عكس ها: ساتيار
بازگشت دات كام
عليرضا شجاع نوري، مرد مسيحي روز واقعه و يكي از تهيه كننده هاي باسابقه سينماي ما به همراه گروه سازنده فيلم «من و نگين دات كام» روي صحنه آمده اند. شجاع نوري همان اول تكليف همه را روشن مي كند: «فيلم يك دنباله خواهد داشت يعني طوري آن را ساخته ايم كه در آينده فيلم من و نگين دات كام ۲ را هم توليد كنيم.» حسين قناعت، كارگردان فيلم هم چندان از اينكه فيلمش را در بخش ميهمان جشنواره نمايش داده اند ناراحت نشده چون «اگر كساني كه به عنوان هيات انتخاب يا داوران حضور دارند، عوض شوند، حتماً فيلم هاي جشنواره هم تغيير مي كنند.» شجاع نوري به همه قول مي دهد، سايت اختصاصي فيلم تا آخر جشنواره راه اندازي شود. شايد فيلم، موفقيت هاي اصلي اش را در جشنواره هاي ديگري جست وجو مي كند.
كنفرانس از بالا
توي سالن مطبوعات، بخصوص موقع كنفرانس هاي مطبوعاتي، از هر فرصتي براي نوشتن بايد استفاده كرد. وقتي كه همه، آن پايين مشغول كنجكاوي و عكاسي و اينجور كارها هستند، آن بالا طبقه دوم، جاي دنجي است براي اينكه گوش كني و بنويسي؛ بدون مزاحمت ديگران و رفت و آمدهاي مداومي كه در سالن انجام مي گيرد.
گاهي بعد از تمام اين حرف ها، وقتي آدم فرصت مي كند چند لحظه به خودش و كاري كه دارد انجام مي دهد فكر كند، ممكن است با سوال هاي زيادي درگير شود. يكي اش هم اين است: اينهايي را كه ما مي نويسيم چه كساني مي خوانند؟
شيطنت دخترانه يا سيماي زني در دوردست
مجري براي جلسه مطبوعاتي فيلم آخر ديشب، يعني «شهر زيبا»، عوض مي شود؛ شيدفر مي رود و جايش غلامرضا موسوي، تهيه كننده نسبتاً مشهور سينما مي نشيند. عوامل فيلم «شهر زيبا» بالا مي آيند و ترانه عليدوستي با آن صورت معصوم و روسري قرمزرنگش. طبيعتاً در كانون توجه خبرنگارهايي است كه تا اين وقت شب (ساعت ۱۰) منتظر رسيدن اين لحظه بوده اند. اصغر فرهادي، آن قدرها تمايلي به صحبت كردن ندارد. شايد دليلش اين باشد كه اشتياقي براي شنيدن حرف هايش در آدم هاي حاضر در سينما استقلال نمي بيند. ترانه معقتد است اين نقش اش با نقش ترانه خيلي فرق داشته. آنجا او نقش دختري را داشته كه سرد و گرم روزگار را نچشيده بود. اما در شهر زيبا او بيشتر زمان فيلم در نقش يك زن جا افتاده و بالغ ظاهر مي شود.
شاه خلوت و خاموش
امشب مجري، ديگر كامران ملكي نيست. جايش را علي شيدفر، منتقد قديمي سينما و تئاتر گرفته . اولين كنفرانس مطبوعاتي، مال فيلم «شاه خاموش» است. فيلمي كه همايون شهنواز ساخته و يك جور فيلم تاريخي است. محمدرضا فروتن، نقش احمدشاه را در اين فيلم بازي كرده اما امشب فروتن به سينما استقلال نيامده. علي نصيريان و مهتاب كرامتي و بقيه هم همين طور. فقط خود شهنواز رفته روي صحنه و تهيه كننده فيلمش. فيلمي كه در واقع، نسخه سينمايي دو قسمت از سريالي است كه قرار بوده شهنواز براي تلويزيون بسازد. سريالي به نام «روزهاي به يادماندني.» مثل هميشه كسي سوال درست و حسابي از او نمي پرسد. اصلا امسال چرا سوال ها اين جوري اند؟
ما شما را دوست داريم
تا پايان دومين روز جشنواره فيلم، مارمولك توانسته حسابي دل تماشاگران را بدست بياورد.
طبق آخرين نظرسنجي، فيلم كمال تبريزي با ۶۷/۹۶ درصد بهترين فيلم از نظر تماشاگران شناخته شده است. اگرچه هنوز تا پايان جشنواره زمان زيادي مانده اما با اين اكثريت آراء حتما بايد يك جايزه درست و حسابي براي فيلم كنار بگذاريم.
بعد از مارمولك فيلم « قدمگاه» با ۹۸/۷۷ درصد رتبه دوم را كسب كرده است. محمدمهدي عسگرپور بعد از كنار رفتن از پستش در فارابي با خيال راحت تري مشغول ساختن قدمگاه شد و گويا نتيجه كار هم بد از آب در نيامده است.
فيلم پخش شده در روز افتتاحيه هم در رتبه سوم است. هم نفس كه بازيگر نقش اول و كارگردانش فخيم زاده است اميد زيادي براي كسب سيمرغ هاي روز ۲۲بهمن دارد، هم نفس با ۴۸/۶۷ درصد آرا و تنها با يك درصد بيشتر رتبه سوم را كسب كرده و شهرزيبا را پشت سرگذاشته است، «شهرزيبا»ي اصغر فرهادي با ۴۰/۶۶ درصد بر انتخاب چهارم تماشاگران تكيه كرده است.
بازار گرمي؟
برخي اعتقاد دارند كه نرسيدن بعضي فيلم ها به جشنواره بيشتر جنبه بازارگرمي دارد تا طي مراحل فني!
عده اي از هنرمندان و علاقه مندان سينما مي گويند: بعضي تهيه كنندگان دوست دارند مردم را مشتاق تماشاي فيلم نگه دارند وتاخير اين فيلم ها به علت اهمال عمدي تهيه كنندگان است.
بعضي پا را فراتر گذاشته، مي گويند كه اين كار اقدامي عمومي از سوي تهيه كنندگان است.
اميدواريم كه چنين نباشد چون اگر اين مساله باب شود، مي ترسيم در جشنواره بعدي براي افزايش اشتياق خيل علاقه مندان، در روزهاي اول جشنواره هيچ فيلمي براي اكران وجود نداشته باشد!
تب دالبي
انگار طرفداران سيستم دالبي در بين سينماها روزبه روز بيشتر مي شود.
بعد از سينما فرهنگ و صحرا و عصر جديد۱ و...، سينما قدس هم تا اوايل سال آينده مجهز به سيستم دالبي مي شود.
خاموشي، مديرسينما قدس با اعلام اين خبر اضافه كرد: دومين سالن سينما قدس هم به بهره برداري مي رسد، اين كار فعلا به صورت طرح، آماده شده است و انتظار مي رود تا پايان سال ديگر بتوانيم با ظرفيت ۲۵۰ صندلي، خدمات بيشتري به تماشاگران ارايه دهيم.
مديرسينما قدس افزود: دستگاه هاي الكترونيكي سينما كارت نيز خريداري شده اند و براي اوايل سال آينده انتظار مي رود با رفع مشكلات بتوانيم آنها را نصب و راه اندازي كنيم.
به اين ترتيب و با طرح شهرداري براي شست وشو و تزيين سينماها و نصب مظاهر تمدن و تكنولوژي به نظر مي رسد سال آينده با سينمايي كاملا متفاوت روبه رو شويم!
توفان سنجاقك
به دنبال اسم اين فيلم در ميان فيلم هاي بلند سينمايي در بخش مسابقه و مهمان نگرديد. اين يك فيلم كوتاه است. تعجب نكنيد. بعضي وقت ها، ديدن يك فيلم كوتاه، به تماشاي چند فيلم بلند مي ارزد. «توفان سنجاقك» ساخته شهرام مكري هم جزو چنين فليم هايي به حساب مي آيد. يك فيلم هوشمندانه و مفرح كه كلي جزييات براي غافلگيري شما در مدت پانزده دقيقه در اختيار دارد. داستان فيلم، درباره روايت هاي مختلف از مرگ يك زن است. روايت هايي كه با ايده هاي جذابي همراه شده و يادآور سينماي بازيگوشانه تارانتينو و دار و دسته اوست. اين فيلم در هر جشنواره اي، نگاه ها را به سمت خود جلب كرده و البته اصلا از نوع فيلم هاي به اصطلاح «جشنواره اي» نيست. اگر مي خواهيد فرصت تماشاي اين فيلم را از دست ندهيد، امروز ساعت ۱۷ به سالن شماره ۳، سينما فلسطين برويد تا اين فيلم را به همراه چند فيلم كوتاه ديگر تماشا كنيد.
امروز با بچه جاسوس ها
روبرت رودريگوئز از آن كارگردان هايي است كه حسابي براي تهيه كننده ها منفعت دارد چون متخصص اين است كه با كمترين افراد، بهترين كار را انجام دهد. و در بيشتر فيلم هايش خودش نويسنده، كارگردان و تدوينگر است. معروفترين فيلم رودريگوئز فيلم دسپرادو است كه سكوي پرتاب او هم به شمار مي رود.
تارانتينو را به عنوان كاشف اين فيلمساز مكزيكي مي شناسند كه براي ساخت دسپرادو حسابي به او كمك كرد و حتي در پلاني از فيلم هم بازي كرد.
رودريگوئز، دسپرادو ۲ را به نام ( روزي روزگاري در مكزيك) هم ساخته است كه در آن مجددا آنتونيو باندارس بازي كرده است. اين كارگردان مكزيكي امسال به جشنواره فجر، فيلم بچه هاي جاسوس ۲ را ارايه كرده است كه نسبت به قسمت اول آن، فيلم ضعيف تري محسوب مي شود.
رودريگوئز با فيلم هايش نشان داده كه يكي در ميان كار خوب انجام مي دهد و نمي توان به يكدستي قدرت فيلم هايش اعتماد كرد. اما به هر حال ديدن يك فيلم ۲۰۰۲ با بازي آنتونيو باندراس و كارلاتي گينو به همراه كلي شلوغ كاري و حادثه، سوغات بچه هاي جاسوس ۲ است. سينما فرهنگ، ساعت۱۳، بچه هاي جاسوس ۲ را پخش مي كند.
تيم منتخب جهان
مهمانان خارجي جشنواره يكي يكي از راه مي رسند. ديروز هم دومينك يانگ از هنگ كنگ وارد تهران شد تا به جمع پيتر مالونه و حسين كرمي براي ارزيابي فيلم ها بپيوندد. حالا جمع داورهاي بخش بين المللي هم كامل شده است. تمام نام هايي كه حتي يك بار هم احتمالا به گوشتان نخورده دارند فيلم هاي بخش بين المللي را داوري مي كنند: يان تروئل (اين يكي استثنا است چون يك كارگردان سوئدي باسابقه است)، لئونه كورسلوند (رئيس جشنواره كپنهاك دانمارك)، كاتلين كوشته (برنامه ريز جشنواره هامبورگ آلمان)، دنيل كوشارد (نايب رئيس جشنواره مونترال)، ترزا كاونيا (دبير هنري جشنواره ملبورن استراليا) و شارن ستون (لطفا او را با شارون استون اشتباه نگيريد چون اين يكي سردبير سابق ماهنامه كايه دو سينما است). اين گروه يك تيم منتخب جهان واقعي اند.
نوربخش مي درخشد
سال گذشته، مهدي نوربخش با فيلم راي باز يكي از كشف هاي جشنواره بود. اين فيلم سياه و سفيد و ارزان قيمت كه ديجيتالي هم فيلمبرداي شده بود خبر از استعداد تازه اي در سينماي ايران مي داد. نوربخش، امسال با عاشق مترسك به جشنواره آمده و داستان و حال و هواي فيلم نشان از يك اتفاق تازه ديگر دارد.
فيلمنامه را خود نوربخش براساس رماني از فيليپ هيستينگز نوشته و محمود پاك نيت، يكتا ناصر، مجيد شيري و حميدرضاپگاه نقش هاي اصلي رابازي مي كنند. داستان درباره رابطه عاطفي دختري ساده دل و روستايي است با يك سرباز جوان كه از سياست فرار كرده. داستاني كه در دهه ۴۰ مي گذرد.
ديدن يكتا ناصر در چنين نقش عجيبي بايد جذاب باشد و مجيد مشيري هم كه تقريبا هميشه خوب بوده و اينجا هم كه نقش متفاوتي را بازي كرده است. عاشق مترسك را مي توانيد ساعت۱۳ در سينما كريستال ۲ تماشا كنيد. سينما فرهنگ ۲ هم ساعت ۲۱ فيلم را نشان مي دهد.