سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۱ - Feb 17, 2004
وَ اعْلَمْ أَنَّكَ إِنَّمَا خُلِقْتَ لِلْآخِرَهِ لَا لِلدُّنْيا.
بدان كه تو براي آن جهان آفريده شده اي نه براي اين جهان.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
حقوق بندگي مخلصانه ياد آريد
معاشران ز حريف شبانه ياد آريد
به صوت و نغمه چنگ و چغانه ياد آريد
به وقت سرخوشي از آه و ناله عشاق
سيد محمد بهشتي:
سينماي ما آينده درخشاني خواهد داشت
تنور سينما دوباره در حال گرم شدن است و اميدوارم كه اهل سينما قدر آن را بدانند و از آن مواظبت كنند.
سيد محمد بهشتي مدير ميراث فرهنگي و از مديران سابق سينمايي كشور در گفت وگو با ايسنا، ضمن بيان اين مطلب درباره  وضعيت فعلي سينماي ايران گفت: سينماي ما الآن داراي يك سرمايه اجتماعي چه در مقياس ملي و چه در مقياس جهاني شده است كه ديگر به راحتي نمي شود آن را از صفحه روزگار پاك كرد. با يك مقدار پرستاري بيشتر از طرف اهالي سينما، آينده  خيلي درخشاني خواهيم داشت.
وي افزود: همان تيمي كه قبلا در سينما مسئوليت داشت دوباره آمده و دارد ميدانداري مي كند و اميدواريم اين بار هم بتوانند يك دوره  درخشان را براي سينماي كشور ايجاد كنند.
بهشتي با اشاره به موفقيت سينما در اواسط دهه شصت و هفتاد گفت: سينما درونش يك پديده اي وجود دارد به نام مديريت كلان، آن دوره، مديريت كلان وجود داشت، در دوره هاي بعد مشكلاتي پيش آمد ولي دوباره به نظر مي رسد اين مديريت كلان درحال شكل گيري است.
وي افزود: مديريت كلان، هم وجه  فرهنگي دارد و هم وجه صنعتي و اقتصادي و خوشبختانه بدنه سينما به بنيه حرفه اي و فرهنگي رسيده است و مي شود اميد داشت كه خودش عهده دار آن مديريت كلان و فرهنگي سينما باشد.
وي در پايان آرزو كرد: اميدوارم مسئولان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  بتوانند آن نقش مديريت كلانشان را به خوبي ايفا كنند.

موفقيت «ارباب حلقه ها» در جوايز بفتا
002457.jpg
فيلم حماسي «ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه» بيشترين جوايز سينمايي بفتا را نصيب خود ساخت.
به گزارش بي بي سي قسمت سوم ارباب حلقه ها در مراسم اهداي جوايز كه يكشنبه شب در لندن برگزار شد درمجموع برنده پنج جايزه، از جمله بهترين فيلم شد، اما جايزه بهترين كارگردان به پيتر وير، سازنده «ناخدا و سكاندار» رسيد.
فيلم «گمشده در ترجمه» با درخشش اسكارلت يوهانسون و بيل موري جوايز بهترين هنرپيشه مرد و بهترين هنرپيشه زن را دريافت كرد.
جوايز بفتا را آكادمي فيلم بريتانيا اهدا مي كند و از جمله شاخص هاي پيش بيني جوايز اسكار به حساب مي آيد.
فيلم «ناخدا و سكاندار» برنده چهار بفتا شد، اما «بازگشت پادشاه» همچنين جايزه بهترين فيلم منتخب مخاطبان را تصاحب كرد.
پيتر جكسون، به هنگام دريافت جايزه بهترين فيلم سال، جي آرآر تولكين، نويسنده رشته كتاب هاي تخيلي «ارباب حلقه ها» را ستود و اثر او را «يكي از محبوب ترين كتاب هاي بريتانيا» خواند.
«بازگشت پادشاه»، براي دريافت جايزه بهترين فيلم، گوي سبقت را از فيلم هاي «ماهي بزرگ»، «كوهستان سرد»، «گمشده در ترجمه» و «ناخدا و سكاندار» ربود.
«كوهستان سرد» كه درمجموع نامزد دريافت ۱۳ جايزه بود، تنها جوايز بهترين آهنگ متن و بهترين هنرپيشه نقش دوم زن را براي رنه زلوه گر دريافت كرد.
جوايز بفتا بار ديگر ثابت كرد كه از هيچ شكل خاصي تبعيت نمي كند و نتايج آن قابل پيش بيني نيست.
شون پن، بازيگر «رود مرموز»، اميد اصلي دريافت جايزه بهترين هنرپيشه مرد به شمار مي رفت و پيش بيني مي شد كه اسكارلت يوهانسون به خاطر بازي در فيلم ديگرش، «دختري با گوشواره هاي مرواريد»، جايزه بهترين هنرپيشه زن را دريافت كند.
همچنين انتظار مي رفت پيتر جكسون جايزه بهترين كارگردان را از آن خود كند. فيلم او درمجموع نامزد دريافت ۱۲ جايزه بود.
رنه زلوه گر كه به خاطر ايفاي نقش در «كوهستان سرد» جايزه بهترين هنرپيشه نقش دوم زن را از آن خود ساخت، به خصوص از جود لا و نيكول كيدمن تشكر كرد و گفت: كار كردن با شما باعث افتخار من بود.
جايزه بهترين هنرپيشه نقش دوم مرد نصيب بيل نايي به خاطر فيلم «درواقع عشق» شد. فيلم «در اين جهان» ساخته مايكل وينترباتم نيز جايزه بهترين فيلم خارجي بفتا را به خانه برد. موضوع اين فيلم كه در ايران، افغانستان و پاكستان مي گذرد كودكان آواره است.

معرفي برگزيدگان دوسالانه پوستر
برگزيدگان هشتمين دوسالانه بين المللي پوستر طي مراسمي ديروز در موزه هنرهاي معاصر تهران به اين شرح معرفي شدند:
جايزه انجمن صنفي طراحان گرافيك ايران به عليرضا مصطفي زاده به همراه جايزه شركت پركيش نماينده هيتاچي در ايران براي طراحي پوستر «طبيعت ما را به هنر گرافيك مي خواند و گرافيك ما را به طبيعت» جايزه ايكوگرادا انجمن بين المللي مجامع طراحي گرافيك به تهمتن امينيان به پوستر «و زندگي همچنان پابرجاست»، دومين جايزه اين انجمن بين المللي به مرتضي مميز به خاطر يك عمر تلاش مستمر، حرفه اي و فرهنگي.
جايزه اول به رضا علوي به خاطر طراحي پوستر «پرچم جديد عراق»، جايزه دوم به «آنته لنز» و «وينسنت پروت» از فرانسه به كار مشترك طراحي پوستر تئاتر، جايزه سوم مشتركا به فيروز شافعي به خاطر پوستر «بزرگداشت صادق هدايت» و پريسا تشكري به خاطر پوستر «براي كودكان مان آسمان آبي بسازيم».

نقد «رود راوي»
كتاب «رود راوي» تازه ترين رمان ابوتراب خسروي در ساعت ۱۷ امروز در محل خانه كتاب و در صدو نوزدهمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه مورد نقد و بررسي قرار خواهد گرفت.در اين نشست دكتر صالح حسيني، بلقيس سليماني، پويا رفويي و نويسنده رمان ويژگيهاي اين اثر را نقد و بررسي مي كنند.

آثار مجسمه سازان انگلستان در موزه هنرهاي معاصر
موزه هنرهاي معاصر تهران به مدت هشت هفته به استقبال پيشگامان مجسمه سازي نوين انگلستان مي رود.
پس از پايان يافتن نمايشگاه طراحان گرافيك سه قاره، موزه هنرهاي معاصر تهران ۶۱ اثر از ۱۵ هنرمند برجسته مجسمه ساز انگلستان را از هفته آينده به مدت ۲ ماه براي بازديد علاقه مندان به نمايش مي گذارد.
در طول برگزاري اين نمايشگاه فيلم هايي از مراحل كار، زندگي و مصاحبه هاي هنرمنداني كه در نمايشگاه شركت مي كنند به نمايش گذاشته مي شود و همچنين ميشل مولر همكار و دستيار «هنري مور» و دخترش «مري مور» دو هنرمند سرشناس مجسمه ساز، در طول نمايشگاه در سالن اجتماعات موزه هنرهاي معاصر به ايراد سخن خواهند پرداخت.

تازه ترين اثر دكتر علي اصغر حلبي منتشر شد
تازه ترين كتاب دكتر علي اصغر حلبي، محقق، قرآن پژوه، عرفان پژوه و انديشمند ايراني از سوي انتشارات زوار به بازار كتاب عرصه شده است.اين كتاب كه «مباني انديشه هاي سياسي در ايران و جهان اسلام» نام دارد، به همراه ويراسته تازه اي از كتاب «تاريخ نهضت هاي ديني - سياسي معاصر» به بازار كتاب راه يافته است.
به گزارش همشهري كتاب «مباني انديشه هاي سياسي...» سومين كتاب از مجموعه اي است كه نخستين جلد آن با عنوان «تاريخ نهضت هاي ديني - سياسي معاصر» و دومي «تاريخ انديشه سياسي در ايران و جهان اسلامي» پيش از اين تاليف و منتشر شده بود. اين سه كتاب حاصل گفتارهاي درسي نويسنده در دوره دكتري حقوق و علوم سياسي بود كه با افزوده هاي فراوان صورت كتاب به خود گرفته است.همين گزارش حاكيست كه دكتر حلبي چاپ سوم كتاب «تاريخ نهضت هاي ديني سياسي معاصر» را پس از يازده سال از گذشت چاپ دوم آن مورد بازبيني دقيق قرارداده و نكات تازه اي را بر آن اضافه كرده است.

نگارستان
فون هاردن
002454.jpg
۱. اوتودكس Otto dix
۲. تولد: آنترماسن ۱۸۹۱
/وفات: سينگن ۱۹۶۹
۳. سبك نقاش: اكسپرسيونيسم ( اين سبك از سال ۱۹۰۵ از آلمان آغاز و تا سال ۱۹۳۰ ادامه داشت. احساس گرايي يا حالت گرايي مشخصه سبك بود و هنرمندان با استفاده از رنگهاي مختلف؛ احساساتشان را بيان مي كردند. بنيان گذار اين مكتب «ون گوك» بود)
۴. زندگينامه نقاش: آثار «اوتو» نشانه بارزي از افراد علاقه مند به آفرينش موضوع ها و آثار جديد است. از آثار زيبا و البته تكان دهنده او مي توان به آثار او از «جنگ» ؛«كارگران و زندگي آنها»؛ «افراد معلول و مشكلات آنها»؛ اشاره كرد. به دليل همين نگاه هاي انتقادي و تلخ او به موضوع هاي اجتماعي؛ «نازي ها» كارهاي او را توقيف كرده و به او اجازه كار ندادند. او پس از جنگ جهاني دوم مجددا شروع به كار كرد و آثار جالبي به جا گذاشت...
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: تصوير روزنامه نگاري به نام «سيلويا فون هاردن» / ۱۹۲۶/ رنگ روغن روي چوب/ ۱۲۰*۸۸ سانتي متر. نگاه عجيب و خيره «سيلويافون هاردن» ؛ مكاني كه نشسته؛ طرز نشستن او ؛ صندلي طلايي كه او بر آن تكيه زده؛ نوشيدني معروف و گران قيمت روي ميز؛ سيگار كشيدن و ... همگي نشان از نوعي «تنش»؛ «دلزدگي»؛ بلاتكليفي» دارد. رنگهاي تند آزاردهنده اثر؛ تاكيدي بر اوضاع نا به سامان مردم آن سالها است .اين نقاشي نشانه بارز تنزل فرهنگ در دوران جنگ در آلمان است.
۶. محل نگهداري تابلو: موزه ناسيونال هنر مدرن / پاريس.

بهارستان
بيهوده از نردبام بالا مي روي
دستت به گونه گل انداخته ماه نمي رسد
گراناز موسوي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
تله
مامان موشه، به دختر كوچولوش، موش موشك، درس مي داد: موش موشك آهسته برو آهسته بيا كه گربه شاخت نزنه.
اما موش موشك آنقدر حواسش پي شاخ گربه بود، كه افتاد تو تله آقا موشه!
آرين دخت فرنادپور

روزنگار
كميته مجازات
«گلوله هاي انتقام ما، چون صاعقه بر سر كليه خائنان و وطن فروشان كه به قيمت فقر و فاقه مردم ثروت جمع كرده اند خواهد باريد. اسماعيل خان اولي بود... بيدار باشيد كه به زودي خائنان ديگري به تير غضب كميته مجازات دچار مي شوند.»
اين متن نخستين اعلاميه كميته مجازات بود كه با خط خوش ميرزاحسين خان عمادالكتاب نوشته و در تهران پخش شده بود. «كميته مجازات» اواسط شهريور ۱۲۹۵ به ابتكار منشي زاده، ابوالفتح زاده و مشكوه الممالك در پي سرخوردگي از جنبش مشروطه و به قصد مجازات خائنان تشكيل شده بود. اين كميته در نخستين اقدام عملي خود، ميرزا اسماعيل خان شيرازي، رئيس انبار دولتي غله را در روزي چون امروز به سال ۱۲۹۵ ترور كرد. ميرزا اسماعيل خان با استفاده از كمبود نان، درآمد كلاني به جيب مي زد كه جان خود را بر سر اين كار باخت. ضارب او كريم دواتگر، تروريستي بود كه پيش تر يكبار به شيخ فضل الله نوري سوءقصد ناموفقي كرده بود، اما از سوي او بخشيده شده بود. گلوله كريم، قلب ميرزا اسماعيل خان را شكافت.كميته مجازات مدتي بعد با ترور عبدالحميدخان متين السلطنه مدير نشريه «عصر جديد» كار خود را ادامه داد. پس از آن ميان اعضاي كميته اختلاف پيش آمد و كريم دواتگر در يك تصفيه دروني به قتل رسيد. هدف بعدي كميته مجازات ميرزا محسن مجتهد، روحاني سرشناس تهران و داماد سيدعبدالله بهبهاني يكي از دو رهبر جنبش مشروطه بود.
اعضاي اصلي كميته مجازات روز ۲۲ تيرماه ۱۲۹۶ دستگير شدند.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
ازدواج در ارتفاع
كوآلالامپور: مراسم ازدواج يك زوج آلماني در طبقه هشتادم يك آسمانخراش برگزار شد.
نكته جالب اينكه،چون زوج موردنظر شيفته ارتفاع هستند مراسم نامزدي آنان نيز در مرتفع ترين قله رشته كوه هاي آلپ در اتريش انجام شده بود.
اين زوج پس از پايان مراسم نامزدي به يكديگر قول دادند در يك مكان مرتفع جشن عروسي شان را برگزار كنند كه موفق به انجام اين كار شدند.
حفاظت از كودكان
دانشگاه استنفورد: برخي از پزشكان معتقدند كودكان را بايد در سنين پايين در معرض باكتري ها و ويروس هاي مختلف قرارداد تا سيستم ايمني بدن آنان قوي شود. اما كشف اخير دانشمندان دانشگاه استنفورد اين باور را تا حد زيادي رد مي كند.
آنها مي گويند: كودكاني كه در ماه هاي اول زندگي خود به آنفلونزا مبتلا مي شوند در سنين بالاتر براي ابتلا به آسم مستعدتر هستند.
كاهش آمار خودكشي
لندن: درصورتي كه شهر لندن موفق به كسب ميزباني رقابت هاي المپيك سال ۲۰۱۲ شود آنگاه آمار خودكشي در اين كشور كاهش خواهد يافت.
تحقيقات دانشمندان در زمان برگزاري رقابت هاي المپيك سال ۲۰۰۰ در استراليا نشان داد، آمار خودكشي در زمان برگزاري اين بازي ها كاهش يافت اما پس از آن با افزايش مواجه شد.
برگزاري رقابت هاي المپيك در هر كشور، باعث درگيري مستقيم و غيرمستقيم شهروندان در اين رقابت ورزشي مي شود و به همين دليل به فكر خودكشي نمي افتند. همچنين برگزاري مسابقات المپيك باعث رونق اقتصادي كشور ميزبان مي شود و به دليل كاهش مشكلات اقتصادي، تمايل افراد فقير براي خودكشي كاهش مي يابد.
شيرين كاري دختر ۹ ساله
اريگن: يك دختربچه ۹ ساله در آمريكا موفق شد با انجام يك حركت نمايشي به يك شبكه تلويزيوني اين كشور راه يابد. اين دختربچه قادر است براي چند دقيقه يك بادكنك را با انگشت هاي پايش روي بيني خود نگاه دارد (در حالت ايستاده).
به همين دليل يكي از پربيننده ترين برنامه هاي تلويزيون آمريكا از اين دختربچه دعوت كرد با حضور در اين برنامه حركت جالب خود را براي بينندگان نمايش دهد.
مرد دروغگو
نيويورك: يك مرد در آمريكا به جرم دروغگويي دستگير شد.
اين مرد كه صاحب سه فرزند است و همسرش به عنوان افسر ارتش در عراق حضور دارد با مراجعه به اداره پليس مدعي شد كه همسرش در جريان يك انفجار در عراق جان خود را از دست داده است.
اما چند روز بعد مشخص شد كه ادعاي اين مرد دروغي بيش نبوده و او از مطرح كردن اين موضوع هدف ديگري داشته است.
چندي پيش اين مرد با يك خانم آشنا شد و به او پيشنهاد ازدواج داد اما زن در پاسخ وي به صراحت اعلام كرد، با مردي كه صاحب همسر است ازدواج نخواهد كرد.
به همين دليل مرد متقلب تصميم گرفت همسر خود را مرده جلوه دهد تا بتواند با زن موردنظرش ازدواج كند.
قهوه و افزايش استرس
لندن: دانشمندان انگليسي مي گويند مصرف قهوه باعث افزايش استرس در مردان مي شود اما خانم ها را به آرامش مي رساند.
به گفته اين دانشمندان، تعداد ضربان قلب مردان پس از مصرف قهوه افزايش مي يابد و دچار استرس بيشتري مي شوند درحالي كه براي زنان عكس اين قضيه صادق است.
رصد كهكشان جديد
واشنگتن: يك گروه از ستاره شناسان، موفق به رصد كهكشاني شده اند كه پيش از اين در آسمان مشاهده نشده بود. البته اين كهكشان به حدي از زمين دور است كه براي رسيدن نور آن به كره زمين به سيزده ميليارد سال زمان نياز است.
افسردگي نوجوانان
واشنگتن: بيش از يك چهارم دختران ۱۶ تا ۱۹ ساله حداقل يك بار با افسردگي مواجه مي شوند. نكته جالب اينكه تمام يك دهم پسران ۱۲ تا ۱۹ ساله دچار افسردگي مي گردند. نوجوانان در صورت سيگار كشيدن و حمايت نشدن از سوي جامعه و والدين خود افسرده مي شوند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۵۰ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري آريا: نمايشگاه نقاشي نيكزاد نجومي/ تا ۳۰ بهمن/ خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي،  كوي زرين، پلاك ۱۱/ تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي فريده منصوري/ ۳۰ بهمن تا ۵ اسفند/ ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶/ تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
* نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي مونا فتاحي/ تا دوم اسفند/ خيابان ولي عصر، زعفرانيه، نبش پرزين، تماشاگه زمان/ تلفن: ۲۴۱۸۴۹۰
* گالري ضرابي: نمايشگاه طراحي وحيد دانايي فر/ ۳۰ بهمن تا ۵ اسفند/ شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري، كوچه كاميار، پلاك ۱۹/ تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
* گالري طراحان آزاد: نمايشگاه نقاشي شيرين شمعي/ تا ۳۰ بهمن/ ميدان فاطمي، ميدان سلماس،  شماره ۴۱/ تلفن: ۸۰۰۸۶۸۶
* نگارخانه نقش: نمايشگاه نقاشي مريم نامور و شراره قلي نژاد/ تا ۴ اسفند/ فلكه دوم تهرانپارس،  انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق/ تلفن:۳- ۷۳۲۴۱۱۲
* گالري خاك: نمايشگاه تابلوهاي كاشي هاي سفالين و شمعدانهاي سفالي گروه نقش و خاك/ تا دوم اسفند/ شريعتي، دوراهي قلهك، خيابان بصيري، كوچه ژيلا/ تلفن: ۲۶۰۵۴۶۵

گل و گياه
زنبق
002451.jpg
نام علمي: Iris pallida
خانواده: IRlDACEAE
گياه دائمي ريزوم دار به بلندي ۷۰-۱۲۰ و گستردگي ۳۰-۴۵ سانتي متر است. داراي برگهاي نواري شكل بوده و گلهاي معطر آن به رنگ آبي مايل به بنفش اواخر بهار و اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه، خاك نسبتا غني و اندكي قليايي بازهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و تقسيم ريزومها در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها
و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |