يكشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۶
نقش ميدان هاي ميوه و تره بار در كنترل قيمت ميوه شب عيد
001284.jpg
ايجاد ميدان هاي ميوه و تره بار در كشور براساس و پايه تنظيم بازار اين محصولا ت و جلوگيري از افزايش قيمت ها و در نهايت حمايت از لا يه هاي كم درآمد جامعه بوده است.
به گزارش خبرنگار ما، در ايران نيز مانند بسياري از كشورهاي دنيا كه به دليل پايين بودن درآمد سرانه مصرف كنندگان بايد بيشتر مورد حمايت قرار گيرند، ايجاد و تأسيس بازارهاي فروش مستقيم ميوه و تره بار براي حمايت از اين گروه و عرضه محصولا ت با حداقل سود ضروري به نظر مي رسد.
در اين مراكز كه در نقاط مختلف شهر پراكنده هستند، به دليل حذف عامل اصلي گراني ميوه و تره بار يعني دلا لا ن و واسطه ها، محصولا ت با كم ترين قيمت ممكن به دست خريدار مي رسند. از بدو راه اندازي چنين ميدان هايي شاهد موفقيت آنها در جلب رضايت مشتريان بوده ايم؛ البته در اين بين شايد استثناهايي نيز وجود داشته باشد.
اما نكته اصلي در اين زمينه، ميزان رضايت مردم به عنوان خريداران و نيز فروشندگان ميوه و تره بار از عملكرد ميادين ميوه و تره بار است.
آزاد نژاد، يكي از خريداران از ميدان ميوه و تره بار قزل قلعه در اين باره مي گويد: ميادين ميوه و تره بار نيز هم چون بازارهاي روز و فروشگاه هاي زنجيره اي نقشي بسيار مهم در كاهش و جلوگيري از افزايش بي رويه قيمت ها در بازار داشته اند.
وي مي گويد: به دليل عرضه محصول به صورت مستقيم و بدون واسطه در اين ميدان ها و حذف واسطه، قيمت ها تقريباً در سطح متعادل قرار دارند و اين موضوع را مي توانيم در استقبال مردم از خريد از اين ميدان ها ببينيم.
وي در ادامه مي گويد: قيمت ها در اين مراكز تقريباً ۲۰ درصد ارزان تر از ساير مراكز فروش است.
صالحي، يكي ديگر از خريداران ميوه و تره بار بازار اين ميدان درباره ميزان موفقيت اين ميدان ها و استقبال مردم از آنها مي گويد: اگر به تنها حسن و مزيت اين ميدان ها كه همان جلوگيري از بالا  رفتن قيمت هاست اشاره كنم، بايد به موفقيت اين ميدان ها تبريك گفت.
وي مي گويد: خانواده ها كه براي تأمين نياز خود به ميوه و تره بار كه در هر روز يا هفته ميزاني از درآمد خود را براي اين امر اختصاص مي دهند مي توانند با مراجعه به اين ميدان ها مبلغي از درآمد خود را كه به اين امر اختصاص مي دهند از طريق خريد از اين ميدان ها كه داراي قيمت هاي متعادل تري هستند، صرفه جويي كنند.
هاشمي، يك كارمند زن بازنشسته كه براي خريد ميوه به ميدان ميوه و تره بار واقع در خيابان پيروزي تهران مراجعه كرده بود در اين زمينه مي گويد: تأسيس اين ميدان ها براي بسياري از خانواده هايي كه تنها منبع درآمدي آنها حقوق بازنشستگي است بسيار مفيد بوده است.
وي مي گويد: خريد اين محصولا ت از بازار بيرون، به دليل اين كه واسطه نقش بسيار مهمي در فروش بازي مي كند و در واقع ميوه و تره بار پس از چند بار دست به دست گشتن در اختيار مصرف كننده قرار مي گيرد بسيار گران تر از نرخ معمول در اين ميدان ها تمام مي شود.
محمدزاده، از صاحبان غرفه در يكي از ميدان هاي ميوه و تره بار تهران درباره ميزان فروش و استقبال مردم از اين مراكز مي گويد: اين ميدان ها توانسته اند اعتماد مردم را در زمينه قيمت ها جلب كنند و مردم نيز بر اين واقف شده اند كه نرخ ميوه و تره بار در اين ميدان ها ارزان تر از ساير مراكز فروش است.
وي با اشاره به استقبال گسترده خريداران از اين ميدان ها، به ويژه در هنگام مراسم خاص مثلا ً ايام عيد مي گويد: اين ميدان ها به ويژه در مناسبات خاص، مثل پايان سال، از فروش خوب برخوردارند و البته نبايد اين موضوع را نيز فراموش كرد كه هدف اين ميدان ها نيز در زمان تأسيس جز اين نبوده است.
البته نارضايتي هايي نيز درباره عرضه نشدن ميوه هاي مرغوب، وجود نداشتن جاي پارك خودرو، شلوغي بيش از حد در برخي از روزها و ساعت كار محدود وجود دارد كه انتظار مي رود مسؤولا ن به فكر حل اين مشكلا ت باشند.

بازارچه خوراك
000858.jpg
001287.jpg
001290.jpg
001293.jpg
001296.jpg
001308.jpg
001311.jpg
001299.jpg
001302.jpg

درحاشيه خبرها
تثبيت قيمت ها در بازار خرما
در حال حاضر برخلا ف اين تصور كه حادثه بم موجب كاهش عرضه خرماي اين منطقه به بازار شده است و افزايش قيمت ها را در پي خواهد داشت، نرخ خرما در بازار ثابت مانده است.
به گزارش خبرنگار ما، مصرف خرما - اين ماده غذايي باارزش از ساليان دور و در طول تاريخ در ميان همه ي اقوام و به ويژه ايراني ها و اعراب از جايگاهي بالا برخوردار بوده است.خرما كه داراي پروتئين و ويتامين هاي ضروري بدن است مي تواند نقش يك غذاي كامل را براي انسان بازي كند حتي در برخي از فرهنگ ها مصرف خرما را يكي از ضروريات مي دانند و بر سفره هر يك از اين خانواده ها هميشه مقداري خرما وجود دارد.
در كشور ما نيز مصرف اين محصول باارزش غذايي به ويژه در فصل هاي سرد سال بالا  مي رود و تقاضا براي خريد آن در كشور افزايش پيدا مي كند.بسياري از خانواده هاي ايراني به ويژه خانواده هايي كه در شهرهاي سرد كشور مانند آذربايجان غربي و شرقي و اردبيل زندگي مي كنند بيشتر به خريد اين محصول مبادرت مي ورزند. زيرا خرما داراي مواد قندي است و مصرف آن، موجب افزايش دماي بدن و گرم شدن انسان مي شود.
در حال حاضر در بازار، انواع خرما با قيمت هاي گوناگون و متفاوت موجود است. براي نمونه، هم اكنون خرماي موسوم به زرد طلا يي، زاهدي، مضافتي بم، دشتستاني پيارم صادراتي به ترتيب در حدود ۵۰۰، ۶۰۰، ۸۰۰، ۵۰۰ و ۲۴۰۰ تومان به فروش مي رسند.البته قيمت ها در مراكز فروش اين محصول متفاوتند. زيرا در برخي از اين مراكز خرما مستقيماً به فروش مي رسد. براي نمونه، در فروشگاه هاي تعاوني و زنجيره اي قيمت ها متعادل تراند.در حال حاضر خرماي بم مضافتي در بازار به وفور ديده مي شود و يكي از خرماهايي است كه داراي قيمت متعادل و باب ميل مردم است.
البته بايد به اين مسأله نيز توجه داشت كه فصل زمستان خود يكي از عوامل بالا رفتن احتمالي قيمت خرماست زيرا مصرف اين محصول در كشور در فصل زمستان افزايش پيدا مي كند و تقاضا براي آن بالا  مي رود.
محسني، يكي از فروشندگان خرما در بازار مي گويد: از ابتداي مهرماه تاكنون قيمت خرما ثابت مانده است و هيچ افزايش قيمت قابل توجهي در آن ديده  نمي شود.
وي درباره ميزان استقبال مردم از خرما مي گويد: افراد جامعه در فصل زمستان بيشتر اقدام به خريد خرما مي كنند. خرماي مضافتي بم و در كل خرماي با قيمت متوسط، بالا ترين فروش را در ميان ساير محصولا ت دارد.
صادق زاده، يك زن خانه دار نيز در اين باره مي گويد: من خودم زماني كه درآمد مازادي داشته باشم حتماً اقدام به خريد خرما مي كنم.وي مي گويد: خرما به دليل ارزش بالا يي كه براي رشد افراد خانواده دارد، بايد در ليست غذايي آنها گنجانده شود.وي درباره قيمت ها مي گويد: قيمت ها باتوجه به اين كه فصل زمستان است، در وضعيت خوبي قرار دارند و هر نوع خرما، با هر ميزان درآمد خانواده ها در بازار قابل تهيه است.

فوائد پياز و تأثير آن بر سلا متي
001305.jpg
ليلا  آرمان 
پياز در دو رنگ سفيد و قرمز يافت مي شود.اين محصول داراي ويتامين ث، انواع ويتامين ب و همچنين داراي املاح مختلفي است. شايد بتوان مهمترين اين املاح را فسفر دانست كه در بالا بردن قدرت تفكر نقش دارد. خاصيت ميكروب كشي يكي ديگر از خصوصيات مهم آن است.
پياز همچنين به علت داشتن انسولين گياهي براي بيماران ديابتي بسيار مؤثر است و در پيشگيري از سكته هاي قلبي و مغزي و در درمان سرما خوردگي - تنگي نفس - ورم گلو - برونشيت - ناراحتيهاي كليوي - پروستات - روماتيسم مفصلي و بواسير نقش چشمگيري دارد.
پياز بطور كلي از سبزيجاتي است كه خام و پخته آن بسيار شفا بخش است. به همين دليل در اسلام نيز به خوردن آن سفارش شده. ولي متاسفانه به علت بوي نامطبوعي كه پياز خام در دهان ايجاد مي كند، عده اي از مصرف آن خودداري مي كنند. بهتر است براي از بين بردن بوي آن از سبزيجات معطر - باقلاي خام - گردوي بوداده و نان سوخته استفاده كنيد. در هر ۱۰۰ گرم پياز ۳۸ كيلو كالري انرژي، ۹۰ گرم رطوبت، ۶۲۵/۸ گرم كربوهيدرات، ۱۶۳/۱ گرم پروتئين، ۱۶/۰ گرم چربي، ۷/۱ گرم فيبرخوراكي و همچنين ۲۰ ميلي گرم كلسيم، ۳۳ ميلي گرم فسفر، ۲۲/۰ ميلي گرم آهن، ۱۹/۰ ميلي گرم روي، ۰۶/۰ ميلي گرم مس و ۹/۱۵۶ ميلي گرم پتاسيم موجود است.
هم اكنون پياز سفيد و قرمز در ميادين ميوه و تره بار هر كيلو ۱۷۰۰ و ۱۸۰۰ ريال (درجه ۱) و۱۳۰۰ و ۱۴۰۰ ريال (درجه ۲) و در مغازه هاي سطح شهر هر كيلو ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ ريال قيمت دارد.

گوشت، مرغ و ماهي مصرفي تان را چگونه تهيه مي كنيد؟
نحوه عرضه مواد غذايي در سلا مت جامعه نقش مؤثري  ايفا مي كند. به اين ترتيب كه اگر مسائل بهداشتي در آن رعايت نشود مي تواند آسيب هاي بسيار به افراد جامعه وارد كند.
امروزه در كشور، هنوز مي توان مراكزي را يافت كه دور از هرگونه استاندارد و نظارت، به عرضه مواد غذايي پروتئيني مثل گوشت، مرغ و ماهي مي پردازند.
مهم ترين پيش شرطي كه براي عرضه بهداشتي مواد غذايي لا زم است، بهداشت افراد شاغل در آن محيط است؛ ولي معمولا ً در مغازه هاي عرضه گوشت و مرغ در مناطق مختلف، افراد فاقد هرگونه گواهي بهداشت هستند.
مشكل ديگر عرضه مواد غذايي غير بهداشتي، فله اي بودن عرضه، به ويژه مرغ است؛ چرا كه عرضه فله اي مرغ امكان هرگونه نظارت بر نحوه توزيع، بيمار بودن مرغ، بررسي تاريخ كشتار، محل كشتار و چگونگي كشتار را سلب مي كند.
در چنين وضعيتي امكان كشتار قاچاق مرغ حتي مرغ هاي بيمار به شدت افزايش مي يابد.
يك خانم خانه دار در يكي از مراكز عرضه بهداشتي مرغ در ميدان تره بار در اين باره به خبرنگار ما گفت: مردم انتظار دارند اگر مغازه اي مواد غذايي غيربهداشتي عرضه مي كند، تعطيل شود.
مريم صابرزاده افزود: بيشتر خريداران موادغذايي خانم ها هستند كه بنا به عوامل مختلف، از جمله ناآگاهي درباره كيفيت خريد و استانداردهاي وضع شده نمي توانند آن طور كه بايد در خريد مواد غذايي از مغازه هاي سطح شهر، دقت لا زم را به كار گيرند.
وي گفت: بهترين راه كار براي رفع اين خطر خريدن مواد غذايي به ويژه مرغ از ميدان ميوه و تره بار است. خود من به هيچ وجه مواد غذايي را از فروشگاه هاي سطح شهر كه ناشناخته اند، نمي خرم.
در همين ارتباط يك شهروند ديگر به خبرنگار ما گفت: براي من مشخص نيست كه از مغازه هاي عرضه فله اي مرغ چه كساني خريد مي كنند.
محمدرضا جعفري افزود: بوي نامطلوب مغازه هاي عرضه مواد غذايي از جمله مرغ و گوشت تا چندين متر مشام را آزار مي دهد. حال چگونه است كه برخي افراد از اين مكان ها خريد مي كنند؟
وي از نهادهاي ناظر بر عرضه مواد غذايي انتقاد كرد و گفت: مشخص نيست چرا از فعاليت اين مغازه ها كه به طور واضح مسائل بهداشتي را زيرپا مي گذارند، جلوگيري نمي شود.
در همين ارتباط مهندس رضا وثوقي راد، كارشناس بهداشت گفت: رعايت نكردن بهداشت در محيط هاي عرضه مواد غذايي خطرات فراوان براي خانواده ها به دنبال دارد.
وي ابتلا  به بيماري هاي عفوني و گوارشي را از جمله اين خطرات اعلا م كرد و گفت: راه كار رفع اين مشكل جلوگيري از عرضه فله اي مواد غذايي به ويژه مرغ است. نهادهاي مرتبط با بحث بهداشت مواد غذايي بايد نسبت به اين موضوع حساسيت بيشتر به خرج دهند.
به گفته وثوقي راد، عرضه مواد غذايي در بسته بندي بهداشتي بيشتر اين خطرات را برطرف مي كند.

بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |