|
|
|
|
|
|
|
|
احمدي نژاد:
۴۶ پروژه بزرگ ترافيكي در تهران به زودي آغاز مي شود
حفاري معابر تهران تا ۱۵ فروردين ممنوع شد
شهردار تهران اعلام كرد: با تلاش و پشتكار مسئولان در مديريت شهري ،سه بزرگراه شهري ، يك پل بزرگ و يك مجموعه توقفگاه عمومي هفته آينده درتهران به
بهره برداري خواهد رسيد.
محمود احمدي نژاد در سخنان پيش از خطبه هاي نمازجمعه ديروز تهران گفت : با داشتن مديريت صحيح ، علمي ومتكي به جوانان و متخصصان ، كارعميق ، ماندگار، زود بازده ، عادلانه ،شجاعانه و بازگشت به ارزشهاي اسلامي درمديريت شهري و كم هزينه ،پربازده ، ايثارگر مي توان جامعه اي نمونه داشت ، هرعملي وجهت گيري كه ملت ما را ازاين سه عنصر دور و يا بازبدارد و اگر از سر خيانت نباشد به يقين از سر جهالت و خودخواهي است .
وي تهران را مركز انقلاب ، كشور وانعكاس دهنده همه مسائل كشور ذكر وتصريح كرد : ايجاد سازوكار جديد مديريت در شهر تهران مهمترين نياز كنوني پايتخت است.
شهردارتهران سازوكارهاي اداري تهران را فرسوده دانست
و گفت براي رسيدن به نقطه آرامش بايد در اين نظام تحولي ايجاد شود زيرا اين طور نمي شود كه سازمانها هر كدام يك گوشه از شهر را گرفته اند. احمدي نژاد ادامه داد گر چه بعد از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي خدمات فراواني در تهران انجام شده است اما تا رسيدن به نقطه مطلوب كارهاي فراواني پيش رو است.
وي ترافيك ، ساخت وساز، فضاي سبز، سيماي شهري ، آلودگي هوا و فاصله برخورداري مناطق مختلف تهران را از مهمترين مشكلات شهر تهران برشمرد و گفت :باوجود شوراي اسلامي شهر فهيم ، مؤمن ، متخصص ، پركار و خدمتگزار مي توان بر اين مصائب فائق آمد.
شهردار تهران افزود: نگاه ما به شهر نگاهي فيزيكي و بانگاه به انباري بزرگ و پايگاه بزرگ اقتصادي و سياسي نيست ، نگاه مابه شهرومديريت شهري نگاهي خدمت گزاري است . ماهيچ شأني جز خدمتگزاري براي مديريت شهر نمي شناسيم .
وي خاطرنشان كرد :مديريت جديد شهري بنا دارد كه از روشهاي نوين وعلمي براي اداره شهر استفاده كند ودرتلاش است كه بصورت مستمر با اشرافي گري به عنوان افت مديريت و با ولخرجي مقابله كند به طوري كه امسال با جلوگيري از بعضي كارهاي بيهوده و غير ضرور و مهار بعضي هزينه هاي غيرمفيد بيش از ۴۰۰ دستگاه ماشين آلات مورد نياز شهري خريداري شد.
وي با بيان اينكه بايد سيماي شهر تهران ، سيماي اسلامي ، ايراني وخوبيهاي مردم باشد ، افزود: مساجد، مدارس ، دانشگاهها و حوزه ها كانون اصلي فرهنگي و تربيت نيروي انساني كشور است .
احمدي نژاد تأكيد كرد:احداث بزرگراهها ، پل هاي هوايي ، قطارشهري ، بوستانهاي بزرگ و مراكز فرهنگي از نيازهاي مهم امروز شهر تهران است .
وي با اشاره به اينكه به زودي كار ساخت بيش از ۴۶ تقاطع غير همسطح ،بزرگراه و قطارهوايي آغاز مي شود ، گفت : اگر مديريتي خوب بر سوخت شهري حاكم شود از صرفه جويي در سوخت شهري مي توان بسياري از نيازهاي تهران را برطرف كرد.
شهردار تهران در پايان نوسازي بافت فرسوده را بيش از توان نهادشهرداري دانست و افزود: شهرداري به تنهايي قادر به اين كار بزرگ نيست زيرا به اعمال قانوني ، مساعدت دولت ، مردم و سرمايه گذاري عظيم نياز دارد.
|
|
|
سرنوشت پايتخت در فرآيند جهاني سازي
تهران از دستاوردهاي شهرسازي پست مدرن بهره اي ندارد
|
|
نتايج يك پژوهش نشان داد: بر كنار ماندن ايران از فرايند جهاني شدن، باعث شده كالبد شهري تهران همچنان تحت تاثير مدرنيسم بوده و اثر چنداني از پست مدرنيسم در توسعه كالبدي شهر تهران مشاهده نشود.
به گزارش ايسنا، دكتر كرامت الله زياري، دانشيار و علي يوسفي دانشجوي كارشناسي ارشد گروه جغرافياي دانشگاه يزد در پژوهشي با عنوان «توسعه كالبدي تهران در فرايند مدرنيسم، پست مدرنيسم و جهاني شدن» به بررسي توصيفي- تحليلي تاثيرات اين فرايندها بر كالبد شهر تهران پرداخته اند.
در اين پژوهش با اشاره به برخي نمادهاي تاثير مدرنيسم بر كالبد شهر تهران و مروري بر روند برنامه هاي شهرسازي در سال هاي قبل و پس از انقلاب، آمده است: در نتيجه اين روند، شهر تهران به عنوان مدنيت نوين ايران در آشوبي از التقاط معماري و شهرسازي فرو رفت كه اگر اين وضع ادامه پيدا كند، بيشتر فرو خواهد رفت. يكي از نمونه هاي بارز تاثيرات سياست زدگي و مدرن شدن، تكرار كليشه يي « رشد ناموزون» شهر است كه شكاف آن هر روز عميق تر مي شود.
بعد از انقلاب حملات شديدي به طرح جامع تهران صورت گرفت اما خود به دام آن گرفتار شد. در اين دوره با يك گرايش شديد مدرنيستي عمدتا به اصلاحات فيزيكي (احداث بزرگراه ها و فعاليت شركت هاي ساختمان سازي و برج سازي) در شهر تهران پرداخته شد و همتي در جهت ايجاد شهر دموكراتيك و متعادل گماشته نشد. در بخش ديگري از اين پژوهش با بيان اين كه بر اساس مشخصه هاي شهر سازي پست مدرن، نشانه هاي اين مكتب شهرسازي تنها به صورت لكه هايي در معماري ساختمان هاي تهران نمود يافته، آمده است: به عنوان نمونه يكي از اصول شهرسازي پست مدرن، مشاركت شهروندان به شيوه دموكراتيك است در حالي كه در تهيه طرح هاي شهرسازي تهران و اجراي آن ها مردم هيچ نقشي ندارند. بر اساس يك بررسي تطبيقي كه بين ايران و ده كشور جهان انجام شده، جمع امتياز ده كشور نمونه ۳/۶ و جمع امتياز ايران ۱ به دست آمد كه نشانه فاصله زياد تهران با تاثيرات مكتب پست مدرنيسم است.
|
|
|
نگاه
درحاشيه اختتاميه جشنواره فيلم فجر
|
|
|
اصطكاك برنامه ها و واقعيت ها
برنامه ريزي راهبردي براي توسعه شهر تهران كجا، چه وقت و توسط كدام نهاد تدوين مي شود؟
قاعدتاً با وجود شوراي شهر، پاسخ به اين سئوال ساده بوده و انگشت اشاره را بايد به سوي اين نهاد گرفت. اما، اينگونه نيست. عملاً سهم نهادهايي همچون وزارت مسكن و شهرسازي، وزارت كشور وحتي وزارت نيرو يا راهنمايي و رانندگي در مديريت كلان شهر تهران - كمتر از شوراي شهر نيست.
نبود تمركز در برنامه ريزي هاي شهر تهران از جمله عوامل عمده مزمن شدن مشكلات اصلي اين شهر و بعضاً لاينحل ماندن آنهاست. از جمله اين نكته خطير و حياتي كه هفتاد درصد بافت شهر از فرط فرسودگي منتظر اندك لرزه اي در زمين است تا فرو بريزد اما نهادي كه ظاهراً بر تهران همان بخشنامه اي را ساري و جاري مي داند كه بر فلان بخش دورافتاده صدهزارنفري، عملاً مانع از اجراي يك طرح كارآمد و سريع براي نوسازي اين بافت شده است. در كنار انفعال ها، دوباره كاري ها و هرزروي هاي ناشي از عدم تمركز در برنامه ريزي راهبردي، مشكل ديگر كلانشهري همچون تهران اين است كه اصولاً به جز شوراي شهر ديگر نهادهاي مؤثر و مرتبط به خاطر ماهيت ديوانسالارانه خود به ندرت قادر به همراستايي با خواست هاي غالب شهروندان هستند و در عمل مي بينيم كه آنها تصميمات خود را مي گيرند، اما شهر راه خود را مي رود و در اصطكاك مابين «برنامه هاي غيرقابل اجرا» و «فعاليت هاي جاري فاقد برنامه» بخش عمده توان مديران شهري، به ويژه شهرداري و سازمان هاي وابسته به آن هدر مي رود. اگر پست مدرنيسم را نگره اي بدانيم كه امكان نقد مدرنيسم و اصلاح آن را فراهم مي كند، قطعاً دستيابي به آن در وهله اول مستلزم فعال شدن نهادهايي است كه به دليل ارتباط مستقيم با شهروندان توان افزونتري براي اعمال نقد و خواست شهروندان ودمكراسي مورد نظر شهرسازي پست مدرن در برنامه هاي جامع مديريت شهري را دارند. بدون ترديد لازم است حمايت از انجام وظايف اين نهاد منتخب كه جلوه ديگري از مردم سالاري ديني است جدي تر انگاشته شود.
گروه شهري
|
|
|
۳ هزار تاكسي گازسوز
شهردار تهران از ورود ۳ هزار تاكسي گازسوز تا پايان سال جاري به ناوگان حمل و نقل شهري خبر داد.
دكتر محمود احمدي نژاد در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب افزود: ۱۵ هزار دستگاه تاكسي گازسوز در آينده نيز وارد سيستم حمل و نقل تهران مي شود.
به گفته شهردار تهران از اين پس همه تاكسي هاي جديدي كه وارد حمل و نقل شهر تهران مي شوند، دوگانه سوز خواهند بود.
|
|
|
ساخت بزرگترين شهربازي در جنوب شرق تهران
در آينده اي نزديك شاهد احداث بزرگترين شهربازي تهران، تالارهاي مجلل عروسي و ورزشگاه هاي بزرگ چندمنظوره در جنوب شرق تهران خواهيم بود.
محمدجواد محمدي زاده معاون شهردار تهران در مراسم بهره برداري از ۳۰ طرح عمراني ترافيكي و شهري در جنوب شرق تهران گفت:با توجه به موقعيت خاص استراتژيكي اين منطقه ، وجود زمين هاي بسيار درآن و توانمندي بالاي مديران ، اين منطقه مي تواند به يكي از الگوهاي بارز عمراني تهران تبديل شود.
وي افزود: تاكنون فعاليت هاي عمراني مطلوبي نظير توسعه و احداث بيش از ۷۳هزار متربع فضاي سبز و ۴۵ هزار متر مربع اصلاح هندسي در منطقه انجام شده است .
وي يكي از توانمندي هاي اين منطقه را سرانه ۱۸ مترمربعي فضاي سبز دانست وگفت : در مجموع بيش از ۴۰ ميليارد ريال صرف انجام فعاليت هاي عمراني منطقه در دهه فجر انقلاب شده است .
معاون شهردار تهران ، يكي از كارهاي برجسته در اين منطقه را احداث و بازسازي سرويس هاي بهداشتي مدارس عنوان كرد وافزود: با همكاري هاي مطلوب ايجاد شده بين شهرداري و آموزش و پرورش ، شاهد افزايش خدمات رساني شهرداري به آموزش و پرورش خواهيم بود.
|
|
|
ديدار شهردار با شهروندان منطقه ۱۷
دكتر احمدي نژاد شهردار تهران پنجشنبه سي ام بهمن ماه جاري از شهرداري منطقه ۱۷ ديدن مي كند و در ملاقات با مردم مشكلات و مسائل آنها را بررسي خواهد كرد.به گزارش روابط عمومي شهرداري، شهروندان منطقه ۱۷ تهران مي توانند روزهاي دوشنبه و سه شنبه ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه جاري به شهرداري اين منطقه مراجعه و با دريافت فرم ملاقات نسبت به ثبت نام اقدام كنند.
|
|
|