظارت دارد و هرازگاهي به منظور كنترل نهايي صدا، بر سر كار حاضر مي شود، بيشترين دغدغه اش صرف ساخت و نظارت بر موسيقي فيلم اش است. او همزمان سعي دارد، تا موسيقي كارش را آماده كند تا هر چه زودتر، پس از طي شدن مراحل صداگذاري ، موسيقي نيز، به فيلم اش اضافه شود.
«مهمان مامان» روايتي تازه
از آنجا كه تدوين فيلم، به صورت كامپيوتري انجام مي شده، صداگذاري كار نيز به همان شيوه در حال انجام است. مهرجويي، به صورت شبانه روزي، «مهمان مامان» را تدوين كرده است. به نظر مي رسد فيلم «مهمان مامان» اثري متفاوت در كارنامه مهرجويي باشد. شايد اين بار او تصميم گرفته است تا به لحاظ فرمي، روايتي نو را پيش روي مخاطبان آثارش قرار دهد. مخاطباني كه منتظرند تا فيلم اش هر چه زودتر به سينماها راه يافته و بتوانند، اين اثرش را ببينند.
آخرين فيلم مهرجويي، شايد كاري متفاوت از اين كارگردان با سابقه باشد. مهرجويي بارها، در فيلم هاي گذشته اش، سعي كرده تا از كليشه ها و الگوهاي رايج پا فراتر گذارد.
اينبار نيز او در قالبي ديگر
نگاهي نو به موضوعي شايد تكراري دارد. فيلم «مهمان مامان» از دكوپاژي متفاوت و تا حدودي جذاب بهره مي برد. كل اين فيلم با دوربين روي دست به وسيله تورج منصوري فيلمبرداري شده است. در هيچ يك از صحنه ها و يا نماها، از سه پايه يا دوربين ثابت استفاده نشده است و تا آنجا كه از گفته ها برمي آيد، عمده ترين خصوصيت اين فيلم، استفاده از نماهاي پويا و حركتي است. شايد مشكل اصلي در مرحله صداگذاري اين فيلم، همين خصوصيت فيلم باشد. به گفته ميرشكاري صداگذار «مهمان مامان» در اين فيلم كمتر از بوم و امكانات معمول صدابرداري استفاده شد و بيشتر، ميكروفن ها در صحنه هاي مختلف جاسازي شده اند. به همين دليل، اين فيلم، داراي مشكلات بسياري در مرحله صداگذاري بوده كه تا به حال، تمام عوامل، سعي كرده اند، آن را برطرف كنند.
فرصت باقي مانده
در استوديو بهمن، پرسه مي زنيم و منتظر مي مانيم تا شايد مهرجويي را ببينيم. اما به رغم قراري كه با ما گذاشته بود، پيدايش نيست. ميرشكاري ودستيارانش، مشغول كارند، اما با حوصله به پرسش هاي ما پاسخ مي دهند. نوار صوتي فيلم مدام به عقب و جلو برده مي شود. كليدها، شاسي ها و عقربه هاي مختلف ميز صداگذاري، مدام تغيير مي كنند، تا صداها، با كيفيت بهتر تنظيم شوند. اگرچه سيستم صوتي اين استوديو، دالبي ديجيتال است، اما اين فيلم، با اين سيستم صداگذاري نمي شود. شايد دليلش، فرصت كمي است كه تا روز پخش فيلم باقي مانده. با وجود آنكه «مهمان مامان» در برنامه جشنواره جايي ندارد، اما همگي اميدوارند تا فيلم به جشنواره برسد، حتي اگر در روزهاي پاياني جشنواره باشد. ميرشكاري مي گويد كه قراراست فيلم در روز هفدهم يعني ششمين روز جشنواره به اكران درآيد. او همزمان با اين فيلم (اگر به جشنواره برسد) سه كار ديگر در جشنواره دارد. «برگ برنده»، «باج خور» و «ملاقات با طوطي» كه دو فيلم «باج خور» و «برگ برنده» در بخش مسابقه حضور دارند. مهمان مامان هم در بخش مسابقه به اكران درخواهد آمد.