شنبه ۲ اسفند ۱۳۸۲ - - شماره ۳۳۱۵
نگاهي به روند مهاجرت ايرانيان تحصيلكرده
همچنان جزو اولين ها
از سال ۱۳۶۶ تاكنون ۳۷۶ نفر از دانش آموزان به المپيادهاي جهاني اعزام شده اند كه ۲۶۲ نفر آنان به كشور مراجعت نكرده اند
ايران از ميان ۱۶۲ كشور جهان از نظر جايگاه علم و تكنولوژي مقام پنجاهم و از نظر شاخص توسعه انساني رتبه نودم را كسب كرده است
000174.jpg
شهناز حسني
«سالانه بين ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر از ايرانيان تحصيلكرده براي خروج از كشور اقدام مي كنند و طبق آمار صندوق بين الملل پول، ايران از نظر فرار مغزها در بين ۹۱ كشور در حال توسعه و توسعه نيافته جهان در مقام اول قرار دارد. پديده اي پيچيده و چند وجهي از روند شتابان مهاجرت نخبگان كه در سال هاي اخير وضعيت نگران كننده اي را براي توسعه و پيشرفت كشور در آينده به وجود آورده است. روندي كه آن را بايد با نگرشي پويا و فراگير تحليل، از هر گونه برخورد روبنايي و انتزاعي دور نگه داشت.»
«مهاجرت» كوششي است براي دستيابي به محيطي مساعدتر براي زندگي كه در اثر عوامل و فشارهاي جغرافيايي، محيطي، سياسي، نظامي و يا اعتقادي روي مي دهد.
«مهاجرت» ناشي از رشد و توسعه ناموزون است كه اين پديده در واحد ملي از روستا به شهر و در واحد بين المللي از كشورهاي در حال توسعه به سوي كشورهاي توسعه يافته، عينيت مي يابد. توسعه ناموزون ممكن است در برخي از كشورهاي پيشرفته نيز روي دهد، به اين معني كه وجود خلأ هايي در برخي از عرصه ها موجد مهاجرت عده اي خاص شود كه چنين خلأهايي را برنمي تابند و براي به دست آوردن آن «مزيت» دست به مهاجرت به جايي ديگر مي زنند.
برخي صاحبنظران نيز به مطلوب بودن پديده مهاجرت مي پردازند، به اعتقاد آنها پديده مهاجرت في نفسه امر مذمومي نيست زيرا كه نگاه درست به آن و بهره گيري شايسته از توانايي مغزهايي كه صادر مي شود، مي تواند دستاورد و منافع فراواني براي كشور در پي داشته باشد. بنابر اين هم فرصت و هم تهديد محسوب مي شود.
مهاجرت بين المللي نخبگان كه در شرايط جهاني امروز گريزي از آن نيست، چنانچه به صورت چرخشي در وضعيتي تعامل گونه، دادوستدي و تعادلي باشد سرشار از فوايد است و مي تواند در انتقال دانش فني، انتقال و تبادل دستاوردهاي ارزشمند علمي و فرهنگي و تجارب گرانسنگ ملت ها و جوامع بشري مفيد واقع شود. اما مهاجرت يك سويه در واقع فاجعه و ضايعه ملي است كه كشور را از شمار عظيمي از بهترين سرمايه هاي خود محروم مي كند و در واقع كم توجهي به علم و دانايي موجب شده كشورهاي مهاجرپذير به سهولت و سرعت و با صرف كمترين هزينه مغزها را تصاحب كنند و در شرايطي كه منابع انساني در توسعه پايدار و متوازن كشور نقش ممتاز و بي بديل دارد نيروي انساني فرهيخته به عنوان يكي از مهم ترين عوامل توسعه از سوي كشورهاي كمتر توسعه يافته به كشورهاي توسعه يافته مهاجرت مي كند.
آمار صندوق بين المللي پول و نتايج مطالعات در ۶۱ كشور نشان دهنده اين است كه افراد داراي تحصيلات عالي، بيشترين نرخ مهاجرت را دارند و جهت كلي اين حركت نيز از سوي كشورهاي كمتر توسعه يافته به سمت كشورهاي توسعه يافته به خصوص آمريكا بوده است. به عبارت ديگر در سال ۱۹۹۳ ميلادي بيش از ۳۷ درصد از استادان رشته هاي رياضي، آمار و علوم كامپيوتر در آمريكا خارجي بوده اند كه اين آمار طي سال هاي اخير با رشد زيادي روبه رو بوده است.
از نگاه آمار
براساس تازه ترين آمارهاي رسمي روند مهاجرت برگزيدگان المپيادهاي علمي به خارج نگران كننده تر شده است. در حال حاضر از ۱۲۵ نفر دانش آموزي كه طي سه سال گذشته در المپيادهاي مختلف علمي صاحب مقام شده اند، ۸۶ نفر در بهترين دانشگاه هاي آمريكا تحصيل مي كنند كه اميد بازگشت به ميهن براي اين عده حداكثر ۳ درصد مي باشد و در آمار ديگري آمده است كه كليه ورودي هاي با رتبه دو رقمي (يك تا ۹۹) در سال دوم تحصيل نامه اي از بهترين دانشگاه هاي دنيا مبني بر ادامه تحصيل پس از دوره ليسانس و ارائه امكانات فوق العاده به آنان دريافت مي كنند.
رئيس باشگاه دانش پژوهان جوان چندي پيش در گفت وگو با ايرنا، گزارشي از آمار تكان دهنده مهاجرت نخبگان به كشورهاي پيشرفته ارائه داد. حسين ميرزايي گفت: از مجموع ۱۸ دانش آموز شركت كننده در المپيادهاي جهاني كه به درجه دكترا رسيده اند، فقط ۳ نفر به كشور بازگشته اند.
وي گفت: از سال ۱۳۶۶ تاكنون ۳۷۶ نفر از دانش آموزان به المپيادهاي جهاني اعزام شده اند كه ۲۶۲ نفر آنان در خارج به سر مي برند و بقيه به كشور مراجعت كردند.
فرار مغزها از نگاه مسئولان و كارشناسان
وزير علوم تحقيقات و فناوري معتقد است كه با تجهيز مراكز علمي و تحقيقاتي مي توان جلوي فرار مغزها را از كشور گرفت.
دكتر «جعفر توفيقي» برخوردار نبودن دانشمندان از امكانات مناسب و همچنين عدم پرداخت دستمزد مناسب و درخور شأن و منزلتشان را در مهاجرت آنان به ديگر كشورها مؤثر دانست.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري، طرح بورسيه اعزام به خارج استادان كشور را در تقويت بنيه علمي آنان مفيد ارزيابي كرد و گفت: وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به منظور بالا بردن بنيه علمي استادان كشور همواره اين گروه را براي فراگيري علوم به اقصي نقاط جهان اعزام كرده و مي كند.
دكتر «الهه كولايي» نماينده مجلس شوراي اسلامي نيز مي گويد: براساس آمارهاي موجود كه در سال ۲۰۰۲ تكميل شده است، ايرانيان، تحصيلكرده ترين گروه جمعيتي در آمريكا هستند.  وي افزود: ۲۶ درصد ايرانيان درآمريكا داراي فوق ليسانس يا تحصيلات بالاتر و ۵۶ درصد داراي تحصيلات دانشگاهي هستند.
كولايي رسيدن به توسعه پايدار و همه جانبه را در گرو توسعه منابع و سرمايه هاي انساني دانست و اين پرسش را مطرح كرد: كشوري كه رتبه اول را در فرار مغزها احراز كرده است چگونه مي تواند به اين هدف دست يابد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: دگرگون شدن روند فرار مغزها، مستلزم ارزش گزاري واقعي و ملموس مهارت هاي علمي و عملي آنها در تصميم گيري ها و امور اجرايي است.
«پروفسور سيد مجتبي مجتبوي ناييني» استاد دانشگاه جرج واشنگتن آمريكا علت فرار مغزهاي ايراني به كشورهاي توسعه يافته را كمبود امكانات و ابزار آلات براي آنان جهت پيشرفت علمي مي داند. وي مي گويد: ماندن نخبگان در محيطي كه امكانات و ابزارآلات مناسب و روز آمد در اختيارشان نباشد نوعي خيانت به ساير انسانهايي است كه نيازمند بهره مندي از استعداد اين نخبگان هستند.
اين استاد رشته «هوش مصنوعي» تصريح كرد: از توانايي علمي نخبگان همه انسانها بايد بهره گيرند و حضور آنان در محيط هايي كه از نظر امكانات و تجهيزات در حداقل قرار دارد باعث هدر رفتن اين استعدادهاي انساني خواهد شد.
يك مقام وزارت امور خارجه مي گويد كه ما پديده اي به نام «فرار مغزها» از كشور نداريم بلكه مسأله «چرخش مغزها» است كه منفعت جهانيان نيز در آن نهفته است.
رييس گروه ايرانيان مقيم خارج از كشور وزارت امور خارجه تصريح كرد: فرار مغزها در صورتي رخ مي دهد كه با رفتن آنها، كشور احساس كمبود و ضرر كند، اما اكنون مهاجرت مغزها هيچ ضرر و زياني به كشور نمي رساند.
«علي  آرين نژاد»، مهاجرت مغزهاي ايراني را داراي امتيازات مثبت و سود آوري براي همه مردم دنيا توصيف كرد.
به گفته وي، اكنون حدود سه ميليون مهاجر ايراني در كشورهاي جهان بويژه آمريكا، كانادا و استراليا زندگي مي كنند كه درآمد سرانه آنها با توجه به تعدادشان، از افراد بومي آن كشورها نيز بيشتر است.
آرين نژاد افزود: ذهنيت هاي منفي درباره اين قضيه ديگر نمودي ندارد و اصل مهاجرت، هم براي نظام و هم براي ايرانيان مقيم خارج حل شده است زيرا مهاجران ايراني، كشورشان را دوست دارند و به آن كاملاً علاقه مندند.
يك استاد دانشگاه تبريز نيز اعتقاد دارد كه ايران با وجود داشتن يك درصد جمعيت جهان حتي يك درصد علم دنيا را توليد نمي كند. اما در مقابل سه برابر صادرات مغزها را فراري مي دهيم. «محمدعلي حسين  پورفيضي» افزود: ايران از نظر منابع طبيعي از قبيل نفت، گاز و اورانيوم بالاتر از متوسط جهاني و از لحاظ منابع سخت  افزاري نصف جهاني است، ولي از نظر توسعه منابع انساني، توسعه نيافته است.
وي گفت: با نگاهي به آمار مهاجرت دانش آموختگان از ايران شامل پنج هزار و ۴۷۵ نفر با درجه كارشناسي، پنج هزار و ۵۳۵ نفر با درجه كارشناسي ارشد و ۸۴۰ نفر دكترا بايد بر وضعيت توليد علم اين كشور افسوس خورد. وي ارزش اقتصادي خروج نخبگان و افراد تحصيل كرده از كشور را بالغ بر ۳۸ ميليارد دلار ذكر كرد و افزود: ايران از ميان ۱۶۲ كشور جهان از نظر جايگاه علم و تكنولوژي مقام پنجاهم و از نظر شاخص توسعه انساني رتبه نودم را كسب كرده است.
دلايل وقوع مهاجرت
پديده جذب مخاطبان كه در واقع يكي از عوامل عمده و مؤثر عقب ماندگي كشورهاي جهان سوم به حساب مي آيد، پديده جديدي نيست، بلكه شيوه قديمي و پيچيده در استثمار بين المللي است كه در اثر تكامل اشكال ساده تر آن بوجود آمده است. به عبارت ديگر اگر كشورهاي استعمارگر در گذشته از طريق تجاوز نظامي و اعمال زور به غارت منابع انساني و سرمايه هاي ملي يك كشور در حال توسعه مي پرداختند. اكنون از طريق پديده شوم جذب نخبگان آن هم با ابزار و امكانات مدرن به اين امر مبادرت مي ورزند. به عنوان مثال از طريق تبليغات فريبنده آن هم به وسيله شبكه هاي ارتباطي پيچيده و جديد، مخصوصاً اينترنت، نخبگان و متخصصان اين كشورها را جذب مي كنند.
به طور كلي علل و عوامل اين پديده منفي را مي توان اينگونه شمرد:
۱- در شرايطي كه علم و عالم در فرهنگ ديني ما داراي جايگاه منحصر به فردي است؛ به نحوي كه در آن قرآن به «قلم» و آنچه مي نويسد، قسم ياد شده يا اينكه در احاديث فضيلت قلم نويسندگان همسان يا حتي برتر از خون شهدا در نظر گرفته شده، در كشور ما نيز احترام به جايگاه علم و عالم تا چه ميزان ارزش گزاري شده است.
۲- مشكلات و معضلات اقتصادي و معيشتي و عدم حمايت مالي از پژوهشگران، وجود فاصله طبقاتي و حقوق و مزاياي غيرمكفي، شغل هاي كاذب از جمله ديگر عواملي است كه باعث مي شود در جامعه ما استاد و دانشجو به جاي امر تحقيق و پژوهش به كارهاي نامناسب و دور از شأن خود روي بياورند.
۳- كمبود امكانات فني و آزمايشگاهي در جهت بروز استعدادهاي نهفته و خلاق جامعه علمي كشور.
۴- در اولويت قرار ندادن مقوله پژوهش و تحقيق و عدم تخصيص بودجه كافي براي طرحهاي علمي، تحقيقاتي و ميدان ندادن به نيروهاي متعهد و متخصص داخلي.
۵- كاغذبازي، دخالت هاي نابجا، سختگيري هاي غيرضروري در انجام پروژه هاي علمي.
۶- فقدان عوامل جذب كننده و اميد دهنده در محيط هاي علمي و دانشگاهي.
راههاي مقابله
مسئله فرار مغزها، از نظر علوم اجتماعي «منفعت روابط اجتماعي و اصول حاكم بر آن» از نظر علوم اقتصادي «كمبود نيروي انساني» و از نظر سياسي «منفعت نظام و تشكيلات سياسي» و از نظر علوم طبيعي «نقصان بار فرهنگي آموزش» مي دانند. بنابراين راه مقابله با آن نيز بايد همه جانبه و هماهنگ باشد.
الف: اهميت نيروي انساني متخصص و ماهر: جامعه ايران اكنون نشانه هايي از نگراني درباره مغزهاي انديشمند و متخصص كه جذب جوامع غرب شده  اند، از خود بروز مي دهند. حتي قشر شكاك و بدبين به «تخصص» نيز پذيرفته است كه توسعه جامعه بدون وجود متخصصان مردمي و ملي امري محال است.
ب: شيوه هاي جبران كمبود نيروي انساني.
۱- سرمايه گذاري در دانشگاه ها به منظور تعليم و تربيت نيروي كار لازم و ايجاد كار براي نخبگان و فراهم سازي همكاري آنها با شركت هاي جديد داخلي و خارجي، اين الگويي است كه چين و كانادا استفاده  كرده  اند، كانادا در سال ۲۰۰۰ يك طرح ۵۰۰ ميليون دلاري براي اين كار اختصاص داد. چين طرح بسيار هنگفتي براي ايجاد يكصد دانشگاه كه بتوانند در سطح بين المللي رقابت كنند به اجرا گذاشته است. اين نوع طرح ها نه تنها از فرار مغزها جلوگيري مي كند، بلكه احتياج فرستادن فرزندان آنها به خارج براي مطالعه را نيز كم مي كند.
۲- اعزام دانشجو به خارج از كشور و تحصيل در زمينه  هاي مورد نياز جامعه.
۳- استخدام متخصصين خارجي.
۴- جذب و حفظ متخصصين ايراني (چه در داخل و چه خارج) همچون افزايش حقوق و مزاياي دانشگاهيان به سطح جهاني تا مزاياي مالي كار در خارج از بين رود و خارجيان همچنين (حداقل ايراني هاي مقيم خارج) بتوانند بدون زيان و مضيقه مالي براي كار موقت به ايران بروند. اين طرحي است كه قطر به اجرا گذاشته است و موفقيت آميز هم بوده است.
۵- آزادسازي رفت و آمد به خارج.
۶- ايجاد محيط زيست قابل قبول سياسي، اجتماعي و اقتصادي.
۷- تضمين سرمايه هاي مالي و مغزي.

كوتاه از دانشگاه
اولياي دانشجويان دانشگاه علم و صنعت ايران ششم اسفند گردهم مي آيند
پنجمين همايش اولياي دانشجويان دانشگاه علم و صنعت ايران روز چهارشنبه ششم اسفند ماه سال جاري در تالار همايش هاي اين دانشگاه برگزار مي شود.
هدف از همايش مذكور:  پي ريزي روابط والدين دانشجويان با فرزندانشان بر شالوده اي صحيح و آشنا سازي آنها با وظايفشان در برهه اي جديد و حساس از زندگي فرزندانشان، اطلاع رساني و افزايش آگاهي والدين در خصوص خدمات مختلف فرهنگي، ورزشي،  درماني و مشاوره اي دانشگاه، كمك به افزايش همدلي فردي والدين با فرزندانشان و نيز كمك به تغييرات نگرشي در والدين همزمان با رخ دادن تغييرات نگرشي در دانشجويان در دانشگاه، بهره گيري از مشاركت و مساعدت فكري اوليا در اتخاذ سياست ها و تصميمات مناسب در دانشگاه، است. مشاركت و مساعدت فكري اولياء در اتخاد سياست ها و تصميمات مناسب در دانشگاه، بهره جستن از فرصت هاي شغلي ايجاد شده توسط والدين دانشجويان و ايجاد صندوق هاي قرض الحسنه دانشجويي با مساعدت والدين از ديگر اهداف برگزاري اين همايش است.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه علم و صنعت و معاونت دانشجويي دانشگاه علم و صنعت ايران در طول چهار سال گذشته اين همايش را برگزار كرده است و تلاش دارد تا در سال جاري در سطح وسيع تري همايش اوليا دانشجويان را برگزار كند.
دانشجويان از ۶ تا ۳۰ ميليون ريال وام مي گيرند
بانك صادرات ايران به منظور تأمين بخشي از هزينه هاي تحصيلي دانشجويان ۵۰ ميليارد ريال وام قرض الحسنه از محل منابع اين حساب ها اعطا خواهد كرد.
به گزارش ايسنا وام كمك هزينه تحصيلي در مقطع كارداني ۶ ميليون ريال طي دو نوبت با بازپرداخت ۳۶ ماهه، مقطع كارشناسي ۱۲ ميليون ريال در چهار نوبت و با بازپرداخت ۶۰ ماهه و در مقطع كارشناسي ارشد ۳۰ ميليون ريال طي دو نوبت و با بازپرداخت ۷۲ ماهه خواهد بود.
دانشجويان مي توانند پس از فراغت از تحصيل نسبت به بازپردخت اقساط وام اقدام نمايند و در صورت عدم فراغت از تحصيل دانشجويان دوره كارداني و كارشناسي ارشد پس از حداكثر سه سال و دانشجويان كارشناسي پس از حداكثر پنج سال بعد از شروع به تحصيل موظف به بازپرداخت اقساط وام مي باشند.
همكاري دانشكده فني دانشگاه تهران با دانشگاههاي اروپايي و آمريكايي
دانشكده فني دانشگاه تهران با دانشگاههاي انگليس، استراليا و آمريكا دوره هاي مشترك آموزشي برگزار مي كند.
به گفته معاون تحصيلات تكميلي اين دانشكده، دوره هاي مزبور با توجه به پرداخت هزينه هاي بالا براي رشته هاي خاص از سوي دانشجويان ايراني مشغول به تحصيل در كشورهاي آسياي ميانه و خليج فارس برگزار خواهند شد.
در همين راستا تفاهمنامه همكاري با دانشگاههاي پردو و اينديانا به منظور تربيت دانشجو در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد، دانشگاه پلي تكنيك گرنويل فرانسه جهت ايجاد فرصت مطالعاتي براي دانشجويان دكتر و همچنين دانشگاه ولونگونگ استراليا در رشته هاي مهندسي برق، كامپيوتر و مكانيك در حال انعقاد است.
جزئيات فعاليت هاي مؤسسه آموزش عالي اكو
به منظور استفاده از استادان صاحب نام كشورهاي خارجي مذاكراتي با دانشگاههاي تركيه و پاكستان انجام شده است.
حميد ضرغام رئيس مؤسسه آموزش عالي بيمه اكو با اعلام اين مطلب گفت: در حال حاضر مؤسسه آموزش عالي بيمه اكو داراي ۲۱۰ دانشجو در مقاطع كارشناسي رشته مديريت بيمه و كارشناسي ارشد رشته برنامه ريزي و محاسبات بيمه اي است كه استادان اين مؤسسه عمدتاً ايراني هستند. وي تعداد اعضاي هيأت علمي ثابت دانشكده را هفت نفر عنوان و تصريح كرد: دانشكده همچنين داراي بيش از ۱۵ عضو هيأت علمي از دانشگاه علامه طباطبايي و چند استاد از ساير دانشگاهها، براي تدريس برخي دروس تخصصي و متخصصين حرفه اي بيمه كشور است.
ضرغام در ادامه درباره فرصت مطالعاتي براي استادان مؤسسه آموزش عالي بيمه اكو، تصريح كرد: با توجه به تنگناهاي تخصصي كه به ويژه در رشته بيمه در كشور ما وجود دارد، بايد امتيازات بيشتري به استادان اين مؤسسه داده شود و سازمان همكاريهاي اقتصادي و وزارت امور خارجه ايران نيز بايد فرصتي را براي پذيرش استادان خارجي در اين مؤسسه فراهم آورند.
رئيس مؤسسه آموزش عالي بيمه اكو در ادامه پيرامون نتيجه پيشنهاد مؤسسه به اجلاس سران اكو، گفت: در سال گذشته پيشنهادي از سوي مؤسسه مبني بر اين كه همه كشورهاي عضو اجلاس، هر سال تحصيلي حداقل پنج دانشجوي بورسيه را به ايران اعزام و هزينه آنها نيز به دولت جمهوري اسلامي و يا وزارت علوم پرداخت كنند، مطرح شده است. اين پيشنهاد نيز مورد موافقت اعضاي اجلاس قرار گرفت، ولي تاكنون عملاً هيچ اقدامي در اين راستا صورت نگرفته است.

ستون شما
وزارت علوم و آمار جالب توجه
در يكي از شماره هاي «همشهري دانشجو» آماري از وضعيت اختلالات رواني دانشجويان چاپ شده بود. اگر با دقت به اين آمار نگاه كنيد متوجه مي شويد كه چقدر كذب است. از نظر اختلال افسردگي ۹/۹۵ درصد بدون مشكل و ۹/۲ درصد خفيف است.
به نظر من كه پدر دو دانشجو هستم، در هيچ دانشگاه دنيا چنين آماري وجود ندارد، با وجود اين مشكلات اجتماعي و غيره و ذالك، آيا واقعاً اين طور است؟
اين چه آماري است كه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري داده است؟
يعني حدود ۱۰۰ درصد دانشجويان ما بدون افسردگي هستند؟ با وجود اين همه مشكلات؟
اگر اين طور باشد، ما ديگر هيچ مشكلي نداريم! آيا واقعاً اين تحقيق علمي بوده، من فكر مي كنم در هيچ جاي دنيا نمي توانند چنين آمار كذبي ارائه بدهند.
كدام دانشجوي ما در مقابل خود يك افق روشن ترسيم مي كند، به غير از مشكلات رفتاري با دانشجو در محيط دانشگاه ها كه هولناك است و دانشجو بايد خيلي صبور باشد.
به آن آقاي دكتر بگوئيد آيا شما تا اين حد از واقعيت هاي مملكت دور هستيد. اگر اين طور است پس يك الگو به بقيه كشورهاي جهان ارائه بدهيد. مگر آمار واقعي خودكشي ما پخش مي شود؟ مشكلات رواني، واقعيت اجتماعي جامعه امروز ماست و حالا اين آمار چيست كه به طور رسمي اعلام مي شود، اسمش را هم مي گذارند تحقيق!
پدر دو دانشجو
تقاضاي ايجاد دوره كارشناسي رشته شهرسازي
فارغ التحصيل كارداني شهرسازي از دانشگاه جامع علمي كاربردي يزد هستم.
رشته شهرسازي يك رشته بنيادين است كه در كشور ما توجه زيادي به آن نمي شود. در ايران براي ما بازار كاري وجود ندارد، حتي وزارت مسكن و شهر سازي و شهرداري ها به جاي استفاده از فارغ التحصيلان رشته شهرسازي، از كارشناسان عمران استفاده مي كنند. براي ما امكان ادامه تحصيل از دوره كارداني به كارشناسي و بالاتر وجود ندارد. از مسئولان تقاضا دارم امكان ادامه تحصيل براي فارغ التحصيلان كارداني رشته شهرسازي را فراهم كنند.
يك فارغ التحصيل كارداني- سمنان
خلف وعده مسئولان دانشگاه تربيت معلم تهران
جمعي از دانشجويان نوبت دوم كارشناسي ارشد دانشگاه تربيت معلم تهران در اعتراض به بالا بودن شهريه و بي توجهي مسئولان به اين مسأله علي رغم قولهاي مساعد هنگام ثبت نام مبني بر دادن ۳۰ تا ۴۰ درصد تخفيف، در شهريه، مقابل دفتر رياست دانشگاه تجمع كرده و خواستار ملاقات وي شدند. علي رغم اينكه مسئول دفتر رياست دانشگاه سعي داشت به هر شكل ممكن دانشجويان را متفرق كند ولي دانشجويان به دليل بي نتيجه ماندن در خواستهاي قبلي خود بر اجراي خواسته خود پافشاري كردند تا سرانجام رييس دانشگاه از دفتر خود خارج و علت تجمع دانشجويان را سؤال كرد و باز هم همانند اوايل ترم قول پي گيري مسأله را داد. ضمن اينكه گفت: در حال حاضر هر كس مايل است مي تواند انصراف دهد در غير اين صورت بايد شهريه مصوب را بپردازيد. اين حرف زماني زده مي شود كه امكان ثبت نام در دانشگاه آزاد و شركت دوباره در آزمون را دانشجويان از دست داده اند و به استناد همين قول مساعد مسئولان دانشگاه بود كه بسياري از دانشجويان انصراف ندادند و در دانشگاه آزاد با شهريه بسيار كمتر ثبت نام نكردند.
از طرف ديگر مسئولان دانشگاه قول داده بودند كه بر اساس بخشنامه وامي به مبلغ ۳ ميليون تومان به هر دانشجو اختصاص مي يابد كه در اين مورد هم پس از پي گيري دانشجويان براي اخذ وام مبلغ مذكور از ۳ ميليون تومان به ۲ ميليون تومان كاهش يافت كه دلايل اين امر هنوز مشخص نيست.
وقتي مسئولان دانشگاه به عنوان عالي ترين نهاد فرهنگي جامعه به جاي پايبندي به قول و قرارهاي خود به عنوان يك اصل پذيرفته شده انساني، طلب سند و مدرك كتبي براي گفته هاي خود مي كنند ديگر چه انتظاري از ديگر افراد جامعه مي توان داشت؟
يكي از دانشجويان نوبت دوم كارشناسي ارشد دانشگاه تربيت معلم

فراخوان
«همشهري دانشجو» وارد ترمي ديگر شد. اميد به اينكه با طي پله هاي ترقي،دوره هاي مختلف ليسانس،فوق ليسانس و دكترا را پشت سر بگذارد.
اين آرزو به تحقق نمي پيوندد مگر با كمك شما اساتيد و دانشجويان عزيز، تا در اين سخنگاه با مطالب، ديدگاه ها، گزارش ها و حتي مصاحبه هاي خود همشهري دانشجو را ياري كنيد.
«همشهري دانشجو» شما را فرا مي خواند تا در رسيدن به اين هدف والا ياريگر ما باشيد.
با تماس خود ما را سرافراز كنيد.
تلفن: ۲۰۴۹۵۰۹ - نمابر : ۲۰۵۸۸۱۱ - روابط عمومي:۲۰۴۵۳۲۰
نشاني اينترنتي: Daneshjoo@Hamshahri.org
Daneshjoo@Hamshahri.net

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |