شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۵ - Feb 7, 2004
آغاز عمليات احداث تأسيسات خشكي فازهاي ۶ ، ۷و ۸ پارس جنوبي
اين طرحها در تيرماه سال ۱۳۸۵ به بهره برداري مي رسد
002091.jpg
گروه اقتصادي: عمليات احداث تأسيسات بخش خشكي فازهاي ۶ ، ۷ و ۸ حوزه گاز پارس جنوبي توسط شركت پتروپارس با هدف توليد روزانه ۲ هزار و ۸۰۰ ميليون فوت مكعب گاز ترش و خشك براي تزريق به ميدان نفتي آغاجاري، ۱۲۲ هزار بشكه ميعانات گازي و ۲ هزار و ۳۰۰ تن گاز مايع براي صادرات در مراسمي با حضور بيژن زنگنه وزير نفت و سفيران كشورهاي ژاپن و كره روز پنج شنبه در مراسمي آغاز شد.
در اين مراسم زنگنه بر ضرورت حفظ استانداردهاي كيفي در طرح هاي صنعت نفت كشور تأكيد كرد و گفت: شركت پتروپارس در اجراي مرحله نخست ميدان گازي پارس جنوبي موفق بود و اين شركت در اجراي اين طرح با مشاركت شركت ژاپني تويو موفق خواهد بود.وي از حضور شركت هاي ژاپني در مراحل اجراي طرح هاي پارس جنوبي استقبال كرد و گفت: شركت هاي آمريكايي به دليل مشكلات موجود ناشي از موانع دولت اين كشور امكان حضور در طرح هاي پارس جنوبي را ندارند.
زنگنه اعلام كرد مناقصه مراحل بعدي پارس جنوبي بزودي برگزار مي شود و شركت هاي داخلي و خارجي مي توانند در آن حضور داشته باشند.وي از سياست مشاركت ۵۱ درصدي شركت ها در قراردادهاي نفتي حمايت كرد و گفت:  پتروپارس با حضور در طرح هاي توسعه صنعت نفت قابليت تبديل شدن به يك شركت پيمانكار بين المللي را دارد و بايد اين امر تسريع شود. وي همچنين بر رعايت زمان و كيفيت كنسرسيوم عامل فاز ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبي تأكيد كرد.
در اين مراسم اسدالله صالحي فروز مدير عامل شركت نفت و گاز پارس زمان بهره برداري از فازهاي ۶ ، ۷ و ۸ را دي ماه سال ۸۵ اعلام كرد و گفت: نخستين سكوي حفاري در بخش دريايي اين گازها نصب شده است و حمل دكل حفاري نيز در حال نصب است و دكل دوم نيز بزودي نصب خواهد شد.
غلامرضا منوچهري مدير عامل شركت پتروپارس نيز به عنوان پيمانكار اصلي طرح فازهاي ۶ ، ۷ و ۸ اعلام كرد، ميزان برداشت از اين فازها سه برابر فاز يك پارس جنوبي است و درآمد سالانه از برداشت گاز و ميعانات گازي اين طرح سالانه معادل ۲ ميليارد دلار خواهد بود.در عمليات تأسيسات دريايي اين فازها شركت نروژي استات اوپك مشاركت دارد كه عمليات آن از ابتداي امسال آغاز شده است.
در اين مراسم رضا ويسه مدير عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران از طرح اين سازمان با مشاركت بخش خصوصي شركت هاي توليد و نصب تجهيزات نفت و پتروشيمي در عسلويه خبر داد و افزود: براي اين هدف تاكنون منابع مالي و زمين مورد نياز تأمين شده است.وي همچنين از برنامه ريزي براي ساخت واحدهاي ساخت ماشين آلات و تجهيزات در فيروزآباد و گچساران براي توسعه صنايع نفت و گاز خوزستان خبر داد.ويسه دليل اصلي تأخير در بهره برداري از فاز يك پارس جنوبي را عدم انجام تعهدات يك شركت خارجي در نصب لوله هاي دريايي اين طرح اعلام كرد و تأكيد كرد كه سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران طبق قرارداد متعهد است كه طرح هايي كه كل مبلغ آن معادل ۳ ميليارد دلار است براساس زمان بندي انجام و تحويل دهد.
مشاركت شركت ژاپني تويو در فازهاي ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبي، اولين مشاركت شركتهاي ژاپني در اين ميدان گازي است.

يادداشت
نگاه دولتي
كندي حركت خصوصي سازي در ايران با وجود اينكه بيش از يك دهه از آغاز آن مي گذرد، واقعيتي انكارناپذير است. در واقع در شرايطي كه توان رقابتي اقتصاد كشورها به سرعت روبه  افزايش است و اين مهم مستلزم فعال شدن بخش خصوصي در توليد و توزيع كالا، خدمات و سرمايه و كاهش نقش تصدي گري دولتهاست، فرايند خصوصي سازي در ايران به دليل مشكلات بنيادين از تحرك و كيفيت قابل قبولي برخوردار نيست.
تا چندي پيش عموم انتقادها به اين فرايند از سوي كارشناسان و محافل اقتصادي غيردولتي ابراز مي شد اما در ماه هاي اخير به دليل پذيرش و درك اهميت اين پديده درآينده اقتصادي كشور، انتقادهايي نيز از جانب مقامهاي دولتي نسبت به اين فرايند رواج يافته است. اين انتقادها در شرايطي است كه با رفع ابهام قانوني از سوي مجلس در آينده نزديك بايد سهام بانكها و شركتهاي بيمه دولتي نيز به بخش خصوصي واگذار شود.
در تازه ترين موضع گيري و به نوعي انتقاد از سوي مقامهاي دولتي،رمضانزاده سخنگوي دولت از مقاومت سيستم اداري در مقابل خصوصي سازي خبر داده و تاكيد كرده خصوصي سازي در ايران خيلي مشكل است زيرا اولا شركتهاي دولتي چون زيان ده هستند خريدار ندارند و ثانيا در جامعه ظرفيت آن تعريف نشده است. وي به سيپنا گفت كه دولت با بخشنامه و قانون نمي تواند به خصوصي سازي قدرت دهد. در اين باره وزير بازرگاني نيز در گفتگو با ايسنا، با خريد سهام شركتهاي بزرگ توسط شركتهاي سرمايه گذاري بانكها مخالفت كرده و گفته است كه اين امر در جهت دولتي ترشدن اقتصاد كشور است. محمد شريعتمدار با تاكيد بر اينكه بايد به تدريج و با اصلاح ساختار و وضعيت مالي بانكها، آنها را براي عرضه سهام در بورس آماده كرد، خاطرنشان كرده كه ما قبل از اينكه بانكها را به سمت خصوصي شدن حركت دهيم، نبايد آنها را دوباره به بنگاه هايي بزرگتر تبديل كنيم.موضع گيري اين دو مقام دولتي در زمينه خصوصي سازي ضمن اينكه گامي به جلو است و نشانه ادامه روند شكست پذيري لايه هاي مقاومت خصوصي سازي در دولت بيانگر وجود چالشها و تضادهاي عمده در راه خصوصي سازي كشور در بدنه دولت نيز مي باشد.علي رغم گذشت بيش از يك دهه از آغاز خصوصي سازي نوين در كشور هنوز يك چارچوب مشخص، هدفمند، جامع و موثر براي خصوصي سازي ايجاد نشده و اين علاوه بر مشكلاتي همچون ضعف بخش خصوصي در كشور است.

وزير مسكن خواستار كاهش سود وام مسكن شد
وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به بالا بودن سود وام هاي بانكي در بخش مسكن گفت: آرزوي ما كاهش سود وام مسكن است.
عبدالعلي زاده در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: كارمزدي كه در دوران ساخت از انبوه سازان بابت وام بانكي دريافت مي شود توجيه ندارد.وي با اشاره به اين كه شوراي اقتصاد، بانك مركزي و وزارت امور اقتصادي و دارايي بايد در اين راستا برنامه اي ارائه دهند و اين مشكل را حل كنند، خاطرنشان كرد: هنگامي كه انبوه سازان مسكن را به خريداران مي فروشند و تسهيلات به خريداران منتقل مي شود كارمزد ۱۶ درصد است؛ ليكن سود آن در دوران ساخت توجيه ندارد.وي تصريح كرد: وام پيشنهادي وزارت مسكن و بانك مسكن هنوز در شوراي پول و اعتبار است و در اولين جلسه در مورد آن تصميم گيري خواهد شد.

استفاده از انرژي هاي نو از اهداف وزارت نيروست
ايرنا: وزير نيرو گفت : تلاش  براي  كسب  فناوري  استفاده  از انرژي هاي  نو و ايجادنيروگاه هاي  بادي ، خورشيدي ، پيل هاي  سوختي ، زمين  گرمايي  و...، از اهداف دولت  و وزارت  نيرو است .مهندس  حبيب الله  بيطرف ، در محل  نخستين  نمايشگاه  بين المللي  انرژي هاي  نو ايران ، ظرفيت  بالقوه  انرژي  بادي  را ۱۱۰ هزار مگاوات  ذكر كرد و گفت :تاكنون  مكان هايي  براي  استفاده  از انرژي  بادي  طراحي  شده  است  و مي توان  با برنامه ريزي  مناسب  در  آينده  بخشي  از انرژي  الكتريكي  مورد نياز كشور را ازطريق  آنها تأمين  كرد.

قرارداد انتقال گاز ايران به ارمنستان در آينده نزديك به امضا مي رسد
گروه اقتصادي: با وجود اينكه بيش از ده سال از طرح انتقال گاز ايران به ارمنستان مي گذرد هنوز اقدام عملي براي تحقق اين طرح صورت نگرفته است. در آخرين موضعگيري، وزير انرژي ارمنستان در گفتگو با خبرنگاران از امضاي قرارداد اجرايي اين طرح در دو ماه آينده خبرداده است.
ارمن موسسيان با اشاره به اينكه ايران و ارمنستان سال گذشته در مورد ساخت اين خط لوله با شرايط مناسب براي هر دو كشور توافق كردند، افزود: قرارداد اجرايي اين طرح در سفر وزير نفت ايران به ارمنستان به امضا مي رسد.
پيش از اين مخالفت روسيه با اجراي اين طرح و تلاش اين كشور براي صادرات بيشتر گاز به ارمنستان علت تاخير در امضاي قرارداد اجرايي اين طرح اعلام شده بود. اما بوريس اليوشين معاون نخست وزير روسيه چند روز پيش در سفر به ايروان اعلام كرد: مسكو از ساخت خط لوله گاز ايران به ارمنستان حمايت مي كند. علاوه بر روسيه، كشورهاي اتحاديه اروپا، چين ، تركمنستان و اوكراين نيز حمايت خود را از اين طرح اعلام كرده اند.
گفته مي شود اختلاف نظر دو كشور پيرامون ماهيت قرارداد،  قيمت گاز صادراتي، چگونگي پرداخت قيمت گاز خريداري شده و همچنين ضمانت آن از دلايل عمده تاخير در اجراي قراردادهاي انتقال گاز به كشورهاي قفقاز بويژه ارمنستان است كه به نظر مي رسد با رونق بازارهاي گاز در منطقه و جديت و هماهنگي مقامهاي وزارت امور خارجه و نفت كشورمان ساز و كارهاي لازم براي حل اين مشكلات فراهم شود.
طول خط لوله گاز ايران و ارمنستان ۱۴۱ كيلومتر است كه ۱۰۰ كيلومتر آن در خاك ايران و ۴۱ كيلومتر آن در خاك ارمنستان است. هزينه ساخت اين خط لوله ۱۲۰ ميليون دلار پيش بيني مي شود.

خبر كوتاه
* واحد مركزي خبر : وزارت راه و ترابري سال آينده براي اجراي طرح هاي خود ۵/۱ ميليارد دلار اعتبار فاينانس جذب مي كند.
* ايرنا: مديرعامل راه آهن گفت: قرارداد خريد ۱۸۰ دستگاه لوكوموتيو با هدف استفاده از ظرفيت موجود راه آهن كشور در حمل مسافر منعقد شده است.
* موج: رئيس كل گمركات گفت: با ايجاد طرح مكانيزه كردن در گمرك، شاهد تحولي عظيم در گمرك از لحاظ سرعت، دقت و امنيت در عمليات گمركي كشور خواهيم بود.با اجراي اين طرح بيش از ۹۸ درصد از عمليات گمرك كشور به صورت مكانيزه انجام خواهد شد.
* فارس : شركت ملي پالايش نفت هند در حال مذاكره با مقامهاي شركت ملي نفت ايران براي سرمايه گذاري بخش پتروشيمي جهت اجراي پروژه آلكن ايران است.

گفتگوي امروز
رانت خواران بازار چاي
گروه اقتصادي: با وجود حجم وسيع قاچاق چاي و اذعان اكثر مسئولين مبارزه با اين پديده به دست داشتن افراد يا گروههايي در اين زمينه، هنوز اسامي قاچاقچيان چاي اعلام نشده است. همچنين با گذشت چند ماه از آماده شدن گزارش كميته تحقيق و تفحص چاي مجلس شوراي اسلامي اين گزارش در صحن علني مجلس قرائت نشده است.
با مرتضي ملماسي رئيس هيات مديره كارخانجات چاي شمال گفتگو كرده ايم.
***
* با توجه به حجم وسيع قاچاق چاي، اين كار توسط چه كساني صورت مي گيرد؟
- بايد گفت واردات رانتي و نه قاچاق چاي، چرا كه وارد كنندگان چاي به مراكز قدرت متصل بوده و از رانت هايي كه در اختيار آنان قرار داردبراي واردات غير قانوني چاي استفاده مي كنند كه اين مراكز ممكن است به صورت دولتي يا در دستگاههاي مختلف باشند.
* دلايل قرائت نشدن گزارش كميته تحقيق و تفحص چاي در مجلس چيست؟
- گرچه اين گزارش از مدت ها پيش آماده شده اما عواملي كه پشت ماجراي قاچاق چاي هستند و اسامي كه اين كميته در موضوع قاچاق چاي بايد عنوان كند عامل اصلي قرائت نشدن گزارش است چرا كه كساني كه بايد حافظ منافع اقتصادي كشور باشند بايد خود به عنوان قاچاقچي معرفي شوند و همين افراد از قرائت گزارش در صحن علني مجلس جلوگيري كرده اند.
* سخنگوي دولت قدرت و منافع كارخانه هاي چاي را مانعي براي واردات قانوني مي داند، ارزيابي شما چيست؟
- كارخانجات چاي داراي سهمي در بازار ايران هستند كه همان ۵۰ درصد است اما واردكنندگان حتي قانع به اين سهم ۵۰ درصدي نبوده و مي خواهند ۱۰۰ درصد بازار چاي را در دست بگيرند. ما هيچ زياده خواهي نداريم و تنها خواستار آن هستيم كه به اندازه توليد داخلي چاي، بازار فروش را داشته باشيم و دولت نيز بر اساس طرح اصلاح ساختار چاي موظف به تامين اين بازار است اما متاسفانه اين امر تا كنون تحقق پيدا نكرده است.
* آيا آزادسازي واردات چاي تضميني براي جلوگيري از قاچاق آن است؟
- اين موضوع يك دروغ محض است چرا كه قبل از اين و در سال ۸۰ كه چاي با مجوز قانوني وارد مي شد ۱۳۰ هزار تن چاي خريداري شده توسط سازمان چاي در انبارها دپوشده بود و اين ادعا فريبي بيش نخواهد بود.
كساني كه تصميم گرفته تا به اين طريق از قاچاق چاي جلوگيري كنند بايد تضمين لازم بدهند و از نظر ما تحقق اين كار عملي نيست و صدور مجوز براي واردات ۱۰۰۰ يا دو هزار تن چاي تنها سرپوشي براي ورود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن چاي قاچاق خواهد بود و از آنجا كه واردات چاي بسته بندي شده ممنوع بوده و بايد به صورت فله انجام شود، نمي توان مشخص كرد كه چاي وارد شده با مجوز يا بدون مجوز بوده است و اين كار تنها سرپوشي براي واردات غيرقانوني چاي خواهد بود.

گزارش هفتگي بازار سهام شاخص ها ۲۵۹ واحد كاهش يافت
گروه اقتصادي: هفته گذشته بورس تهران شاهد دادوستد ۸۵ ميليون سهم به ارزش ۸۰۲ ميليارد ريال بود.
در هفته مورد بررسي ارزش سهام ۱۰۹ شركت كاهش و ۵۵ شركت افزايش يافت و ارزش سهام ۹ شركت بدون تغيير دادوستد شد.
شاخص هاي بورس در هفته گذشته تحت تأثير تحولات سياسي حول مسئله انتخابات مجلس شوراي اسلامي دچار كاهش شد. اين كاهش در سال جاري كم سابقه بوده است.
شاخص كل بازار سهام در اين هفته ۲۵۹ واحد كاهش يافت و به ۱۰۷۲۹ واحد رسيد.
شاخص هاي صنعت و بازده نقدي و قيمت نيز به ترتيب ۲۰۳ واحد و ۶۰۳ واحد كاهش يافتند.
هفته گذشته بورس تهران به دليل تعطيلات روز دوشنبه تنها چهار روز فعال بود. پيش بيني مي شود با كاهش التهابات سياسي كشور در هفته هاي آينده شاخصهاي بازار سهام تهران دوباره رو به افزايش گذارد.

در آستانه اجلاس اوپك
قيمت نفت افزايش يافت
گروه اقتصادي: قيمت هاي نفت خام عليرغم انتشار اخباري از افزايش ذخاير نفت آمريكا در هفته گذشته كه موجب كاهش قيمت ها شده بود، روز جمعه به دليل اظهارات مقامات اوپك در مورد عدم تغيير ميزان توليد نفت اعضاي اين سازمان در اجلاس هفته جاري روبه افزايش گذاشت.
در بازار لندن نفت برنت درياي شمال براي تحويل ماه آينده ۱۶ سنت افزايش يافت و ۲۹ دلار و ۴۳ سنت داد و ستد شد. نفت سبك آمريكا نيز در اين بازار با ۲۵ سنت افزايش ۳۳ دلار و ۳۳ سنت داد و ستد شد.
دلالان بازار نفت به دليل عدم اطمينان در مورد افزايش يا عدم افزايش توليد كشورهاي عضو سازمان كشورهاي توليد كننده نفت در معاملات خود جانب احتياط را رعايت مي كنند.
درهفته گذشته اغلب مقامات نفتي كشورهاي عضو اوپك بر عدم تغيير سقف توليد اين سازمان كه در حال حاضر روزانه ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار بشكه است تاكيد كرده اند.
بيژن زنگنه وزير نفت كشورمان نيز روز پنج شنبه تاكيد كرد كه اوپك قصد تغيير سقف توليد را ندارد.

توسط شركت سايپا طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده از امروز اجرا مي شود
گروه  خودروسازي  سايپا، همزمان  با دهه  فجر، طرح  جايگزيني  خودروهاي  فرسوده  را از امروز  به  اجرا درمي آورد.
مديرعامل  اين  گروه  درگردهمايي  توجيهي طرح  جايگزيني  خودروهاي  فرسوده  گفت : گروه  صنعتي سايپا اين  طرح ملي  را در راستاي  مسئوليت هاي  اجتماعي ، ملي  و احترام  به  حقوق  زيست  محيطي  هموطنان  اجرا مي كند.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |