سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۱ - Feb 17, 2004
بيانيه رئيس جمهور در باره انتخابات
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور، در آستانه  برگزاري انتخابات هفتمين دوره  مجلس شوراي اسلامي خطاب به ملت ايران، بيانيه اي صادر كرد.
به گزارش ايسنا، متن كامل بيانيه بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
ملت شريف ايران سخن را به نام خداي عزيز با «بث الشكواي» عين القضات آغاز مي كنم كه: «هرچه مي نويسم پنداري دلم خوش نيست و بيشتر آنچه در اين روزها نبشتم هم آن است كه يقين ندانم كه نبشتنش بهتر است از نانبشتن».
در آستانه  انتخابات هفتم مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته ايم.انتخابات مسير استقرار مردم سالاري است و در نتيجه به ميزان درستي انتخابات و عادلانه و آزادانه بودن آن مي توان به سطح ارتقا و استحكام مردم سالاري پي برد، دستاوردي كه به بركت انقلاب اسلامي براي اولين بار در تاريخ پر فراز و نشيب ايران عزيز تجربه مي شود.
حضور مردم در انتخابات نشانه  استحكام بنيان نظام و پيوستگي حكومت و مردم نيز هست و هرچه اين حضور مشتاقانه تر باشد، اين پيوند مستحكم تر و در نتيجه آفت ها و تهديد هاي دروني و بيروني براي جامعه و كشور كمتر و امنيت و پيشرفت پايدارتر است. پس به ميزاني كه ما مسئولان اشتياق حضور مردم را با فراهم آوردن زمينه آزادي و دلپسندي انتخابات و نيز خدمت صادقانه به مردم افزون كنيم به انقلاب و مردم و كشور خدمت كرده ايم.
اكنون چند نكته را در خور تذكر مي دانم:
۱- گفته شده است كه دولت با ارائه ليست مشخص به شوراي نگهبان درصدد اعمال فشار بر انتخابات بوده است.اين گفته نادرست و دست كم ناشي از سوء تفاهم است.
آنچه ما بر آن پا فشرديم، رقابتي آزادانه و عادلانه و قانوني بودن انتخابات بود و آنچه ارائه شد، نشان دادن حوزه هايي بود كه رقابت مطلوب در آن وجود نداشت و پيشنهادهايي كه براي رقابتي كردن آنها داده شد.از آن پس هم آنچه خواستيم بررسي پرونده هايي بود كه به نظر ما صاحبان بسياري از آنها به ناحق رد صلاحيت شده بودند و اعاده حق از دست رفته آنان، كه رهبري نيز موافقت و به شوراي محترم نگهبان توصيه كردند اين نظر تامين شود. ولي همانگونه كه قبلا اعلام شد نظر ما تامين نگرديد و معتقديم چه بسيار افراد شايسته و خدمتگزار كه به خاطر رد صلاحيت از حضور در انتخابات محروم شدند.
طرفه اينكه تأييد صلاحيت پاره اي از افراد را مستند به حكم حكومتي كرده اند كه به نظر ما آنچه بوده، توصيه رهبري بوده است.اما آنان كه اين را حكم حكومتي قلمداد كرده اند بايد پاسخگو باشند كه چرا طبق آن عمل نكرده اند؟
۲- نظارت امري لازم است كه بايد همه جانبه و جامع و موثر باشد و فلسفه آن اينكه مبادا مبادي و اركان و اجزاي قدرت در انتخابات، بخصوص انتخابات مجلس كه مظهر حاكميت مردم بر سرنوشت خويش است، اعمال نفوذ كنند.
نظارت بر اجراي انتخابات آن است كه حقي از كسي ضايع نشود و هيچ كس با رانت و امتياز داده شده از سوي قدرت و براساس سازوكارهاي نادرست به مجلس راه نيابد يا به قدرت نرسد و شرايط و حقوق انتخاب شونده نيز طبق قانون و بدون اعمال سليقه تامين شود.
آنچه نگران كننده است اينكه قيموميت جاي نظارت را بگيرد، در حالي كه انقلاب بزرگ اسلامي ملت ايران براي نفي هر گونه قيموميت در داخل و خارج بود و حال مردم بزرگوار مي توانند قضاوت كنند كه ارائه لايحه انتخابات، كه متاسفانه مورد تصويب قرار نگرفت، دقيقا براي مرزبندي ميان قيموميت و نظارت بود، امري كه بايد با تمام توان و همه وجود براي نگاهباني از مردم سالاري ديني، جمهوري اسلامي و آزادي مردم و حاكميت آنان بر سرنوشت خود پيگيري شود و در حد توان نيز پيگيري خواهد شد.
۳- آنچه پيش آمده عده اي را خشنود و بسياري را نيز ناخشنود كرده است، اما سخن اينكه اين نارضايتي سبب دلسردي و عدم شركت در انتخاباتي كه حق مسلم مردم است، نشود. مطمئنا كم نيستند كساني كه احساس مي كنند در بسياري از حوزه ها نامزد مطلوب خود را در صحنه ندارند، ولي مي توانند با تسامح كساني را كه به خواست و مطالبات خود نزديك تر مي بينند انتخاب كنند.
از اين گذشته اگر هم نتوانند آنكه را مي خواهند به مجلس بفرستند،
مي توانند با حضور خود به سادگي اجازه ندهند كساني را كه نمي پسندند، به مجلس بروند.
مردم ما هوشيار و آگاهند و هيچ كس نمي تواند آنان را مجبور به پذيرش نظري كند كه آن را باور ندارند.
آنان آزادند و خود مي دانند چه بكنند، در عين حال اين را نيز نيك دريافته اند كه نبايد با عدم حضور، به اصل انتخابات كه مظهر مردم سالاري است پشت كنند ولو در مرحله اي به آنان، نمايندگان مجلس و نامزدهاي ذيصلاح ديگر جفا شده باشد.علاوه بر آن مي بينند ممكن است اين عدم حضور باعث شود كه اقليتي بتواند سرنوشت كشور را در دست بگيرد.در حالي كه آنچه مايه قوام و دوام و مصالح آن و جلب منافع و دفع مضار است، اينكه حاكميت در همه اركان آن بايد با پشتوانه اكثريت تحقق يابد.
۴- از همه مردم بزرگوار به خصوص نخبگان و انديشمندان و اهل فكر و تعهد و نيز از همه جريان هاي سياسي كه در پي عظمت كشور، سربلندي ملت، اعتلاي نظام و انقلاب و تحقق انديشه امام (ره) هستند، به رغم ناروايي ها و تضييقات و با محترم دانستن مواضع و ديدگاه ها و انتقادهايشان مي خواهم كه با حضور خود و راهنمايي افراد هم براي شركت و هم براي انتخاب اصلح در حد امكان زمينه حداقلي پيمايش راه نيمه پيموده را فراهم كنند.
۵- از وزارت كشور و همه دست اندركاران اجرايي مي خواهم نهايت دقت و مراقبت را در برگزاري صحيح انتخابات و صيانت از راي مردم به عمل آورند و پيشاپيش از ملت بزرگوار ايران و همه كساني كه ان  شاء الله در برگزاري انتخابات شركت خواهند كرد، صميمانه سپاسگزاري مي كنم.

يادداشت
هنوز مثل ۶ سال قبل
نفيسه كوهنورد
دي ماه ۷۵، آرزوي نجم الدين اربكان نخست وزير وقت تركيه و رهبر حزب اسلام گراي رفاه تحقق يافت و دي هشت با شركت هشت كشور اسلامي شكل گرفت تا گامي باشد براي سرعت بخشيدن به رشد و توسعه اقتصادي اين كشورها. خرداد ۷۶ وزيران خارجه تركيه، ايران، اندونزي، مالزي، مصر، نيجريه، پاكستان و بنگلادش در استانبول گرد هم آمدند و دي هشت رسماً آغاز به كار كرد. از آن زمان تاكنون ۶ سال
مي گذرد و اين روزها تهران ميزبان هفتمين نشست وزراي خارجه و هشتمين اجلاس سران كشورهاي عضو دي هشت است. ديروز كه افتتاحيه نشست وزرا در تالار آيينه وزارت خارجه برگزار شد شعارها، جملات و سخنراني ها تفاوت چنداني با آن چه در بولتن هاي خبري شش سال پيش درباره اجلاس مي خوانيم، نداشت. خرازي در تهران همانند دكتر ولايتي دراولين جلسه دي هشت در استانبول از فوايد دي هشت و آنچه اين گروه مي تواند بكند سخن گفت. وزراي خارجه ديگر كه البته وزيران خارجه دو كشور عمده اسلامي عضو گروه يعني تركيه و مصر در ميان آنها حضور نداشتند، و نبودشان به نوعي از رونق اجلاس كاسته، هم همان گفتند كه در هر نشست ديگر گفته شده بود.
تعارفات «واژه اي كه خبرنگاران حاضر در جمع در مورد سخنان وزرا و نمايندگان كشورها استفاده مي كردند» هنوز حاكي از تمايل كشورهاي عضو براي ايجاد نيروي اقتصادي در سطح جهان اسلام و حتي در حدي فراتر به گفته خرازي در سطح جهان بود اما دريغ از كارنامه اي قابل باليدن در اين ۶ سال. گرچه بسياري اين ضعف را ناشي از نوپايي گروه مي دانند اما به نظر مشكلات و موانع همكاري كشورهاي اسلامي در ساير كنفرانسها و اجلاس مختلف در راه اين گروه هم رخ مي نمايد. زماني كه اربكان اين تز را ارائه مي كرد در خيالش تشكيل گروهي با نام و هدف مشابه در مقابل گروه هفت مي پروراند كه هفت كشور صنعتي به همراه روسيه عضو آن بودند ولي شايد بتوان گفت كه هنوز تنها اين گروه در نام مشابه است و نه در راه و عملكرد چرا كه ساختار كشورهاي عضو در دو گروه و نحوه اجراء سياستهايشان تفاوت از زمين تا آسمان دارند. هرچند كشورهاي اسلامي در حال توسعه مملو از ذخاير و منابع طبيعي هستند و خود اگر بخواهند جهاني دگر مي توانند باشند اما هرگز مانند كشورهاي صنعتي تنها از راه برقراري روابط اقتصادي نمي توانند در كنار هم و با هم رشد يابند مگر راه روابط سياسي را به درستي به سوي هم بپيمايند چرا كه در اين كشورها خواه ناخواه اقتصاد را گريزي از سايه سنگين سياست نيست. اجلاس تهران در حالي برگزار مي شود كه از سويي تنش و از ديگر سو روابط جديد بين برخي كشورهاي عضو ظاهر شده است. مصر و ايران پس از مدتها گامهايي را براي آغاز روابط و رفع كدورت برداشتند و حتي انتظار مي رفت با توجه به تلاشهاي شوراي شهر و وزارت خارجه، تهران در اين اجلاس ميزبان حسني مبارك رئيس جمهوري مصر هم باشد. اما به هر دليل «از جمله نگراني از تنش در داخل كشور و يا آنطور كه همكارمان در يكي از روزنامه هاي صبح نوشته بود تعلل و تأخير وزارت خارجه در فرستادن دعوتنامه رئيس جمهور مصر» اين سفر صورت نگرفت گرچه مطمئناً اين دلايل را نبايد تنها سبب بي رونقي اجلاس دانست.
مبارك از همان ابتداي طرح تشكيل گروه هشت از سوي اربكان چندان گرم به موضوع نگاه نكرده و در نشست دي هشت در استانبول هم شركت نكرد. پاكستان نيز چندي است در اثر تحريكات بين المللي در خصوص پرونده تسليحات هسته اي و موضوع دانشمندان نيروي اتمي، روابطش با ايران رو به تيرگي نهاده و پرويز مشرف هم در اجلاس سران حضور نخواهد داشت. در اين ميان به نظر تركيه فعلاً با هر سه كشور پاكستان مصر و ايران روابط مثبت تري دارد و حتي در فاصله كوتاهي هم ميزبان پرويز مشرف بود و هم حسني مبارك. البته مطرح كردن اين چند كشور نشانه بي اهميت بودن كشورهايي مانند مالزي و نيجريه و اعضاي ديگر گروه نيست اما مي توان گفت مصر، تركيه، ايران و پاكستان به عنوان كشورهاي خاورميانه اي و آسياي مركزي از نقش برجسته تري در راستاي رونق بخشيدن به گروه دارند و دقيقاً همين كشورها هستند كه در روابطشان با يكديگر دستخوش نوسانند و از طرف ديگر در روابط بين المللي بيش از ديگران تحت تأثير سياستهاي كشورهاي قدرتمند غربي. همچنين مصر، ايران و تركيه بيشتر از ديگر كشورهاي مسلمان در بطن تشنجات خاورميانه و از همه مهمتر معضل اشغالگري اسرائيل قرار دارند كه يكي از دردناكترين موانع در راهبرد اهداف سياسي و اقتصادي كشورهاي منطقه است.
بنا بر اين براي قدرتمند شدن دي هشت به نظر ابتدا اين چند كشور به عنوان وزنه هاي منطقه و حتي جهان اسلام بايد بتوانند گامهاي باثبات تري به سوي هم بردارند. هرچند اين نقص تنها در دي هشت نبوده و در اجلاسهاي متعدد اكو و سازمان كنفرانس اسلامي به وضوح وجود دارد همان كه هيچ گاه اجازه نداده كشورهاي مسلمان در حل مشكلات يكديگر و حمايت از هم موفق باشند البته شايد يكي شدن اجلاسها و كنفرانسها و كاستن از پراكندگي اين نشستها كه هدفشان كمابيش مشابه و نزديك به هم است نيز كمكي در اين راه باشد چرا كه در هر اجلاس عده اي از كشورها حضور ندارند مانند نبود
عربستان سعودي كشور قدرتمند اسلامي در دي هشت.
نكته آخر جداي روابط منطقه اي و بين المللي، نقش وزارت خارجه كشور ميزبان كه اين بار ايران است در چگونه برگزار شدن اين نوع اجلاسها، غيرقابل انكار است. رعايت مسائل شكلي از نحوه ارسال دعوتنامه تا تشريفات اجلاس و مهمتر از آن چگونگي روابط دوجانبه ميزبان با كشورهاي مدعو و بالاخره كيفيت كارآيي معاونت چندجانبه در وزارتخانه ميزبان عناصر مهمي در موفقيت ميزبان در برگزاري اجلاس چندجانبه است. كاستي هاي موجود در فعاليتهاي معاونتهاي منطقه اي بخصوص آناني كه در رابطه با كشورهاي همسايه هستند در اجلاسهاي دو يا چندجانبه گذشته هم مشكل ساز بوده است. نقش كمرنگ معاونت اقتصادي وزارت خارجه ايران در تصميم گيري هاي اين وزارتخانه و ارتباط نه چندان گرم اين وزارت با ارگانهاي اقتصادي كشور كه در مناسبات چندجانبه دي هشت تأثيرگذار هستند از ديگر عوامل احتمالي مشكل زا مي تواند باشد.
اجلاس تهران شايد اجلاس پررنگ تري مي توانست باشد اما خبرها حاكي از آن است كه در اجلاس سران نيز اكثر اعضا در سطوح پايين تر از رئيس جمهور شركت خواهند كرد و حتي شايد تنها دو رئيس جمهور در اجلاس رؤساي جمهور حاضر شوند، احمد نجدت سزر رئيس جمهور تركيه و آقاي محمد خاتمي رئيس جمهور خودمان!

كروبي در كنفرانس مطبوعاتي تشريح كرد
دلايل شركت مجمع روحانيون مبارز در انتخابات مجلس هفتم
كروبي فضاي فعلي كشور را آزادتر از فضاي انتخابات مجالس چهارم و پنجم خواند
002409.jpg
مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در يك كنفرانس خبري اعلام كرد كه نتيجه انتخابات مجلس هفتم مهم نيست و هر گروهي كه راي بياورد از آن استقبال كرده و آنها را مورد تأييد قرار مي دهيم.
به گزارش خبرنگار همشهري وي با تاكيد بر اينكه اصلاح طلبان نسبت به روند انتخابات بويژه رد صلاحيت كانديداها همچنان اعتراض دارند گفت: ما معتقديم حقوق عده اي در اين انتخابات پايمال شده است.
كروبي قانون انتخابات فعلي را داراي اشكالات اساسي دانست و گفت: يكي از اصلاحاتي كه در اين قانون بايد مد نظر قرار گيرد بررسي صلاحيت كاندايداها مدتها قبل از زمان تبليغات انتخاباتي است تا افراد تكليف خود را بدانند.
كروبي برگزاري آزاد انتخابات را موجب افزايش مشاركت مردمي دانست و گفت: با خواهش دوستان به عنوان رئيس مجلس و رئيس مجمع روحانيون مبارز وارد صحنه انتخابات شدم ضمن اينكه بناي ما تحريم انتخابات و راي ندادن هم نبود.
كروبي در مورد شكست احتمالي خود در انتخابات گفت: مهم نيست كه شكست بخورم و وارد مجلس نشوم.
وي در مورد بروز دو دستگي در جبهه دوم خرداد بر سر انتخابات مجلس هفتم گفت: تحليل ما اين بود كه كناره گيري از صحنه به ضرر كشور و انديشه اصلاحات است ولي در هر صورت سرنوشت جبهه دوم خرداد و اصلاحات متكي به مردم است و اگر در مواردي هم با فشار متوقف شود در دراز مدت به صورت هاي ديگري ظهور و بروز خواهد يافت.
رئيس مجلس شوراي اسلامي و كانديداي ائتلاف براي ايران فضاي فعلي كشور را آزادتر از فضاي انتخابات مجلس چهارم و پنجم ارزيابي كرد و گفت: از نظر امنيتي،  اطلاعاتي،  سياست خارجي،  نقد و انتقاد و دمكراسي فضاي فعلي بهتر از آن زماني است كه دوستان در انتخابات شركت كردند ولي اكنون شركت نمي كنند. كروبي تاكيد كرد حضور در صحنه باعث گرفتن مطالبات مي شود و عدم حضور وضع را سخت تر خواهد كرد.
نماينده فعلي تهران در مجلس در مورد آزاد و عادلانه بودن انتخابات مجلس هفتم گفت: ما هميشه در زمان برگزاري انتخابات اين مشكلات را داشتيم و جرياني دنبال آن بوده كه با حربه رد صلاحيت ها وارد عرصه شود و ما اين فراز و نشيب ها را طي مي كرديم.
وي تعداد كانديداهاي جبهه اصلاحات را ۲۰۵ نفر در سراسر كشور كه مجموعه اي از اصلاح طلبان، مستقل ها و افراد منصف و معمولي جبهه محافظه كاران هستند عنوان كرد و گفت: در بعضي شهرستانها قرار شده گروه هاي اصلاح طلب مستقلا از كانديداهاي مورد نظرشان حمايت كنند.
كروبي در مورد جابجايي رأي دهندگان و احتمال تقلب در انتخابات ابراز بي اطلاعي كرد و گفت: وزارت كشور و شوراي نگهبان بايد از آراي مردم صيانت كنند.
كروبي در مورد برنامه هاي خود براي شركت در انتخابات گفت: ما آمديم تا منافع دراز مدت كشور حفظ و مشاركت مردم افزايش يابد.
رئيس مجلس شركت نكردن گروهي از اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هفتم را حق آنها دانست ولي تبليغ براي عدم شركت مردم در انتخابات را مورد انتقاد قرار داد.
دبير كل مجمع روحانيون مبارز در پاسخ به اين پرسش كه اگر در انتخابات همه كانديداهاي شما رد صلاحيت مي شدند باز هم در انتخابات شركت مي كرديد؟گفت: اين موضوع بايد در جلسات مجمع بررسي و نسبت به آن تصميم گيري مي شد ولي اگر نظر شخصي مرا بخواهيد بله شركت مي كردم.
كروبي راه برون رفت از معضلات پيش آمده را توجه به نظر رهبري عنوان كرد.
كروبي در مورد نظر اتحاديه اروپا و مجلس سناي آمريكا عليه انتخابات مجلس هفتم گفت: ما اجازه دخالت به بيگانگان در امور داخلي خود را نمي دهيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
غرب با دخالت در انتخابات مي خواهد به نظام ضربه بزند

طرحهاي آمريكا پس از اشغال عراق با شكست مواجه شده است
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  گفت : حوزه  علميه  قم  بايد براساس  نياز امروز جامعه  تلاش  خود را براي  گسترش  فقه  حكومتي  انجام  دهد.
به گزارش ايرنا آيت الله هاشمي  رفسنجاني  ديروز   در نوزدهمين  گردهمايي  بزرگ  مبلغين  در سالن  اجتماعات  مدرسه  فيضيه  قم  افزود: در اين  شرايط علاوه  بر مسايل  مربوط به  طهارت ، ارث  و نكاح  و نظاير آن بايد در فقه  حكـومتي  نيـز بيش  از پيش  وارد شد.وي  گفت : خـوشبختانه  در چند سال  گذشته  حوزه  علميـه  قم  متنـاسب  بـا زمان  در زمينه  فقه ، كـلام  و مسـايـل  فلسفي  فعـاليت هـاي  خوبي  انجام  داده  اما با توجه  به  نياز روز بايد فعاليتهاي  جدي  را آغاز نمايند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  از انقلاب  اسلامي  به  عنوان  حركتي  جديد در جهت  احياي  احكـام  اسلام  ياد كرد و گفت : استكبار جهاني  هميشه  اين  نگراني  را با خـود همراه  داشته  كه  اين  انقلاب  چه  بر سر منافع  نامشروع  آنان  ايجاد خواهد كرد.
وي  افزود: آنان  تا انقلاب  در مسير اسلام  و قرآن  حركت  مي كند و ماهيت  انقلابي  و اسلامي  آن محفوظ باشد دست  از سر ما برنخواهند داشت .
وي  يادآور شد: در اين  زمان  ما وارث  اين  نظام  و حكومت  مي باشيم  و حجت  برتمام  علما و مراجع  و روحانيون  تمام  است  و آنان  بايد وظيفه  سنگيني  كه  بر دوششان  است  به  نحو احسن  به  سرانجام  برسانند.
وي  در ادامه  با اشاره  به  تهديدات  اخير آمريكا عليه  ايران  گفت : اين  تهديدات  در   شرايط كنوني  جز ياوه سرايي  و فحاشي  نيست  و اين  مسايل  نشان  از ضعف  آنان  در مقابل  انقلاب  اسلامي  مي باشد.
وي  افزود: اين  مسايل  نشانگر آن است  كه  پيام  اسلام  به  دنيا رسيده  و بي جهت  نيست كه  بيشترين  سرمايه گذاري  را عليه  اين  كشور انجام  مي دهند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  همچنين  اظهارات  اخير آمريكا و اروپا درخصوص  انتخابات  در ايران  را در اين  راستا ذكر كرد و گفت : آنان  سر آشتي  با نظام  اسلامي  ندارند و تلاش  دارند با دخالت  در مسايل  داخلي  ايران  بويژه  انتخابات  مجلس  به  اين  نظام  ضربه  بزنند.وي  در ادامه  به  حضور نظامي  آمريكا در عراق  اشاره  كرد و گفت : طرحهاي  آمريكا پس  از اشغال  عراق  با شكست  مواجه  شده  است .
وي  افزود: آنها فكر مي كردند در صورتي  كه  صدام  و ارتش  بعث  سقـوط كنـد همه  چيز تمام  شده  و منطقه  در دست  آنان  خواهد بود اما وقتي  سد را شكستند نيروهاي  پشت  آن راه  افتاده  و خود آنان  را آب  برده  است .
هاشمي  رفسنجاني  نقش  علما و مراجع  در عراق  را در شكست  نقشه هاي  آمريكا مهم  دانست  و گفت : آنان  پوياتر از گذشته  وارد صحنه  شده  و سخنان  اخير آيت الله  سيستاني  درخصوص  اينكه  مردم  عراق  بايد خود سرنوشتشان  را تعيين كنند نشانه  ناكامي  دشمنان  اسلام  در اين  كشور است.

البرادعي براي دادن گزارش منفي عليه ايران تحت فشار شديد آمريكاست
به گزارش خبرگزاري مهر محمد البرادعي دبير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در آستانه نشست ماه مارس شوراي حكام مجدداًِ مورد فشار ديپلماتيك آمريكا قرار گرفته است تابا ارائه گزارش منفي از همكاري ايران با آژانس، زمينه اعمال فشار آمريكا در اجلاس آتي شوراي حكام عليه ايران وافتادن ابتكار عمل از گروه كشورهاي اروپايي به هيأت نمايندگي آمريكا وچند كشورحامي آن را فراهم آورد.
يك منبع آگاه در مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با خبرگزاري مهر ضمن اعلام اين مطلب افزود: فشار اخير ايالات متحده بر روي البرادعي دو جهت نسبتاً مرتبط با هم دارد.اول هشدار به وي در مورد برخي اظهاراتش در مورد لزوم كنترل هسته اي اسرائيل است و دومين جهت نيز ارائه گزارشي است تا به موجب آن زمينه لازم براي باز بودن ابهام در خصوص فعاليتهاي هسته اي ايران و حتي الامكان ارجاع به شوراي امنيت سازمان ملل متحد باز بماند.
وي كه خواست نامش فاش نشود، با اشاره به زمينه سازي هاي رسانه اي زيادي كه اخيراً صورت گرفته و همچنين اظهارات مقامات آمريكايي در اين رابطه گفت: چشمگير بودن همكاريهاي ايران با آژانس بويژه طي ۶ ماه گذشته موضوعي است كه مورد استقبال جامعه جهاني قرار گرفته است ولي آمريكا همواره سعي دارد در اين زمينه ايران را يك طرف غير قابل اعتماد در همكاريهاي بين المللي معرفي كند.
اين منبع آگاه در مورد رويكرد اروپا در اين خصوص افزود: اروپا به هيچ وجه تمايل ندارد رويكرد مثبتي را كه در حل مشكل هسته اي ايران بروز داد تحت الشعاع شايعات اثبات نشده قرار دهد و از همين رو برخي از كارشناسان در آژانس معتقدند بايد به جاي ديد منفي با ديد مثبت به همكاري ايران نگاه كرد زيرا رويكرد منفي مي تواند دستاوردهاي جامعه جهاني در زمينه اطلاع از فعاليتهاي ايران ونظارت بر آنرا تحت الشعاع قرار دهد.
ازطرفي آمريكا پيگير اين مساله هست كه ابتكار عملي را كه اروپا در مورد ايران انجام داد وبا ايستادگي در برابر درخواستهاي نمايندگان آمريكا در آژانس در نشست هاي ماه نوامبر، قطعنامه پيشنهادي خود را به تصويب رساند شكسته ومجدد خود به عنوان محور اصلي رويكرد نشست شوراي حكام قرارگيرد.
وي از قول همين كارشناسان اضافه كرد: بطور مثال شايعات و اخباري كه اخيرا در مورد پنهان كاري ايران مطرح مي شود اصالتاً مطلب جديدي نيست، اما پنهان كردن يك فعاليت درمدل هاي آزمايشگاهي و اوليه براي ساخت دستگاه سانتريفيوژ موضوعي نيست كه بتوان فعاليت غير صلح آميز را از آن نتيجه گرفت.حال آنكه آمريكا همانند نشست ماه نوامبر سعي دارد پنهانكاري ايران را دليل اهداف غير صلح آميز معرفي كند.
اين منبع آگاه سكوت منابع اروپايي در روزهاي اخير در مواجهه با اين مساله را علامتي از نا اطميناني آنها به شايعات و تبليغات منفي دولت آمريكا ارزيابي كرد و ادامه داد: تجربه پيدا نشدن هرگونه
سلاح هاي كشتار جمعي در عراق و ابهاماتي كه در اين زمينه در دولت هاي آمريكا و انگلستان بوجود آمده است ديپلماتهاي اروپايي را بشدت در مورد هرگونه تصميم گيري به ترديد انداخته است به نوعي كه اعتماد به منابع اطلاعاتي آمريكا را در مورد توان تسليحاتي كشورهايي كه مورد حمله دولت آمريكا هستند به نوعي قمار يا ريسك بسيار بالا تبديل كرده است.ريسكي كه ممكن است تمام دستاوردهاي ديپلماسي اروپا را از دست رفته ببيند و حتي منافع بلند مدت اقتصادي آنها را به مخاطره جدي افكند.

صبح ديروز با سخنراني خرازي
اجلاس وزراي خارجه دي- هشت آغاز شد
هفتمين نشست شوراي وزيران خارجه گروه دي- هشت صبح ديروز در تالار آينه وزارت خارجه ايران، در تهران برگزار شد. در اين نشست، كمال خرازي وزير خارجه ايران با تاكيد بر اين كه شرايط فعلي اقتصاد جهاني،  نقش حياتي تعاملات و چينش هاي منطقه اي و بين دولتي در همواركردن راه بين  المللي  سازي و تعامل صحيح با اقتصاد جهاني،  بيش از پيش آشكار مي شود گفت: گروه گرايي و يا سازمانهاي مختلف مي توانند نقش برجسته اي را در افزايش سطح روابط جمعي در سطح جهاني و معرفي مكانيسم تقويت ابزارهاي مورد نياز براي حصول اطمينان از اهداف مشترك كشورهايشان ايفا كنند.
وي با اشاره بر اين كه دي- هشت به عنوان گروه اقتصادي كه متشكل از هشت كشور مسلمان در حال توسعه برخوردار از منابع طبيعي عظيم،  نيروي انساني كارامد و اقتصادهاي متنوع است تصريح كرد: دي- هشت براي ايفاي نقش در عرصه فعلي جهان، بايد به يك سازمان موثر و كارآمد ميان اقتصاد كشورهاي در حال رشد،  تغيير شكل دهد.
نشست وزراي خارجه دي هشت در حالي برگزار شد كه احمد ماهر و عبدالله گل وزراي خارجه مصر و توكيو در آ ن حضور نداشتند.
عبداللطيف شنر وزير برنامه و بودجه تركيه و شوقي اسماعيل نماينده مصر در هفتمين نشست وزراي خارجه دي- هشت، به جاي گل و ماهر در اين اجلاس حضور داشتند. احمد ماهر وزير خارجه مصر عصر ديروز براي شركت در اجلاس سران دي- هشت كه روز چهارشنبه برگزار خواهد شد وارد تهران شد.
احمد نجدت سزر رئيس جمهوري تركيه نيز امروز براي شركت در چهارمين نشست سران گروه دي - هشت، وارد تهران شد.
كشورهاي ايران، تركيه، پاكستان، بنگلادش، مالزي، اندونزي، مصر و نيجريه در گروه دي هشت عضويت دارند.

رئيس قوه قضائيه:
توجه مردم به معيارهاي مردمسالاري ديني سلامت انتخابات را تأمين مي كند
رئيس  قوه  قضاييه  با تأكيد بر اينكه  رقابت  انتخاباتي  در مردمسالاري ديني  آداب  و رسوم  خود را دارد، گفت : مردم  آگاه  ما اگر به  معيارهاي مردمسالاري  ديني  و انتخاب  اصلح  توجه  كنند، سلامت  انتخابات  تامين  مي شود.
به گزارش ايرنا آيت الله  « هاشمي شاهرودي» ديروز در جلسه  مسئولان  عالي قضايي  افزود: در كشور ما رقابتها صرفا از طريق  احزاب  نيست  بلكه  دامنه رقابت  فراتر است  و اين  امر حقوق  افراد را تثبيت  مي كند.
به گزارش  روابط عمومي قوه  قضاييه ، وي  همچنين  اظهار داشت : دشمنان  به دنبال  اين  بودند كه  انتخابات  هفتمين  دوره  مجلس  شوراي  اسلامي انجام  نگيردولي  رهبر معظم  انقلاب  با سخناني  حكيمانه  و مدبرانه ، آن را خنثي  كرده  واجازه  ندادند انتخابات  حتي  يك  روز به  تاخير بيفتد.
آيت الله  شاهرودي  ضمن  تشكر از تلاش  دست اندركاران  اجرايي  و نظارتي ،ابراز اميدواري  كرد، با توجه  به  شرايط خوبي  كه  براي  رقابت  گروهها واحزاب  به وجود آمده  است ، شاهد رقابت  سالم  بين  نامزدهاي  انتخاباتي  و حضورگسترده  مردم  باشيم.رئيس  قوه  قضاييه ، در بخش  ديگر سخنان  خود از حضور پرشور مردم  درراهپيمايي  ۲۲ بهمن  قدرداني  كرد و آن را موجب  رسوايي  دشمنان  داخلي  وخارجي  و استكبار دانست .
آيت الله  شاهرودي  در ادامه با بيان  اينكه  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي مسئله تازه اي  را مطرح  نكرده  است ، افزود: ايجاد سر و صدا و زدن  به  طبل  توخالي  دراين  زمينه ، به دليل  شكست  آنان  در برابر حضور گسترده  و ميليوني  مردم  وپايبندي  آنان  به  نظام  مقدس  جمهوري  اسلامي است .

نخستين موشك داراي سيستم هدايت تصويري ايران
خطوط توليد موشك  «كوثر»، نخستين  موشك  هدايت شونده  داراي  سيستم  هدايت تصويري  در ايران ، و پرتابگرهاي  موشك  فاتح  ۱۱۰، صبح  ديروز آغاز به  كار كرد.
به گزارش ايرنا موشك  كوثر، يك  موشك  كوتاه  برد با جستجوگر تلويزيوني  است  كه  بر روي شناورهاي  تندرو قرار مي گيرد و قابليت  شليك  از ساحل  و يا به  وسيله  بالگرد را نيز دارد.
سرتيپ پاسدار احمد وحيد مدير عامل  سازمان  صنايع هوا-فضا، در اين  مراسم  كه  با حضور وزير دفاع  انجام  شد، گفت : با راه اندازي خط توليد موشك  كوثر، ايران  به  دانش  طراحي  سيستمي موشكهاي  كروز كوتاه برد دست  يافته  است .

اظهارات سخنگوي وزارت امور خارجه درباره موضوع سوخت هسته اي
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  ديروز در پاسخ  به  سئوال  خبرنگار ايرنادر خصوص  توانايي  جمهوري  اسلامي ايران  براي  توليد سوخت  هسته اي  و اينكه آياايران  هم  اكنون  سوخت  در اختيار دارد، گفت : آنچه  كه  از آن صحبت  شده در واقع  اين  است  كه  ايران  در حال  حاضر فن آوري  توليد سوخت  هسته اي  را دراختيار دارد و بالقوه  به  اين  توانايي  براي  تهيه  سوخت  رسيده  است ، ليكن اقدامي نشده  است .حميد رضا آصفي  اظهار داشت : جمهوري  اسلامي ايران  جزو كشورهايي  است  كه فن آوري  استفاده  صلح آميز انرژي  هسته اي  را دارد و هر زمان  كه  مطابق  مقررات بين المللي  سوخت  هسته اي  توليد كند، مي تواند اين  ظرفيت  را به  مرحله  اجرادر بياورد و در اختيار مصرف كنندگان  قرار دهد.

تاانتخابات
هشت صبح پنجشنبه پايان مهلت تبليغات
ستاد انتخابات فرمانداري تهران، اعلام كرد: فعاليت تبليغاتي نامزدهاي نمايندگي مجلس هفتم در حوزه هاي انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر تا ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه، سي ام بهمن ماه ادامه خواهد داشت.براساس اطلاعيه ديروز ستاد انتخابات فرمانداري تهران، استفاده از هرگونه پلاكارد، پوستر، ديوارنويسي و كاروان هاي تبليغاتي و بلندگوي سيار در خارج از محيط سخنراني ممنوع است.
آيت الله نوري همداني:
دوشادوش يكديگر در انتخابات شركت كنيم
آيت الله العظمي نوري همداني گفت: اسلام دين اجتماعي است، همه بايد دوشادوش يكديگر قدم بردارند و در انتخابات شركت كنند.
به گزارش ايسنا، آيت الله العظمي نوري همداني از مراجع عظام تقليد طي سخناني در ديدار طلاب رفسنجان و مشهد و كاركنان بنياد شهيد انقلاب اسلامي سراسر كشور افزود: اسلام هميشه با جبهه مشركين و منافقين سر ناسازگاري داشت و اين مبارزه ادامه دارد.وي تأكيد كرد: همه بايد هوشيار باشيم و اسلام و ارزش ها را در مقابل جبهه نفاق حفظ كنيم.
هشدار آيت الله مهدوي كني
آيت  الله محمد رضا مهدوي  كني  دبير جامعه  روحانيت  مبارز تهران  به كساني  كه  به  هر دليل  از ورود به  ميدان  رقابت  انتخاباتي  محروم  شدند، هشدار داد كه  مبادا مسيري  را طي  كنند كه  به  همگرايي  با دشمنان  قسم  خورده  نظام  منجر شود.
به گزارش ايرنا، وي  در بيانيه اي  كه  به  مناسبت  هفتمين  دوره  انتخابات  مجلس  شوراي  اسلامي  منتشر ساخت ، نوشت : متهم  كردن  نظام  به  ديكتاتوري  و اخلال  در انجام  وظايف  قانوني  نهادهايي  اجرايي  و نظارتي  شايسته  بيانيه ها و اعلاميه هاي  آنها نيست .
مهدوي  كني  بابيان  اينكه  اين  نكات  را از باب  خيرخواهي  اعلام  مي كند، تصريح  كرد: اينجانب  از باب  نصح  و خيرخواهي  مي گويم  دامن  ملت  بهترين  پناه  براي  شماست . بي مهري  بيش  از اين  به  انقلاب  و مردم  صف  شما را از كاروان  الهي  ملت  جدا مي كند.
دبير جامعه  روحانيت  مبارز تهران  گفت : اينجانب  به  حكم  وظيفه  الهي  اعلام  مي دارم  حضور در پاي  صندوق هاي  راي  و گزينش  نمايندگان  شايسته  يك  وظيفه  اسلامي  و ملي  است .
توضيح سخنگوي جامعه روحانيت مبارز
سخنگوي جامعه روحانيت مبارز منحصر كردن حمايت جامعه روحانيت مبارز تهران به چهار نفر روحاني را نادرست دانست.حجت الاسلام غلامرضا مصباحي در گفت وگو با «ايسنا» اظهار داشت: خبري كه به صورت مصاحبه با اينجانب با يكي از منابع خبري منتشر شده است به گونه اي انتشار يافته كه گويي جامعه روحانيت مبارز تهران تنها از چهار روحاني كانديداهاي فهرست آبادگران حمايت مي كند، در حالي كه منحصر كردن حمايت جامعه روحانيت مبارز تهران به چهار نفر فوق نادرست است.
جبهه دوم خرداد شركت نمي كند
علي  محمد حاضري رئيس شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد با شركت در سي وسومين نشست «تا انتخابات هفتم» دفتر مطالعات ايسنا گفت:به دليل ناعادلانه بودن
و آزاد و رقابتي نبودن انتخابات مجلس هفتم هيچ يك از گروه هاي دوم خرداد با وصف عضويت در اين جبهه و ذيل عنوان جبهه دوم خرداد در انتخابات شركت نكرده و ليست ارائه نمي دهند.
وي در اين راستا به آيين نامه جبهه دوم خرداد مبني بر مجاز بودن گروه ها به تصميم گيري مستقل ذيل عناوين ديگري به غير از جبهه دوم خرداد اشاره كرد و افزود: گروه ها اين موضع را كاملاً رعايت كرده اند و اين امر كاملاً با ضوابط و نظام تصميم گيري جبهه دوم خرداد هماهنگ بوده است.
حمايت جمعيت ايثارگران از فهرست ائتلاف آبادگران
حسين فدايي دبيركل جمعيت  ايثارگران انقلاب اسلامي طي سخناني در نشست مطبوعاتي اين جمعيت اظهار داشت: جمعيت  ايثارگران از فهرست ائتلاف آبادگران حمايت مي كند و ليستهايي كه به نام  ايثارگران پخش شده ربطي به جمعيت ندارد.
به گزارش ايسنا وي  ايمان و تدين، كارآمدي، دانش و تخصص، امانت داري، صداقت و نهادينه كردن برنامه ها و مردمي بودن را از معيارهاي اين جمعيت براي انتخاب نمايندگان عنوان كرد و در ادامه حضور و نقش آفريني جوانان و زنان، ايثارگران و خانواده هاي شهدا و آزادگان را از تأكيدات جمعيت ايثارگران دانست.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |