شنبه ۹ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۲ - Feb 28, 2004
با هزينه ۵/۱ ميليارد تومان توسط شهرداري تهران
ساخت مجموعه فرهنگي - ورزشي گلشن در خاك سفيدآغاز شد
خيابان شهيد لاهيجي به خيابان خواجه عبدالله متصل شد
گروه شهري: با حضور دكتر محمود احمدي نژاد، شهردار تهران، كلنگ احداث پنج پروژه فرهنگي، هنري، ورزشي در منطقه ۴ شهر تهران به زمين زده شد.
به گزارش خبرنگار ما، اين پروژه ها تا آخر سال ۸۳ و يا اوايل سال ۸۴ آماده بهره برداري خواهد شد.
بنابراين گزارش، تنها براي احداث مجموعه ورزشي، فرهنگي گلشن در محله محروم خاك سفيد يك ونيم ميليارد تومان هزينه پيش بيني شده است.
خبرنگار ما مي افزايد روز پنجشنبه گذشته همچنين با حضور شهردار تهران ادامه خيابان لاهيجي حدفاصل استاد حسن بنا تا خواجه عبدالله انصاري به طول ۴۰۰ متر و با هزينه اي معادل ۲ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان مورد افتتاح قرار گرفت كه مي تواند گام مؤثري در كاهش بار ترافيكي بزرگراه رسالت و استادحسن بنا باشد.
احمدي نژاد به خبرنگار ما گفت: با توجه به اعتبارات تخصيص داده شده، تا پايان امسال ادامه بزرگراه همت تا دارآباد تكميل خواهد شد كه به همراه دو بزرگراه امام علي(ع) و شهيد صياد شيرازي مي تواند نقش مهمي در كاهش بار سنگين ترافيك شمال به جنوب شهر تهران داشته باشد.
وي توسعه فضاهاي سبز در شهر تهران را يك ضرورت در مبارزه با آلودگي هوا دانست و گفت: به دنبال افتتاح ۲۵ پارك محلي به وسعت ۲۳ هكتار و ۱۰۰ هكتار جنگل كاري حاشيه دانشگاه امام حسين(ع) سرانه فضاي سبز منطقه ۴ از حدود ۸ متر به حدود ۱۰ متر افزايش يافت كه در نظر داريم اقداماتي از اين دست را در سال ۸۳ در سراسر تهران توسعه دهيم.
وي همچنين در جمع اهالي منطقه ۴ با توجه به فرا رسيدن ايام عزاداري شهادت امام حسين(ع) طي سخناني گفت: ما هرچه داريم از فرهنگ حسيني است و اگر چنانچه جمهوري اسلامي با عظمت در اين سرزمين حاكم است به خاطر لطف و عنايت امام حسين(ع) و عشق و محبتي است كه ملت ايران به امام حسين و خاندان اهل بيت پيامبر دارند.
وي تشكيل خود جوش دسته هاي عزاداري و برپايي خيمه هاي عزاي حسيني به ويژه توسط جوانان در محلات و ميادين و كوچه پس كوچه هاي شهر را به عنوان عاملي مؤثر در فروزنده ماندن چراغ راه آن امام شهيد نام برد و گفت: شهرداري تهران همانطور كه همراه مردم در ايام شادي و سرور فضاي شهري را آذين بندي و پرنشاط مي كند به همان صورت نيز همپاي مردم سوگوار و عزادار فضاي شهري را سياهپوش و عزادار مي كند.وي ادامه داد: امسال شهرداري تهران در كنار برپايي نمايشگاهي براي عرضه اقلام مورد نياز هيأت هاي مذهبي، يك و نيم ميليارد تومان نيز كمك نقدي به حدود ۸ هزار هيأت عزادار شهر تهران كرده است.
از «جزيره» تا گلشن
منطقه مركزي محله خاك سفيد، موسوم به «جزيره» ديرزماني يكي از مراكز عمده استقرار بزهكاران در تهران محسوب مي شد. سكونت توزيع كنندگان مواد مخدر و بعضا شماري ديگر از گروه هاي نابهنجار و بزهكار موجب شده بود تا شعاع گسترده اي از اطراف اين محله هميشه در معرض انواع آسيب هاي اجتماعي باشد. اگر چه اغلب ساكنان محله بزرگ خاك سفيد از جمله شهروندان آسيب پذير و زحمتكش شهر بودند اما بدنامي «جزيره» موجب مي شد ساليان بسيار نام خاك سفيد براي شهروندان تهراني مترادف با بزهكاري باشد. تاثير منفي اين محله بر كل شهر حتي خطرناك تر از تاثير محله جمشيد سابق ارزيابي مي شد.
از حدود سه سال پيش رفع لكه «جزيره» از سيماي شهر تهران در دستور كار شهرداري تهران قرار گرفت، كه گام نخست تخريب كل اين محله و پراكندن اغلب ساكنان بزهكار آن بود. از ديروز كار تبديل «جزيره» سابق به مجموعه فرهنگي- ورزشي با عنوان گلشن نيز آغاز شد.
تبديل جزيره به گلشن كار دشواري است كه اميدواريم هر چه زودتر به انجام برسد و ديگر در شهر تهران شاهد وجود چنين محله هايي نباشيم. البته، قطعا در كنار خرابي كوچه هاي پيچ درپيچ و باريك محله هاي اينچنيني، بر نهادهاي مسئول ديگر نيز لازم است ساز و كارهاي تبديل يك شهروند به «ساكن محله جزيره» را بررسي كرده و ضمن ايجاد محدوديت براي توسعه اين ساز و كار، براي ساماندهي ساكنان سابق اين محله كه اكنون در سطح شهر پراكنده شده و احيانا در جزيره هاي پنهان ديگر ساكن شده اند، اقدامي موثر و فراگير انجام دهند.

بهسامان سازي محلات ،آغاز نوسازي شهر
ساماندهي شهر را بايد از محله ها آغاز كرد
003009.jpg
گروه شهري: ساماندهي كلان شهري همچون تهران را به دلايلي نمي توان به يكباره انجام داد، بلكه آن را بايد از كوچك ترين واحد شهري كه همانا كوچه و محله ها مي باشد، آغاز كرد.
متخصصان و كارشناسان شهرسازي و معماري بر اين نكته اتفاق نظر دارند كه تهران را كه به دليل انبوهه مشكلات و معضلات و فقدان زيرساخت ها نمي توان يك شبه ساماندهي كرد، از اين رو بايد بازسازي و نوسازي تهران را از واحد محله و كوچه آغاز كرد.
حسين دنكوب يزدي مي گويد: در مقابل معضلات بي شماري كه تهران دارد، مديريت شهري فارغ از انرژي بي بديل و ناپايان مشاركت شهروندان، داراي بودجه محدود و نيز امكانات ناكافي است و از سويي نوسازي يكباره شهري همچون تهران با مختصاتي كه دارد، ناشدني و غيرممكن مي نمايد.
اين كارشناس مي افزايد: تمام نواحي ۱۴۰ گانه تهران نيازمند بازسازي و نوسازي است و اين در حالي است كه مديريت شهري تجهيزات و امكاناتي كافي براي ساماندهي حتي پسماندها و جمع آوري زباله نيز ندارد و به همين خاطر، شهروندان مي پندارند كه تهران را نمي توان نوسازي كرد.اين گزارش مي افزايد: بر اساس آمارهاي موجود حداقل ۱۴۰ ناحيه در تهران وجود دارد كه به طور متوسط هر ناحيه داراي ۱۰ محله است. نگاهي به شرايط عمومي  اين محلات نشان مي دهد كه اكثر اندام واره هاي محلات، ناكارآمد، نازيبا، و در يك كلام فاقد شاخصه هاي شهري است.
احد محمدخاني، كارشناس شهرسازي و معماري در اين باره مي گويد: محلات تهران نه هويت ويژه اي دارند و نه داراي معابر عمومي استاندارد. چندگانگي فرهنگ  معماري و شهرسازي قابل رؤيت است. هيچ محله اي در تهران يافت نمي شود كه از هويت واحد شهرسازي و معماري برخوردار باشد. هر كس هرگونه كه خواسته، ساختمان سازي كرده و محلات و به عبارتي شهر، ساخته و پرداخته معجوني از انواع فرهنگ و الگوي ساخت وسازها شده است.
كارشناسان مي گويند: درجوار ساختمان به اصطلاح مهندسي ساز، بنايي ديده مي شود كه آجرها به طور غيرمنطقي روي هم چيده شده و سعي دارند خود را ساختمان بنمايانند و در همان ساختمان به اصطلاح مهندسي ساز، چندسليقه ساختمان سازي وجود دارد. ستون جلو عمارت ها، يادآور معماري دوران بيزانس است و در تاج ساختمان، نمايي از هنر ظريف كاشي كاري اصفهان و نيز پنجره آن كپي برداري شده از ساختمان هاي ايتاليايي و به قولي فرنگي است و اينهمه در محله اي است كه نه فضاي سبزي دارد و نه پياده رو و خيابانهاي مسطح و استاندارد. همچنين شهروندان اين گونه محلات، زباله را در غير ساعاتي كه شهرداري توصيه كرده به بيرون از منازل و ادارات و شركت ها مي گذارند.دنكوب يزدي مي گويد: به نظر مي رسد مديريت شهري تهران در شرايط كنوني يك راه حل براي ساماندهي و نوسازي دارد و آن آغاز كار ساماندهي و استانداردسازي محلات است. شهرداري مي تواند توان و امكانات خود را در واحد محله متمركز كرده وبا الگو و نمونه سازي آن، بهسامان سازي شهر را آغاز كند.

كاهش برداشت چوب از جنگل هاي شمال
003012.jpg
با اجراي طرح صيانت از جنگل هاي شمال برداشت سالانه ۲ ميليون مترمكعب چوب به ۹۶۶۰ هزار مترمكعب كاهش يافت.
كاظم نصرتي، معاون جنگل هاي شمال سازمان جنگل ها و مراتع كشور با اعلام اين مطلب به قلم سبز ايران گفت: «ميزان چوب قابل برداشت در اوايل دهه ۱۳۷۰ رقمي معادل ۳ ميليون مترمكعب بود كه ۴ سال قبل به ۲ ميليون و هم اكنون به ۹۶۰ هزار مترمكعب كاهش يافته است.»
وي افزود: «تا چند سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار مترمكعب چوب به ذغال تبديل مي شد كه اين رقم امسال به ۶ هزار مترمكعب كاهش يافته و مابقي آن به نئوپان، فيبر، تخته سه لا و... اختصاص يافته است.»
كاظم نصرتي، واردات چوب بدون تعرفه هاي گمركي از سوي دولت را يكي از اهرم هاي موثر براي جلوگيري از قاچاق چوب و تخريب جنگل ذكر كرد و يادآور شد: «در سال جاري معادل ۴۸۰ هزار مترمكعب چوب خام وارد كشور شده كه ميزان قاچاق چوب و تخريب جنگل توسط قاچاقچيان را تا ۳۰ درصد كاهش داد.»

اتوبوس ها فقط عامل ۷ درصد آلودگي هواي تهران هستند
003015.jpg
۹۰ درصد آلودگي هواي تهران مربوط به خودروهاي سواري و موتورسيكلت هاست.
به گزارش آسمان ايران، تنها ۷ درصد از اين آلودگي ناشي از حركت اتوبوس هاست.
مطالعات جامع حمل ونقل و ترافيك نشان داده است كه سرعت متوسط حركت در شهر تهران ۵/۲۹ كيلومتر و حمل ونقل عمومي ۵/۱۵ كيلومتر است.براين اساس، بايد اولويت حركت به اتوبوس ها داده شود تا بتوانند مسافر را با سرعت ۳۰ كيلومتر در ساعت جابجا كنند.گفتني است، طي دو سال گذشته بيش از ۳۰۰ هزار خودروي سواري وارد تهران شده، حال آن كه در همين زمان فقط يكصد دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسراني شهر تهران اضافه شده است.

مشاركت شهرداري و بخش خصوصي براي گسترش ميادين ميوه
محصولات كشاورزي درجه بندي مي شود
گروه شهري: سال آينده مديريت شهري در نظر دارد با مشاركت بخش خصوصي در حوزه ميادين ميوه و تره بار كار جداسازي كالاهاي مرغوب از غيرمرغوب و تبديل محصولات آسيب پذير به صنايع ديگر غذايي را دنبال كند.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: از آنجا كه حجم زيادي از محصولات كشاورزي به دليل نبود امكانات سردخانه اي، حمل و نقل و نگهداري از چرخه مصرف خارج مي شود درنظر داريم به منظور جلوگيري از اتلاف منابع و خسارات هنگفتي كه از اين بابت متوجه اقتصاد كشور مي شود كار جداسازي و تبديل اين محصولات را در محل ميدان مركزي شهر و با كمك عوامل فعال در اين مركز انجام دهيم.
وي خبر داد براي اين منظور دستكم ۲۶ واحد صنعتي تبديلي نيز احداث خواهد شد.
محمدي زاده ادامه داد: درنظر داريم جهت فراهم كردن رفاه و آسايش آن دسته از شهرونداني كه به دليل كهولت سن، ضعف جسماني و يا نداشتن وسيله نقليه شخصي امكان دسترسي به ميادين ثابت مركزي را ندارند اقدام به احداث حداقل ۱۰۰ كانكس يا بازار روز محلي كنيم كه برخوردار از چند غرفه محدود عرضه مواد لبني، پروتئين و ميوه و تره بار است.
وي كيفيت و قيمت محصولات عرضه شده توسط اين كانكس ها را برابر با محصولات عرضه شده در ميادين مركزي دانست.
وي ادامه داد: قيمت محصولات عرضه شده در ميادين و بازارهاي روز طبق گزارش بانك مركزي حداقل ۲۰ درصد كمتر از قيمت اجناس بازارهاي مجاور آن است.

پاداش پايان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش پرداخت نشده است
رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با اعلام كسري بودجه ۵۵ ميليارد توماني اين سازمان گفت: بخش مهمي از پاداش پايان خدمت سال ۸۲ بازنشستگان كه شامل ۱۸ ميليارد تومان مي شود، هنوز پرداخت نشده است.
به گزارش ايسنا، نصرت الله جواهري پور همچنين خواستار توجه سازمان مديريت و برنامه ريزي در اختصاص بودجه به اين سازمان در سال آينده شد و با اشاره به ساماندهي معلمان در شهر تهران گفت: با تلاش معاونت نيروي انساني صد هزار معلم با وجود مشكلات فراوان، ساماندهي شده و در حال حاضر هيچگونه هدر رفت نيروي انساني نداريم.
جواهري پور با بيان اين كه تقاضاي معلمان براي انتقال به شهر تهران بسيار زياد است، گفت: اين امر مشكلات فراواني را به دنبال داشته اما در عين حال با ساماندهي مناسب نيروي انساني رتبه استان تهران در اين زمينه از ۲۸ به ۱۰ رسيده است. رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران تصريح كرد: بر اساس مصوبه هيات دولت معلمان مازاد به ساير پستهايي چون كتابداري و متصدي آزمايشگاه منتقل شده اند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |