يكشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۶
بهداشت آكواريوم را رعايت كنيد
ماهي، مظهر آرامش در دنياي زير آب
گزارش -بخش ششم
مجتبي علوي
آگاهي يافتن از بهترين نوع گياهاني كه سبب تزيين آكواريوم مي شوند، دغدغه كساني است كه در خانه، ماهي هاي گران بها را نگه مي دارند و دوست دارند
موجودات شان بيشتر عمر كنند. از سوي ديگر خيلي ها نيز براي ترك موقت ماهي هايشان و انجام مسافرت، نگران سلا مت حيوانات خانگي خود هستند، در حالي كه براي هر يك از اين مشكلا ت به ظاهر بزرگ، مي توان راه حلي ساده  و ارزان يافت.
نگهداري گياهان 
لا مپ آكواريوم روزانه بايد ۱۲-۱۰ ساعت روشن باشد تا سلا مت و رشد گياهان تضمين شود. رشد انواع گياهان متفاوت است و دانستن آن براي هرس كردن گونه هائي كه رشد سريع دارند ضروري است. بريدن ۸-۵ سانتي متر از قسمت بالا ي گياه، باعث رويش افقي و انبوه شدن گياه مي شود. اين كار در هر زمان قابل انجام است، اما وقتي براي تعويض بخشي از آب، مقدار آب كم مي شود، آسان تر انجام مي شود. در اين حالت، امكان برداشتن برگ هاي پوسيده وجود دارد كه اين برگ ها نه تنها بد منظره هستند بلكه در آب متلا شي و تجزيه مي شوند و اثرات نامطلوب روي كيفيت آب مي گذارند. براي اطمينان از اين كه نور كافي به گياهان برسد، تميز نگاه داشتن پوشش روي آكواريوم ضروري است. هر گونه لكه يا جلبك روي پوشش باعث مي شود به گياهان نور كافي نرسيده و رشد آنها كم شود.
تعطيلا ت
ماهيان بزرگ براي چند روز بدون غذا مي توانند به حال خود رها شوند. آنها در اين مدت جلبك و ديگر مواد داخل آكواريوم را مصرف مي كنند و به ذخيره چربي بدن خود تكيه مي كنند.
در تعطيلا ت مي توان از قطعات غذاي خشك مخصوص تعطيلا ت استفاده كرد كه به آرامي در آب تكه تكه مي شود و غذا را براي مصرف ماهي در آب رها مي كند.
با استفاده از غذاي تعطيلا ت يا غذاده هاي اتوماتيك به مدت ۱۴-۱۰ روز آكواريوم را مي توان بدون سرپرست نگه داشت. در اين مدت، فيلتر با عملكرد خود مواد زائد و آلوده كننده ها را از آب خارج مي كند. اگر گياهي در آكواريوم وجود دارد براي رشد و سلا مت آنها نور آكواريوم را تنظيم مي كنند.
مسائل معمول بهداشتي 
بيشتر مسائل بهداشتي در ماهيان گرمسيري و آب سرد خود به خود ايجاد نشده، بلكه در بسياري از موارد بر اثر كوتاهي در رعايت اصول نگهداري به وجود آمده است كه به راحتي مي توان آنها را بر طرف كرد. كيفيت پائين آب براي بروز بيشتر مسائل بهداشتي مؤثر است كه يا به طور مستقيم (مثلا ً به افزايش سريع تراكم  ماهي ها و در نتيجه بالا  رفتن سوخت وساز آنها مي انجامد) يا غير مستقيم (مثلا ً كيفيت نازل آب باعث استرس ماهي و مستعد شدن آن براي ابتلا  به بيماري مي شود) تأثير خود را نشان مي دهد.
مشاهدات باليني 
۱- لكه هاي سفيد روي پوست 
۲- رشته هاي پنبه مانند روي پوست 
۳- لكه هاي سفيد خيلي كوچك روي بدن 
۴- تغيير رنگ ماهي 
۵- پوسيدگي باله 
۶- افزايش موكوس ماهي 
۷- زخم هاي پوستي 
۸- ورم شكم 
۹- مشكلا ت شناوري 
۱۰- بي اشتهائي 
علت 
بيماري لكه سفيد (Ichthyphthirius) ، دكمه هاي جنسي 
ساپرولگينا (عامل ثانويه براي كيفيت بد آب)
مخملك ماهيPiscinood inium) )
كيفيت بد آب، افزايش سن ماهي (ماهي طلا ئي)، ميكسو باكتريوم 
بيماري باكتريائي (عامل ثانويه براي كيفيت بد آب)
اكتوپارازيت ها، كيفيت بد آب 
آئروموناس، سودوموناس، ميكسو باكترها
كيست هاي كليه (در ماهي طلا ئي)، نشانه آمادگي ماهي ماده براي تخم ريزي، تغييرات سرطاني سلول هاي داخلي بدن  بيماري كيسه شنا، ورم روده، تومورهاي داخلي، جراحت دستگاه مركزي عصبي  بيماري، كيفيت بد آب، جيره نامناسب 
آشنايي با بيماري هاي ماهي ها مي تواند سبب شود دليل عارضه شان را به سهولت دريابيم و با صرف كم ترين هزينه، در پي رفع مشكل آنها برآييم و از اين رو بر عمر ماهي ها بيفزاييم و از زيان مالي، پيشگيري كنيم.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خوراك
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |