يكشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۹
حوادث
Front Page

ساخت و سازهاي غيرمجاز در منطقه شميران نو
پشت بام هاي طلايي
بنگاه دار پس از اطلاع از شغل و علت مراجعه ام به آنجا با كمال ادب به سمت در بنگاه رفت و در را باز كرد و گفت: خوش آمدي!
002928.jpg
ساخت و سازهاي هوايي باعث شده تا چند بنگاه دار معمولي يك شبه ره صد ساله را طي كنند.
حميده عبداللهي 
دندان گردهاي منطقه براي جلوگيري از ورود ماموران شهرداري شيوه هاي خاصي را ابداع كرده اند از قبيل سد كردن در ورودي ملك به وسيله چيدن كيسه هاي گچ و سيمان، پرتاب شيشه هاي بطري و آجر از طبقات ساختمان هاي همجوار و ...
شميران نو يكي از محله هايي است كه به ذهن هر مهاجر و يا كسي كه فاقد مسكن است جهت تهيه مسكن خطور مي كند و همچنين افرادي كه مي خواهند يك شبه ره صدساله را طي كنند به اين محله مي روند.
در آنجا به جز خريد و فروش ساختمان ها، پشت بام ها هم به صورت مجزا خريد و فروش و ساخت و ساز مي شوند. اين همان مساله عجيبي است كه در بنگاه هاي معاملات املاك اين محله وجود دارد كه در هيچ قالب حقوقي و تجاري نمي گنجد.
در آنجا به افراد با توجه به قدرت خريد مسكن، پس از دريافت تقاضا و متراژ مورد نياز از موارد ساخته ويا در حال ساخت روي پشت بام ها و يا به اصطلاح عرضي «هوايي» جهت انعقاد قرارداد پيشنهاد مي كنند.
اشخاصي كه در آنجا دفتر معاملات ملكي دارند براي سود بيشتر، يك ملك يك طبقه قولنامه اي را خريداري مي كنند و بدون رعايت مقررات مهندسي و تهيه مصالح نامرغوب يك شبه يك طبقه كامل روي پشت بام ساختمان قولنامه شده، مي سازند و اغلب قبل از اتمام و تكميل ساختمان به قيمت گزافي به صورت هوايي پيش فروش مي كنند.
در اين منطقه رقابت افراد جهت تصرف بيشترين متراژها باعث شده معابر و كوچه هاي تنگ و باريكي به وجود بيايد كه اغلب عبور و مرور حتي دو نفر را به طور همزمان غيرممكن كرده است.
اين مساله عامل اصلي عدم كنترل ساخت و ساز در چنين معابر و گذرگاه هايي براي ماموران مربوطه شهرداري است به طوري كه شرايط را براي بازرسي آنها غيرممكن كرده است.
از طرف ديگر كسي در اين كوچه ها با ماموران اجرايي شهرداري همكاري نمي كند و حتي از ورود عوامل اجرايي شهرداري كه بر حسب وظيفه مجاز به ورود در املاكي كه در حال ساخت و ساز غيرمجاز هستند، جلوگيري مي كنند. دندان گردهاي منطقه براي جلوگيري از ورود ماموران شهرداري شيوه هاي خاصي را ابداع كرده اند از قبيل سد كردن در ورودي ملك به وسيله چيدن كيسه هاي گچ و سيمان، پرتاب شيشه هاي بطري و آجر از طبقات ساختمان هاي همجوار، كشيدن چوب وچاقو و قداره، فحاشي به عوامل اجرايي شهرداري، پاشيدن بنزين از طبقات بالايي ساختمان به روي ماموران و تهديد به آتش كشيدن آنها، گذاشتن زن و بچه خردسال و يا حتي اجير كردن افراد در محلي كه تخلفات در آنجا انجام مي شود، خوابيدن زير لاستيك لودر.
چند بنگاه دار كه براي طي كردن ره صد ساله در يك شب دست به اين ساخت و سازهاي هوايي زدند از جواب دادن به اين موضوع طفره مي روند. اما يكي از آنها كه در ابتدا فكر مي كرد براي خريد مسكن پيش او رفته ام گفت: تنها تفاوت اين طبقه هايي كه روي پشت بام ها ساخته مي شود اين است كه ما آن را در طول ۲۴ ساعت و يا نهايتا ۴۸ ساعت مي سازيم. قيمت آن هم با طبقه همكف تفاوتي ندارد مگر اينكه آن را پيش خريد كنيد.
وي در ادامه گفت: مصالح همان مصالحي است كه در ساختمان هاي ديگر از آن استفاده مي شود. از نظر مهندسي هم ما يك مهندس داريم كه تمام ساختمان سازي هاي ما را انجام مي دهد.
بنگاه دار پس از اطلاع از شغل و علت مراجعه ام به آنجا با كمال ادب به سمت در بنگاه رفت و در را باز كرد و گفت: خوش آمدي! حسين عباسي - نماينده حقوقي شهرداري منطقه چهار - در اينباره مي گويد: خلا قانون يكي از كاري ترين ضربه ها را به مديريت شهري و شهرداري در اين محله وارد كرده است. همانگونه كه دست اندركاران مي دانند قانون شهرداري هاحداقل پنجاه سال پيش تدوين شده است و از آن روز تا به حال بازنگري خاصي علي رغم رشد بي حد و حصر پايتخت و حتي مراكز استان ها معمول نشده است.
قانونگذار در ماده صد قانون شهرداري ها و تبصره هاي آن كه قوي ترين قانون شهرداري است صرفا توقف و جلوگيري از عمليات ساختماني غيرمجاز را پيش بيني كرده است و حتي به مصداق موارد نيز به صورت احصايي اشاره نكرده است.
وي در ادامه گفت: شهرداري و عوامل اجرايي يا از اين عمليات شبانه ساختماني غيرمجاز مطلع مي شوند يا نمي شوند؟ اگر مطلع شوند دو حالت دارد: ۱- با توجه به وضعيت معابر و احتمال قريب به يقين، به ايجاد درگيري فيزيكي توسط عوامل فردي كه به دلالي و كسب سود مشغول است از ورود به محدوده خطر به جهت حفظ جان و سلامتي پرسنل احتراز مي كنند. ۲- عوامل اجرايي شهرداري نظر به احساس تكليف و انجام وظايف قانوني و جلوگيري از رخدادها و فجايع انساني در آينده به دليل حوادث طبيعي از قبيل زلزله و غيره و الزام مالك به اخذ مجوز قانوني جهت عمليات ساختماني غيرمجاز به ملك مراجعه مي كنند كه افراد يا همكاري مي كنند و يا مانع ورود ماموران شهرداري به ملك مي شوند. عباسي در ادامه گفت: تمام موارد فوق به هيچ نتيجه اي براي شهرداري منتج نمي شود ولي اگر نيروي اجرايي كه احساس تكليف كرده و آجري از بنايي كه به صورت غيرقانوني و خلاف ساخته شده بردارد آن زمان است كه يك تراژدي غم انگيز آغاز مي شود و آن، محكوميت جزايي اين مامور وظيفه شناس است.

پرونده احمد عفتي همچنان مفتوح است
همدست قاتل قهرمان كوراش آسيا
قاتل قهرمان مسابقات آسيايي كوراش در حالي به قصاص محكوم شده است كه همچنان از معرفي همدست خود در اين جنايت خودداري مي كند.
هفته گذشته رئيس شعبه هشتم دادگستري بجنورد با توجه به اقرار متهم و شواهد جمع آوري شده و با بررسي پرونده بيش از ۱۰۰۰صفحه اي اين جنايت، عامل قتل «احمد عفتي» قهرمان كوراش آسيا را به قصاص محكوم كرد.
«رضا توكليان» با اعلام اين مطلب كه پرونده همچنان مفتوح است، گفت: «اينكه قاتل در حين ارتكاب جرم همدست داشته ، براي ما محرز است اما قاتل براي دستگيري همدست خود تاكنون هيچ گونه همكاري نكرده است.» وي اظهار اميدواري كرد كه با ابلاغ حكم دادگاه به متهم، وي همكاري بيشتري از خود نشان داده و همدست خود را معرفي كند.
راز جنايت 
احمد عفتي قهرمان كوراش مسابقات آسيايي حدود ۱۴ ماه قبل توسط افراد ناشناسي با شليك گلوله به قتل رسيد. ماموران آگاهي بجنورد پس از اطلاع از ماجرا در محل جنايت حاضر و تحقيقات خود را براي شناسايي و دستگيري عاملان اين جنايت آغاز كردند.در تحقيقات ماموران، عامل اصلي اين جنايت به نام «رضا» شناسايي و پس از يك عمليات تجسس دستگير شد. متهم به قتل در ابتدا منكر قتل احمد عفتي شد ولي هنگامي كه شواهد و ادله موجود در پرونده را عليه خود ديد لب به اعتراف گشود و به قتل قهرمان كوراش آسيا اقرار كرد. اما بررسي صحنه جنايت حكايت از داشتن همدست براي قاتل در اين ماجرا داشت كه رضا با انكار اين موضوع در حالي كه حكم اعدام برايش صادر شده است از معرفي همدستش خودداري مي كند.
بر اساس اعتقاد كارشناسان، قاتلان يا مجرمان پس از دستگيري در حالي كه همدستشان از نزديكان و يا بستگان آنها باشد از معرفي او خودداري كرده و سعي مي كنند خود به تنهايي مجازات شوند.
قاضي توكليان همچنين در گفت وگو با ايسنا متذكر شده بود: «متهم از تاريخ صدور حكم تا مدت ۲۰ روز مي تواند نسبت به حكم ديوان عالي كشور اعتراض كند.»
قصاص نفس 
طبق ماده ۲۰۵ قانون مجازات اسلامي، قتل عمد موجب قصاص است و اولياي دم مي توانند با اذن ولي امر، قاتل را با رعايت شرايط مذكور در فصول آتيه قصاص كنند و ولي امر مي تواند اين امر را به رئيس قوه قضاييه يا ديگري تفويض كند. همچنين طبق ماده ۲۰۶ اين قانون، قتل در موارد زير قتل عمدي است:
الف - مواردي كه قاتل با انجام كاري قصد كشتن شخص معين يا فرد يا افرادي غيرمعين از يك جمع را دارد ،خواه آن كار نوعا كشنده باشد خواه نباشد ولي در عمل سبب قتل شود.
ب- مواردي كه قاتل عمدا كاري را انجام دهد كه نوعا كشنده باشد هر چند قصد كشتن شخص را نداشته باشد.
ج - مواردي كه قاتل قصد كشتن را ندارد و كاري را كه انجام مي دهد نوعا كشنده نيست ولي نسبت به طرف بر اثر بيماري ، پيري ، ناتواني و يا كودكي و امثال آنها نوعا كشنده باشد و قاتل هم به آن آگاه باشد.
در ادامه اين فصل از قانون مجازات آمده است هرگاه مسلماني كشته شود طبق ماده ۲۰۸ ،قاتل قصاص مي شود و معاون در قتل عمد به سه سال تا ۱۵ سال حبس محكوم مي شود.طبق ماده ۲۱۲ قانون مجازات اسلامي، هر گاه دو يا چند مرد مسلمان مشتركا مرد مسلماني را بكشند ،ولي دم مي تواند با اذن ولي امر همه آنها را قصاص كند و در صورتي كه دو نفر قاتل باشند بايد به هر كدام از آنها نصف ديه و اگر سه نفر باشند بايد به هر كدام از آنها دو ثلث ديه و اگر چهار نفر باشند بايد به هر كدام از آنها سه ربع ديه را بپردازد و به همين نسبت هر چه افراد بيشتر شوند مقدار ديه بيشتر مي شود.

|  ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   حوادث  |   در شهر  |   درمانگاه  |   زيبـاشـهر  |
|  سفر و طبيعت  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |