نقش ميدان هاي ميوه و تره بار در كنترل قيمت ميوه شب عيد
|
|
ايجاد ميدان هاي ميوه و تره بار در كشور براساس و پايه تنظيم بازار اين محصولا ت و جلوگيري از افزايش قيمت ها و در نهايت حمايت از لا يه هاي كم درآمد جامعه بوده است.
به گزارش خبرنگار ما، در ايران نيز مانند بسياري از كشورهاي دنيا كه به دليل پايين بودن درآمد سرانه مصرف كنندگان بايد بيشتر مورد حمايت قرار گيرند، ايجاد و تأسيس بازارهاي فروش مستقيم ميوه و تره بار براي حمايت از اين گروه و عرضه محصولا ت با حداقل سود ضروري به نظر مي رسد.
در اين مراكز كه در نقاط مختلف شهر پراكنده هستند، به دليل حذف عامل اصلي گراني ميوه و تره بار يعني دلا لا ن و واسطه ها، محصولا ت با كم ترين قيمت ممكن به دست خريدار مي رسند. از بدو راه اندازي چنين ميدان هايي شاهد موفقيت آنها در جلب رضايت مشتريان بوده ايم؛ البته در اين بين شايد استثناهايي نيز وجود داشته باشد.
اما نكته اصلي در اين زمينه، ميزان رضايت مردم به عنوان خريداران و نيز فروشندگان ميوه و تره بار از عملكرد ميادين ميوه و تره بار است.
آزاد نژاد، يكي از خريداران از ميدان ميوه و تره بار قزل قلعه در اين باره مي گويد: ميادين ميوه و تره بار نيز هم چون بازارهاي روز و فروشگاه هاي زنجيره اي نقشي بسيار مهم در كاهش و جلوگيري از افزايش بي رويه قيمت ها در بازار داشته اند.
وي مي گويد: به دليل عرضه محصول به صورت مستقيم و بدون واسطه در اين ميدان ها و حذف واسطه، قيمت ها تقريباً در سطح متعادل قرار دارند و اين موضوع را مي توانيم در استقبال مردم از خريد از اين ميدان ها ببينيم.
وي در ادامه مي گويد: قيمت ها در اين مراكز تقريباً ۲۰ درصد ارزان تر از ساير مراكز فروش است.
صالحي، يكي ديگر از خريداران ميوه و تره بار بازار اين ميدان درباره ميزان موفقيت اين ميدان ها و استقبال مردم از آنها مي گويد: اگر به تنها حسن و مزيت اين ميدان ها كه همان جلوگيري از بالا رفتن قيمت هاست اشاره كنم، بايد به موفقيت اين ميدان ها تبريك گفت.
وي مي گويد: خانواده ها كه براي تأمين نياز خود به ميوه و تره بار كه در هر روز يا هفته ميزاني از درآمد خود را براي اين امر اختصاص مي دهند مي توانند با مراجعه به اين ميدان ها مبلغي از درآمد خود را كه به اين امر اختصاص مي دهند از طريق خريد از اين ميدان ها كه داراي قيمت هاي متعادل تري هستند، صرفه جويي كنند.
هاشمي، يك كارمند زن بازنشسته كه براي خريد ميوه به ميدان ميوه و تره بار واقع در خيابان پيروزي تهران مراجعه كرده بود در اين زمينه مي گويد: تأسيس اين ميدان ها براي بسياري از خانواده هايي كه تنها منبع درآمدي آنها حقوق بازنشستگي است بسيار مفيد بوده است.
وي مي گويد: خريد اين محصولا ت از بازار بيرون، به دليل اين كه واسطه نقش بسيار مهمي در فروش بازي مي كند و در واقع ميوه و تره بار پس از چند بار دست به دست گشتن در اختيار مصرف كننده قرار مي گيرد بسيار گران تر از نرخ معمول در اين ميدان ها تمام مي شود.
محمدزاده، از صاحبان غرفه در يكي از ميدان هاي ميوه و تره بار تهران درباره ميزان فروش و استقبال مردم از اين مراكز مي گويد: اين ميدان ها توانسته اند اعتماد مردم را در زمينه قيمت ها جلب كنند و مردم نيز بر اين واقف شده اند كه نرخ ميوه و تره بار در اين ميدان ها ارزان تر از ساير مراكز فروش است.
وي با اشاره به استقبال گسترده خريداران از اين ميدان ها، به ويژه در هنگام مراسم خاص مثلا ً ايام عيد مي گويد: اين ميدان ها به ويژه در مناسبات خاص، مثل پايان سال، از فروش خوب برخوردارند و البته نبايد اين موضوع را نيز فراموش كرد كه هدف اين ميدان ها نيز در زمان تأسيس جز اين نبوده است.
البته نارضايتي هايي نيز درباره عرضه نشدن ميوه هاي مرغوب، وجود نداشتن جاي پارك خودرو، شلوغي بيش از حد در برخي از روزها و ساعت كار محدود وجود دارد كه انتظار مي رود مسؤولا ن به فكر حل اين مشكلا ت باشند.
|