شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۵ - Feb 7, 2004
آغاز دو و ميداني داخل سالن آسيا در تهران
دوندگان ايران با مدال شروع كردند
002085.jpg
گروه ورزشي: دو و ميداني ايران در حال پشت سرگذاشتن دوران ركود است، ورزشي كه طي پنجاه سال اخير همواره سهمي در مدال هاي آسيايي داشت ولي در سالهاي اخير با دورماندن از ميدان هاي جهاني و گوشه نشيني موقعيت خود را از دست داد. طي يك سال اخير حركت هاي تازه اي در اين ورزش آغاز شده است .به خدمت گرفتن مربيان خارجي، همدلي و وفاق كارشناسان و مربيان با يكديگر و استعداديابي فدراسيون باعث شد تا دو و ميداني با ركوردشكني هاي پيوسته جوانان حال و هواي ديگري پيدا كند و حالا جوانان تازه از راه رسيده مادر ورزش ها قصد دارند پا جاي بزرگان اين ورزش بگذارند.
دو و ميداني ايران اين روزها با ميزباني نخستين دوره مسابقات داخل سالن آسيا سرفصل جديدي براي اين ورزش گشوده است كه بي ترديد ثمرات آن را بزودي زود در سطح قاره و شكوفايي استعدادهاي آن را شاهد خواهيم بود. ميزباني اين مسابقات و كشاندن پاي ۳۰ كشور آسيايي به تهران كار بزرگي بود كه بي ترديد در بعد مديريتي و برگزاري مسابقات مهم قاره اي امتيازات مثبتي را براي دوو ميداني ما به همراه خواهد داشت. مسابقات دووميداني داخل سالن آسيا فرصت دوباره اي است تا اين ورزش و دووميداني كاران ما بتوانند خود را در سطح قاره مطرح سازند.
اين مسابقات به لحاظ نوع برگزاري يك نوآوري و تجربه جديد در آسيا و جهان است كه براي نخستين بار مسابقات مردان و زنان بطور مجزا با كادر جدا انجام مي شود و همه منتظرند كه در پايان اين مسابقات چگونه ايران از ابتكار به خرج داده شده سربلند خارج خواهد شد. اين تجربه و آزمون مي تواند زمينه ساز برپايي مهم ترين مسابقات دو و ميداني در كشورهاي مسلمان باشد. در نخستين روز رقابت هاي بانوان كه صبح ديروز در سالن اختصاصي مجموعه آفتاب برگزار شد، تيم بانوان ايران در رشته ۳ كيلومتر پياده روي صاحب يك مدال نقره و برنز شد. آمنه صفوي و هما شيخان برندگان مدال نقره و برنز بودند، ضمن آنكه نفيسه متاعي و ليلا ابراهيمي در ۶۰ و ۸۰۰ متر ركوردهاي قبلي خود را بهبود بخشيدند. در رده بانوان تيم هاي چين و ژاپن هم اكنون با دو مدال طلا و يك نقره در صدر جدول قرار دارند.
در نخستين روز مسابقات آقايان كه از بعد ازظهر ديروز آغاز شد، تيم مردان ايران با درخشش عبدالغفار سقز در دوي ۶۰ متر صاحب مدال طلا شد. اين قهرمان كشورمان با كسب زمان ۷۶/۶ ركورددار اين ماده در آسيا نيز شد. در پرتاب وزنه، ايران با امين نيك فر شمار مدالهاي طلا و نقره اش را افزايش داد. نيك فر با پرتاب وزنه به مسافت ۳۳/۱۸ دومين مرد طلايي ايران شد.
همچنين در دور مقدماتي ماده ۸۰۰ متر احسان مهاجر شجاعي و سجاد مرادي به همراه دوندگاني از كشورهاي پاكستان، قزاقستان و بحرين به فينال راه يافتند.

بدمينتون بين المللي دهه فجر
سنگاپور، ژاپن و هنگ كنگ فاتح مسابقات مردان و زنان شدند
گروه ورزشي: پيكارهاي بين المللي بدمينتون دهه فجر با قهرماني نفرات سنگاپور در رده بانوان و ژاپن و هنگ كنگ در رده آقايان خاتمه پذيرفت.
در نوادر دوره هاي بدمينتون بين المللي دهه فجر، ايران به عنوان ميزبان در مرحله پاياني بدون نماينده بود، اما واقعيت آنكه قهرمانان ما براي نخستين بار مزه بازيهاي سنگين را در برابر حريفان آماده تر و با تكنيك تر از خود چشيده و بر تجربيات خود بسي افزودند. حداقل اينكه مسئولان فدراسيون بدمينتون كه حالا با ايجاد امكانات اختصاصي به دنبال كار پايه اي هستند، با پيروي از خط مشي اصولي مي توانند براي كسب موفقيت با توجه به نتايج ضعيف قهرمانان فعلي در نگاه خود تجديدنظر كنند.اما در رده بانوان ،سنگاپور حضوري چشمگير داشت و قهرمانان اين كشور «لي لي» و «ياني» موفق شدند هم در رده انفرادي و هم در دو نفره در سكوي اول بايستند، در پيكارهاي مردان در رده انفرادي عنوان قهرماني به ساتو از ژاپن رسيد و چن از تايوان دوم شد. در دو نفره تيم هنگ كنگ متشكل از «آلبرتوس سوسانتر» و «كوك و اليو» با غلبه بر تيم صاحب نام ژاپن در صدر ايستادند.
كوزه گري و سليماني در هندبال قهرماني آسيا
گروه ورزشي: عليرضا سليماني و جلال كوزه گري داوران بين المللي هندبال ايران به منظور قضاوت در يازدهمين دوره مسابقات هندبال قهرماني آسيا به قطر اعزام مي شوند.مسابقات هندبال قهرماني آسيا از تاريخ ۲۱ بهمن تا سوم اسفندماه امسال در قطر برگزار مي شود.تيم اميد هندبال ايران در اين مسابقات شركت خواهد كرد.

ليگ برتر واليبال ايران
صنام در شيروان به قهرماني نزديك تر شد
002088.jpg
گروه ورزشي: در هفته هجدهم ليگ برتر واليبال باشگاه هاي ايران اگرچه دو تيم پيكان و پگاه با شكست حريفان همچنان در كورس كسب نايب قهرماني اين فصل باقي ماندند، اما صنام صدرنشين با شكست دادن قند شيروان يك قدم ديگر به جام قهرماني نزديك تر شد. صنام حالا براي رسيدن به عنوان قهرماني مسيري هموارتر از ساير رقباي خود پيش رو دارد. اين تيم در شيروان در برابر تيم متحول شده قند نمايش قدرت داد و در حضور دو هزار تماشاگر نوار پيروزيهاي پياپي حريف را قطع كرد.پيمان اكبري كاپيتان ملي پوش صنام مرد اول اين ميدان بود كه در كنار محمد تركاشوند خوش  درخشيد.پيكان در برابر فولاد سبا يك گيم را لرزان ظاهر شد، اما در سه گيم ديگر توانست با پيروزي ميدان را ترك كند. پيكان با اين برد همچنان رقابت تنگاتنگ خود را با پگاه اروميه براي تصاحب مكان دوم جدول حفظ كرد. پگاه اين هفته در اروميه هنگامي توانست از شوك باخت گيم اول و بازي رفت مقابل سايپا خارج شود كه علي نقدي با تجربه به فرياد اين تيم رسيد. ورود نقدي باعث شد تا پگاه با درخشش محمودي و قاسميان به برتري سه بر يك نايل آيد.
نتايج هفته هجدهم
پيكان ۳ - فولاد سبا يك
برق ۳ - پاس يك
دخانيات ۳ - لوله سازي صفر
قند شيروان يك - صنام ۳
پگاه ۳ - سايپا يك

ليگ برتر بسكتبال ايران
پيروزي صباباطري و صنام بر نمايندگان اصفهان
گروه ورزشي: در هفته هشتم از دور برگشت ليگ برتر بسكتبال باشگاه هاي ايران هر سه تيم بالاي جدول حريفان خود را مغلوب كردند. در اين ميان صنام صدرنشين كه به اصفهان سفر كرده بود توانست در برابر تيم قائم الرضا با برتري جالب توجه ۹۲ بر ۶۹ ميزبان خود را شكست دهد. صباباطري نزديك ترين رقيب صنام براي قهرماني اين فصل در تهران ذوب آهن ديگر تيم اصفهاني را در پيكاري پركش و قوس با حساب ۸۸ بر ۷۳ مغلوب كرد تا آمادگي خود را قبل از رويارويي اين هفته با تيم صدرنشين به رخ بكشد. پيكان تيم سوم جدول هم در جدال با راه آهن نشان داد كه سخت چشم به راهيابي به مرحله پلي اف را دارد. پيكان ۸۲ بر ۶۲ از سد راه آهن گذشت. شهرداري گرگان در تهران مقابل ايران نارا با نتيجه ۷۹ بر ۶۲ پيروز شد تا نشان دهد به تدريج در حال پيدا كردن شرايط طبيعي خود است.
در بندر امام و در يك بازي پربرخورد نگارسنگ شهركرد با حساب ۸۱ به ۷۲ از سد ميزباني خود گذشت.

منصور برزگر:
غائبين در جام تختي محروم مي شوند
گروه ورزشي: منصور برزگر اعلام كرد: هر كشتي گير كه در جام تختي حاضر نشود، از حضور در مسابقات قهرماني آسيا و جام جهاني نيز محروم مي شود.
سرمربي تيم ملي كشتي آزاد كشورمان اظهار داشت: در جام تختي قصد داريم سرمايه هاي كشتي را براي حضور در آتن بسنجيم كه مستلزم رعايت قوانين است و بايد به كشتي گيراني كه به فدراسيون احترام مي گذارند و قوانين را اجرا مي كنند، احترام بگذاريم و دليلي ندارد كشتي گير به هر بهانه اي از رقابت با رقباي داخلي سر باز زند كه چوب اين مسأله را طي سال هاي اخير خورده ايم و پشتوانه آنچناني نداشته ايم.
وي در خصوص حضور برخي از ملي پوشان سال هاي گذشته در اين رقابت ها گفت: در ابتداي تشكيل فدراسيون كشتي زير نظر طالقاني، قانوني توسط پيشكسوتان و مربيان تصويب شده كه طي اين قانون افرادي كه در انتخابي ها حاضر نشوند، حق حضور در جام تختي را نخواهند داشت .

نگراني وزنه برداري
گروه ورزشي:علي مرادي گفت: سال المپيك آغاز شده و به تبع آن برنامه هاي فدراسيون وزنه برداري براي حضوري قدرتمند در آتن تدوين و شروع به اجرا شده است.
اما متأسفانه اين برنامه ها در اولين قدم خود كه اعزام تيم ملي به بلغارستان بود با چالش مواجه شد و نگراني مسئولان فدراسيون وزنه برداري از خلل در برنامه هاي آتي است.
وي افزود : سال گذشته، سال بسيار حساس و حياتي براي رشته ي وزنه برداري ايران بود. به طوري كه در وهله ي اول بايد سهميه كامل براي ورود به المپيك را كسب مي كرديم و خوشبختانه نتيجه اي كه در مسابقات ونكوور كسب كرديم طي ۴۵ سال اخير بي سابقه بود واين مطلب نتيجه ي تلفيق فرهنگ فردي و فرهنگ تيمي بود.
اما مسئله مهمي كه دراين ميان مطرح است، پشتيباني لازم از برنامه هاي ارايه شده و اجراي به موقع تك تك برنامه ها است.
وي ادامه داد: اگر بخواهيم در المپيك آنچه شايسته ايران است به دست آوريم بايد تمام برنامه در زمان معين و به صورت كامل ارايه شود و اين مساله كه در راس امور است نبايد به حاشيه ها آغشته شود.
در غير اين صورت نگراني هاي ما در المپيك چهره ي واقعي خود را نشان مي دهد.

شروع خوب كاراته ايران در آسيا
گروه ورزشي: تيم ملي كاراته ايران در نخستين روز مسابقات كاراته قهرمانان آسيا در تايوان به يك مدال طلا، يك نقره و دو برنز دست پيدا كرد.
حسين روحاني در اين پيكارها صاحب مدال طلا شد، جاسم ويشگاهي در وزن منهاي ۸۰ كيلوگرم با شكست از حريف كويتي خود به مدال نقره رسيد. دو مدال برنز ايران هم توسط تيم كاتاي كشورمان و حسين روحاني بدست آمد.

ناظريان شكست خورد
اجلاس كنفدراسيون كاراته آسيا براي انتخاب رئيس اين كنفدراسيون عصر روز پنجشنبه در شهر تائوين- تايوان برگزار شد و «حبيب الله ناظريان» رئيس فدراسيون كاراته كشورمان در مقابل حريف خود براي تصدي اين پست شكست خورد.در راي گيري به عمل آمده براي انتخاب رئيس جديد كنفدراسيون كاراته آسيا، «ناظريان» ۱۱ راي از ۲۷راي اخذ شده كسب كرد و «چانگ» از تايوان با كسب ۱۴ راي به مدت ۴ سال ديگر در پست خود ابقا شد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |