دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۷
عكس روز
صنايع دستي محو مي شود
001671.jpg
از قديم الا يام، پيشه هاي گوناگوني در لا يه هاي جامعه ايراني رواج داشته اند كه آميخته با روح و هنر اين سرزمين بوده اند.
صنايع دستي، حاصل تمام تلا ش هاي مرداني سخت كوش بوده كه در تلا ش براي امتداد هنرشان به نسل  هاي بعد بوده اند و از اين رهگذر، درآمدي نيز كسب مي كرده اند.
در شرايطي كه بيكاري به دغدغه بزرگ جوانان تبديل شده و حتي بسياري نيز از درآمد خود راضي نيستند، بها دادن به حرفه هايي اين چنين اصيل كه حاصل آنها در كشورهاي مختلف دنيا به بهاي گزافي به فروش مي رود، نه تنها اين گونه از فرهنگ ما را از زوال باز مي دارد كه بازار كاري گسترده ايجاد مي كند كه درآمدش، به كار بسياري خانواده ها و جواناني ميآيد كه از ثروت بهره چنداني ندارند.
آيا زمان كمك به اقتصاد اقشار گوناگون، با رواج چنين مشاغل پرسودي نرسيده است؟

آزمون، دلگرمي و ديوار
جوانان جوياي كار، اميد يا ياس؟
با گذشت ۲ سال از اجراي طرح آزمون استخدام ادواري و بختآزمايي هزاران جوان فارغ التحصيل بيكار براي استخدام در مراكز دولتي، بسياري از آنان پس از موفقيت در اين آزمون كه كنكوري دوباره برايشان محسوب مي شود باز هم شانسي براي استخدام پيدا نمي كنند
001686.jpg
گزارش
بزرگترين، دغدغه زاترين و ممتدترين دردسر ساليان اخير جوانان- و حتي كهنسالا ن فرتوتي كه حقوق بازنشستگي كفاف زندگي شان را نمي دهد- يافتن كاري است كه بي واهمه از آتيه، به گذران زندگي بپردازند و زندگي آتي شان را بر پايه اقتصادي متوسط بنا نهند.
در ايران، دولت براي رفع اين معضل بزرگ، كه اقتصاد خانواده هاي زيادي را به خطر انداخته و بعضي آنان را تا مرز تلا شي پيش برده وحتي در مورد جوانان، آنها را از تشكيل خانواده واداشته، تدابير گوناگوني را پيشه كرده كه يكي از آنان در قالب آزمون استخدام ادواري شكل مي پذيرد.
اما با گذشت ۲ سال از اجراي طرح آزمون استخدام ادواري و بخت آزمايي هزاران جوان فارغ التحصيل بيكار براي استخدام در مراكز دولتي، بسياري از آنان پس از موفقيت در اين آزمون كه كنكوري دوباره برايشان محسوب مي شود باز هم شانسي براي استخدام پيدا نمي كنند، چرا كه به اين نتيجه رسيده اند كه مراكز دولتي به اين قانون عمل نكرده و داشتن پارتي براي استخدام همچنان حرف اول را مي زند.
امروزه آمارهاي تكان دهنده فارغ التحصيلا ن بيكار، بالا  رفتن نرخ بيكاري در كشور و همچنين افزايش انواع مشاغل كاذب كه خود منجر به بروز بسياري از مشكلا ت و ناهنجاري هاي اجتماعي مي شود باعث شده مسأله اشتغال به عنوان يك معضل بزرگ در كشور مطرح و فكر جوانان بسياري را به خود مشغول كند.
اگرچه سال گذشته برگزاري آزمون استخدامي ادواري از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي، اميدهايي را در جهت ساماندهي استخدام فارغ التحصيلا ن بيكار در نظام دولتي كشور ايجاد كرد اما از ۴۳۰ هزار نفر شركت كننده در اين آزمون ۹۰ هزار نفر آنها پذيرفته شده و تنها ۱۵ هزار نفرشان در طول سال گذشته توانستند جذب مراكز دولتي شوند و مابقي آنها شانس يافتن شغل را از دست دادند. بنابراين برگزاري اين آزمون عملا ً نتوانسته رضايت اقشار مختلف به ويژه پذيرفته شدگان را برآورده سازد.
يكي از شركت كنندگان در آزمون استخدامي آن را هيولا يي مانند كنكور مي داند و مي گويد: برگزاري اين آزمون در سال گذشته تعداد زيادي از جوانان تحصيل كرده بيكار را به خيال اينكه مي توانند با مدرك اين آزمون در سازمان استخدام شوند، اميدوار كرد. اما بعد از گذشت يك سال مشخص شد كه آن نيز مانند برخي تصميمات ديگر ضمانت اجرايي ندارد.
وي مي افزايد: اين آزمون فقط براي اين است كه مبلغي از جوانان گرفته شود و هيچ فايده ديگري براي آنان ندارد و همچنين سوالا تي نيز كه مطرح مي شود بسيار سخت بوده و ربطي به رشته هاي شركت كنندگان ندارد.
حتي يكي از پذيرفته شدگان در اين آزمون مي گويد: جوانان به اميد استخدام در اين آزمون شركت مي كنند، در صورتي كه قبولي و مدرك آن هيچ تأثيري در داشتن شغل در مراكز دولتي ندارد و اين طرح زماني موفقيتآميز خواهد بود كه سازمان ها و نهادهاي دولتي موظف شوند نيروهاي خود را از افراد شركت كننده در آزمون بگيرند.
وي داشتن رابطه را شانس اصلي براي استخدام مي داند و مي افزايد: شرايط استخدام هيچ تغييري نكرده و هنوز هم داشتن پارتي شرط لا زم و كافي براي استخدام در نهادهاي دولتي به حساب ميآيد، بنابراين جواناني كه اينها را ندارند، سرخورده خواهند شد.
مريم حسني كارشناس علوم ارتباطات برگزاري اين آزمون را بهانه اي براي سرگرم كردن جوانان مي داند و ادامه مي دهد: هر روز با يك شيوه و بهانه جوانان را افسرده و سرافكنده مي كنند و همين باعث مي شود به انحرافات و فساد اخلا قي دچار شوند.
وي مي افزايد: نيافتن شغل مناسب باعث مي شود تا جوانان تحصيل كرده حاضر شوند به بدترين شرايط تن در دهند و كارهايي كه ربطي به رشته آنها نيز ندارد انتخاب كنند و همچنين اين آزمون تنها براي اشتغال زايي عده اي خاص است.
يك اقتصاددان درباره برگزاري آزمون استخدامي ادواري مي گويد: اگر چه تلا ش دولت براي جذب نيروي انساني است اما به هيچ وجه پاسخگوي شكاف اصلي كه بين عرضه و تقاضاي نيروي كار وجود دارد نيست، در صورتي كه اگر دولت به سمت يك نوع جوان گرايي پيش مي رفت زمينه جذب نيز بيشتر فراهم مي شد.
دكتر محمد خوش چهره مي افزايد: حجم بالا ي تقاضاي كار از يك طرف و زمينه و شيوه هاي جذب نيرو از طرف ديگر باعث مي شود كه با توجه به شرايط جامعه و نگراني هايي كه جوانان براي ادامه زندگي دارند برگزاري اين آزمون ها تاثيري در اشتغال آنان نداشته باشد.
وي با اشاره به اينكه جوانان اين نگراني را دارند كه عدم دقت و صلا حيت در تصحيح اين آزمون ها وجود داشته باشد، خاطر نشان مي كند اين نوع اقدامات به درد جوانان تحصيل كرده جوياي كار نمي خورد و تنها به نظر مي رسد اقدامي تشريفاتي باشد براي اينكه نشان داده شود جذب نيروي انساني صورت مي گيرد.
اين اقتصاددان تصريح مي كند، بالا ترين سقف پذيرش و تجديد نظر در ميزان تقاضا و همچنين بازنشستگي هاي زودرس قبل از پايان ۳۰ سال خدمت و جايگزين كردن نيروي فعال و پرتحرك جوان به جاي ميانسالا ن از جمله  كارهايي است كه دولت مي تواند براي اشتغال بيشتر جوانان انجام دهد. وي مي گويد: در اين صورت جوانان تحصيلكرده كه از صلا حيت، صداقت و شايستگي برخوردارند مي توانند در نظام اداري و كاري اثربخش باشند و پيشرفت و موفقيت هايي نيز براي مردم و كشور به وجود آورند.
قبولي در آزمون شرط كافي براي استخدام نيست 
مدير كل دفتر آموزش و بهسازي نيروي انساني در سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نيز در اين باره مي گويد: قبولي در اين آزمون شرط لازم و نه كافي براي استخدام جوانان است و كساني كه مي خواهند وارد بخش دولتي شوند بايد اين مدرك را كه يكي از حداقل هاي ورود است داشته باشند. سيداحمد طباطبايي ازافزايش اعتبار اين آزمون خبر مي دهد و مي افزايد: سال گذشته مدرك قبولي آزمون استخدامي ادواري دو سال بود، اما امسال به منظور فراهم كردن امكانات بيشتر و براي رفاه حال شركت كنندگان، اين مدت مانند تمام كشورهاي دنيا، به پنج سال افزايش يافته است. وي خاطرنشان مي كند سازمان مديريت در بخشنامه اي، تمام دستگاههاي دولتي مانند سپاه، ارتش و همچنين مؤسسات و ارگان هايي كه به نحوي از بودجه عمومي دولت استفاده مي كنند، را ملزم و موظف كرده تا فقط افرادي را كه در آزمون استخدامي ادواري شركت كرده و قبول شده اند را استخدام كنند.
وي با اشاره به اينكه اين آزمون فقط براي سنجش اطلا عات عمومي افراد برگزار مي شود، مي گويد: با برگزاري اين آزمون توانايي عمومي اشتغال افراد اندازه گيري مي شود و دستگاهها بعد از استخدام مي توانند نسبت به برگزاري آزمون اختصاصي اقدام كنند.اين مدير، برگزاري آزمون استخدام را راهي براي كنترل بهره جستن از روابط بازي در دستگاهها عنوان مي كند و ادامه مي دهد تمام سازمان هاي دولتي بايد اين مقررات را اجرا كنند و در اين صورت ديگر افراد با پارتي بازي و براساس رابطه نمي توانند مشغول به كار شوند و سازمان مديريت به شدت جلوي بروز تخلف ها را خواهد گرفت.طباطبايي مي افزايد: در صورتي كه سازمان هاي غيردولتي افرادي را استخدام كنند و يا جواناني به طور قراردادي، حق الزحمه، حق التحرير و حق التدريسي در دستگاه دولتي مشغول به كار شوند خلا ف مقررات عمل نكرده اند، زيرا اين مقررات تنها براي استخدام رسمي و پيماني افراد در دستگاههاي دولتي است.
وي تعداد پذيرفته شدگان در آزمون  سال گذشته را ۹۰ هزار نفر مي داند و مي گويد: سال گذشته از بين ۴۳۰ هزار نفر شركت كننده، ۹۰ هزار نفر قبول شدند و از ميان پذيرفته شدگان ۳۰ هزار نفرشان اصلا ً براي استخدام مراجعه نكرده اند و از بين افرادي كه نسبت به استخدام در سازماني اقدام نموده اند، تا پايان سال ۸۲ ، ۱۵ هزار نفر استخدام خواهند شد.
وي تأكيد مي كند: سازمان مديريت و برنامه ريزي با برگزاري اين آزمون موظف به استخدام تمامي پذيرفته شدگان نيست، داشتن مدرك آزمون مانند دارا بودن صرف گواهينامه راهنمايي رانندگي براي افراد است. بنابراين هيچ تضمين صد درصدي وجود ندارد كه تمام پذيرفته شدگان در آزمون جذب دستگاههاي دولتي شوند.معاون آموزشي سازمان سنجش درباره انتخاب دروس آزمون استخدامي ادواري سازمان سنجش، اين آزمون استاندارد را به درخواست و سفارش سازمان مديريت و برنامه ريزي برگزار مي كند و دروس امتحاني نيز شامل يكسري اطلا عات عمومي، ادبيات، زبان، رياضي و آشنايي با كامپيوتر است و شركت كنندگان در آزمون با پاسخ دادن به سوالا ت توانايي، همچنين سرعت و دقت خود را محك مي زنند.دكتر پور كاظمي مي افزايد: اين آزمون در دو مقطع كارداني، كارشناسي و بالا تر برگزار مي شود و جوانان تحصيلكرده، استعداد و هوش و توانايي خود را ميآزمايند و دارا بودن حداقل اطلا عات اوليه براي شركت در اين آزمون كافي است و نياز به خواندن مجدد دروس ندارد و همچنين با برگزاري آزمون استخدامي بهره هاي هوشي متفاوت افراد مورد سنجش قرار مي گيرد.
وي با اشاره به اينكه استخدام افراد پذيرفته شده مربوط به سازمان مديريت و برنامه ريزي است، ادامه مي دهد با اين آزمون دستگاههاي دولتي موظف و مكلف مي شوند مستخدمين خود را از بين كساني انتخاب كنند كه مدرك قبولي داشته باشند و بنا به ادعاي سازمان مديريت و برنامه ريزي برگزاري اين آزمون باعث مي شود بسياري از پارتي بازي ها كاهش پيدا كند و جوانان راحت تر بتوانند مشغول به كار شوند.

آيينه تصوير
001674.jpg
ميموني از بازوي يك پليس در دهلي نو آويزان است. ميمونها هر از چندي در هند دردسر ساز مي شوند. چندي پيش يك ميمون پس از حمله به يك افسر پليس تكه اي از گوش او را كند. به هر روي در سرزمين هفتاد و دو ملت همه مراقب حمله ميمونهاي خشمگين هستند.

001677.jpg
ساري شدن دود بر فراز بمبئي. آلودگي هوا مشكلي است كه در بسياري از كشورهاي سراسر گيتي به دغدغه انسانها تبديل شده. كارشناسان آمريكايي اعلام كرده اند اين آلودگي ها مرز نمي شناسند و مي توانند به سادگي با پشت سر گذاشتن اقيانوس، از آسيا به شرق  آمريكا راه بگشايند.

001680.jpg
هزاران نفر - كه بيشتر آنان دانشجو بودند - در هنگ كنگ دست به تظاهراتي گسترده زدند. دولت هنگ كنگ قصد دارد از بودجه دانشگاه هايش براي مبارزه با عمليات هاي تروريستي و ديگر مشكلات كشور بكاهد و همين امر خشم جوانان هنگ كنگي را بر انگيخته است.

001683.jpg
فقط برف. روسيه در زمستان به گونه اي مرگبار شاهد بارش برف هاي سنگين و سرماي گزنده اي است كه هر ساله جان هزاران انسان را به خطر مي اندازد. سقف خانه اي در اثر تلنبار شدن برف روي آن خراب شده و مامور امداد مشغول واپس زدن نخاله ها است تا مگر جان انساني چند را از مرگ نجات دهد.

صداي  مصرف كننده
كلاس مان را پائين نياوريد
با درج مطالب ۳ شغل، ۳ مليت كه به مقايسه مشاغل و درآمدهاي مختلف مي پردازد، وجهه ايراني جماعت را كوچك مي كنيد. مردم، كي حقوق ۱۰۰ هزار توماني گرفته اند؟ وضع ما خيلي هم خوب است. با انتشار اين مطالب كذب فقط كلاس ايراني ها را پائين مي آوريد.شهروند كلاس بالا 
گُلاب دره ديروز، گِل آب دره امروز
منطقه گلاب دره، امامزاده قاسم مدتها مكاني بود سرشار از صفا و صميميت با كوچه ها و خيابانهاي پر درخت، تميز و پاكيزه، اما افسوس كه طبيعت زيبا، از منطقه رخت بر بسته و در عوض زباله و آشغال از در و ديوار بالا مي رود.رهنما
تأييد مي كنيم، تكذيب مي كنيم 
چرا يك نفر نمي آيد به سردرگمي مردم براي طرح واردات خودرو خارجي پايان دهد؟ يك روز رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع خبر تصويب اين پيشنهاد را تكذيب مي كند، روز ديگر وزير صنايع آن را تأييد مي كند. از يك طرف مي گويند از خودرو خارجي حمايت مي كنيم، روز ديگر براي پلاك كردن ماشين خارجي در مناطق آزاد مثل كيش يك ميليون و ۳۰۰ هزار تومان، معادل هزينه پلاك ماشين داخلي مي گيرند.حسيني 
خستگي سرخجه در تن مان ماند
متأسفانه بعد از گذشت چندين ماه از طرح واكسيناسيون سرخك و سرخجه كه بيش از يك ماه به طول انجاميد و در اين مدت هر روز حتي جمعه ها و ايام تعطيل تا دير وقت مشغول انجام وظيفه بوديم هنوز به كاركنان مركز بهداشت جنوب تهران هيچ حقوقي پرداخت نكرده اند. هنگاميكه از ميزان مبلغي كه قرار است پرداخت كنند جويا شديم گفتند به زودي چهارهزار تومان به حسابتان واريز مي كنيم. اين چهار هزار تومان كرايه ماشين دو روز بنده را هم كه در آن ايام، دير وقت از جاده ساوه به منزلم واقع در شمال تهران بر مي گشتم تامين نمي كند.
مطلبي ديگر كه گفتن آن خالي از لطف نيست موضوع هديه ۵۰ بليت شركت واحد بود كه در تاريخ بيستم بهمن ماه اعلام كردند براي دريافت آن به اداره مركزي واقع در خيابان جمالزاده مراجعه كنيد. در حالي كه تاريخ اعتبار بليت ها پايان بهمن ماه بود و هر كس شخصاً بايد براي دريافت آنها از جاده ساوه به ميدان انقلا ب سفر مي كرد.كارمند ماما

پاسخ مسئولا ن
پاسخگويي بر پايه ادب و احترام 
در پاسخ به مطلب مندرج در شماره ۳۲۹۶ مورخ ۸/۱۱/۸۲ صفحه ۴ بازارچه آن نشريه تحت عنوان «كاركنان عزيز اطلاعات تلفني شهر تهران» به آگاهي مي رساند: اصل پاسخگويي در اطلاعات تلفني ۱۱۸ بر پايه ادب و احترام استوار مي باشد كه اين نكته علا وه بر اينكه به كليه پاسخگويان ابلاغ شده است، به طور مرتب و مستمر مورد نظارت و كنترل قرار مي گيرد. لذا از مشتركين محترم انتظار مي رود ضمن رعايت احترام متقابل موارد سوء را با ذكر كد راهنما به مسئولين ۱۱۸ تهران منعكس كنند.شركت مخابرات استان تهران 
نارسايي ها را تلفني اطلاع دهيد
در پاسخ به مطلب مندرج در بازارچه همشهري شماره ۳۲۵۹ در خصوص سرويس بهداشتي پارك بعثت به اطلاع شهروند محترم مي رساند: در حال حاضر عوامل سرويس كار مرتباً مبادرت به شستشوي سرويسها مي نمايند. ضمناً شهروندان محترم مي توانند در صورت مشاهده هر گونه نارسايي در امور خدمات شهري با تلفن ۵۳۱۶۶۸۱ روابط عمومي منطقه تماس حاصل نمايند، تا مراتب سريعاً رسيدگي شود.روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۶

پشت دخل بازارچه
دهه پنجاهي ام
فرهاد فرجاد
هرچند، ماجراي انتخاب مسافركشي به عنوان پيشه و حرفه و ممر درآمد - به گونه اي كه اكنون از نظرتان مي گذرد- بر گرفته از تماس تلفني يك جوان با بازارچه است، اما از آنجا كه اين داستان، هزاران قهرمان با مشكلا تي مشابه دارد، احتمالا ً مي ارزد كه اندكي مفصل تر از يك پيام ۳ خطي تلفني، صفحه سياه كند.
متولد دهه پنجاه ام، گرچه از روزگاري كه به وادي فاني پرتابم كرد دلي خوش ندارم. چون آن قدر رشيدم نساخت كه همدوره ايام نبرد شوم و پا بر جبهه گذارم و همراه و هم نواي آنان شوم و آن قدر صغيرم نكرد كه همچو ديگر صغيران امروز، ته تغاري صدايم كنند و برايم «نوت بوك» بخرند. تمام آنچه از گذشته در خاطرم مانده، التماسم به مادر بود كه ۲ تومان بدهد تا سر راه مدرسه باقالي بخرم، هرچند نداشت، هوس سالي يك بارم براي موز بود و ناله ام به پدر كه بخرد، هرچند نداشت، آژير حمله هوايي بود و پناهگاه، صف پير زنان و پير مردان، ساعت ۴ صبح براي شير و ماست، هر چند به من نمي رسيد و پاك كردن نوشته هاي مدادي دفترم بود و از سر نوشتن كه دفتر جديد نخرم. فقط مي دانم كه روزگار گذشت، من بزرگ شدم و يك روز تصميم گرفتم به دانشگاه بروم و رفتم. هرچند جيب ام هنوز خالي بود. كار پاره وقت دانشجويي و ترجمه يك صفحه ۴ A، ۱۰۰ تومان كفاف مخارج سنگين تحصيل را نمي داد. فارغ التحصيل شدم و سربازي را باز با نداري گذراندم. حالا  دو تكه كاغذ مهم در زندگي يك مرد ايراني را در دست داشتم. مدرك دانشگاه و كارت پايان خدمت. بايد كاري مي جستم و بر نكبت جيب خاتمه مي دادم. ثبات شغلي كار دولتي بيشتر از پول هنگفت بخش خصوصي قلقلكم مي داد. پس به آگهي هاي ريز و درشت روزنامه ها و اين پسرخاله و آن دختر عمو پناه بردم و مدد جستم. تا جاهايي هم پيش مي رفتم.اما وقتي مي ديدم اشتياق و انگيزه ام براي ۸ ساعت كار مفيد براي شان اهميتي ندارد و به همان ۱۱ دقيقه كارمفيد با گزينش مطابق خواستشان اصرار مي ورزند، از خير ثبات كاري گذشتم و به بازار و كار آزاد پناه بردم. هرچند بازار هم جاي من نبود، مشتري ميآمد و از جنس و كيفيت آن مي پرسيد و سوداگري نياموخته بودم، پس مي گفتم اين جنس چيني است و زود خراب مي شود. نتيجه آن كه از بازار هم روي گردان شدم. لعنتي، باز جيبم خالي بود و عفريت بيكاري سراغم آمده بود. حالا  ديگر به دهه سوم حياتم نزديك مي شدم و از نشاط جواني دور. چاره اي نداشتم جز اين كه به پدر رو بياندازم، مبلغي را هم نزول كنم و پيكاني مهيا كنم از جنس دهه پنجاه.
و اكنون...، اكنون مدتي است با رئيس خط، با هزينه هاي هر روزه تعميرگاه و بنزين و روغن و لا ستيك، با جريمه و افسر و با پول خرد كنار آمده ام و همراه با همدم دهه پنجاهي ام، با پيكانم، روزگار مي گذرانم. جيب ام چندان خالي نيست، اما ، ذهنم، روانم، آرزوهايم، جواني ام، اميدم و آتيه ام از بهروزي و نشاط خالي است. آخر، من يك دهه پنجاهي ام.راستي، ديروز كه خواستم پنجري همدم فرتوتم را بگيرم، زير لا ستيك تكه كاغذي توجهم را جلب كرد، گويي بروشور تبليغاتي بود، چشمهاي كانديدا، از زير لاستيك هنوز هويدا بود و به من مي نگريست. بقايايي از شعارها را هم مي شد خواند: عدالت، امنيت، رفاه، آزادي، به مهندس...، را‡ي بدهيد. بايد يك بار ديگر بخت خود را براي رهايي از چنگال اين همه گرفتاريها بيازمايم.

خبر روز
افزايش قيمت سر رسيد و تقويم
همزمان شدن انتخابات مجلس با فصل چاپ تقويم و سررسيد موجب افزايش قيمت اين محصولات در ماه پاياني سال شده است.
به گزارش خبرنگار ما به دليل افزايش تقاضا براي خريد كاغذ در نيمه دوم بهمن ماه قيمت هر بند كاغذ ايراني از ۱۲ هزار تومان فراتر رفته و قيمت كاغذ تحرير خارجي نيز به بيش از ۲۰ هزار تومان در هر بند رسيده است.
با توجه به اينكه تقويم و سر رسيد هر ساله اواخر بهمن ماه تا اواسط اسفند ماه چاپ مي شود فعالان بازار تهران پيش بيني مي كنند امسال قيمت تقويم و سر رسيد با افزايش بيش از ۲۰ درصد روبه رو شود.
قيمت هر سر رسيد بسته به كيفيت و حجم آن بين ۱۵۰۰ تا ۴ هزار تومان در نوسان است. البته اين قيمت مربوط به اسفند ماه و دو ماه ابتدايي سال است و بعد از اين تاريخ قيمتها به شدت كاهش مي يابد.
برخي فعالان بازار معتقدند شركتهاي فعال در زمينه چاپ سر رسيد و تقويم گرچه كاغذ مورد نياز خود را پيش از گراني هاي اخير خريده اند اما به دليل جو رواني حاكم بر بازار قيمت سر رسيدهاي خود را افزايش خواهند داد.
گزارش خبرنگار بازارچه همچنين حاكي است افزايش تعداد شركتهاي ناشر تقويم و سر رسيد و افزايش رقابت تا حدودي مانع افزايش بيش از حد قيمتها خواهد شد.

طور ديگري انتظار مي رفت
رونق خريد و فروش وام بانك هاي  دولتي و خصوصي
با حضور بانك هاي خصوصي و تسهيل شرايط اعطاي وام هاي مختلف انتظار مي رفت كه بساط خريد و فروش و وام ها از صفحه نيازمنديهاي روزنامه ها و پشت شيشه آژانس هاي خريد و فروش مسكن برچيده شود، ولي شرايط از وضعيت ديگري خبر مي دهد. بخش خريد و فروش وام در صفحات نيازمندي روزنامه ها هر روز صفحات بيشتري نسبت به روز قبل را به خود اختصاص مي دهند و گرايش نسبت به انجام خريد و فروش اين وام ها هر روز بيشتر مي شود. بخش اعظمي از اين آگهي ها به معامله وام بانك هاي دولتي ختم مي شود، چرا كه نرخ سود وام بانك هاي دولتي در مقايسه با نرخ بازار كمي پايين تر است، ضمن اينكه سخت گيري بانك هاي عامل دولتي براي اعطاي وام هاي خود، شرايط رونق واسطه ها را در اعطاي وام هاي بانكي فراهم كرده است.
دكتر غلامرضا سلا مي صاحب نظر مسائل پولي و مالي در گفت وگو با خبرنگار ما درباره اشكالات خريد و فروش وام بانك ها گفت: خريد وام هاي مسكن در حالي كه ملك به نام شخص ديگر است و گيرنده وام شخص ديگر، امكان بروز اشكالا ت را فراهم مي كند.
وي افزود: اين وام ها معمولا  از طريق وكالت نامه واگذار مي شود؛ البته اين كار قانوناً خلا ف نيست ولي مخاطرات حقوقي بالا يي براي خريدار و فروشنده وام به همراه دارد. سلامي از شيوه اعطاي وام در بانك ها خصوصاً بانك هاي دولتي انتقاد كرد و گفت: عرضه وام بايد راحت باشد، نه اينكه سپرده گذار براي اخذ يك مبلغ ناچيز، شش ماه پول خود را به بانك بسپارد و منتظر بماند. به گفته وي اتخاذ چنين روش هايي بازار واسطه گري و دلالي را رونق مي بخشد.
وي در ادامه درباره خريد و فروش ساير وام ها گفت: خريد و فروش وام هاي ديگر( به غير از مسكن) بسيار خطرناك است و تبعات منفي براي كشور به همراه دارد.
وي رونق بازار تباني و فساد در نظام بانكي را از خطرات خريد و فروش وام ها اعلا م كرد و گفت: در چنين شرايطي ممكن است برخي از كارمندان مياني بانك ها در انجام اين كارها دخالت كنند و دريافت وام را تسهيل كنند كه با اين كار، پاي بانك نيز به ميان ميآيد.
وي نقش بانك هاي عامل، بانك مركزي و نهادهاي قضايي را در برخورد با اين پديده حساس توصيف كرد و گفت: نبايد شرايط به گونه اي فراهم شود كه اثرات منفي انجام خريد و فروش وام محو شود.در تمام دنيا متقاضي وام براي دريافت وام به باجه بانك مراجعه مي كند ولي چون بانك هاي ما در شرايط معمول توجه چنداني به نياز مشتريان خود ندارند طبيعي است كسي كه به صورت اضطراري به پول نياز دارد براي رفع نياز خود به صفحه روزنامه مراجعه كند.
سلا مي گفت: در چنين وضعيتي فرد متقاضي را نمي توان سرزنش كرد؛ بلكه بانك بايد جوابگوي اين وضعيت باشد.
وي به مورد خريد و فروش كد اقتصادي در گذشته نه چندان دور اشاره كرد و گفت: اين كار نيز در حالي كه غيرقانوني بود خيلي واضح باعث مي شد از طريق صفحات روزنامه تبليغ صورت گيرد، هرچند هيچ برخوردي با آن صورت نگرفت تا اين كه صورت مسأله پاك شد.
اين صاحب نظر اظهار داشت: آن طور كه شرايط نشان مي دهد مقامات مرتبط در برخورد با پديده خريد و فروش وام ها چندان نسبت به اين موضوع احساس مسئوليت ندارند، در حالي كه در برخورد با مواردي از اين دست بايد بلا فاصله اقدام شود.به گفته اين كارشناس اقتصادي، اگر با تعدادي از فعالان واسطه گري وام ها برخورد شود به طور حتم اين مورد به طور كامل حذف خواهد شد.

گوناگون
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |