شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۲ - - شماره ۳۳۱۵
دانشگاههاي افغانستان بعد از سه دهه جنگ
حركت به جلو
نيلوفر قديري
000183.jpg

افغانستان يكي از بالاترين نرخ هاي بيسوادي در دنيا را دارد. تنها ۸ درصد از كل جمعيت افغانستان باسواد هستند و از نظر ميزان سواد اين كشور در رديف ۱۲۷ در ميان كشورهاي دنيا قرار دارد، در اين كشور مدرسه براي كودكان ۷ تا ۱۵ سال رايگان بوده و نظام  آموزشي پيش از دانشگاه در افغانستان شامل شش سال دبستان، سه سال راهنمايي و سه سال دبيرستان است. اما تنها ده درصد از كودكان افغان وارد دبيرستان مي شوند و فقط ۲۵ درصد دانش آموزان از مقطع دبيرستان فارغ  التحصيل مي شوند. دختران ۳/۱۴ درصد دانش آموزان دبستاني و ۱/۹ درصد دانش آموزان دبيرستاني را تشكيل مي دهند.
سال تحصيلي دانشگاهها در افغانستان از ماه مارس (نيمه اسفند) آغاز و در ماه نوامبر (آذرماه) خاتمه مي يابد. البته اين تقويم دانشگاهي مختص مناطق سردسير است. در مناطق گرم تر اين تقويم از سپتامبر (شهريور) تا ژوئن (تيرماه سال بعد) تعيين گرديده است.
در افغانستان ۱۶ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالي وجود دارد اما اصلي ترين دانشگاه افغانستان دانشگاه كابل است كه در سال ۱۹۴۶ تأسيس شده است. اين دانشگاه ۹ دانشكده را در خود جاي داده است. دانشگاه ننگرهار در جلال آباد و دانشگاه باميان، از ديگر دانشگاههاي مهم افغانستان به شمار مي روند.
در سال ۲۰۰۰ ميلادي يعني آخرين سال حكومت طالبان بر افغانستان هيچ دانشجوي دختري در دانشگاههاي اين كشور وجود نداشت. طالبان دختران را از حضور در مدارس هم منع كرده بود چه رسد به تحصيل در دانشگاه. دانشگاه كابل اصلي ترين دانشگاه افغانستان در سال ۱۹۴۶ تأسيس شد. اما جنگ ويرانگر بخش عمده اين دانشگاه را تخريب كرد. در درگيري هاي دهه ۱۹۹۰ اين دانشگاه چنان تخريب شد كه وقتي طالبان وارد كابل شدند از تجهيزات و تأسيسات آن فقط مقداري تير و تخته و يك آكاردئون قديمي باقي مانده بود. دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ دوران شكوفايي دانشگاه كابل بود. اين دانشگاه كه باغ هاي پردرختش شهرت بسيار داشت با كمك كشورهاي آلمان، آمريكا، انگليس و فرانسه ساخته شد. با ورود كمونيست ها فضاي دانشگاه تغيير كرد.
در دوران حكومت طالبان كه به طور كلي با آموزش مخالف بود، دانشگاههاي افغانستان و از جمله دانشگاه كابل عملاً تعطيل شدند و در بعضي دانشكده ها تنها يكي دو دانشجو مشغول به تحصيل بودند . اكنون در اين دانشگاه هفت هزار دانشجو از جمله ۱۷۰۰ دانشجوي زن مشغول به تحصيل هستند. استادان اين دانشگاه ماهانه به طور متوسط تنها ۴۰ دلار حقوق دريافت مي كنند و برآوردهاي انجام شده نشان مي دهد اين دانشگاه براي بازيافتن كارايي كامل خود به بودجه اي معادل ۶۴ ميليون دلار نيازمند است. مسئولان وزارت آموزش عالي افغانستان براي دريافت كمك و تجهيز دانشگاه كابل با چهار دانشگاه بزرگ دنيا از جمله دانشگاه بن  آلمان ارتباطاتي برقرار كرده و توافقنامه هايي امضا كرده اند.
000168.jpg

مسئولان آموزش عالي اين كشور همچنين در پي رايزني با مسئولان آموزشي و دانشگاهي انگليس هستند تا يك دانشكده زبان انگليسي را در كابل راه اندازي كنند. هدف اوليه از تأسيس اين مركز فراهم كردن امكان استفاده از اينترنت براي دانشجويان از طريق آموزش زبان انگليسي به آنهاست. دانشگاه كابل اكنون نشانه هايي از واردشدن به دوران مدرن را از خود بروز داده است و به تازگي اتاق كامپيوتر مجهزي در اين دانشگاه تأسيس شده و ۲۴ دستگاه كامپيوتر پيشرفته در آن جاي گرفته است. در پي اعتراض دانشجويان دانشكده پزشكي به كمبود تجهيزات آزمايشگاهي كه چندي پيش به شورش تبديل شد، آزمايشگاه هاي اين دانشگاه اكنون اندكي تجهيز شده است. سال گذشته بعضي دانشجويان اين دانشگاه نسبت به قديمي بودن برنامه و مواد درسي اين دانشگاه به شدت اعتراض كردند. دانشجويان معترض معتقد بودند برنامه درسي دانشكده ها به ويژه دانشكده علوم به ۴۰ سال پيش تعلق دارد و اين موضوع را مسئولان و استادان اين دانشگاه نيز تأييد مي كنند. به گفته يكي از استادان قديمي دانشگاه كابل قرار است كه به زودي كارگاهي در اين دانشگاه برگزار شود و در آن از دانشگاهيان برجسته سراسر دنيا براي كمك به اصلاح و تغيير اين دانشگاه دعوت به عمل آيد.هيأتي كه اخيراً در چارچوب همكاري هاي دانشگاه كابل ودانشگاه پوردوي آمريكا وضعيت دانشگاههاي افغانستان را بررسي كرده است، در گزارش خود اعلام كرده است كه برنامه هاي درسي دانشگاههاي افغانستان ۲۰ سال عقب تر از معيارهاي امروز دنياست. قرار است دانشگاه پوردوي آمريكا و بن آلمان در چارچوب برنامه اي زمان بندي شده به توسعه برنامه هاي درسي در رشته  كشاورزي، آموزش، مهندسي و تكنولوژي به دانشگاههاي افغانستان كمك كنند. بودجه دولت افغانستان براي وزارت آموزش عالي اين كشور نزديك به ۷۰۰ هزار دلار است و آموزش دانشگاهي در افغانستان رايگان است و هزينه آن را دولت تأمين مي كند. از ديگر توافقنامه هاي همكاري كه ميان دانشگاههاي افغانستان و دانشگاههاي خارجي براي توسعه آموزش عالي اين كشور منعقد شده است، مي توان از توافقنامه  همكاري با دانشگاه «ممفيس» در آمريكا ياد كرد. بر اساس اين توافق دانشگاه ممفيس سهميه ويژه اي به عنوان بورسيه تحصيلي براي دانشجويان افغان در نظر مي گيرد. از سالهاي گذشته شمار دانشجويان افغان در دانشگاه هاي خارجي چشمگير بوده اند. اين دانشجويان با تأسيس انجمن هاي دانشجويي ارتباط خود با يكديگر را حفظ كرده ، منسجم نگاه داشته اند. از جمله اين انجمن ها انجمن دانشجويان افغان در بركلي، لس آنجلس، تورنتو، واشنگتن، انجمن دانشجويان افغان مقيم اروپا و انجمن جوانان افغان در پاكستان است.
وزير آموزش عالي افغانستان تابستان گذشته از طرح تأسيس يك دانشگاه خصوصي آمريكايي در كابل خبر داد. اين دانشگاه كه نخستين دانشگاه خصوصي افغانستان خواهد بود به «دانشگاه آمريكايي افغانستان» شهرت يافته است. سازمان آمريكايي «شوراي هماهنگي دانشگاههاي بين المللي» مسئوليت ساخت اين دانشگاه را بر عهده دارد و در اين زمينه با دولت افغانستان قرار داد امضا كرده است. سازمان تجارت و توسعه آمريكا در چارچوب يك طرح ۵۵۳ هزار دلاري، طرح هاي مطالعاتي ساخت اين دانشگاه را آغاز كرده است. توافق درباره ايجاد اين دانشگاه در سفر اخير حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان به آمريكا صورت گرفت. مرحله مطالعاتي اين طرح ۱۰ ماه به طول مي انجامد و قرار است كار ساخت اين دانشگاه پاييز سال آينده آغاز شود. اين دانشگاه خصوصي يك دانشگاه انگليسي زبان خواهد بود كه پايگاه آن در كابل و شعباتش در چهار استان هرات، قندهار، مزار شريف و ننگرهار است.
000186.jpg

اين دانشگاه مجهز به سيستم ماهواره اي خواهد بود و چنانچه وزير آموزش عالي افغانستان مي گويد، قرار است استادان اين دانشگاه همگي آمريكايي باشند. در حال حاضر شمار دانشجويان مشغول به تحصيل در داخل و خارج افغانستان نزديك به ۵۰۰ هزار نفر است و اين در حالي است كه اصلي ترين چالش پيش روي نظام آموزش عالي افغانستان كمبود استاد است.اكثر استادان برجسته افغان كه طي سالهاي جنگ اين كشور را ترك كرده بودند ديگر بازنگشته اند و اكنون در دانشگاه كابل تنها يك استاد با مدرك دكتري وجود دارد.
گزارشي كه اخيراً چند تن از استادان دانشگاه كابل ارائه كرده اند حاكي از آن است كه تعداد دانشجويان افغان طي سه سال اخير افزايش يافته است.
در دوران حكومت طالبان تعداد دانشجويان افغان تنها ۱۵۰ نفر بود. سال گذشته به درخواست وزارت آموزش عالي افغانستان هيأتي مشترك ازدانشگاه كابل و يك دانشگاه آمريكايي مأموريت يافت تا ضمن بررسي وضعيت دانشگاههاي افغانستان و ارائه گزارشي درباره چالش هاي پيش روي نظام  آموزش عالي، راهكارهاي پيشنهادي خود را پيشنهاد دهند. از جمله راهكارهاي پيشنهادي در گزارش اين هيأت، تأسيس رشته جديد دانشگاهي مديريت و برنامه ريزي و همچنين تقويت و تجديد ساختار دانشكده علوم كامپيوتر بود.
در افغانستان زندگي هنوز روال عادي خود را بازنيافته است. هنوز در گوشه و كنار نارنجك و خمپاره و بمب منفجر مي شود و هنوز سايه تاريك، سنگين و جاهلانه طالبان از افغانستان رخت بر نبسته است. اما تحولات يك سال گذشته نشان مي دهد، نظام آموزش عالي افغانستان درصدر دستور كار حاكمان جديد اين كشور و جامعه جهاني قرار دارد كه براي عادي كردن اوضاع در افغانستان تلاش مي كنند. در يك سال گذشته دانشگاه كابل صحنه چند تظاهرات اعتراض آميز دانشجويي بوده كه بعضي از اين اعتراض ها صنفي و بعضي ديگر سياسي بوده است. شايد بتوان گفت در افغانستان امروز دانشگاه يكي از زنده ترين نهادهاي اجتماعي است.
آموزش عالي افغانستان همچنين بيشترين سهم همكاري هاي بين المللي را در اين كشور به خود اختصاص داده است. افغان ها آموزش عالي را نهادي مي دانند كه پيشرفت و توسعه آن در كوتاه مدت مي تواند نماد توسعه كشور ويران شده از سال ها جنگ افغانستان باشد.

كوتاه از سراسر جهان
معرفي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي معتبر خارج از كشور
دانشگاه هاي  پاكستان
الهام رضاخاني
در كشور پاكستان نيز مانند ساير كشورهاي جهان داشتن مدرك ديپلم و معدل بالا شرط ورود به دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي است. نظام تحصيلي در اين كشور در اكثر دانشگاه ها ساليانه و نيم سالي است و در نظام آموزشي Carry Over ادامه تحصيل در سال هاي بالاتر با وجود مردودي در چند درس از دروس سال هاي قبل نيز ممكن است.
دوره هاي تحصيلي و ارزشيابي مدارك
هر دانشجوي پاكستاني با دو سال تحصيل بعد از ديپلم دبيرستان يا چهار سال تحصيل بعد از دوره ده ساله متوسطه، كه اكثراً در كالج هاي وابسته به دانشگاه ها گذرانده مي شود، موفق به دريافت مدرك «كارداني» از دانشگاه هاي اين كشور مي شود.
دارندگان مدرك «كارشناسي»، ملزم به گذراندن چهار تا پنج سال تحصيلي در دانشگاه هاي معتبر پاكستان بعد از ديپلم دبيرستان  يا HSC هستند.
گروه سوم، دانشجوياني هستند كه به شرط داشتن مدرك Master يا ليسانس دو سال تحصيلي را در دانشگاه ها در رشته هاي مربوط بگذرانند كه در پايان اين دوره موفق به دريافت (كارشناسي ارشد) مي شوند. آخرين گروه دانشجويان در اين كشور، شامل كساني است كه سه سال تحصيلي را بعد از دوره Master به صورت پژوهشي در دانشگاه ها و مراكز پژوهشي پاكستان گذرانده باشند، به اين گروه از دانشجويان مدرك Ph.D اعطا مي شود.
هيچ يك از مدارك تحصيلي در كالج هاي وابسته به دانشگاه و يا تحصيلات مكاتبه اي، متفرقه، شبانه و غيرحضوري، ارزشيابي نمي شود.
دانشگاه الاهرام در كانادا
شوراي دانشگاه هاي خصوصي كانادا در نشستي، درخواست روزنامه الاهرام مصر براي ساخت دانشگاه الاهرام در كانادا را مورد بحث و بررسي قرار مي دهد.
به گزارش روزنامه الاهرام- چاپ مصر- براي ساخت اين دانشگاه مبلغ ۴۵۰ ميليون پوند در مرحله  اول اختصاص داده مي شود و هزينه كامل آن يك ميليارد پوند خواهد بود. اين در حالي است كه دانشگاه الاهرام طرح ساخت سه مرحله اي ۱۲ دانشكده را طي اوراقي رسمي به شوراي دانشگاه هاي كانادا داده است.
اين دانشگاه با همكاري پنج دانشگاه كانادايي و به مساحت ۱۰۰ هكتار ساخته مي شود كه ساخت آن از ششم اكتبر آغاز مي شود.

گشتي در سايت ها
فرنوش مرتضوي
http:///www.toefl.org
از سال ۱۹۶۴ تاكنون حدود بيست ميليون دانشجو از ۱۶۵ كشور جهان در امتحان TOEFL شركت كرده اند و بيش از ۴۵۰۰ مؤسسه در سرتاسر دنيا وظيفه برگزاري اين امتحان را برعهده دارند. اين امتحان يكي از ده ها خدمات مؤسسه ETS، ارائه دهنده خدمات آزمايشي آموزشي در جهان است. با مراجعه به اين سايت از برنامه هاي امتحانات جهاني، امتحانات online، ابزارهاي آموزشي، اخبار و خبرنامه۴-۲۰۰۳ استفاده كنيد.

http://www.e-learninghub.com
اين سايت كانادايي،  بنابر ادعاي صاحبان آن به افراد كمك مي كند تا به طور مفيد و مؤثر از آموزش هاي الكترونيكي استفاده كنند. بخش كتب، مقالات، منابع، واحدهاي درسي و پاسخ به سؤالات معمول در صفحه اصلي سايت قرار دارد. همچنين اين سايت مجهز به موتور جستجو گر ويژه اي براي آموزش هاي مجازي مي باشد.

http://www.black is sues. com
اين مجله كه در سال ۲۰۰۲ موفق به دريافت جايزه فوليو به عنوان بهترين نشريه آموزشي در آمريكا شد، به طور مشخص به بررسي و معرفي پيشرفت هاي علمي مهاجرين به آمريكا و بخصوص سياه  پوستان اين كشور مي پردازد. در صفحه اول خلاصه آخرين اخبار از وضعيت آموزش و دانشگاه در ايالات متحده و همچنين معرفي يك چهره برتر دانشگاهي به چشم مي خورد.

http://www.aasianst.org
انجمن مطالعات آسيايي بزرگترين جامعه از نوع خود در جهان محسوب مي شود. اين جامعه علمي، غير سياسي و غيرانتفاعي بوده و عضويت در آن براي تمام علاقه مندان آزاد است. اين انجمن سعي دارد تا از طريق نشريات، جلسات و سمينارها امكان برقراري رابطه و تبادل اطلاعات را ميان انديشمندان فراهم كرده و سطح آگاهي آنها را درباره شرق، جنوب و جنوب شرق آسيا ارتقا دهد. نحوه عضويت، ملاقات ساليانه، نشريات AAS، كتاب شناسي online مطالعات آسيايي، نظرات متخصصين و ... از بخش هاي معرفي شده در صفحه اصلي سايت هستند.

http://www.aiou.edu/eng/index-e.htm
اين سايت مربوط به دانشگاه آزاد بين المللي آسيا يكي از دانشگاه هاي كشور ماكائو است كه در آن رشته هايي چون: مديريت بازرگاني، حقوق بين الملل، ادبيات چيني، علوم اجتماعي و علوم كامپيوتر در مقاطع مختلف از كارشناسي تا دكترا تدريس مي شود. بيشتر دانشجويان اين دانشگاه را افرادي از همين كشور و كشورهاي چين و هنگ كنگ تشكيل مي دهند.

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |