يكشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۱۶
FIS اسكي تا به امروز
002832.jpg
معراج مژده -اسكي به مثابه يك وسيله آمد و رفت، عمري به قدمت انسان دارد. ولي به عنوان ورزش، فعاليتي جديد مي باشد كه در كشورهاي شمال اروپا از حدود ۳۰۰ سال پيش آغاز شده است. در حدود سال ۱۷۶۵ نخستين كتاب اسكي در نروژ منتشر شد. موضوع كتاب تمرينات مختلف اسكي و مراحلي بود كه سربازان مي بايست طي كنند تا به كسب مدال مفتخر شوند.
عبور «فريديوف نانسن» نروژي در ۱۸۸۸ از جنوب گرينلند به شمال اين سرزمين، بسياري را با اين ورزش آشنا و به آن راغب كرد. وي با استفاده از اسكي موفق شد طي ۴۶ روز طول اين جزيره پر از يخ و برف را بپيمايد.
از سال ۱۸۷۰ كشورهاي منطقه آلپ براي ورزش به اسكي توجه كردند. در ۱۸۹۳ نخستين مسابقات در آلمان برگزار شد و اولين باشگاه اسكي شكل گرفت. پس از آن در مدت كوتاهي فدراسيون هاي اسكي كشورهاي مختلف تأسيس شد: روسيه (۱۸۹۶)، چكسلواكي(۱۹۰۳)، آمريكا (۱۹۰۴)، اتريش و آلمان(۱۹۰۵)، نروژ و فنلاند و سوئد(۱۹۰۸).
پس از جنگ جهاني دوم، اسكي در مناطقي از خاورميانه و جنوب اروپا رواج يافت و بيشتر در ارتش و به منظور هدف هاي نظامي گسترش پيدا كرد. از اين رو نخستين قهرمانان اسكي اين منطقه نظاميان بودند. يا هر كس كه به مقام قهرماني مي رسيد پس از مدت كوتاهي جذب ارتش مي شد. در ايران نخستين مسابقات اسكي در ۱۳۱۷ برگزار شد و تأسيس فدراسيون اسكي نيز در ۱۳۲۵(۱۹۴۶) صورت گرفت. تشكيل فدراسيون اسكي تركيه در ۱۹۳۶، لبنان در ۱۹۴۸، قبرس در ۱۹۴۷ و يونان در ۱۹۳۰ بود.
با تأسيس فدراسيون اسكي نروژ در ۱۹۰۸ مسئله تشكيل فدراسيون بين المللي اسكي مطرح شد. سال بعد هنگام برگزاري مراسم اختتاميه مسابقات، مورز مربي تيم نروژ تأسيس فدراسيون بين المللي اسكي را پيشنهاد كرد كه استقبال گرم مربيان و ورزشكاران تيم هاي شركت كننده را به دنبال داشت. دو ماه بعد نامه اي از طرف فدراسيون اسكي نروژ براي مسئولان اسكي ۱۱ كشور اروپايي به اين مضمون ارسال شد:
«خوشبختانه طي ده سال گذشته ورزش اسكي به سرعت در بسياري از كشورها در حال گسترش است. بدين لحاظ تصور مي كنيم وقت آن رسيده است كه يك فدراسيون بين المللي اسكي به ويژه براي تدوين مقررات هماهنگ براي مسابقات پرش و حل مسأله آماتوريسم تشكيل شود. ما مطمئنيم كه نمايندگان شما در مسابقات هولمن كول(نروژ) حضور خواهند داشت. بدين لحاظ پيشنهاد مي كنيم كه مجمع اسكي در طول مسابقات در اينجا برگزار شود...»
ده كشور(آلمان، اتريش، بوهم، اسپانيا، فرانسه، انگلستان، اسكاتلند، نروژ، سوئيس و چكسلواكي) اين دعوت را پذيرفتند و در ۱۸ فوريه ۱۹۱۰ در كريستيانيا(نروژ) به مذاكره نشستند كه نتيجه آن تأسيس كميسيون بين المللي اسكي بود.
پيش از به پايان رسيدن سال ۱۹۱۰ مقررات به رشته تحرير درآمد و دومين مجمع در نخستين روز بهار با شركت ۹ كشور در استكهلم برگزار شد. در اين مجمع مقررات پيشنهادي مورد بحث قرار گرفت و پس از تغييرات، نخستين مقررات مسابقات بين المللي به تصويب رسيد.
از آن پس تا ۱۹۱۴ هر ساله يك مجمع تشكيل شد. مسائل مطروحه در اين مجامع عمدتاً حول آماتوريسم، مقررات مسابقات بين المللي و وارد كردن ورزش هاي زمستاني در بازي هاي المپيك دور مي زد. جنگ جهاني اول مسابقات بين المللي اسكي و مجامع را متوقف كرد. تا آن كه مجدداً در ۱۹۱۹ از ۶ كشور اروپايي ۲۰ نماينده در استكهلم به دور هم جمع شدند و ششمين مجمع كميسيون بين المللي اسكي را تشكيل دادند. بحث داغ اين مجمع شركت اسكي در بازي هاي المپيك بود كه هنوز مورد موافقت كميته بين المللي المپيك قرار نگرفته بود.
هشتمين مجمع كميسيون بين المللي اسكي نقطه عطفي در تاريخ رويدادهاي بين المللي اسكي به شمار مي آيد. اين مجمع كه در طول مسابقات موسوم به هفته بين المللي ورزش هاي زمستاني در ۱۹۲۴ در شاموني فرانسه برگزار شد، از دو نظر حايز اهميت به سزايي است: نخست آن كه مسابقات برگزار شده در اين هفته نخستين مسابقات المپيك زمستاني محسوب شد. دوم آن كه در اين مجمع به اتفاق آراي نمايندگان ۱۴ كشور شركت كننده كميسيون بين المللي اسكي به فدراسيون بين المللي اسكي تبديل شد و نام FIS كه مخفف نام فرانسوي La Federation Internationale de Ski است به تصويب رسيد. در سال هاي اوليه تأسيس فيس موضع برتر كشورهاي اسكانديناوي به خوبي مشهود بود.
اهداف
002835.jpg

اهداف كلي فيس عبارت است از: ۱- توسعه ورزش اسكي و نظارت و جهت دهي توسعه آن؛ ۲- ايجاد و حفظ روابط دوستانه بين فدراسيون هاي عضو و جلوگيري از هر گونه تبعيض نژادي، ديني، سياسي، يا در زمينه هاي ديگر عليه فدراسيون هاي عضو يا اعضاي آنها.
اسكي صحرانوردي
مردم اسكانديناوي مبدع اسكي صحرانوردي بوده اند و امروزه هم پيشرفت حاصل در تكنيك هاي اسكي و حتي هنر نسبتاً جديد واكس زني نيز مرهون آنها است.
در اروپاي شمالي، وايكينگ ها در حدود ۴۰۰۰ سال پيش، شيوه هايي يافتند تا بتوانند از زمستان هاي سرد سرزمين هاي وحشي خود عبور كنند. اسكي وسيله حمل و نقل شكارچيان، پيام رسانان، سربازان و شاهان وايكينگ دراوايل قرن دهم بوده است. عمر اسكي هاي اوليه اي كه در بالاي خط قطبي سوئد كشف شده، به سال ۲۰۰۰ قبل از ميلاد برمي گردد. نقاشي هاي موجود در غارهاي ماقبل تاريخ نشان مي دهد كه ساكنين باستاني اسكانديناوي براي حمل و نقل از اسكي هايي استفاده مي كرده اند كه از استخوان هاي بلند حيوان ساخته شده بود.
افسانه ها مي گويند كه يكي از محافظين، شاهزاده Haakon دوساله را با اسكي كردن به يك محل امن از خطر دشمنان تاج و تخت نجات داد. هر ساله در بزرگداشت اين داستان، مراسمي در مسيري به طول ۵۰ كيلومتر برگزار مي شود. بسياري از رويدادهاي ورزشي مانند Vassalopet در سوئد، در گراميداشت خاطره مبارزه سياسي وقايع تاريخي در اسكانديناوي است. Vassalopet، يكي از پرطرفدارترين مسابقات اسكي، مبني بر افسانه «گوستاوواسا» است.
اولين مسابقه اي كه در آن جوايزي به برندگان اهدا شد، در سال ۱۷۷۶ در ترومسوي نروژ و اولين مسابقه اسكي صحرانوردي، در سال ۱۸۴۳ در شمال نروژ برگزار شده است. در سال ۱۸۷۹ اولين مسابقه Huseby و در سال ۱۸۹۲ اولين مسابقه Holmen Koiien شكل گرفتند كه از رويدادهاي مهم ورزش اسكي هستند. ولي رشته هاي جديد تر اسكي صحرانوردي بعد از سال ۱۹۰۰ به مسابقات اضافه شدند.
بنابراين به شكلي از اسكي كه در آن شخص در سطوح مختلف شيب در جهات متفاوت حركت مي كند، «نورديك» اطلاق مي شود تا نمايانگر منشأ اسكانديناويايي آن باشد.
اسكي صحرانوردي كه نورديك يا XC هم ناميده مي شود، يكي از بهترين فعاليت هاي تناسب اندام است كه در آن دست ها و پاها به طور همزمان به كمك لوازم اسكي شامل كفش، چوب اسكي و چوب دست ها در حركت هستند. عمده ترين تفاوت بين اسكي صحرانوردي و اسكي آلپاين در اين است كه در اسكي صحرانوردي فقط پنجه كفش در فيكس قرار دارد و پاشنه آزاد است. در صورتي كه در اسكي آلپاين كل پا در فيكس ها قرار مي گيرد. پاشنه آزاد به اسكي باز امكان مي دهد تا در جهت بالا، پايين و يا عرض شيب حركت كند و يك فعاليت «صحرانوردي» واقعي داشته باشد. ولي در اسكي آلپاين و يا اسنوبرد، حركت فقط روبه پايين شيب است.
اسكي صحرانوردي در اواخر قرن ۱۹ توسط اروپاييان به آمريكاي شمالي رفت. در سال ۱۸۴۹ و در دوره طلا، معدن كاران كاليفرنيا از اسكي استفاده مي كرده اند. جان تامسون، معروف به «كفش برفي» در حدود بيست سال، نامه ها را به كمك اسكي بين نوادا وكاليفرنيا جابه جا مي كرد كه تنها وسيله ارتباطي بين معدن كاران در آن دوره بود.
در سال ۱۹۲۴، اسكي صحرانوردي به صورت قسمتي از مسابقات المپيك زمستاني در آمد و در خلال سه المپيك اوليه، رويدادهاي اسكي نورديك تنها ورزش هاي ثابت اين مسابقات بودند. تا سال ۱۹۵۲ مسابقات مختص مردان بود و در سال ۱۹۸۸- المپيك كالگاري، مسابقات به دو گروه تكنيك آزاد و استيل كلاسيك تقسيم شد. مدل جديد «استارت تعقيبي - Pursuit » در سال ۱۹۹۲ در بازي هاي الميك آلبرت ويل فرانسه به مسابقات اضافه شد.

عدالت در مطبوعات ورزشي رعايت نمي شود
مديرعامل باشگاه پيكان با تاكيد بر مهم ترين رسالت مطبوعات و رسانه هاي گروهي در صادقانه كاركردن و انعكاس اخبار صحيح گفت: متاسفانه در حالي كه نشريات بسيار خوب گسترش يافته اند اما عدالت به معناي واقعي در اين زمينه رعايت نمي شود.
مهدي دادرس افزود: بدون شك حضور و گسترش رسانه ها مي تواند به ارتقا و رشد ورزش كمك كنند و اگر مطبوعات به خوبي در راستاي اهداف خود گام بردارند به خوبي مي توانند به هدايت جامعه  ورزش كمك كند اما در شرايط فعلي چنين شرايطي حاكم نيست و مطبوعات تنها به كثرت تيراژ خود فكر مي كنند در حالي كه تنها يك هيجان كاذب را در اجتماع ايجاد مي كنند.
وي تصريح كرد: مطبوعات بايد با صداقت خود حق ورزش و ورزشكاران را به خوبي ادا كنند و به محتواي كار خود اهميت بيشتري دهند.
مديرعامل باشگاه پيكان در ادامه به ارزيابي تيم واليبال پيكان در آستانه  برگزاري فينال مسابقات سوپرليگ واليبال با تيم صنام پرداخت و گفت: اگر ما با شكست هايي نيز مواجه بوده ايم، اين قاعده از ديگر تيم هاي سوپر ليگي نيز مستثني نيست.

خبرها و نگاه ها
پيست  هاي اسكي و بازگشت به عقب
گروه ورزشي- پي گيري و اصرار تمامي دلسوزان ورزش اسكي در استان تهران بر اين بود تا از يك بازگشت رو به عقب و حركت قهقرايي، جلوگيري شود.
موضوع از اين قرار است كه پيست اسكي آبعلي در سال گذشته و پس از ۲۰ سال نقصان و كمي و كاستي به اهالي اسكي و دلسوزان واقعي اش سپرده شد. پس از آن و در ظرف مدت كوتاهي، اصلاحاتي صورت گرفت كه سال ها و شايد دهه ها زمان نياز داشت. دستگاه ها مرمت شدند، وضعيت رفاهي و انگيزشي پرسنل مورد بررسي و بهبود قرار گرفت و بالاخره با يكپارچه شدن پيست هيأت اسكي و بخش خصوصي، امكان خدماتي و رفاهي قابل قبولي براي تفريح، ورزش و آموزش مردم مهيا شد. اين حركت اهالي آبعلي و مشاء را بيشتر تشويق كرد كه باز هم خود را در كوران رقابت تنگاتنگ با قهرمانان مناطق ديزين، شمشك و دربندسر قرار دهند و آبديده تر شوند.
اما ديري نپاييد كه غير ورزشي ها و آنان كه ورزش را تنها محملي براي سودجويي هاي خود مي بينند، برآن شدند مجدداً پيست را در اختيار تربيت بدني يكي از مناطق تهران بگذارند و امسال وضعيت اسفبار اين پيست گواه اين ادعاست. كاش حركتي كه سال قبل آغاز شد، در قالب برنامه چهار ساله جامع توسعه منطقه اسكي آبعلي تداوم مي يافت و الگوي شايسته اي مي شد براي تمامي مناطق مشابه كشور و نيز قدرشناسي و سپاسي مي شد براي حسن اعتماد به اهالي ورزش اسكي.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |