يكشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۶ - Feb 8, 2004
مذاكره براي كارآمد سازي يك طرح
محدوده طرح ترافيك افزايش مي يابد
گروه شهري: مدير عامل  سازمان  حمل  ونقل  و ترافيك  تهران  گفت : افزايش  و توسعه  محدوده طرح  ترافيك  در مرحله  بررسي  و مذاكره  است  و هنوز به مرحله  اجرايي شدن  نرسيده است .
كامران  حاج  نصراللهي  ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: در حال  حاضر براي  اجرايي  كردن  اين  طرح ، مذاكراتي  بين  شهرداري  تهران ، شوراي شهر و وزارت  كشور در حال  انجام  است .
وي  گنجاندن  مبحث  مديريت  تقاضا را در سيستم  حمل  ونقل  و ترافيك  تهران ضروري  دانست  و گفت : مبحث  زوج  و فرد كردن ، افزايش  محدوده  طرح  و ترافيك  ، كنترل پارك  حاشيه اي  و... از جمله  مسائلي  هستند كه  در مقوله  مديريت  تقاضا جاي مي گيرند.
وي  خاطرنشان  كرد: افزايش  روز افزون  خودروهاي  توليدي  داخل  كشور و نيز وجود محدوديت  بين عرضه  و تقاضا راه  چاره اي  جز قراردادن  مديريت  تقاضا در كنار مابقي  كارها براي  دست اندركاران  و مسئولين  امر باقي  نمي گذارد.
اين  مقام  مسئول ، ادامه  داد: براي  اعمال  مديريت  تقاضا راه  حل هاي  زيادي از جمله  بحث  پاركومترها، افزايش  عوارض  و گران  كردن  نرخ  بنزين  و... وجود دارد كه  البته  مي بايست  اين  راهكارها همزمان  با توسعه  حمل ونقل  عمومي  صورت  پذيرد. وي  يادآور شد: هنگامي كه  محدوديتي  براي  شهروندان  ايجاد مي كنيم  مي بايست  سيستم  حمل  و نقل  عمومي  بتواند آن محدوديت  اعمال  شده  را پوشش  دهد.

بهره برداري از بزرگترين ورزشگاه اختصاصي بانوان
گروه شهري: ۲۵ پروژه عمراني، خدماتي و رفاهي شهرداري منطقه دو بيستم بهمن ماه با حضور مهندس چمران رئيس شوراي شهر تهران به بهره برداري خواهد رسيد.
حسين عطارد قائم مقام شهرداري منطقه ۲ گفت: مهمترين بخش اين پروژه ها ورزشگاه اختصاصي بانوان مي باشد كه در زميني به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع احداث شده است. عطارد در ادامه افزود: افتتاح ۴ پايانه مسافربري، يك باب كتابخانه، اصلاح هندسي بيش از ۱۰ تقاطع، احداث ۶ پل عابر پياده و افتتاح هشتاد هزار متر فضاي سبز از ديگر پروژه هايي است كه مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

نواب، محله اي در لامكان
شهرها و محله هاي جديد باعث گسستگي ارتباطات اجتماعي مي شوند
002136.jpg
پژوهشگران گروه جغرافياي دانشگاه تربيت مدرس معتقدند: طرح نواب تهران كه با برنامه ريزي اتوكراتيك و تكنوكراتيك و به صورت غير مشاركتي اجرا شده، نقش موثري در ايجاد حس لامكاني و گسستگي ارتباطات اجتماعي ساكنان جديد و قديمي منطقه داشته است.
به گزارش ايسنا، دكتر حسين شكوئي، استاد و جلال تبريزي، دانشجوي دكتري گروه جغرافياي دانشگاه تربيت مدرس در پژوهشي با عنوان تاثير نوسازي شهري فن گرا بر ايجاد حس لامكاني با مطالعه موردي پروژه نواب تهران، ميزان تاثيرات اين پروژه نوسازي شهري در ايجاد حس تعلق به مكان - يا بالعكس حس لامكاني - را بررسي كرده اند.
به زعم آنها نوسازي شهري فن گرايانه - همانند آنچه در طرح نواب صورت گرفته - نوعي برنامه ريزي مدرنيستي از بالا به پايين است كه در آن، برنامه ريز به عنوان فردي فني، حرفه اي و همه چيزدان، بدون مشاركت مردمي كه مستقيما از نوسازي مناطق مسكوني تاثير مي پذيرند و بدون توجه به احساسات و عواطف ساكنان محله هاي مسكوني در مقياس بزرگ، تخريب اين محلات را توصيه و تجويز و به جاي آنها، فضاهاي يكسان و همانند و فاقد اصالت تاريخي و فرهنگي را طراحي و اجرا مي كند. اين همانندي در دوران مدرن بيشتر شده و با فراگيرتر شدن سرمايه داري جهاني و ظهور پديده جهاني شدن تنوع مكاني به تدريج كمتر مي شود.
حس لامكاني به وجود مناظر نسبتا يكسان و استاندارد شده اي اشاره دارد كه نتيجه از دست رفتن تدريجي تنوع محلي است كه در جوامع سنتي و كمتر صنعتي شده مشهودتر است.
در بخشي از اين پژوهش با اشاره به وسعت چشمگير منطقه و بعد تخريبي طرح نواب كه بيش از شش هزار واحد مسكوني در جريان اجراي آن تخريب شده اند، آمده است: اين پروژه از بعد فيزيكي و كالبدي با ايجاد يك ديواره عظيم از ساختمانهاي پنج تا ۱۳ طبقه نه تنها ارتباط كالبدي محلات را از هم گسسته، بلكه بافتي را به وجود آورده كه علاوه بر سيطره بر محيط پيراموني، فاقد هرگونه سازگاري با بافت پيراموني است و اين جراحي شهري، عضوي جوان، قوي و ناهماهنگ را به بدني فرسوده پيونده زده است.در اين تحقيق كه با صورت ميداني و با مصاحبه حضوري با ۳۳۰ نفر از سرپرستان خانواده هاي ساكن طرح انجام شده، اكثر قريب به اتفاق پاسخ دهندگان اظهار كرده اند كه در صورت امكان كمتر از پنج سال در اين طرح اقامت خواهند كرد و اگر بتوانند فورا از آنجا نقل مكان مي كنند لذا برنامه ريزي صورت گرفته نتوانسته است حس تعلقي به مكان ايجاد كند.
پژوهشگران در پايان با بيان اين كه اين طرح در ساختاري مبتني بر تعديل اقتصادي و در نتيجه ائتلاف برنامه ريزان فن گرا، ماشين سياسي شهري و پيمانكاران ساختماني حاصل شده بر ضرورت جلوگيري از تجارب مشابه از طريق بازنگري همه جانبه در قانون نوسازي شهري كشور و تقبل بودجه عمده آن از سوي دولت، اجباري كردن قانوني مشاركت مردمي در مراحل تصميم گيري و اجراي اين پروژه ها، ارزيابي پيشنهادات توسط انجمن هاي حرفه يي مدني، جلوگيري از هرگونه تباني و فساد احتمالي و تصويب طرح ها در شوراي شهر تأكيد كرده اند.
دكتر شكويي جغرافيدان برجسته ايراني از صاحب نظران مباحث تئوريك جغرافياي شهري محسوب مي شود.

دفترچه عوارض و خدمات شهري تدوين مي شود
گروه شهري: رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران از تدوين دفترچه عوارض و خدمات شهري در سال آينده خبر داد و گفت:  مديريت شهري در اين دفترچه، براي اخذ عوارض به مقياسهاي كوچك و قطعه اي شامل بيش از ۵۰ پارامتر، توجه كرده است.
دكتر شريعتمداري در گفتگو با ايسنا افزود: در صورت تهيه دفترچه قيمت گذاري عوارض و خدمات شهري كه شامل ويژگيهايي همچون ارتفاع ساختمان، ميزان بهره گيري از خدمات عمومي، امكانات داخلي ساختمان، شرايط زيست محيطي و... مي شود، عوارض دريافتي شهرداري متعادل و عادلانه تر خواهد شد.

بهره برداري از۵۰ طرح عمراني
در مراسمي كه روز دوشنبه (فردا) برگزار مي شود با حضور عيسي احمدي شهردار منطقه ۱۱، مسئولان محلي و جمعي از مردم و خانواده معظم شهدا ۵۰ پروژه عمراني، ورزشي، اجتماعي و فرهنگي كه با اختصاص بودجه اي معادل ۱۶۰ ميليارد ريال تكميل شده است، به بهره برداري خواهد رسيد. يكي از پروژه هاي منحصر به فرد كه به بهره برداري مي رسد، مجموعه ورزشي پرديس است كه بزرگترين مجموعه ورزشي تهران محسوب مي شود.

۹۰ درصد تاكسي ها فرسوده است
مدير عامل  تاكسيراني  گفت : استاندارد جهاني  براي  وسايل  حمل ونقل  عمومي و خودروسواري  پنج  سال است  كه  با توجه  به  اين  ملاك  ۹۰ درصد ناوگان  تاكسيراني تهران  فرسوده  است .سيد جمال  هاشمي  عرب  ديروز  در گفت وگو با ايرنا، افزود: استاندارد جهاني  عمر وسيله  نقليه  شخصي  ۱۰ سال  است  كه در اين  استاندارد، ايمني ، صرفه ، صلاح  و بسياري  نكات  ديگر مورد توجه  قرارگرفته است .

اعضاي شوراي شهر تهران با آرمان هاي رهبر انقلاب اسلامي تجديد بيعت كردند
گروه شهري: اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران پنج شنبه گذشته با حضور در بهشت زهرا(س) با آرمان هاي امام خميني(ره) و شهداي انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي تجديد بيعت كردند.
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران به همراه تني چند از اعضاء شوراي اسلامي شهر سپس با حجت الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني ديدار كردند.
در اين ديدار مهندس مهدي چمران با اشاره به تقسيط عوارض و بحث لايحه تراكم تشويقي در بافت هاي فرسوده به عنوان قدم هاي اساسي براي رفع مشكلات شهروندان تهراني گفت: اميدواريم با حمايت دولت و دستگاه هاي مربوط ه و تصميم گير در مسائل شهري گستره خدمت به شهروندان وسعت بيشتري بگيرد.
به گزارش روابط عمومي شوراي شهر تهران ،سيد حسن خميني نيز گفت : وقتي در جريان اخبار شهر تهران قرار مي گيرم ، صحبت از عملكرد مثبت و مردمي بودن شوراي اسلامي شهر و شهرداري تهران به ميان مي آيدكه جاي قدرداني دارد.

بحرانهاي زيست محيطي ريشه در مشكلات فرهنگي دارد
002139.jpg
مراسم اختتاميه مسابقه بزرگ نقاشي انسان و محيط زيست (گذشته، حال و آينده) ديروز در مجتمع فرهنگي- تفريحي چيتگر توسط شهرداري منطقه ۲۲ و با همكاري سازمان حفاظت از محيط زيست برگزار شد و نفرات برتر اين مسابقه برگزيده شدند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۲۲ تهران، در اين مراسم دكتر اصغر نصيري- شهردار منطقه ۲۲ با بيان اين مطلب كه به دليل نفوذ ماشينيسم به زندگي شهروندان، شيوه زيست افراد تغيير كرده است، افزود: با نگاهي ژرف به طريق زندگي افراد و فيزيك شهر، به نظر مي رسد افتراق و جدائي بين طبيعت و شهروندان وجود دارد و مديريت شهري بايد با بهره گيري از ابزارها و شيوه هاي نوين، زمينه آشتي بين طبيعت، شهر و شهروندان را فراهم آورد.
وي تصريح كرد: بررسي شيوه زندگي افراد نشان مي دهد كه آگاهي لازم نسبت به زمين و مسائل پيرامون آن وجود ندارد و تخريب لايه ازن، نماد اين بي مهري و بي اعتنايي آگاهانه به محيط زيست است، لذا ضرورت دارد بشر با رويكردي جديد، خود را به اين مهم، حساس كند و تلاش نمايد زمين را به عنوان ميراث ماندگار براي نسل هاي آينده پاسداري كند.
وي با بيان اين مطلب كه حفاظت از محيط زيست و جلوگيري از تداوم آلودگي و تخريب از مهمترين عوامل دستيابي به توسعه پايدار به شمار مي آيد، افزود: متاسفانه بي توجهي به اين مهم، كشور را با بحرانهاي مختلف و روزافزون زيست محيطي مواجه كرده است و به جرأت مي توان گفت كه بسياري از بحران هاي زيست محيطي ريشه در مشكلات فرهنگي دارد و از اين نظر ضرورت اصلاح نگرش، بينش و رفتار زيست محيطي در سطوح مختلف جامعه كاملا محسوس است.براساس اين خبر، به ۱۵ تن از برگزيدگان اين مسابقه جوايز نفيسي اعطاء شد.

خطر مرگ و مير شهروندان تهراني با افزايش ذرات معلق
آسمان آبي ايران- نتايج حاصل از يك مطالعه منطقه اي در تهران نشان داد كه در مدت ۱۴۰ روز، ۱۱۶۰ بيمار تهراني به دليل مشكلات تنفسي و قلبي ناشي از آلودگي هوا در ۵ بيمارستان تحت معالجه قرار گرفتند. براساس تحقيقات انجام شده در پروژه بازنگري زيست محيطي انرژي در ايران، آلودگي هواي كلان شهرهاي ايران اولين پيامد زيست ناشي از مصرف بي رويه انرژي عنوان شده است.اين گزارش مي افزايد: سلامت شهروندان تهراني با غلظت NO2 و SO2 در ارتباط تنگاتنگ است و ريسك مرگ و مير افراد با ذرات معلق مرتبط است.برپايه اين گزارش سالانه ۴۰۰۰ مرگ و مير بر اثر آلودگي هوا در تهران رخ مي دهد كه علاوه بر اين تعداد مشابهي نيز كه به بيماري سرطان ريه مبتلا شده اند و در معرض اكسيدهاي نيتروژن بوده اند گزارش شده است.

طرح «نهضت شهر سبز» در تهران اجرا مي شود
گروه شهري: مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران از اجراي طرح «نهضت شهر سبز» همزمان با هفته منابع طبيعي در تهران خبر داد.«علي محمد مختاري» گفت: «نهضت شهر سبز» طرحي مشاركتي براي گسترش فضاي سبز و فرهنگ استفاده از آن در تهران است كه سرانه فضاي سبز را در مناطق مختلف شهر افزايش خواهد داد.

مقاوم سازي بناها با ارائه تسهيلات به مردم رونق مي گيرد
گروه شهري: اولين نشست ساماندهي و تدوين سيستم امدادرساني و نجات شهروندان تهراني در شرايط بحراني و ايجاد هماهنگي بين دستگاه هاي اجرايي مرتبط،  در شوراي اسلامي شهر تهران برگزار شد. در اين جلسه، بر تبديل زلزله به يك فرآيند ملي و ايجاد مديريت منسجم و هماهنگ در مواقع بحراني تأكيد شد.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي  شهر تهران، دكتر شكيب عضو شوراي شهر با اشاره به زلزله بم گفت: اگر يك زلزله با بزرگي ۶ ريشتر در كشور اتفاق بيفتد حجم  زيادي از نيروهاي امداد و بسيجي را نياز داريم، در صورتي كه اين زلزله اگر در كشوري توسعه يافته اتفاق بيفتد، حجم عملياتي آنها كمتر خواهد بود؛ چرا كه آنها با زلزله به عنوان يك فرآيند ملي برخورد مي كنند.
مهندس بيادي نايب رئيس شوراي شهر نيز با اشاره به بحث مقاوم سازي بناها در تهران گفت: شوراي اسلامي شهر و شهرداري تهران در بحث مقاوم سازي ساخت و سازها بسيار جدي و پيگيرند و براي آن كه شهروندان را تشويق و ترغيب به مقاوم سازي بناهايشان كنيم بايد از بسياري حقوق شهري گذشت كنيم و حذف بهره و تقسيط عوارض يكي از اين گذشت هاست.
وي تأكيد كرد: سازمان ها و ارگانهاي اجرايي كه در ستاد مديريت بحران شهري دخيل هستند، بايد با يك برنامه ريزي منسجم و مديريت هماهنگ بتوانند از حداقل امكانات فوق در شرايط بحراني بالاترين بهره برداري را داشته باشند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |