دومنچ اي مونتانر عهده دار تغيير و تزيين بنايي شده بود كه بر زمين قناس، كوچك و مثلثي شكلي قرار داشت. او توانست از يك بناي معمولي كاخي شگفت انگيز بسازد
شهر زيبا
نوشته: آلبرت گارسيا اسپوچه
در اواخر قرن نوزدهم، وقتي برج و باروي شهر قديمي بارسلونا را از بين بردند تا فضايي مورد نياز براي توسعه آن فراهم شود، فضاي باز و وسيع اطراف شهر كهنه، محلي شد براي تجاربي كه نقش مهمي در تاريخ شهرسازي مدرن ايفا كردند.
بارسلوناي جديد با احداث محله مسكوني بورژوايي كه مركز آن همان پاسئودگراسياي معروف است از خاك سر بر آورد. تغيير و توسعه اين بخش شهر به ظهور مدرنيسم (مدرنيسمو) يا نسخه كاتالونيايي هنر نو كمك كرد.
وقتي در سال ۱۹۰۰ معماري مدرنيستي به اوج ترقي خود رسيد، طرح شهر ديگر كاملا شكل گرفته بود: گرداگرد مركز با شكوه ايكسامپله (پاسئودگراسيا و خيابان هاي مجاور) كه سكونتگاه هاي دلپذير داشت، احداث مجموعه اي از محلات با خانه هاي ارزان تر و در پيرامون آن ساختمان هاي بزرگ عمومي (بيمارستان، زندان، كشتارگاه) و بالاخره منطقه صنعتي پيش بيني شده بود. در اين بخش شهر، مدرنيسم در مجتمع هاي بزرگ شهري كاملا تجلي يافت. مثلا با احداث بيمارستان سانت پائو در حومه يا در مركز در اطراف پاسئودگراسيا با توسعه محله زيبايي كه به «كوادرات دور» (چارگوش زرين) معروف شد، سكونتگاه هاي خصوصي زيادي ساخته شد كه بعضي از آنها، جايگزين بناهاي كهنه شدند، نظير كاساميلا اثر گائودي (۱۹۱۰-۱۹۰۵) كه در ميان مردم به لاپدر را معروف شد.
معماران مدرنيست فقط به احداث محله هاي جديد قانع نشدند. بناهاي موجود را نيز تغيير دادند و اصلاح و تزيين كردند.
سكونتگاه هاي معروف مدرنيستي در پاسئودگراسيا نظير كاساله لئوموررا، كاسا آماتلر و كاسا باتليو خانه هاي قديمي اند كه به ترتيب توسط له لوئيس دومنچ اي مونتانر، خوزپ پوئيگ اي كاوافاليج و آنتوني گائودي نوسازي شده اند. احداث مناره هاي مجلل طبقات همكف خانه هاي قديمي يكي ديگر از تجليات اين گرايش است.
يكي از ويژگي هاي برجسته سبك جديد، قابليت كاربرد آن در تمام اشكال بيان زيبايي بود. در آغاز قرن بيستم ابداعات وافر مدرنيسم فضاي زندگي بورژوازي بارسلونا را شكل داد. نقاشي ها، طرح ها و پيكره هاي زيباي هنرمندان كاتالونيايي نظير رامون كاساس، سانتياگو روسينيول و خوان له ليمونا، را هنوز مي توان در موزه شهر بارسلونا ديد و تحسين كرد.
در اين سكونتگاه ها كه چيزي به دست اتفاق سپرده نشده است، آدمي اين برداشت را دارد كه شكوه و ظرافت شگرف تزيينات بيروني تا ديوار و سقف آپارتمان ها امتداد مي يابد و بر همه اتاق ها و همه بخش هاي فضاي داخلي مسلط مي شود. سنگفرش ها، سقف ها، بخاري ها، درها، پنجره ها با معماري مي آميزند و پيكره واحدي را تشكيل مي دهند. آثار صنعتگران نظير تختواب ها، پاراوان ها، كمدها در فضايي كه با ظرافت تمام ساخته و پرداخته شده است در كمال زيبايي جاي گرفته اند. اين هماهنگي در انتخاب ساير عناصر دكوراتيو نيز به چشم مي خورد.
|
|
نبوغ معماران مدرنيست در خلق چنين آثار هنري كاملي به كمك گروه هنرمندان و صنعتگران متخصص بود. براي خلق يك اثر هنري كامل، اين گروه زير نظر اين معماران تلاش هاي خود را هماهنگ مي كردند. نتيجتا ثمره كار هم در كل و هم در تك تك اجزا از انسجام لازم برخوردار بود. پالائو دلاموسيكا يا كاخ موسيقي و بيمارستان سانت پائو كه له لوئيس دومنچ اي مونتانر و گروه او آنها را طراحي كرده اند نمونه هاي برجسته اين آثار هنري به شمار مي آيند. ولي معماراني نظير دومنچ اي مونتانر و معاصرانش، گائودي، كادافالچ رافائل ماسو، خوسپ ماريا جوخول شايد ما را بيشتر شگفت زده مي كنند چون در فضايي بسيار محدودتر به همان نتيجه دست مي يابند. اين يكي از بديع ترين دستاوردهاي هنر نو در كاتالونياست و كاساله لئو موررا در پاسئودگراسيا نمونه برجسته آن است. در اين مورد دومنچ اي مونتانر عهده دار تغيير و تزيين بنايي شده بود كه بر زمين قناس، كوچك و مثلثي شكلي قرار داشت. او مي بايست اين بنا را به اثري تبديل كند كه جلوه گاه هنر نو باشد. دومنچ اي مونتانر از اين مشكلات بهره برداري كرد و موفق شد گروه هنرمندان و صنعتگراني را كه عهده دار تزيينات بيروني و دروني ساختمان بودند به ارايه كاري به غايت منسجم وادارد. او بدين ترتيب توانست از يك بناي معمولي كاخي شگفت انگيز بسازد. نمونه هاي متعدد گواه مهارت حيرت آور معماران و صنعتگران مدرنيست در كاتالونياست. چطور مي توان نبوغي را ستايش نكرد كه گائودي و دستيارش خوسپ ماريا جوخول در طراحي سقف هاي استوكو و ستون هاي سنگي لاپدر را به كار برده اند؟ آري در ميان دستان گائودي يك جوهردان برنجي معمولي به يك شاهكار كوچك هنري تبديل شده است.