يكشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۶ - Feb 8, 2004
الْزَمُوا الْأَرْضَ، وَاصْبِرُوا عَلَي الْبَلَاء.
بر جاي باشيد و بر بلا شكيبايي كنيد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
كار چراغ خلوتيان باز در گرفت
ساقي بيا كه يار ز رخ پرده برگرفت
وين پير سالخورده جواني ز سر گرفت
آن شمع سرگرفته دگر چهره بر فروخت
گزارش دومين روز از جشنواره موسيقي فجر
دومين روز از جشنواره موسيقي فجر در بخش بانوان با اجراي گروه پري رخ و در بين الملل با اركستر ملي جمهوري آذربايجان كار خود را آغاز كرد.
به گزارش ايسنا، نسرين ناصحي و ميلاني با آواز خود گروه پري رخ را به سرپرستي پري زنگنه همراهي كردند.
اركستر ملي آذربايجان هم به سرپرستي پروفسور پاشااف قطعاتي را در ۲ بخش اجرا كرد كه با استقبال حاضران در تالار وحدت كه عمده آن ها آذري بودند مواجه شد.بر پايه اين گزارش در داخل اين اركستر نوازندگان برجسته اي چون راميزقلي اف حضور داشتند.
ناله اي براي بم قطعه اي بود كه اركستر آذربايجان به ياد قربانيان بم اجرا كرد. اجراي گروه شمس به سرپرستي كيخسرو پور ناظري كه توام با همخواني بود با استقبال خوبي مواجه شد.
سالن رودكي نيز شاهد هنرنمايي گروه مشتاق و اركستر مجلسي جوانان به سرپرستي بهروز وحيدي آذر بود.همچنين در تالار شهيد آويني نيز گروه هاي محلي گلشن و صحرا روشن قطعاتي را اجرا كردندكه با استقبال مواجه شد.
گروه هايي از آلمان و ايتاليا نيز در بخش بين المللي جشنواره نوزدهم فجر در فرهنگسراي نياوران اجرا داشتند.

براي كمك به آسيب ديدگان زلزله  بم برپا شد
نمايشگاه آثار هنرمندان كاريكاتوريست ۲۰ كشور جهان
002121.jpg
در نمايشگاه بين المللي كاريكاتور كه به منظور كمك به زلزله زدگان «بم» در خانه هنرهاي ايراني برپا شده است آثار هنرمندان كاريكاتوريست۲۰ كشور جهان از جمله هنرمندان كاريكاتوريست ايران به نمايش درآمده است.
اين آثار اصل مي باشد و براي فروش عرضه گرديده است. از جمله آثار شماري از استادان برجسته كاريكاتور از كشور تركيه نيز در زمره كاريكاتورهاي عرضه شده در اين نمايشگاه است. در كنار اين نمايشگاه در غرفه هاي ويژه اي نشريات طنز و كاريكاتور نيز عرضه شده است.
علاقه مندان براي ديدن اين نمايشگاه مي توانند به خانه هنرهاي ايراني واقع در ضلع جنوبي پارك شهر- خيابان بهشت، كوچه انصاري مراجعه كنند.

جشنواره موسيقي «استرآبادي» در گلستان
جشنواره موسيقي «استرآباد» يا موسيقي نواحي و مقامي استرآبادي امروز و فردا در شهرستان كتول استان گلستان برگزار مي شود.
دبير اين جشنواره در گفت و گو با خبرگزاري مهر گفت: اين جشنواره به همت برخي از هنرمندان باسابقه استان گلستان، دانشجويان موسيقي و همكاري برخي نهادهاي فرهنگي اين استان اجرا مي شود.
سيد احمد حسيني در ادامه افزود: در اين جشنواره گروه هاي موسيقي جوان به اجراي برنامه مي پردازند و علاوه بر آن سخنراني پژوهشگران موسيقي از ديگر برنامه هاي ما خواهد بود.
وي در مورد اسامي داوران و سخنرانان بخش پژوهشي جشنواره گفت: محمدرضا درويشي، جهانگير نصري اشرافي و هوشنگ جاويد از پژوهشگراني هستند كه در اين جشنواره شركت دارند.

نيروي انتظامي به فيلم برگزيده جايزه مي دهد
نيروي  انتظامي  نيز به  فيلم  برگزيده  خود در بخش  جنبي  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر جايزه  مي دهد. به  گزارش  روابط عمومي  بيست  و دومين  جشنواره  بين المللي  فيلم  فجر، نيروي  انتظامي  جمهوري  اسلامي  ايران  با هدف  ترسيم  جايگاه  اجتماعي  پليس  و بررسي  فضاي  اجتماعي  حاكم  بر توليدات  سينماي  ايران  از ديدگاه  امنيت  اجتماعي  و با شاخصهاي  داوري  جايگاه  پليس  در جامعه  و نمايش  پليس  اجتماعي ، قانون  مداري  پليس ، پليس  بومي  ،هويت  اسلامي  و ايراني  پليس ، جلب  اعتماد عمومي  و مشاركت  مردمي ، پليس  علمي  و تخصصي  به  فيلم  برگزيده  خود ده  سكه  اهدا مي كند. سيد هادي  منبتي ، علي  قوي  تن ، سيد عبدالستار كاكايي ، كرامت  پورشهسواري  و مجيد سرمدي ، داوران  نيروي  انتظامي  هستند.

بخش ملي و بين المللي جشنواره فجر جداگانه برگزار مي شود
دبير جشنواره  فيلم  فجرگفت : تفكيك  بخش  بين الملل  و سينماي  ملي  جشنواره  فجر از رويكردهاي  مطرح  در معاونت  سينمايي  است .
«عليرضا رضاداد» ديروز در گفت  وگو با  ايرنا، افزود: به  دليل  تقارن  جشنواره  فيلم  فجر و رويدادهاي  بين المللي  همچون  جشنواره  برلين ، تفكيك  بازار فيلم  و بخش  بين الملل  از بخش  سينماي  ملي  در دستور كار سازمان  جشنواره  قرار دارد.
وي  توضيح  داد: براي  ارتقاء و رونق  بخش هاي  ياد شده  و حضور گسترده  شركتهاي  فيلمسازي  خارجي  در بازار و بخش  بين الملل  فيلم  فجر، تفكيك  زمان  برگزاري بخش  سينماي  ملي  با بين المللي  در حال  بررسي  است .
مدير عامل  بنياد سينمايي  فارابي  ادامه  داد: با برنامه ريزي  انجام  شده  واعلام  نظر قطعي  سازمان  جشنواره  فجر، تكليف  جشنواره  ملي  و بين المللي  فجر تا سال  آينده  مشخص  مي شود.
رضاداد گفت : براي  پويايي  جشنواره  و برپايي  شكوهمند اين  رويداد مهم  هنري  به  دنبال  الگوي  مناسب  هستيم .
دبير جشنواره  فيلم  فجرابراز اميدواري  كرد كه  با تعامل  سينماگران ، دست اندركاران  و رسانه ها، زمينه  پيشرفت  و بالندگي  جشنواره  فراهم  شود.

رهبر قنبري:
فيلمساز وظيفه دارد مشكلات جامعه را به تصوير كشد
«رهبر قنبري » كارگردان  سينما، مسئوليت  اجتماعي  فيلمسازان  را سنگين دانست  و بر توليد آثار كيفي  تأكيد كرد.
وي  كه  با فيلم  «او» در بخش  مسابقه  جشنواره  فيلم  فجر امسال  حضور دارد،افزود: فيلمساز وظيفه  دارد مشكلات  جامعه  خود را به  تصوير كشد.
قنبري  كه  جمعه  شب  در نشست  نقد و بررسي  فيلم  «او» سخن  مي گفت ، افزود: توليد اين  فيلم  بسيار مشكل  و در عين  حال  با هزينه  كمي صورت  گرفت .
وي  ادامه  داد: فيلم « او» ريشه  مذهبي  و ديني  دارد و دست  گذاشتن  روي  اين مضامين  تا حدودي  حساسيت برانگيز است .
فيلم  «او» داستان  تقابل  مردم  روستايي  در سبلان  با روحاني  اين  ده را كه  نوعي  قداست  دارد، به  تصوير مي كشد.
اين  فيلم ، دومين  ساخته  «رهبر قنبري » پس  از فيلم  «پرنده  باز كوچك » است  كه  به  صورت  ناگهاني  در دومين  روز جشنواره  به  نمايش  درآمد.
قنبري  توليد فيلم  «او» را حاصل  تلاشي  گروهي  دانست  و از عوامل  فيلم قدرداني  كرد.
«رضا ناجي » بازيگر فيلم  «او» نيز گفت : اين  فيلم  با امكانات  ناچيزساخته  شد و من  تمام  تلاشم  را براي  بهتر ارائه  دادن  نقش  روحاني  به  كارگرفتم .
در اين  نشست  از «ناجي » براي  نقش آفريني  در فيلمهاي  «پدر»، «باران » و «او» قدرداني  شد.

از پيشكسوتان سينما تجليل مي شود
چهارمين برنامه «ياد ياران، ديروز و امروز» براي تجليل و حمايت از پيشكسوتان حوزه سينما با حضور هنرمندان و مسئولان، ششم اسفند ماه در مجموعه سينمايي «فرهنگ» برگزار مي شود.
بنياد سينمايي فارابي، خانه سينما و موزه سينما بانيان اين برنامه هستند.
به گزارش ايرنا، اين برنامه با حضور هنرمندان در قالب گفت وگو با مردم و نمايش فيلم هاي ايراني و خارجي در سالن هاي سينما فرهنگ برگزار مي شود.
عوايد حاصل از فروش بليت نوبت هاي نمايش فيلم به همراه هداياي جمع آوري شده توسط صندوق حمايت از هنرمندان به يكي از هنرمندان پيشكسوت سينماي ايران كه در حال حاضر قادر به فعاليت در اين عرصه نيست، اهدا مي شود.
نخستين برنامه حمايت از هنرمندان پيشكسوت حوزه سينما «ياد ياران، ديروز و امروز» شهريور ماه امسال برگزار شد.

نگارستان
002115.jpg
جنگ
۱. روبر دلاني Robert Delaunay
۲. تولد: پاريس ۱۸۸۵ / وفات: مون پوليه ۱۹۴۱
۳. سبك نقاش: سبك كار تركيبي از اكسپرسيونيسم، نيورمانتيسم و طراحي مدرن است، اما سبك او را بيشتر اكسپرسيونيسم مي دانند.
۴. زندگينامه نقاش: «دلاني»؛ آثار زيادي با آبرنگ دارد. اين اثر يكي از چند طرحي است كه در موزه كانست در باسل قرار دارد.
او از رنگهاي مختلف براي آفرينش يك طرح زيبا استفاده كرده و تصوراتش را به دور از دنياي قابل لمس نقاشي كرده است.
اين سبك نقاشي كه شباهت فراواني به موسيقي و اصوات آن دارد؛ «اورفيسم» نام دارد. اين سبك توسط شاعري به نام «گايلوم آپوليز» بنا شد.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: تعظيم به بلريوت/ آبرنگ/ ۱۹۱۴ / ۶۷*۷۸ سانتي متر.
تعدادي خطوط مواج؛ ديسكهاي رنگي و تعدادي خطوط درهم رنگي ديده مي شود. اما با نگاه دقيق تر «برج ايفل» در سمت راست تصوير و يك «ملخ هواپيما» در سمت چپ ديده مي شود. در ضمن آسماني آبي رنگ نيز در بالاي نقاشي و در پس زمينه ديده مي شود. اينها همگي نشانه جنگ ... انگليس در سال ۱۹۰۹ به سركردگي «لوئيس بلريوت» است.
۶. محل نگهداري تابلو: موزه هنر مدرن دلاويله دپاريس/ پاريس

بهارستان
آب و آئينه بود و قرآن بود
روشني بخش لحظه  ي بدرود
مرد، بوي حماسه را مي داد
بوي صبح و سپيده، بوي سرود
محمدرضا عبدالملكيان

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
اختفا
يك هفته تمام بود كه خودشان را در خانه زنداني كرده بودند... يا در راه پله آب انبار خانه يا در پستو يا بالاي پشت بام... از خورد و خوراك هم افتاده بودند... آب ها كه از آسياب افتاد... قرار گذاشتند به اتفاق بيرون بروند و پولها را به تساوي تقسيم كنند ولي باز هم مي ترسيدند.
حالا سالها از ماجرا مي گذرد و آنها هر وقت به هم مي رسند آن خاطره را مرور مي كنند، خاطره دو دختربچه كه ۵ تومان از جعبه سيب زميني ميوه فروشي پيدا كرده بودند و خودشان را بي دليل يك هفته در خانه پنهان كرده بودند.
نسرين بهجتي

روزنگار
هشدار
تظاهرات بزرگ مردم ايران در شهرهاي سراسر كشور كه به درخواست رهبر انقلاب اسلامي و در حمايت از نخست وزير موقت انقلاب صورت مي گرفت، از صبح نوزدهم بهمن۱۳۵۷ آغاز شد. ساعتي بعد گروهي از همافران و پرسنل نيروي هوايي ارتش در مدرسه علوي با لباس نظامي به ديدار امام خميني رفتند. عكس معروفي كه روزنامه كيهان از اين ديدار منتشر كرد، مايه مناقشه شد. اين عكس گروهي از افسران را نشان مي داد كه پشت به تصوير و روبروي جايگاه رهبر انقلاب ايستاده بودند و به او سلام نظامي مي دادند. بختيار اين عكس را ساختگي اعلام كرد ، اما روز بعد اطرافيان امام خميني،  صحت عكس را تاييد كردند. رهبر انقلاب در اين ديدار، خطاب به نظاميان حاضر گفت: همانطور كه گفتيد تا حالا در اطاعت طاغوت بوديد، حالا به قرآن پيوستيد. قرآن حافظ شماست. اميدوارم با كمك شما بتوانيم در اينجا حكومت عدل اسلامي برقرار كنيم. دولت ليبي در همين روز دولت مهندس بازرگان را به رسميت شناخت. تظاهرات مردم در بعضي شهرها مانند گرگان، تبريز و شيراز به خشونت كشيده شد. بختيار براي بازرگان پيغام فرستاد اگر مردم به حملات خود عليه كلانتري ها، مراكز ساواك و اماكن نظامي ادامه دهند، ارتش ناچار به مقاومت خواهد بود. مهندس بازرگان در پاسخ خواستار استعفاي فوري بختيار به منظور جلوگيري از خونريزي بيشتر شد، اما بختيار برموضع پيشين خود پافشاري كرد و گفت استعفا نخواهد داد. او هشدار داد كه در صورت استعفاي او،  ارتش كودتا خواهد كرد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
روز ملي مرغ خواري
بانكوك: ديروز روز ملي مرغ خواري در تايلند بود. در پي گسترش بيماري آنفلوانزاي مرغي در تايلند، مردم اين كشور از مصرف گوشت مرغ و تخم مرغ دست كشيدند و حتي ژاپن و اتحاديه اروپا واردات مرغ از تايلند را قطع كردند.
اما دولت تايلند براي جلوگيري از نابودي صنعت مرغداري اين كشور كه صادرات آن سالانه ۲/۱ ميليارد دلار درآمد براي اين كشور در بر دارد، در اقدامي سمبليك از مردم خواست در يك روز مشخص (ديروز) به مصرف مرغ و تخم مرغ بپردازند.به همين دليل نخست وزير و ساير مقامات دولتي ديروز به مصرف مرغ در اماكن عمومي پرداختند. تاكنون ۵ نفر در تايلند بر اثر ابتلا به بيماري آنفلوانزاي مرغي جان باخته اند.
اخراج به خاطر جهنم
فيلادلفيا: يك دانش آموز در آمريكا به دليل استفاده از واژه جهنم به مدت يك هفته از حضور در دبستان محل تحصيل خود منع شد. اين دختر بچه ۷ ساله پس از اينكه يكي از همكلاسي هاي خود را با واژه جهنم خطاب قرار داد، به دفتر مدير دبستان فراخوانده شد و به مدت ۷ روز از حضور در مدرسه محروم شد.
هتل خسيس
لندن: چند روز قبل يك خانم براي صرف غذا به هتلي در شهر كورن وال انگليس مراجعه كرد. وي پس از سفارش دادن غذا درخواست يك ليوان آب كرد اما پيشخدمت هتل متذكر شد كه بابت اين ليوان آب بايد پول اضافي بپردازد.
به همين دليل مشتري براي نشان دادن اعتراض خود رستوران را ترك كرد.
اما جالب اينكه صاحب رستوران، اقدام خود را اينگونه توجيه مي كند: مشتري از من درخواست يك ليوان آب كرد، اما او نمي داند كه من براي خنك كردن آب مجبور هستم يخ بخرم و به يك پيشخدمت براي ارائه ليوان به مشتري، دستمزد بدهم. همچنين بايد يك كارگر ليوان آب را بشويد كه تمام اين عمليات هزينه بر است پس نبايد انتظار داشته باشد ليوان آب را به صورت رايگان در اختيارش قرار دهم.
گاو عروسي در بانك
برلين: در آلمان رسم است، هنگامي كه دختران كشاورز قصد ازدواج دارند بايد در مراسم عروسي خود اقدام به دوشيدن شير گاو كنند تا ثابت شود مهارت لازم را براي تامين لبنيات مورد نياز خانواده دارند.
اما ديروز اتفاق جالبي در يكي از همين جشن  هاي عروسي رخ داد. گاوي كه قرار بود در اين جشن حضور يابد از محل برگزاري عروسي گريخت و وارد يك شعبه بانك در شهر شد.
سارق نابينا
بوينس آيرس: پليس آرژانتين در شهر مركزي كوردوبا در هنگام دستگيري دو سارق با صحنه عجيبي مواجه شد. هنگامي كه پليس خودرو حامل سارقان را متوقف كرد آنها پا به فرار گذاشتند اما در حين فرار دست در دست هم مي دويدند.
پليس پس از دستگيري اين دو نفر متوجه شد يكي از آنان نابينا است و به همين دليل، حين دويدن دست همكار خود را گرفته است.
مرگ شير
پكن: يك شير ماده منحصر به فرد در چين به دليل مصرف بطري هاي پلاستيكي جان باخت. هنگامي كه شهروندان براي تماشاي اين شير به باغ وحش مراجعه مي كردند، به داخل قفس  وي بطريهاي پلاستيكي پرتاب مي كردند كه روده هاي اين حيوان بر اثر مصرف اين بطري ها مسدود شد و ديگر قادر به غذاخوردن نشد. سرانجام اين شير به دليل گرسنگي مفرط جان باخت.
رونق اجاره لباس عروسي
بغداد: با آنكه اوضاع عراق بسيار ناامن است اما كسب و كار افرادي كه لباس عروسي كرايه مي دهند رونق خاصي دارد. پيش از حمله آمريكا به عراق، اغلب دامادها براي عروس خود لباس عروسي مي خريدند، اما شرايط نامساعد اقتصادي حال حاضر اين كشور باعث شده تا زوج هاي جوان به كرايه كردن لباس عروسي روي آ ورند. هم اكنون هزينه خريد يك لباس عروس در حدود ۱۲۰ دلار است اما اجاره آن براي يك شب بين ۱۵ تا ۲۷ دلار هزينه دارد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۷ و ۵۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۳۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۵۹ دقيقه

گل و گياه
گل ميمون
002118.jpg
نام علمي: Antirrhinum majus
خانواده: SCROPHULARIACEAE
گياه يكساله به بلندي ۶۰ و گستردگي ۴۰-۳۰ سانتيمتر است. داراي برگهاي كشيده و نيزه اي شكل بوده و گلهاي خوشه اي آن از بهار تا پاييز در رنگهاي سفيد، صورتي، قرمز، زرد، ارغواني و نارنجي ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در هواي آزاد اواخر بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |