|
|
|
|
|
|
|
نتيجه پروژه بازنگري مصرف انرژي در ايران:
خسارات زيست محيطي مصرف نامناسب انرژي در ايران دوبرابر شده است
گروه شهري: رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام اين كه ميزان خسارات زيست محيطي ناشي از مصرف سوخت و فرآورده هاي انرژي در كشور از ۵/۴ درصد توليد ناخالص ملي در سال ۷۹ به ۴/۸ درصد رسيده است گفت: بر اين اساس ميزان خسارات
زيست محيطي ناشي از بخش انرژي ۲ برابر شده است.
به گزارش ايسنا، دكتر معصومه ابتكار كه در اجلاس عالي ارائه دستاوردهاي نهايي پروژه بازنگري انرژي در جمهوري اسلامي ايران سخن مي گفت، با اشاره به رشد ۱۱ درصدي مصرف سوخت از سال ۷۹ تا كنون افزود: ترديدي نيست كه امروزه رشد اقتصادي پايدار و دست يابي به توسعه بدون توجه به ملاحظات زيست محيطي با نگرش يكسويه، مقطعي و بدون توجه به توسعه پايدار عملا از طريق اقتصادي امكانپذير نيست.
وي با اشاره به برنامه چهارم توسعه گفت: شاخص رشد اقتصادي بيش از ۵/۶ درصد و صنعتي ۵/۱۱ درصد نشانه عزم و اراده جدي دولت براي دستيابي به توسعه است كه توجه به مسائل زيست محيطي در بخشهاي نفت و انرژي ضروري است.
معاون رئيس جمهوري كشورمان تصريح كرد: با توجه به اين رشد، بازنگري در سياست هاي مديريتي ضروري است و ادامه روند فعلي علاوه بر تحميل آسيبهاي اقتصادي، اثرات نامطلوب زيست محيطي و بهداشتي فراواني به كشور تحميل مي كند.
وي با اشاره به اينكه پروژه «بازنگري زيست محيطي انرژي» در جمهوري اسلامي ايران با كمك بانك جهاني اجرا شده است گفت: اين مطالعه نشان داد در سال ۷۹، ۱/۱۷ درصد از توليد ناخالص ملي سهم يارانه اي انرژي و ۱/۴ درصد نيز سهم خسارات زيست محيطي ناشي از آلودگي هوا و مصرف بي رويه سوخت بوده است.
ابتكار افزود: مطالعات انجام شده در اين پروژه همچنين نشان داد دهك هاي مختلف جامعه به طور يكسان از يارانه سوخت و انرژي بهره مند نيست و دهك دهم بيشترين بهره را در اين زمينه مي برد. اين مساله با اهداف برنامه سوم كه هدفمند كردن يارانه هاست مغايرت داشته و از ديد عدالت اجتماعي هم صحيح نيست چرا كه جمع كثيري از مردم كه خودرو شخصي ندارند، بايد ضمن محروم ماندن از يارانه سوخت، متحمل آلودگي هواي ناشي از مصرف آن شوند.
|
|
|
امكانات ورزش ويژه بانوان گسترش مي يابد
|
|
گروه شهري:مراسم افتتاحيه نخستين دور مسابقات واليبال بانوان محلات شهر تهران در سالن شهداي هفتم تير برگزار شد.
در اين مسابقات بيش از سه هزار تيم از مناطق ۲۱گانه تهران حضور دارند هدف از برگزاري اين مسابقات افزايش سطح فعاليت ورزشي بانوان عنوان شده است.
محمود احمدي نژاد شهردار تهران به واحد مركزي خبر گفت ايجاد سلامت و شادابي در بانوان از اهداف مديريت شهري است و تلاش مي كنيم اين اهداف را تحقق بخشيم.
وي فعاليت ورزشي را به ويژه براي بانوان از ضروريات زندگي شهري دانست و افزود براي افزايش فعاليتهاي ورزشي در جامعه نخستين بار در شهر تهران شوراي ورزش را با همكاري نهادها و سازمانهاي ذي ربط ايجاد كرده ايم.
شهردار تهران با اشاره به محدوديتها و كمبود امكانات ورزشي در شهر تهران ابراز اميدواري كرد با برنامه ريزي هاي مدون، ورزش بويژه ورزش بانوان گسترش يابد.
مسابقه دوي همگاني
مسابقه بزرگ دوي همگاني گراميداشت دهه مبارك فجر ديروز در منطقه ۴ شهرداري تهران برگزار شد.
در اين مسابقه كه در مسير بزرگراه هنگام تا چهارراه استقلال برگزار شد بيش از دو هزار نفر مسير ۳ كيلومتري مسابقه را دويدند.
در كنار اين مسابقه، مسابقه دوي همگاني ديگري نيز با حضور بيش از ۲۰۰ نفر از بانوان برگزار شد.
|
|
|
بتاز براسب جفا كه مي تواني
ناصر كرمي
اواخر هفته گذشته سمينار ارائه دستاوردهاي پروژه بازنگري مصرف انرژي در ايران برگزار شد.
مهمترين نكته اعلام شده در اين سمينار، دو برابر شدن خسارات ناشي از مصرف نامناسب سوخت و انرژي، در ايران طي ساليان اخير است.
اعلام اين آمار، نشان دهنده بي اثربودن همه تلاشهايي است كه در اين سالها براي بهينه سازي مصرف سوخت و انرژي و به تبع آن كاهش آلودگي هواي شهرها انجام شده است. اين آمار به مصرف نامناسب سوخت اشاره دارد، و نه افزايش مصرف آن.پس جالب است اگر بدانيم مقصر دوبرابرشدن اين زيان عظيم كيست. مصرف سوخت و انرژِي به سه بخش تقسيم مي شود: مصرف صنعتي، مصرف خانگي و مصرف حمل و نقل.
چندي پيش وزارت نفت با موفق ارزيابي كردن طرح بهينه سازي مصرف سوخت در صنايع جزئيات اجراي طرح جامعي را در همين زمينه اعلام كرد. براساس اين طرح طي دوسال گذشته عمده صنايع ايران استقبال خوبي از طرحهاي بهينه سازي مصرف سوخت داشته اند. با توسعه گاز شهري، خوشبختانه اثرات سوء ناشي از مصرف نامناسب سوخت و انرژي در بخش خانگي نيز به طور محسوسي كاهش يافته است كه از آن جمله بايد به كاهش يازده درصدي مصرف سوخت خانگي در مقايسه با نيمه اول دهه هفتاد اشاره كرد.
بنابراين، همچنانكه انتظار مي رود انگشت اتهام را بايد متوجه بخش حمل و نقل كرد، حوزه اي كه بيشترين بخش از منابع سوخت و انرژي كشور را تلف كرده و هدر مي دهد.
انحصار توزيع خودرو در ايران موجب مي شود بخش عمده خودروهاي در حال تردد در شهر، سيستم احتراق ناقص و غيراستاندارد داشته باشند. جالب است بدانيم كه هر كدام از دارندگان خودروي ملي موصوف اگر قصد استفاده از خودروي خود حتي در يك كشور متوسط اروپايي را داشته باشند، سالانه بايد حدود هجده ميليون تومان ماليات آلايندگي هوا بدهند. اما اينجا، بازار خودرو، براساس يك روال غيرعادلانه منحصرا در اختيار سازنده اين خودرو و شريك ديگر آن است تا بتازند بر اسب جفا، كه مي توانند.
موخره: بيشترين بخش از آگهي مطبوعات، توسط خودروسازان موصوف وطني تامين مي شود.
به تازگي نشرياتي كه حتي به صورت محدود خواست عادلانه مردم براي جلوگيري از اتلاف بي رويه منابع سوخت و افزايش آلودگي هوا را منتشر كرده اند، تهديد به قطع آگهي شده اند. اين موضوع خود مي تواند دستمايه اي باشد براي دريافتن اين نكته كه چرا بر خلاف خواست حتي بخش قابل توجهي از بدنه دولت، منجمله شركت كنندگان در سمينار پيش گفته، باز هم خودروسازي در ايران بي هيچ گزندي راه خود را مي رود.
آيا دور از ذهن است كه تصور كنيم در همه اين سالها آن بخشي كه در اين باره مي بايست كاري مي كرده و نكرده، با تهديد يا تطميعي مشابه روبه رو بوده است؟
|
|
|
اينجا اگر روز ، زلزله بيايد فاجعه مي شود
بازار ، آسيب پذيرترين نقطه تهران در برابر زلزله است
|
|
شهردار منطقه ۱۲ تهران با تأكيد بر اينكه بازار تهران در كمترين ريشترزلزله نابود مي شود، گفت : تنها افرادي كه مي توانند از وقوع حادثه اي ناگواردر بازار جلوگيري كنند، خود كسبه بازار هستند.
«احمد صابري ظفرقندي » در گفتگو با ايرنـا، افزود: شهرداري همانطور كه قبلا نيز اعلام كرد، آمادگي همكاري با كسبه بازار براي بازسازي بازار را دارد.
وي افزود: به هر حال آنها بايد خود را با جابجايي از بــازار و يا از طريــق بازسازي بازار نجات دهند زيرا بيشتر بافت بازار تجاري است و واحدهاي مسكوني بسيار كمي در منطقه قرار دارند.
وي تصريح كرد: بيشترين نگراني براي بازار، وقوع زلـزلـه در روز است كه عده اي زيادي در بازار رفت و آمد مي كنند.
شهردار منطقه ۱۲گفت: ستادي براي بازساي بازار تهران براساس دستور شهردار تهران تشكيل شده است و به اين ستاد اختيارات كاملي داده شده تا در مورد بازارتصميمات جدي و سريعتري گرفته شود.
شهردار منطقه ۱۲، به مشكلات ايجاد شده براي بازسازي بافت هاي فرسوده اشاره كردو گفت : بسياري از ساختمانهاي منطقه ۱۲ را ميراث فرهنگي جزوآثار تاريخي محسوب مي كند، در حالي كه اين بناها مخروبه است و آثاري باقي نمانده است كه به ميراث ارتباطي داشته باشد.وي با بيان اينكه تنها اسم گذاشتن به بافت هاي فرسوده به عنوان ميراث فرهنگي ، هنرنيست ، خاطرنشان كرد: بايد ساختمان هاي قديمي را بازسازي و مقاوم سازي كرد تا همچنان پابرجا بماند.
وي اظهار داشت : متاسفانه بيشترين بافت فرسوده تهران كه با مساله ميراث فرهنگي روبرو شده ، در منطقه ۱۲ است كه به دليل اينكه تاكنون مجوزي براي بازسازي و نوسازي آن صادر نشده ، به مخروبه تبديل شده است .
|
|
|
برنامه فرهنگي و هنري ويژه دهه فجر منطقه ۱۷ و ۱۸ تهران
به مناسبت ايام دهه فجر شهرداري منطقه ۱۷ جشن هاي متنوعي اجرا مي كند.
برگزاري جنگ موسيقي سنتي، نورافشاني، جنگ شادي در سينما بهاران، افتتاحيه طرح شهردار مدرسه و تجليل از خانواده هاي شهدا، جشن پيروزي، برپايي نمايشگاه عكس، مراسم شبي با قرآن، مسابقه دو همگاني از جمله برنامه هايي است كه به مناسبت دهه فجر برگزار مي شود.
۷ جشن در ۷ محله منطقه ۱۸
در ايام دهه فجر جنوب غرب تهران شاهد اجراي برنامه هاي متنوع علمي، فرهنگي و هنري است.
آذين بندي معابر، برگزاري ۶ نمايشگاه از دستاوردهاي انقلاب و آثار هنري شهروندان و عملكرد شهرداري منطقه ۱۸ برگزاري مسابقات قرآني، مسابقات نقاشي با عنوان لحظه هاي پيروزي انقلاب بخشي از برنامه هاي شهرداري منطقه ۱۸ است كه به مناسبت دهه فجر برگزار مي شود.
همچنين ۷ جشن در ۷ محله با همكاري شهروندان و انجمن هاي شوراياري محلات منطقه ۱۸ اجرا مي شود.
|
|
|
انبوه سازاني كه آگهي پيش فروش منتشر كرده اند تاكنون مجوز رسمي نگرفته اند
شهردار تهران، گفت: وزارت نفت براي ساماندهي و انتقال محل لوله ها و مخازن نفت پايتخت پنج تا ۱۰ سال وقت خواسته است.
«محمود احمدي نژاد» روز پنج شنبه در آغاز دومين دور ديدارهاي هفتگي خود با مردم كه در منطقه پنج انجام شد افزود: در اين رابطه چندي پيش مديريت تهران با وزارت نفت به گفت وگو پرداخت.
وي به مخازن نفت و بنزين منطقه شهران اشاره كرد و افزود: اين مخازن در نزديكي بافتهاي مسكوني است بنابراين بايد به جاي ديگري منتقل شود.
احمدي نژاد افزود: شهرداري تهران با مسئولان شركت نفت جلسات مختلفي در اين باره برگزار كرده است و آنان نيز اصل موضوع را پذيرفته اند اما به علت برخي محدوديتها اعلام كرده اند كه اين كار بين پنج تا ۱۰ سال زمان مي برد.
احمدي نژاد درباره عملكرد شركت هاي انبوه ساز مسكن گفت : پيش فروش واحدهاي مسكوني نيازمند كسب مجوز است و آگهي هاي مندرج در روزنامه ها يا انتشار اوراق تبليغاتي با مضمون مشاركت نهادهاي دولتي ، مجوز محسوب نمي شود.وي از اعلام رسمي وزارت مسكن يا شهرداري تهران به عنوان تنها مراجع صدور پروانه ساختماني نام برد و تأكيد كرد: توافق هاي غير رسمي بين سازندگان و مديران رده پايين شهرداري ها نمي تواند عنوان مجوز داشته باشد.
وي ضمن هشدار به مردم اعلام كرد: هيچ كدام از شركت هاي ساختماني كه آگهي هاي زيادي نيز براي جلب مشاركت مردم منتشركرده اند تاكنون مجوز رسمي ساخت و ساز انبوه دريافت نكرده اند.
احمدي نژاد افزود: انتقال توقفگاه اتوبوسراني به مساحت ۴۰ هكتار به خارج از محدوده خدماتي تهران يكي از اقدامات مورد نياز براي اين منطقه از شهر است .
وي تصريح كرد: يك مجموعه تفريحي و فرهنگي در زميني به مساحت ۱۷ هكتار در محله اكباتان احداث خواهد شد و بر خلاف شايعات اين محل پايانه خط چهار مترو نخواهد بود.به گفته وي ، تهيه طرح تفصيلي پنج بلوك شهري شامل كن ، حصارك ، باغ فيض ،مراد آباد و شهرك بيمه تا پايان سال جاري تهيه خواهد شد.
شهردار تهران همچنين كلنگ آغاز احداث ادامه بزرگراه همت در منطقه كن را به زمين زد.اين مسير به طول يك هزار و ۸۰۰ متر حد فاصل جاده سولقان تا پل كن ، منطقه پنج شهرداري را به منطقه ۲۲ متصل خواهد كرد.
پويايي و توسعه تهران
شهردار تهران چهارشنبه شب در مسجد چهارمردان و مدرسه فيضيه قم گفت : براي جلوگيري ازافزايش ترافيك در شهر تهران تا سال ۱۳۹۰، ساخت سالانه ۲۰۰ كيلومتر اتوبان ضروري است .
احمدي نژاد افزود: براي ساخت هر يك كيلومتر اتوبان در تهران به بيش از۳۰۰ ميليارد ريال اعتبار نياز است .
وي گفت : شهرداري تهران براي روي پاايستادن به ۲۰ هزار ميليارد ريال اعتبار در سال نياز دارد.
|
|
|