يكشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۶
بعد از دريافت پروانه نمايش
مارمولك شايد در نوروز !
002778.jpg
مارمولك مناسب ترين فيلم براي نوروز است، چرا كه به فضاي شاد آن روزها مي خورد. البته اول بايد پروانه نمايش بگيرد.
يك نفر در راهروي سينما استقلال گفت: «اگر اكران عيد را بگيرد، ركورد مي شكند.» ساعت نزديك ۱۳ پنج شنبه بود و جماعت مطبوعاتي تازه از تماشاي مارمولك فارغ شده بودند. كمي بالاتر يك نفر با لبخند با موبايل حرف مي زد. سينما آفريقا، سينماي دست اندركاران. يكي از خيلي هايي كه فكر مي كنند سال خوبي پيش روست. «سرمايه ها برمي گردند؟»
همين كه مردم قانع بشوند آن چه روي پرده نقره اي مي افتد براي دو ساعت سرگرم شدن و فراموش كردن مشكلات كافي است، هجوم مي آورند، پس پشت پيشخوان گيشه ها كلي پول خوابيده. يعني ممكن است؟
در پيش بيني هاي اوليه، فيلم هاي دوئل، مارمولك، سربازهاي جمعه و ملاقات با طوطي شانس هاي اول فروش در بازار سال آينده هستند. به هر حال هر ۴ فيلم چيزهايي دارند كه مردم براي ديدنشان به سينما بروند.
مشكلات 
در ميان اين پيش بيني هاي خوشبينانه،نكات ديگري هم هست كه در گوش تهيه كننده ها و دفاتر پخش فيلم زنگ مي زند. اينكه همه منتظر يك موج گراني اساسي در سال آينده هستند. گراني اي كه با آغاز سال و بالا رفتن قيمت بنزين ميآيد. اگر قيمت بليت هم از اين بالاتر برود، كار دشوارتر از اين خواهد شد. شماي متوسط با ماهي ۳۰۰ هزار تومان درآمد، چند وقت به چند وقت مي تواني بروي سينما؟ قبل از محاسبه قيمت بليت يادت باشد كه اگر همسر گرامي يك پاي ماجرا باشد، سينما رفتن به شب مي افتد و شام بيرون هم پاي شماست... و لذت بردن از زندگي البته كه سخت است!
به نظر مي رسد سينما رفتن آرام آرام از سر مردم مي افتد. به جز اينكه تلويزيون در اين راه مشكل بزرگي است. آنچه كه در سينماها عرضه مي شود، آنقدر قابل توجه نيست كه مردم براي تماشايش هجوم بياورند. به صف هاي طولاني جشنواره هم خيلي توجه نكنيد كه اين آيين هميشگي بهمن ماه است. اين تب مگر چقدر پايدار مي ماند؟
تفاوت 
مكانيسم اكران، امسال متفاوت با سال هاي گذشته است. طي توافقي كه بين انجمن سينمادارها و انجمن تهيه كنندگان انجام شده است، گروه هاي سينمايي خود به انتخاب اكران امسال مي پردازند. بنابراين آنچه كه در جشنواره عرضه شده براي مديران سينما هم قابل اهميت است. راستي چه فيلم هايي مناسب اكران عيد هستند؟ يك فرمول قديمي مي گويد: «كمدي». طبق اين فرمول كه به دليل موفقيت فيلم هاي نورمن كمدين مشهور انگليسي در سينماهاي ايران تجويز مي شود، مارمولك انتخاب مناسبي براي اكران عيد است. ضمن اينكه سوژه فيلم در اين آخر سالي حسابي دهان به دهان چرخيده و خيلي ها مي خواهند سر در بياورند كه چطور ممكن است اين داستان را روي پرده برد. فرمول ديگري هم براي اكران عيد وجود دارد كه اكشن ها را توصيه مي كند، گرچه جنس اكشن هاي امسال خيلي راست كار عيد نيست. فيلم هاي خانوادگي و اجتماعي موفقي هم در ايام نوروز اكران شده كه فروش مناسبي داشته است. مثال دم دست شوكران است و شام آخر. تا امروز اين شايعه كه «بوتيك» را در برنامه اكران اول سال مي گنجانند نيز وجود داشته. «گرچه براي نوروز بايد آن را كمي كوتاه كرد.» و اين نظر يك سينما نويس حرفه ايست.
مارمولك 
عيد امسال با فروش نسبتا مناسب «دنيا»، «واكنش پنجم»، «خانه اي روي آب» آغاز شد، اما سراسر سال حرف از بحران بود. غلامرضا موسوي تهيه كننده با سابقه سينما مي گويد: «امسال سال خوبي در گيشه خواهيم داشت. چون سطح كيفي فيلم ها بهتر از پارسال است.»
ديروز باخبر شديم مارمولك به احتمال زياد براي اكران عيد در نظر گرفته شده است، گرچه اين فيلم هنوز پروانه نمايش ندارد. يك منبع آگاه مي گويد: «مارمولك مناسب ترين فيلم براي نوروز است، چرا كه به فضاي شاد آن روزها مي خورد. البته اول بايد پروانه نمايش بگيرد.»
به عقيده او نتيجه گيري اخلاقي مارمولك باعث مي شودكه گذشتن از خط قرمزها چندان به نظر نيايد. «البته شايد تهيه كننده هم دوست نداشته باشد فيلمش را در عيد نشان بدهد چرا كه نوروز در كل، فصل مناسبي نيست.»
بايد تا يك هفته بعد از جشنواره صبر كنيد. گرچه نهايتا قبل از آخرين چهارشنبه سال تكليف اكران عيد روشن مي شود.
صدرنشيني مارمولك 
اگر در ميان نامزدهاي جشنواره امسال، اسم هاي جديدي ديديد تعجب نكنيد. شمارش معكوس براي تصاحب سيمرغ بلورين آغاز شده است و امروز نامزدها معرفي مي شوند اما ما هرچه تلاش كرديم نتوانستيم از فهرست نامزدها سردربياوريم و بفهميم كدام فيلم ها شانس بيشتري دارند تا نامشان خوانده شود و در رديف «ترين ها» قرار بگيرند.
به گفته باباپور، مسوول روابط عمومي جشنواره تا آخرين لحظه هيچ چيز مشخص نيست و هر پيش بيني فقط در حد احتمال است. با اين وجود تا به حال سيمرغ گرفتن مارمولك در بخش انتخاب مردمي تقريبا قطعي شده است.
اين ساخته كمال تبريزي با ۶۷/۹۴ درصد راي تماشاگران در صدر فهرست «بهترين» ها از نظر مردم قرار دارد.
بنا به آخرين آمار «دوئل» با ۵۸/۷۲ درصد دومين فيلم مردمي است و پس از آن فيلم هاي «اشك سرما» با ۵۴/۷۲ درصد، قدمگاه با ۴۹/۶۸ درصد و رسم عاشق كشي با ۰۴/۶۶ درصد قرار دارند.

ستون شما
ويژه نامه جشنواره
وقتي مقابل سينمايي كه همه براي خريدن بليت سربازهاي جمعه سرودست مي شكنند يك نفر به جاي دويدن دنبال بليت به سرعت مشغول نوشتن باشد، خواه ناخواه جلب توجه مي كند. يكي دو نفر سرك مي كشند و سربرگ همشهري روي كاغذ خبر نظرشان را جلب مي كند. مرد ميانسالي كه با همسرش براي خريد بليت آمده و حالا دست خالي مانده بود مي گويد: شما براي ايرانشهر همشهري مي نويسيد؟ ويژه نامه جشنواره؟
- بله.
مي گويد بنويسيد من فقط براي همين فيلم ، ساعتها توي صف ايستادم اما بليت نصيبم نشد. ضمنا شماره اي كه بيشتر مطالبش در مورد گاوخوني افخمي بود خيلي عالي بود. معلوم است كه حسابي مشغول كاريد.
چند دقيقه بعد جواني كه بليتي با چهار برابر قيمت بليت خريده است متوجه من مي شود و اشاره مي كند كاغذم را نشان دهم. جلوتر مي آيد. او هم مي خواهد بداند كه براي ويژه نامه جشنواره كار مي كنم يا نه و وقتي جواب مثبت مي شنود مي گويد عكس هاي صفحه اول ويژه نامه خيلي عالي است. راستي آن عكس رضا كيانيان و خسرو شكيبايي را از كجا گير آورده بوديد؟
نمايش فيلم تمام شده است و تماشاچيان بيرون آمده اند. در حين نوشتن نظرات چند نفر از آنها درباره فيلم، حضور كسي را پشت سرم حس مي كنم. جواني روي جدول خيابان، پشت سر من ايستاده و به نوشته هايم نگاه مي كند. تا بخواهم چيزي بپرسم بدون وقفه نظرش را در مورد سربازهاي جمعه و چند فيلم ديگر مي گويد و بعد هم مي گويد من هفت سال است خواننده همشهري هستم اما تا به حال ويژه نامه اي مانند ويژه نامه جشنواره امسال سابقه نداشته است واقعا كار خوبي است.
اين همه نظرات اميدواركننده و خبرهاي اميدواركننده همه در دو سه ساعت جلو سينما عصر جديد به گوش ما رسيد. تشكر.

بيل كشي در سينماي مطبوعات
رضا سميعي
«بيل رابكش» رخت رخوت و ملال را از سينماي مطبوعات جشنواره زدود. هر فيلم تارانتينو، فيلمساز محبوب نسل جديد منتقدان ايراني، از اخبار آن گرفته تا نمايش آن، شوري در دل و روان منتقدان ايراني بر مي انگيزد. بيل رابكش و نخستين نمايش فيلمي از تارانتينو در سينماي ايران، همگان را به وجد آورد.
تارانتينو، به نسلي از فيلمسازان سينماي معاصر آمريكا تعلق دارد كه فيلم هايش شور انگيز و مملو از تكانه هاي احساسي و زيباشناختي اند. سينمايي كه دردهه ۱۹۷۰ با برايان دي پالما و مارتين اسكورسيزي شروع شد، در دهه ۱۹۸۰ با فيلم هاي اسكورسيزي صاحب گرامر خاص خود شد و در دهه ۱۹۹۰ با تارانتينو و اوليور استون به سبك غالب سينماي آمريكا تبديل شد، لذتي كه ازتماشاي اين فيلم ها مي بريم، لذتي صرفا زيبا شناختي و عاطفي است بدون توجه به معاني اي كه فيلمساز قرار است به ما منتقل كند، اگر اصلا معنايي در كار باشد.
پس مي شود حدس زد كه در ميانه هاي يك جشنواره كه فيلم هايش تماشاگر جدي منتقدش را بمباران معنايي كرده اند، تماشاي دنياي موسيقايي و سرشار از هارموني بيل رابكش چه لذتي نصيب آنها كرده است.تارانتينو، فيلمساز صاحب سبكي است. تشخص سبكي او حاصل ديدگاه باز و التقاطي اش به تمامي لحن هاي سينمايي است، بيل رابكش مجموعه اي از فيلم هاي موردعلاقه تارانتينو را در خود دارد: سرجولئونه، سام پكين پا، جان وو، انيو موريكونه، ساموئل فولر، ژان لوك گدار و بروس لي در حكم كلكسيونري است كه با دقت و احترام قطعات برگزيده اش را در معرض ديد مخاطب قرار مي دهد بخشي از لذتي كه هنگام تماشاي فيلمي از تارانتينو مي بريم، حاصل همين رويكرد است، گويي به تماشاي مجموعه شخصي يك كلكسيونر رفته ايم.
اگر اهل سينما باشيم و سابقه ذهني غني اي از تصاوير سينمايي داشته باشيم، كلكسيون تارانتينو، مي تواند در عين حال يادآور آن خاطرات فرحبخش سينمايي مان باشد، پس عجيب نيست كه تماشاي فيلم تارانيتنو در سينماي مطبوعات كه (طبيعتا تماشاگرش صاحب چنين سابقه ذهني از تصاوير سينمايي است) همه را به رقص و وجد آورد.
ما فقط به تماشاي فيلمي از تارانتينونيامده ايم، به تماشاي بخشي از خاطرات سينمايي گذشته مان هم آمده ايم، ضيافتي كه درآن خيال و خاطره ما همچون تار و پود در هم تنيده مي شوند و همه اينها مرهون ذهن خلاق و راهگشاي تارانتينو است.
مي  توانيم با فراغ بال بر روي صندلي سينما  لم بدهيم و خود را در معرض موسيقي تصويري تارانتينو قرار دهيم، مثل لذتي كه از شنيدن يك قطعه موسيقي واقعي مي بريم، بي آنكه انتظار داشته باشيم به معنايي خاص برسيم. معنايي كه حاصل فرآيند خلاقه و هنري است؛ از تمامي معاني اي است كه من مي شناسم فرهيخته تر و مانگار تر است. تارانتينو، چنين معنايي خلق مي كند.

مژده به تماشاچيان شهرستاني
تماشاچيان هفت استان كشور كه امسال فيلم هاي جشنواره را همزمان نمايش مي دهند، مي توانند فيلم هاي مورد توجه خود را انتخاب كنند و البته روز ۲۴ بهمن به بهترين فيلم برگزيده جوايزي اعطا مي شود.
نمايش فيلم هاي جشنواره به صورت همزمان در ساير استان هاي كشور از جشنواره بيستم، آغاز شد. در جشنواره بيستم، تنها استان فارس نمايش دهنده فيلم هاي جشنواره بود ولي در جشنواره بيست و يكم، استان اصفهان هم اضافه شد تا امسال كه ۹ استان كشور، متقاضي نمايش همزمان فيلم هاي جشنواره بودند.
از ميان اين ۹ استان، با توجه به امكانات مالي استان ها، ۷ استان انتخاب شد. اين استان ها، شامل: فارس، كرمان، هرمزگان، خوزستان، خراسان، مازندران و جزيره كيش است.

از سميرا مخملباف استقبال نشد
زماني جوانترين كارگردان سينماي جهان بود ولي خواهرش حنا مخملباف اين عنوان را از او گرفت او كه با همان اولين فيلمش « سيب» در كانون توجه جشنواره هاي خارجي قرار گرفت اين روند را با «تخته سياه» و «پنج عصر» ادامه داد.
اين فيلم كه دربخش مسابقه جشنواره كن هم پذيرفته شد به افغانستان مي پردازد. پدر يعني محسن مخملباف، سفر به قندهار را ساخت، دختر بزرگتر (سميرا مخملباف) اين فيلم را و دختر كوچكتر (حنا مخملباف) از پشت صحنه همين فيلم، فيلم مستندي را ساخت كه در جشنواره ونيز به نمايش درآمد به هر حال افغانستان است و خانواده مخملباف است ديگر. فيلم سميرا مخملباف كه ژان لوك گدار با ديدن فيلم «سيب» او گفته بود دوباره به سينما اميدوار شده در بخش جشنواره جشنواره  ها به نمايش در مي آيد. البته نمايش اين فيلم در جشنواره امسال بر خلاف فيلم «اسامه» صديق برمك «فيلمساز افغاني»، استقبال زيادي را به همراه نداشته است.

با عينك سفيد لطفا
محمد مهدي عسگرپور پارسال در همين ايام هم رئيس بنياد سينمايي فارابي بود و هم دبير جشنواره بيست و يكم. اما امسال او در اين فستيوال، فقط به عنوان يك كارگردان حضور دارد. عسگرپور بعد از اينكه از پست دولتي اش كناره گرفت، پيش توليد فيلمش را آغاز كرد. گويي دغدغه فيلم ساختن براي او مهمتر از هر چيز ديگر بود. فيلم قدمگاه در جشنواره امسال اكران شده و تا امروز مخاطب ها كاملا راضي بوده اند. منتقدان هم قدمگاه را حسابي تحويل گرفته اند. تنها ستاره فيلم، رضا كيانيان است و ساير بازيگران مثل فرامرز صديقي و عليرضا اوسيوند، آنقدر مطرح نيستند. بازيگر نقش اول هم يك جوان تئاتري است به نام بابك حميديان كه بازي اش خوب از كار درآمده است. با تمام اين احوال خيلي ها فيلم را به عنوان محصول يك مدير دولتي مي شناسند و حتي اين احتمال را مي دهند كه فيلم، جايزه بگيرد ولي اگر عينك بدبيني را برداريم كاملا مشهود است كه قدمگاه يك فيلم انساني و درست است. حالا كارگردانش مدير دولتي است يا خصوصي فرقي نمي كند.

صبح تاشب
وقت زيادي نمانده. فقط ۴ روز ديگر تا پايان جشنواره باقي است. شايد ديگر پيش نيايد بعضي از فيلم هاي جشنواره امسال را روي پرده سينما ببينيد. پس در انتخاب هايتان دقت كنيد.
فرهنگ (۱)
قدمگاه (ساخته محمد مهدي عسگرپور و بازي رضا كيانيان كه فيلم خوبي هم از كار درآمده و درنظرخواهي تماشاگران در جاي دوم است) ساعت ۱۲ و ۱۸/ تارا و تب توت فرنگي (سعيد سهيلي) ساعت ۱۴ و ۲۰/ شكلات (افشين شركت) ساعت ۱۶ و۲۲.
فرهنگ (۲)
عزم كشتار (ساخته مايكل ابلوتيز با بازي استيون سيگال) ساعت ۱۱/ فاجعه شهاب سنگ (مايكل بي) ساعت ۱۳/ پنج، تقديم به ازو (عباس كيارستمي) ساعت ۱۵/ بازيگران (محصول ايرلند و انگلستان) ساعت ۱۷/ جشن جنايت (با بازي ژراردپارديو و هاروي كاتيل) ساعت ۱۹/ دشت باز (يك فيلم باز وسترن از كوين كاستنر) ساعت ۲۱.
فلسطين (۱)
عروس افغان (ابوالقاسم  طالبي) ساعت ۱۵:۱۳ و ۳۰:۱۷/ مزرعه پدري (رسول ملاقلي پور) ساعت ۳۰:۱۵ و ۳۰:۱۹/ دوئل (احمدرضا درويش) ساعت ۱۱ و۳۰:۲۱.
فلسطين (۲)
وقتي كه آخرين شمشير كشيده مي شود(يوجيرو تاكيتا) ساعت ۱۰/ راهب كوچك (محصول جمهوري كره) ساعت ۱۲/ داستان هاي آشپزخانه (محصول نروژ) ساعت ۱۴/ نقش هاي ديواري (محصول روسيه) ساعت ۱۶/ شهر زيبا (اصغر فرهادي) ساعت ۳۰:۱۸/ داستان ناتمام (حسن يكتاپناه) ساعت۳۰:۲۰.
سينما فلسطين (۳)
سبكبال (ادوسولومون) ساعت ۳۰:۱۰ و ۱۹/ مزرعه پدري (رسول ملاقلي پور) ساعت ۳۰:۱۲ و ۲۱/ توازن (با بازي كريستين بيل و اميلي داتسون) ساعت ۱۵/ مسابقه فيلم هاي كوتاه داستاني ساعت۱۷.
سينما عصر جديد(۱)
بيل را بكش (فيلم ديدني تارانتينو) ساعت ۱۱/ ترس و لرز (آلن كورنيو) ساعت ۱۳/ سفر به خير (ژان پل راپينو) ساعت ۱۵/ عاشق مترسك (مهدي نوربخش) ساعت ۳۰:۱۷/ باج خور (فرزاد موتمن) ساعت ۳۰:۱۹/ معادله (ابراهيم وحيدزاده) ساعت۳۰:۲۱.
سينما عصر جديد(۲)
از پا افتاده (پيتربرگ با بازي كريستوفرواكن) ساعت ۱۰ و ۱۸/ پنج عصر (سميرا مخملباف) ساعت ۱۳ و ۲۰/ مسابقه فيلم هاي كوتاه داستاني ايراني، ساعت ۱۴/ روغن غسل تعميد (محصول لبنان) ساعت .۱۶
سينما عصر جديد(۳)
كودك شاعر (امير قاسم راضي) ساعت ۳۰:۱۱، ۳۰:۱۶ و ۳۰:۲۰/ بوتيك (حميد نعمت الله) ساعت ۳۰:۱۴ و ۳۰:۱۸.
سينما كريستال (۱)
جرقه پرتاب (ايوسيمونه) ساعت ۱۰/ فرشته اي روي شانه راست (محصول تاجيكستان، فرانسه، سوئيس و ايتاليا) ساعت ۱۲/ مهمان مامان (داريوش مهرجويي) ساعت ۱۴/ اهميت ارنست بودن (اليوز پاركر) ساعت ۱۶/ گاوخوني (بهروز افخمي) ساعت ۱۸/ ترس و لرز (الن كورنيو) ساعت۲۰.
سينما كريستال (۲)
كودك شاعر (امير قاسم راضي) ساعت ۱۱ و ۲۱/ بوتيك (حميد نعمت الله) ساعت ۱۳/ مارمولك (كمال تبريزي) ساعت ۱۵/ زيتون شكسته (محمددرمنش) ساعت ۱۷/ برگ برنده (سيروس الوند) ساعت۱۹.
سينما صحرا
آمريكايي آرام (فيليپ نويس) ساعت ۱۳/ قهرمان (ژانگ ييمو) ساعت ۱۵/ اشك سرما (عزيزالله حميدنژاد) ساعت ۳۰:۱۷/ پرده عشق (جمال شورجه) ساعت ۳۰:۱۹/ زيتون شكسته (محمد درمنش) ساعت ۱۱ و۳۰:۲۱.
سينما پايتخت 
كنار رودخانه (عليرضا اميني) ساعت ۱۳ و ۱۹/ هم نفس(مهدي فخيم زاده) ساعت ۱۵/ سربازان جمعه (مسعود كيميايي) ساعت ۱۷/ خداحافظ رفيق (بهزاد بهزادپور) ساعت ۱۱ و ۲۱.
سينما سپيده 
يكشنبه خونين (محصول ايرلند و انگلستان) ساعت ۱۱/ بچه جاسوس هاي۳ - (رابرت رودريگوئز) ساعت ۱۳/ فاز چهارم (برايان گورس) ساعت ۱۵/ شمعي در باد(پوران درخشنده) ساعت ۱۷/ روايت سه گانه (بني اعتماد، برزيده و شيخ طادي) ساعت ۱۹/ صبحانه اي براي دو نفر (مهدي صباغ زاده) ساعت۲۱.

بيل كيل
تشكر، تشكر
۱ - از اينكه آن مطلب اشتباه درباره مهدي احمدي را در هر فرصتي به رخمان مي كشيد، متشكريم.
۲ - از اينكه قضاوت ما درباره فيلمها را به پشت پرده ها و سياسي ربط مي دهيد، متشكريم.
۳ - از اينكه غلط هاي چاپي ما را با ماژيك فسفري تابلو مي كنيد، ممنون.
۴ - از اينكه دعا مي كنيد اين دو سه روز باقي مانده هم زودتر تمام شود و از شر ما خلاص بشويد هم ممنون.

جشنواره ۸
جشنواره ۱
جشنواره ۲
جشنواره ۳
جشنواره ۴
جشنواره ۵
جشنواره ۶
جشنواره ۷
|  جشنواره ۱  |  جشنواره ۲  |  جشنواره ۳  |  جشنواره ۴  |  جشنواره ۵  |  جشنواره ۶  |  جشنواره ۷  |  جشنواره ۸  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |