چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۹ - Feb 25, 2004
شوراي شهر تصويب كرد:
الزام شهرداري به ارائه لايحه تقويت مديريت بحران در دو ماه آينده
گروه شهري: شهرداري تهران ظرف دو ماه ملزم به ارائه لايحه تقويت سيستم مديريت بحران به شوراي شهر شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، روز گذشته، مهندس مهدي چمران رئيس  شوراي اسلامي شهر تهران نخست  حادثه نيشابور و فرا رسيدن ماه محرم را تسليت گفت، سپس با اشاره به برگزاري انتخابات مجلس هفتم تصريح كرد: به رغم همه تلاش هايي كه براي دور نگه داشتن مردم از صحنه انتخابات صورت گرفت و با وجود تبليغات سوء، مردم در انتخابات حضور يافتند و نشان دادند به عنوان سياستمداراني بزرگ در سراسر كشور پراكنده اند.
در اين جلسه نخست طرح الزام كميسيون فرهنگي، اجتماعي و زيست شهري به تهيه و تدوين سيستم امدادرساني و نجات شهروندان تهراني در شرايط بحراني مورد بررسي قرار گرفت.
مهندس چمران در اين خصوص گفت: يكي از مراكزي كه در اين زمينه مي تواند نقشي كارساز داشته باشد سازمان مديريت بحران شهرداري است كه جلساتي هم با كميسيون فرهنگي و عمراني داشته اند. چمران افزود: كشور ما در شمار ده كشور بلاخيز جهان قرار دارد و در نتيجه با مشكلات فراواني مواجه است كه تا امروز نتوانستيم سازوكارهاي راهبردي و كارآمدي براي مقابله با اين مشكلات فراهم سازيم.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران در اين باره گفت: مقرر شده بود سازمان هاي ذيربط تا ششم اسفندماه جاري موانع و مشكلاتشان را براي شورا ارسال نمايند تا موضوع براساس ساختار مديريتي ستاد بحران بررسي و ارزيابي شود.در ادامه با توجه به اين كه گزارش هاي سازمان هاي ذيربط به شورا ارسال نشده بود بنا به پيشنهاد رئيس شوراي شهر، طرح الزام كميسيون فرهنگي به تهيه و تدوين سيستم امدادرساني، با تصويب همه اعضا به صورت عادي درآمد.
مهندس چمران در ادامه گفت: مديريت بحران تا آنجا مهم است كه برخي دولت ها به خاطر آن ساقط شده اند.
وي افزود: در حال حاضر دو مبحث وجود دارد: ۱- كاري كه كميسيون فرهنگي آغاز كرده و آن عملياتي كردن مديريت بحران است كه به تصويب هيأت دولت هم رسيده و اعضاي آن مشخص است و شهردار هم عضو آن است و براي عملياتي شدن آن نياز به هماهنگي و تعامل بيشتر ميان سازمان هاي ذيربط است بنابراين ضروري است هم كميسيون ها تلاش كنند تا مديريت بحران عملياتي بشود و با تقويت آن، كارآيي آن به ۱۰۰درصد افزايش يابد. ۲- بحث ديگر ساماندهي امداد نيروهاي مردمي است به گونه اي كه در شرايط بحراني بتوانند تحت مديريت بحران امدادرساني كنند.
در ادامه با رأي ۱۲ عضو شورا طرح تأسيس سازمان دفاع غيرنظامي شهر تهران به مدت دو ماه مسكوت ماند و طي اين دو ماه شهرداري ملزم به ارائه لايحه تقويت سيستم مديريت بحران به شوراي شهر شد.
در اين جلسه همچنين بررسي طرح الزام شهرداري به دريافت گواهي بازرسي ساختمان و گواهي كنترل كيفيت مصالح و تأسيسات ريسك پذير از متقاضيان پايان كار، به منظور بررسي بيشتر به اتفاق آراء از دستور كار خارج شد.
همچنين بررسي طرح حفاظت و پيشگيري از بروز سوانح از مواد شيميايي در تهران بزرگ به اتفاق آرا به تصويب رسيد.
از ديگر مصوبات ديروز شوراي شهر، تغيير نام برخي خيابان هاي تهران از جمله تغيير نام  بزرگراه لشكرك در منطقه ۱ و ۴ شهرداري حدفاصل سه راه اقدسيه تا كوي لاله به «ارتش جمهوري اسلامي» بود.

پيامدهاي زيست محيطي حادثه نيشابور
انفجار قطار باري مي تواند يك حادثه زيست محيطي باشد
002871.jpg
گروه شهري: معاون  رئيس  جمهور و رئيس  سازمان  حفاظت  محيط زيست  گفت : فاجعه  انفجار واگنهاي  باري  در نيشابور از يك  منظر مي تواند يك  حادثه  زيست  محيطي  باشد.
دكتر معصومه  ابتكار در گفت وگو با خبرنگاران  در مشهد افزود:سازمان  حفاظت  محيط زيست  بحث  آلودگي  در منطقه  اين  انفجار را با جديت  دنبال  خواهد كرد تا در مراحل  بعدي  مشكلات  ديگري  ايجاد نشود.
وي  گفت : بعد از اين  حادثه  اداره  كل  حفاظت  محيط زيست  خراسان  با استفاده از ايستگاه  سيار سنجش  آلودگي  به  ارزيابي  وضعيت  منطقه  پرداخت  و در گزارشي اعلام  كرد فاكتورهاي  آلاينده  ناشي  از سوخت هاي  فسيلي  بوده  است .
ابتكار افزود: در خصوص  آلودگي  هوا و انتشار ذرات  آلاينده  در فضا با توجه به  وزش  باد و قرارگيري  منطقه  در دالان  باد، مشكل  حادي  نخواهيم  داشت .وي  گفت : در خصوص  انتشار مواد آلاينده  و شيميايي  و نشت  آن  به  خاك  و آب  و آلوده  كردن  اين  منابع  نيز سازمان  حفاظت  محيط زيست  حتما پيگيريهاي  لازم  راانجام  خواهد داد.
او افزود: در نشست  هيات  دولت  كه  براي  اين  موضوع  تشكيل  شد سازمان  حفاظت  محيط زيست  بر رعايت  دقيق  استانداردها و ضوابط حمل  و نقل  مواد شيميايي  وخطرناك  در سطح  جاده ها و حمل  و نقل  ريلي  كشور تاكيد كرد.
وي  با اشاره  به  افزايش  فعاليت  صنعتي  و جابه جايي  مواد سوختي  و شيميايي در ايران  گفت : بايد در اين  جابه جايي ها ملاحظات  زيست  محيطي  بشدت  رعايت  شودتا از هرگونه  نشت  و آلودگي  حاصل  از اين  محموله هاي  خطرناك  جلوگيري  شود.
رئيس  سازمان  حفاظت  محيط زيست  افزود: در صورت  وقوع  يك  حادثه  و سانحه  غيرمترقبه  مانند آتش سوزي  و نشت  مواد خطرناك  به  محيط دستورالعمل  لازم  براي نحوه  برخورد و مقابله  با سانحه  وجود دارد تا با رعايت  آن  از هرگونه  آلودگي  جلوگيري  شود.
وي  گفت : دولت  موظف  است  هر نوع  خلاء احتمالي  در حمل  و نقل  يا مواجهه  باحوادث  و سوانح  غيرمترقبه  را بررسي  كرده  و سريعا نسبت  به  ابلاغ  دستورالعمل  و آموزش  آن  اقدام  نمايد.
انفجار مهيب  هفته  پيش  واگن هاي  باري  حامل  گوگرد، بنزين ، كود و پنبه  در ايستگاه  خيام  واقع  در ۲۰ كيلومتري  نيشابور بيش  از ۷۵۰ كشته  و مجروح  و دهها ميليارد ريال  خسارت  بر جاي  گذاشت .

فعاليت هاي شهرداري تهران در بم ادامه دارد
گروه شهري: دبير ستاد معين استان تهران در شهر بم چندي پيش طي مصاحبه اي با ايرنا از عملكرد شهرداري تهران در اين شهر زلزله زده انتقاد كرد و گفت: شهرداري تهران از زير بار تعهدات خود در زمينه جمع آوري زباله، حمل و نقل داخل شهري شهروندان، ايجاد فضاي سبز و ساماندهي بهشت زهراي شهرستان بم شانه خالي كرده است.
علي جهانبخش اظهارداشت: كندي فعاليت در جمع آوري زباله هاي شهر موجب تهديد بهداشت محيط و شيوع انواع بيماري ها در ميان شهروندان خواهد شد.
خبرنگار ما در همين باره طي مصاحبه اي با مهندس محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران از وي دراين باره سئوال كرد.وي گفت: شوراي شهر و شهرداري بم طي نامه اي از دكتر احمدي نژاد، شهردار تهران خواستند تا به منظور فراهم شدن زمينه هاي اشتغال در شهرستان بم، كارگران خدمات شهري شهرداري تهران از بم فراخوانده شوند.وي افزود: متعاقب اين درخواست فقط كارگران خدمات شهري شهرداري تهران از بم بازگشتند ولي شهرداري تهران همچنان كارهاي زيربنايي را در اين شهرستان زلزله زده برعهده دارد.وي با بيان اينكه شهرداري تهران احداث غسالخانه، ساماندهي بهشت زهرا، ساخت و تجهيز يك ايستگاه آتش نشاني، ميدان ميوه و تره بار و يك باب سوله در شهرستان بم را برعهده گرفته است، افزود: شهرداري تهران همچنين ۵ دستگاه خودروي جمع آوري مكانيزه زباله و ۶ دستگاه اتوبوس شهري را براي جابجايي شهروندان به شهرداري بم اهدا كرده است.
محمدي زاده ادامه داد: شهرداري تهران با همكاري شهرداري هاي كلان شهرهاي كشور پرداخت حقوق نيروهاي شهرداري شهرستان بم را نيز تا پايان سال برعهده دارد كه سهم شهرداري تهران در اين ميان ۵۰۰ ميليون ريال است.
وي گفت: شهرداري تهران، تاكنون بيش از ۱۰ ميليارد ريال در بم هزينه كرده است و همچنان اقدامات زيربنايي خود را در اين شهر ادامه خواهد داد.

تهران در سال ۸۴ زير پوشش كامل مترو قرار مي گيرد
گروه شهري: معاون  پشتيباني  شركت  راه آهن  شهري  تهران  و حومه  اعلام  كرد شهر تهران در سال  ۸۴ زير پوشش  كامل  مترو قرار مي گيرد.
ربيعي  در مصاحبه  با راديو تهران  برنامه  هاي  شركت  راه آهن تهران  و حومه  در سال  ۸۴ را در اجراي  توسعه  خطوط مترو و به  منظور حل  مشكل  ترافيك  شهر تهران  اعلام  كرد و گفت : درسال  آينده  مراحل  ساخت  ادامه  خط يك  مترو به  سمت  ميدان تجريش  و خطهاي  سه  و چهار مترو آغاز مي شود.وي گفت : خط چهار مترو تهران  به  طور كامل  محور شرقي  ، غربي  تهران  را زير پوشش  قرار مي دهد كه  اين  محور از شهرك  اكباتان  و ميدان  آزادي  آغاز مي شودو بعد از گذر از خيابان  هاي  آزادي  و انقلاب  در انتهاي  خيابان  پيروزي  خاتمه  مي يابد.

ترافيك شبانه تهران تشديد شده است
002874.jpg
در نيمه  اول  محرم  با توجه  به  عبور هيات هاي  مذهبي  و دسته هاي  عزادار از خيابان ها، ترافيك  شبانگاهي  در معابر تشديد مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي معاونت  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري تهران ، يك  كارشناس  برنامه ريزي  شهري  گفت : در نيمه  اول  محرم  حضور سوگوار شهروندان  در معابر سواره رو موجب  كندي  حركت  خودروها و در نتيجه  افزايش  ساعات و ازدياد ميزان  ترافيك  شبانه  در نقاط مختلف  تهران  به ويژه  در مناطق  مركزي  و جنوبي  شهر مي شود.
«شهرام  جباري  زادگان» اظهار داشت : علاوه  بر تردد عابران  پياده  حركت علم ها، كتل ها و بيرق هاي  عزاداري  در ابتدا و انتهاي  دسته هاي  عزادار از ديگر عوامل  ايجاد راهبندان  بشمار مي رود.وي  ازجمله  ويژگي هاي  ترافيك  در اين  ايام  را گسترش  ترافيك  در معابر فرعي علاوه  بر معابر اصلي  در ساعات  شب  ذكر كرد.وي  با بيان  ضرورت  رعايت  مسائل  ترافيكي  در كنار مباحث  ايمني  از سوي  هيات هاي  مذهبي  تصريح كرد: متوليان  تكايا مي بايست  توجه  لازم  را نسبت  به  مقررات ترافيكي  داشته  باشند.
اين  كارشناس ، لزوم  دقت  بيش  از پيش  هنگام  رانندگي  در شب  را يادآور شد و افزود: با توجه  به  اينكه  در اين  ايام  اغلب  شهروندان  به  منظور عرض  ارادت  خود به  حضرت  «اباعبدالله الحسين» از پوشش  مشكي  استفاده  مي كنند، لازم  است  جهت پيشگيري  از حوادث  رانندگي  دقت  لازم  را هنگام  عبور از عرض  و طول  خيابان  بعمل آورند.

بخش غربي و جنوب غربي بزرگراه آيت الله سعيدي سال آينده به بهره برداري مي رسد
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران با بازگشايي خياباني از جنوب راه آهن تهران- اهواز در منطقه ۱۷ موافقت كرد.
احمدي نژاد هدف از اين اقدام را فراهم شدن راههاي دسترسي و روان شدن ترافيك در مسيري دانست كه به دليل واقع شدن در كنار خط راه آهن سالها منزوي بوده است.وي افزود: از آنجايي كه احداث اين خيابان نيازمند تملك ۳۳ واحد مسكوني معارض بر سر راه اين پروژه است لذا در نظر داريم با تخصيص اعتباري معادل يك ميليارد تومان كار تملك و بعد از آن اجراي عمليات عمراني يك خيابان جديد را تسريع كنيم.وي تاكيد كرد: مشكلات و كمبودهاي منطقه ۱۷ در حدي است كه براي رفع آن حداقل تا ۱۰ سال آينده بايد بودجه اين منطقه به سه برابر افزايش يابد.
خبرنگار ما به نقل از شهردار تهران مي نويسد: بخش غربي و جنوب غربي بزرگراه آيت ا... سعيدي نيز با توجه به سرعت تملك و عمليات در دست اجرا تا نيمه اول سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد.

گوشهاي هر شهروند تهراني هر دقيقه شش بوق مي شنود
گروه شهري: نتايج  يك  تحقيق  نشان  مي دهد، گوشهاي  يك  شهروند تهراني  در هر دقيقه  به طور متوسط از شش  بوق  به  نام  ضربه  صوتي  آسيب  مي بيند.
بر طبق  نتايج  اين  تحقيق  در هرشبانه  روز ۸۸۸ هزار صوت  نامطبوع  و گوشخراش بنام  بوق  در هواي  دودآلود و كثيف  تهران  طنين  مي اندازد و فضاي  پايتخت  رامسموم تر مي سازد.
بر اين  اساس  هر شهروند تهراني  در طول  عمر خود بيش  از ۲۵۵ ميليون  بوق  ازاين  دنياي  ماشيني  دريافت  مي كند.اين  تحقيق  توسط عبدالحميد حسين نيا به تازگي  در نخستين  همايش  صدا، سلامتي و توسعه  در مشهد ارائه  شد.
اين  محقق  آلودگي  صوتي  را از جمله  عوامل  مهم  تهديدكننده  تندرستي  افرادبه  ويژه  در شهرهاي  بزرگ  عنوان  كرد و افزود: زيان  آلودگي  صوتي  متوجه كشورهاي  در حال  رشد كه  فرهنگ  حاكم  بر جامعه  با موازين  پيشرفتهاي  تكنولوژي و صنعتي  همخواني  ندارد است .
به  گفته  وي ، تهران  يكي  از آلوده ترين  شهرهاي  جهان  از نظر آلودگي  صوتي است  و اين  آلودگي  صرفنظر از سروصداي  كارگاهها عمدتا به  ترافيك  سنگين  و نامتناسب  آن بر مي گردد.
وي  با اشاره  به  اين كه  از بوق  به  عنوان  سمبل  زيان  صوتي  ترافيك  نمي توان  به  سادگي  گذشت  افزود: در اين  پژوهش  نمونه هاي  بوق  در بعضي  از خيابانهاي شهر تهران  جمع آوري  شد و با احتساب  بوق هاي  روزانه  و شبانه  در سطح  وسيع شهر تهران  به  منزله  آلودگي  صوتي  تعميم  داده  شد.
حسين  نيا در خصوص  روش  اجراي  اين  پژوهش  گفت : خيابانهاي  نمونه ، مناطق نازي  آباد در جنوب  و ميرداماد در شمال  شهر تهران  بوده  است .
وي  تصريح  كرد: توسط دو فرد جداگانه  در يكي  از روزهاي  وسط هفته  در مردادماه  ۷۸ در دو اتاق  مشرف  به بازار بوقهاي  شنيده  شده  دور و نزديك  شمارش  گرديد كه  نتيجه  شمارش در دو اتاق  يكسان  بود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |