يكشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۰۹
سايه روشن سياست
نامزد هاي مشترك اعتدال و توسعه با خدمتگزاران
سخنگوي حزب اعتدال و توسعه گفت: ليست نامزدهاي انتخاباتي حزب در تهران قطعي شده و در شهرستان ها نيز درحال بررسي است و به زودي توسط دبيركل حزب اعلام خواهد شد.
غلامعلي دهقان عضو شوراي مركزي حزب اعتدال وتوسعه در گفت وگو با خبرگزاري فارس، افزود: در تعامل صورت گرفته با ائتلاف خدمتگزاران، افراد مشتركي از هر دو گروه در ليست هاي يكديگر حضور خواهند داشت.وي تصريح كرد: آنچه مسلم است حضور برخي چهره هاي اعضاي شوراي مركزي حزب در ليست نامزدهاي انتخاباتي حزب و ليست خدمتگزاران است.
حزب همبستگي ليست مشترك مي دهد
يك منبع آگاه حزب همبستگي از ارايه ليست مشترك اين حزب با چند حزب ديگر براي انتخابات مجلس هفتم شوراي اسلامي در تهران و برخي شهرستان ها خبر داد.
وي كه نخواست نامش فاش شود در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اعلام اين خبر افزود: حزب همبستگي به همراه مجمع روحانيون مبارز، خانه كارگر، حزب اسلامي كار و كارگزاران سازندگي ليستي مشترك را براي انتخابات در تهران و شهرستان ها ارايه خواهد كرد.
محتشمي پور، رييس ستاد انتخاباتي
حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر محتشمي پور رييس ستاد انتخاباتي «ائتلاف براي ايران» شد.
وي در گفت وگو با ايسنا، با اعلام اين خبر گفت: اين ائتلاف از تعدادي از گروه هاي دوم خرداد تشكيل شده است.وي افزود: در اين ائتلاف ۸ حزب حضور دارند. ائتلاف براي ايران متشكل از گروه هاي مجمع روحانيون مبارز، مجمع نيروهاي خط امام (ره)، مجمع اسلامي بانوان، حزب كارگزاران سازندگي، حزب اسلامي كار، حزب همبستگي، انجمن اسلامي مهندسان و خانه كارگر است.
ائتلاف ملي كار و توليد ايران آغاز به كار كرد
دبيركل خانه پرستار از آغاز به كار ائتلاف ملي كار و توليد ايران خبر داد.محمد شريفي مقدم در گفت وگو با خبرگزاري فارس، اظهارداشت: اين ائتلاف با حمايت خانه كارگر، خانه صنعت و معدن، خانه كشاورز و خانه پرستار از هفته گذشته آغاز به كار كرده است.وي تصريح كرد: اين ائتلاف با محوريت كار، توليد و بهره وري مناسب تشكيل شده و اهداف متعددي را در حوزه هاي اقتصادي، سياسي، فرهنگي، بهداشت، سلامت اجتماعي و صنفي پيگيري مي كند.
با نامي ديگر
سخنگوي دوره اي جبهه دوم خرداد گفت :احزاب و گروه ها حق استفاده ازعنوان رسمي جبهه دوم خرداد را در تبليغات انتخاباتي ندارند.اين اظهارات، پريروز و پس از اينكه شمار زيادي از گروه هاي عضو جبهه دوم خرداد آمادگي خود را براي شركت در انتخابات اعلام كردند، مطرح شد. گروه هاي عمده جبهه دوم خرداد ازجمله مجمع روحانيون و كارگزاران سازندگي روز شنبه با اعلام ائتلاف تازه اي به نام ائتلاف براي ايران، فهرست كانديداهاي خود را براي تهران اعلام كردند.

نگاه
نو پا و اثر گذار
ياسر مرادي
تاريخ پرافتخار كشور در مقاطع حساس و سرنوشت ساز نشان داده است، برپاسازي جامعه اي قدرتمند، قانونمند و مردم سالار در گرو دوري از تك محوري، خودخواهي سياسي و تندخويي اجتماعي است. دستيابي به آرمان هاي بلند اين ملت براي ايجاد ايراني مدرن و تمدني پايدار، همراه با حفظ ارزش هاي ديني و ملي در چارچوب نظام اسلامي و متكي بر قانون اساسي از انتظارات، خواسته ها و اولويت هاي ملي بوده است.
با نگرش به فراز و نشيب تاريخ ايران، درمي يابيم احزاب و گروه هاي مدني برخاسته از بطن جامعه نقش مؤثري در پيشبرد و هدايت جامعه ايراني داشته اند، ما هميشه شاهد آن بوده ايم كه اين نقش در مقاطع خطير و سرنوشت ساز پررنگ تر بوده است در همين راستا تأسيس احزاب شايد بتواند در رسيدن به آرمان هاي بلند ملت ايران و جلوگيري از اشتباهات جبران ناپذير كمك بسزايي كند. اين امر در دهه اخير به رشد قابل توجهي رسيده است كه اين خود گوياي ارتقاي فكري، فرهنگي و سياسي جامعه كنوني ماست.
در سال ۱۳۷۸ تعدادي از مسئولان اجرايي كشور كه در دهه هاي ۶۰ و۷۰ قبل از دوم خرداد ۷۶ در سطوح مختلف از وزير و معاون وزير و سفير و استاندار و نماينده مجلس زمام امور را به عهده داشتند، به اين باور رسيدند كه جناحها و احزاب موجود راست و چپ و دوم خردادي و غيره بيش از آنكه توان يا دغدغه اجرايي داشته باشند گرفتار مناقشات سياسي هستند. لذا برآن شدند تا تشكيلات جديدي به نام حزب اعتدال و توسعه به وجود آورند.طبق مندرجات مرامنامه اين حزب با اعتقاد همه جانبه به اصول «خدامحوري»، «مردم سالاري» و «اعتدال سياسي»، ملهم از آرمان هاي بلند امام راحل، براي پاسخگويي به بخشي از انتظارات جامعه وتأمين نيازهاي مردم، به ويژه نسل جوان و رشد و توسعه كشور به وجود آمده است.از بنيانگذاران اين حزب مي توان از آقايان دكتر نوبخت نماينده رشت در مجلس، مهندس نعمت زاده وزير سابق صنايع، دكتر ايرواني وزير اسبق دارايي و امور اقتصادي، دكتر مجيد قاسمي رئيس كل سابق بانك مركزي، مهندس تركان وزير سابق راه و دفاع، خانم فاطمه هاشمي رفسنجاني و خانم دكتر پيشگاهي فرد نام برد. دكتر حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و حجت  الاسلام هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت گرچه عضو حزب نيستند اماهمواره مورد مشورت اعضاي شوراي مركزي بوده اند. اين حزب با روندي كند درحال گسترش تشكيلات خود در استان ها و در ميان برخي صنوف از قبيل پزشكان و دانشگاهيان است. نمايندگان عضو حزب اعتدال باايجاد فراكسيون اعتدال در مجلس توانستند در كنار فراكسيون هاي دوم خرداد و اقليت حضوري هرچند ضعيف تر از ايشان درمجلس داشته باشند.
مطابق آنچه كه در مرامنامه و اساسنامه حزب اعتدال آمده است اين حزب، تشكيلاتي است سياسي، عقيدتي و فرهنگي، معتقد به احكام سياسي و قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران كه به منظور احياي تمدن بزرگ اسلام، پاسداري از ارزش هاي انقلاب اسلامي، تحقق بخشيدن به امر توسعه سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي، آباداني ايران و رفاه اجتماعي و تأمين آينده بهتر براي هر فرد و جامعه ايراني در چارچوب اهداف و منافع ملي تشكيل شده است.
حزب اعتدال و توسعه با انتخاب شعار«مي خواهم زندگي كنم» در انتخابات مجلس ششم و انتخابات سال گذشته شوراهاي شهر شركت نمود و حضوري گرچه كمرنگ اما قابل توجه داشت. اين حزب تاكنون در ائتلاف هاي دوم خرداد يا پيروان خط امام ورهبري شركت نكرده است و خود را مستقل از دو جناح اكثريت و اقليت مجلس مي داند و مايل است بيشتر از منازعات سياسي در مباحث كارشناسي وارد شود.

اعتدال در توسعه
002550.jpg
اشاره:
حزب اعتدال و توسعه از چهار سال پيش با توجه به روند سياسي كشور و نگاه هاي داخلي و خارجي، فعاليت خود را به دبير كلي محمد باقر نوبخت آغاز كرد. اين حزب اگر چه تا به حال دست به عضو گيري گسترده نزده ولي با توجه به اصول گرايي و اتخاذ سياست هاي اعتدالي در شرايط سياست زده كشور، احتمال كاميابي هاي زيادي را در آينده نه چندان دور دارد. براي تشريح بهتر اهداف تشكيل دهندگان اين حزب سخنراني دكتر محمد باقر نوبخت نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي و مدير كل اين حزب را كه در اولين كنگره اين حزب ايراد شده است، در اين صفحه خواهيم آورد.
گروه سياسي
تقريباً از چهار سال گذشته يك تحليل واحد و همسو نسبت به رخدادهاي داخلي و خارجي، جمعي از دوستان را كه سال ها كارهاي مختلف اجرايي و سياسي كرده بودند را به اين نتيجه رساند كه براي اين مقطع از تاريخ انقلاب اسلامي ديگر نمي توان به صورت منفرد، ايزوله و تنها حركت كرد و نيازمند همگرايي، هم انديشي و يك كار مشترك مي باشيم. دوستان ما اين را به خوبي مي دانستند آنچه در كشور مي گذرد،  متأثر از رخدادهاي جهاني مي باشد. در ديدگاه دوستان ما در هيأت مؤسس، جمهوري اسلامي و جامعه ايراني در اين مقطع، متأثر از چند عامل داخلي و چند عامل خارجي است.
در خصوص عامل خارجي كه امروز نيز در عرصه هاي جهاني بسيار تعيين كننده است، موفقيت ليبرال - دموكراسي در طي قرن بيستم مي باشد كه يك شرايط جديدي را در جهان ايجاد كرد. ليبرال دموكراسي در نيمه نخست قرن ۲۰ موفق شد به اتفاق كمونيزم، نوعي اتحاد نازيسم و فاشيسم را از پيش پا بردارد. در ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۰ موفق شد در يك دوره طولاني جنگ سرد، كمونيسم را هم حذف كرده و تا به آنجا پيش رفت كه فكر كردند دنيا به پايان رسيده و ليبرال دموكراسي بر جهان حاكم شده ولي فوكوياما اعلام كرد هنوز در آغاز راه هستيم. هانتينگتون، ۸ تمدن را در فراروي ليبرال دموكراسي معرفي كرد كه اسلام يكي از آنها بود كه مي خواستند اسلام را نيز از پيش راه بردارد چرا كه در اين ۸ تمدن تنها اسلام قدرت مقابله با آنها را داشت.
۱۱ سپتامبر رويارويي جديدي از اين رويارويي بود، هر چند بسيار تلاش كردند اسم اسلام مطرح نباشد چرا كه تحريك يك ميليارد مسلمان براي آنان خطرناك بود. لذا واژه تروريزم را جايگزين اسلام كردند كه با اين كار خود راه را بر همه بستند، چرا كه همه در مبارزه با آن اتفاق داشتند.
جايگاه ليبرال دموكراسي در ايران
و اعتدال و توسعه
در اين ميان جمهوري اسلامي به عنوان يكي از اهداف ليبرال دموكراسي قرارگرفت. در داخل كشور ما بعد از گذشت دو دهه از انقلاب، در زماني كه اين انديشه در حزب اعتدال و توسعه شكل مي گرفت با يك نسل جديد و نوپا و متأثر از تحولات جهاني روبرو بوديم و ليبرال دموكراسي كه در حوزه فرد، روي آزادي هاي فردي تكيه دارد و در حوزه جمع روي آزادي هاي اجتماعي و مردمي، مي تواند بسيار جذاب باشد و نسل جوان ما در معرض اين فرهنگ قرار گرفت.
در شرايطي كه بخشي از اهداف نظام محقق نشده بود و در اين حال در داخل هم در مقابل نوخواهي نسل جوان و حداقل نياز آنها كه اعتماد به فردا بود، افرادي كه بايد اين درخواست ها را پاسخ دهند و مسئوليت مستقيم براي پاسخگويي به اين نسل را داشتند، يك اختلاف و دوگانگي بين نيروهاي انقلاب بوجود آمد. بدون ترديد رمز موفقيت ما در پيروزي انقلاب و همچنين جنگ ۸ ساله، چيزي جز وفاق نيروهاي انقلاب نبود. در مرحله اي كه بعد از اين گذار بايد به نوعي با ارائه خدمات مطلوب، تأمين مطالبات مردم امكان پذير باشد، اين دو گانگي و اختلاف عرصه را بسيار تنگ كرد. دوستان ما جز در حزب اعتدال و توسعه بر اين باور بودند. در اين شرايط امكان پاسخگويي به مطالبات نسل جوان وجود ندارد و ما هم راهي نداريم جز اينكه از مجموعه سرمايه هاي كشور يعني نخبگان براي پاسخگويي به نيازهاي مردم استفاده كنيم.
از سوي ديگر همزمان يك نظم نوين جهاني نيز در حال تعريف بود لذا ما به اين نتيجه رسيديم كه راهي جز توسعه يافتگي نداريم. توسعه يافتگي مي تواند ايران را در منزلت و جايگاهي كه در خور ايران است قرار بدهد. ما بر اين عقيده ايم كه هر چند جناح هاي سياسي موجود در كشور هر كدام بخشي از واقعيت  هاي موجود درا ين نظام مي باشند اما تأكيد داريم كه همه شايستگان درهيچ يك از دو جناح مصطلح خلاصه نشده اند. بخش قابل توجهي از شايستگان درخارج از اين دو جناح فعاليت مي كنند لذا اگر به دنبال اين هستيم كه ايران را در همه رقابت هاي بين المللي به جايگاه مناسب برسانيم و در داخل هم پاسخگوي مطالبات باشيم، بايد اين شايستگان را جمع كنيم لذا ما با يك نگاه فراجناحي اعتقاد داشتيم اين فكر حتما بايد در قالب يك تشكل و ساختار حزبي عرضه شود و لذا حزب اعتدال و توسعه شكل گرفت.
فعاليت هاي اعتدال و توسعه
توسعه همه جانبه
ما در اين چند سال، ضمن اينكه طراحي مناسبي از خود كرديم، تلاش مان اين بود كه بدون وارد شدن به عرصه هاي اختلاف برانگيز كه چيزي جز مأيوس كردن مردم از مسائل و غافل ماندن مسئولين از ارائه خدمت به مسئوليت ندارد، بتوانيم افكارمان را تئوريزه كنيم ويك مدل توسعه را طراحي كنيم. البته ما هيچ گاه به توسعه يك جانبه اعتقاد نداريم. توسعه سياسي به تنهايي آفتي براي كشور است. ما بايد در تمام عرصه هاي سياسي، فرهنگي، اقتصادي، علمي با مباني متناسب با شكل جامعه رشد داشته باشيم و اين توسعه همه جانبه مي تواند يك توسعه پايدار را فراهم كند. ما اين توسعه پايدار كه نوعي توسعه واقع بينانه است را به عنوان توسعه اعتدالي معرفي كرديم.
هر عاملي كه بتواند شايستگان را براي تأمين اين توسعه جمع كند را حركت بسيار مثبتي مي دانيم. حتي اگر افرادي از تشكيلات حزب اعتدال و توسعه در مجلس راه پيدا نكنند اما افرادي با انديشه اعتدالي به مجلس راه يابند از نظر ما در چارچوب حزب ما قرار دارند لذا هر شايسته اي كه در هر جناحي قرار داشته باشد، او را حمايت و تقويت مي كنيم اما مسلماً افراطيون جنا ح ها در اين چاچوب جاي نمي گيرند. افراط يعني واقعيت ها را بيش از حد واقعي ديدن و اين باعث مي شود انسان محدود شود لذا ما در اين حركت به يك طيف وسيعي از افراد معتدل، ارزش گرا، خردمند و توسعه انديش نيازمنديم. اين موارد، شاخص هايي است كه ما براي حمايت از كانديداهاي خود در انتخابات آتي داريم. ما بر اين باوريم كه مجلس اگر با اين انديشه شكل بگيرد و دولت آتي هم بر همين پايه بماند و قوه مجريه آتي هم بتواند جمعي از شايستگان همه جناح ها را جمع كند قطعاً موفق خواهند بود ما به شعار نه اين و نه آن اعتقاد نداريم بلكه به هم اين و هم آن، اما نيروهاي معتدل و خردمند اعتقاد داريم.
امروز هيچ يك از جناح هاي موجود موفق به اداره و مديريت كشور نخواهند بود و اتفاقاً عقل هم حكم نمي كند، در چنين شرايطي كه ما با اين همه نيروهاي هدف گراي خارجي در داخل روبه رو هستيم به جاي ايجاد وفاق، خودمان هم متفرق باشيم و اين به نفع خودمان هم نخواهد بود. بسياري از شايستگان حتي در جناح هاي سياسي هم جايي ندارند ولي به هر حال سرمايه هاي ملي ما هستند. ما حتي نگاه مان به ايرانيان خارج از كشور هم هست. ما اگر اين بستر را در داخل فراهم كنيم و شايستگان موجود در كشور دور هم بيايند و بار انقلاب را بر دوش بگيرند يك ثباتي حاصل مي شود كه در سايه آن ثبات، توسعه فراهم مي شود. اين ثبات خود به خود جاذب نيروهاي ايراني در سرتاسر دنيا خواهد بود. امروز ۶۶۰ ميليارد دلار سرمايه ايرانيان خارج از كشور است. اگر امنيت واقعي وجود داشته باشد اين سرمايه ها برخواهند گشت. وقتي در داخل دوگانگي و اختلاف وجود داشته باشد، سرمايه داران يكي پس از ديگري مأيوس خواهند شد. طبيعي ترين نتيجه اختلافات موجود، مأيوس كردن شايستگان و نخبگان است..
ما معتقديم حزب اعتدال و توسعه برپايه منشور اعتدالي كه طراحي شده است مي تواند شرايطي را فراهم كند كه هم منابع انساني و مديريتي و هم منابع مالي دور هم بيايد تا بتوانيم با اين تجهيز منابع به جايگاهي كه شايسته ملت ايران است دست بيابيم، لذا از همه شايستگان كشور دعوت مي كنيم ما را در اين زمينه ياري كنند. البته ما تا به حال عضو گيري نداشته ايم بلكه دست به عضويابي زده و ساختار داخلي خود را با تئوريزه كردن مطالبمان شكل داده ايم.
امروز در حالي كه از هر سه نفر جمعيت ما دو نفر زير سي سال مي باشند، مجموعه مديراني كه تجربه فراواني نيز اندوخته اند بايد يك خاكريز عقب تر نشسته و تجربيات خود را به نسل جوان منتقل كرده و آنها را وارد به مجموعه خدمتگزاري كنند به نحوي كه همه فكر كنند سهمي درآينده كشور دارند.

سياست
اقتصاد
انديشه
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |