دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۷
لوازم بهداشتي كودكان
ليلا  عظيمي 
001653.jpg

كودكان آينده سازان جامعه هستند. پس بايد از هم اكنون به فكر سلا مت و بهداشت آنها باشيم. با هزينه در زمينه وسائل بهداشتي استاندارد كودكان مي توان از بيماري هاي آنها جلوگيري كرد. به همين خاطر امروز در بخش صنايع بهداشتي و آرايشي، بخشي ويژه براي كودكان اختصاص شده است زيرا اين نوگلا ن به لوازم بهداشتي خاص نياز دارند. براي آگاهي والدين گرامي ويژگي هاي هر يك از نيازمندي كودكان توضيح داده مي شود.
شامپوي بچه:كودكان هنگام استحمام به دليل سوزش چشم ها، از حمام مي ترسند اما شامپوي بچه با تركيبي از ملا يم ترين مواد پاك كننده جهت شستشوي موي كودك راه كاري مناسب به نظر مي رسد. اين شامپو، بسيار ملا يم و سازگار با پوست لطيف كودك و دارايPH خنثي است كه موجب تحريك و سوزش چشم نمي شود. شامپو بچه همچنين حاوي پروتئين براي تقويت و جلوگيري از ريزش مو است. علا وه بر اين غير از شست وشوي موي كودكان براي شستن پلك ها هنگام تورم و التهاب پلك نيز به كار مي رود.
صابون بچه: علا وه بر موي كودكان، بدن آنها نيز نيازمند صابون مخصوص كودكان است. صابون بچه تركيبي بسيار ملا يم و حاوي اسيدهاي چرب است كهPH آن معادل پوست طبيعي است و هيچ گونه تحريكي ايجاد نمي كند. ملا يم بودن صابون باعث مي شود تا اين شوينده پاك كننده اي عالي براي پوست هاي لطيف باشد و همچنين صابون بچه با دارا بودن ميزان بالايي از اسيدهاي چرب، از خشكي پوست جلوگيري مي كند. بايد توجه داشت هيچگونه رنگ مصنوعي در ساخت صابون مخصوص كودكان به كار برده نشده باشد و اسانس آن طبيعي باشد تا ايجاد حساسيت نكند.
روغن بچه: براي جلوگيري از خشكي پوست كودك، پس از استحمام بهتر است از روغن بچه استفاده شود. به طوري كه مقداري از آن را بر روي كف دست بريزد و بر روي پوست كودك بماليد. هنگام ماساژ روزانه كودك براي اينكه پوست او آزار نبيند بهتر است از روغن براي ماساژ استفاده شود. اين روغن مي تواند جايگزين مناسبي براي چربي هاي طبيعي پوست شود و اثرات نامطلوب شستشو با آب و صابون را جبران مي كند. استفاده از اين روغن بهترين روش براي تميز كردن قسمت هايي از پوست كودك است كه با پوشك تماس دارد. همچنين افراد بزرگسال براي برنزه كردن پوست شان در تابستان يا خانم ها براي پاك كردن آرايش چشم خود مي توانند از اين روغن استفاده كنند.
لوسيون بچه: براي نرم شدن پوست كودك، ايجاد رطوبت روي پوست و نيز پاك كردن پوست كودك در هر بار تعويض پوشك يا بعد از هر حمام براي نرم كردن پوست كودك استفاده مي شود. طريقه مصرف لوسيون به اين روش است كه بايد تكه اي پنبه را به اين ماده آغشته كرد و به آرامي روي پوست كودك ماليد. از مزيت هاي لوسيون اين است كه بر لا يه روغني حاصل از چين و چروك هاي پوست اثر مي كند و از پوسته پوسته شدن جلوگيري مي كند. لوسيون ماده اي مناسب براي پاك كردن كودكان به جاي شستن مكرر است. همچنين بهترين شيرپاك كن براي خانم ها است.
پودر بچه: به علت استفاده مكرر كودكان از پوشك و تماس پوست با آن لا زم است كه حتماً در هر بار تعويض پوشك از پودر بچه استفاده شود. البته در تابستان براي جلوگيري از عرق سوز شدن بايد تمام قسمت هاي پوست را به پودر بچه آغشته كرد.
تركيب عمده آن، پودر تا لك است كه بسيار نرم و لغزنده است و مانع اصطكاك سطوح پوست بر روي هم مي شود. پودر بچه با فرمول پيشرفته داراي زينك اكسايد براي رفع التهاب پوست، نشاسته براي افزايش ميزان جذب و پروپيلن گليكول براي نرمي و لطافت است. ميزانPH خنثي بايد معادل پوست طبيعي باشد و هيچ گونه اثر تحريكي بر پوست نداشته باشد ، نيز بايد خالص ترين نوع پودر - حتما تا لك- در آن استفاده شده باشد.
صابون گليسيرينه: امروز توليد محصولا ت چند منظوره در جهان بسيار متداول است. يكي از اين محصولا ت صابون گليسيرينه است كه خاصيت پاك كنندگي و نرم كنندگي دارد. زيرا حاوي ۲۵% روغن هاي گياهي (نارگيل و كرچك) و نيز داراي مواد مرطوب كننده و نرم كننده، گليسيرين و سوربيتول است. علا وه بر اين مناسب براي صورت و دست هاي حساس و صابوني بسيار ملا يم جهت شستشوي بدن كودك است. در ضمن پس از مصرف اين صابون ديگر نيازي به استفاده از كرم نيست.
پودر صابون: جديدترين گونه صابون رخت شويي به صورت پودر و دانه هاي ريز براي شست وشوي البسه كودك و لباس هاي ظريف ارائه شده است. از پودر صابون علا وه بر شست وشوي لباس هاي كودك و نوزاد در شستن، لباس هاي نخي و الياف پنبه اي و پارچه هاي سفيد و پرده هاي توري- ملحفه، لباس هاي پشمي و ... نيز مي توان استفاده كرد. پودر صابون ضد حساسيت است، نياز به نرم كننده و خوشبوكننده ندارد و در ماشين هاي لباسشويي نيز كاربرد دارد، از همه مهم تر اقتصادي و با صرفه  است.
گوش پاك كن: گوش پاك كن بايد حتما استريل و عاري از هر گونه آلودگي ميكروبي باشد. اين وسيله براي تميز كردن لا له گوش، داخل بيني كودك و بين انگشتان پا، ماليدن پماد بر روي زخم و تميز كردن آرايش دور چشم به كار مي رود.
پوشك بچه: جايگزين مناسب براي كهنه بچه به ويژه در زمان مسافرت است. همچنين براي جلوگيري از بيماري هاي پوستي بسيار مناسب است.
محافظ كهنه بچه: محافظ كهنه بچه را روي كهنه پارچه اي مي گذارند تا شست وشوي كهنه آسانتر شود. محافظ كهنه پچه از مواد مسنوج نبافته و فوق العاده نرم تشكيل شده است.
زيرانداز بچه: در هنگام تعويض كهنه كودك زيرانداز مناسبي لازم است. جنس اين زيرانداز بايد از بهترين مواد PVC تشكيل شده باشد تا ايجاد حساسيت نكند.
شورت دوگره: مزيت استفاده از شورت دوگره، جلوگيري از نفوذ رطوبت به محيط بيرون است.
شورت دوگره قابل شست وشو و استفاده مكرر و از جنسي بسيار لطيف برخوردار است. جنس مرغوب اين نوع شورت هيچ گونه حساسيت و ناراحتي پوستي براي كودك ايجاد نمي كند.
كرم بچه: تركيبي نرم و لغزنده براي ايجاد لا يه ا ي محافظ بر پوست كودك است. زمان مصرف اين كرم پس از حمام روزانه كودك، در مجاورت هواي سرد و بدون رطوبت و پس از هر تعويض كهنه كودك است.
كرم بچه حاوي لا نولين است كه با پوست كودك بسيار سازگار است و از پوسته پوسته شدن سطح پوست و قسمت هايي از بدن كه داراي چين و چروك است جلوگيري مي كند. همچنين براي پيشگيري از سوزش ناشي از ادرار مورد استفاده قرار مي گيرد.
وازلين بچه: وازلين نيز مانند كرم براي محافظت از پوست كودك و نرم كردن آن به كار مي رود. وازلين هم چون سدي محافظ ميان پوست و ميكروب هاي مهاجم عمل مي كند و نيز از التهاب و تحريك پوست كه توسط پوشك ايجاد مي شود، جلوگيري مي كند و موجب نرمي و لطافت پوست درهواي سرد مي شود.
محلول ضدعفوني: با شست وشوي مرتب پوشاك و كهنه كودكان و دقت در نظافت آنها بازهم احتمال وجود ميكروب در لباس هاي كودكان وجود دارد كه موجب بيماري آنها مي شود. براي جلوگيري از ورود ميكروب احتمالي به لباس هاي كودكان بايد از محلول ضد عفوني  كننده حاوي بنز الكونيسم كلرايد استفاده كرد. اين محلول براي ضدعفوني كردن لوازم كودك از قبيل وسايل شيرخوري، اسباب بازي، پوشاك ، كهنه و ... بهترين ماده است. كافي است دو قاشق مرباخوري محلول ضدعفوني كننده را به ۴ ليتر آب (۱۶ ليوان) مخلوط كنيد و لوازم كودك را به مدت ۱۵ دقيقه در آن قرار دهيد و پس از آبكشي با اطمينان استفاده كنيد.
001656.jpg
001659.jpg

بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه مسكن
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |