يكشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۳
دشواري خانواده ها در خريد پوشاك
لباس حاضري
تامين پوشاك، لباس، پيراهن، كت و شلوار، مانتو، روسري، بلوز، لباس بچه گانه و ساير اقلا م مشابه در هفته هاي پاياني سال به يكي از دغدغه هاي اصلي خانواده ها تبديل مي شود. مشكلا تي مانند كيفيت پايين، بالا بودن قيمت، فقدان رنگ ها و مدل هاي متناسب با سليقه مشتري و ... خانواده ها را در تامين بودجه و پيدا كردن بازار مناسبي براي خريد جنس مورد انتظار به چاره انديشي و پرس وجومشغول مي كند.چه بايد كرد؟
001821.jpg
برخي خانواده ها به خاطر نگراني از افزايش قيمت ها در پايان اسفند ماه از چند ماه قبل به فكر تامين مايحتاج و خريد پوشاك براي اعضاي خانواده  خود هستند. عده اي از خانواده هاي متوسط و فقير و به خصوص كارمندان دولت ابتدا در مورد ميزان حقوق و دستمزد، ميزان عيدي و افزايش درآمد نان آور خانواده از سرپرست خانوار پرسش مي كنند كه تا چه ميزان براي خريد پوشاك بودجه در نظر بگيرند
(قسمت اول) محسن شمشيري 
اگر جيبتان خالي است 
برخي خانواده ها به خاطر نگراني از افزايش قيمت ها در پايان اسفند ماه از چند ماه قبل به فكر تامين مايحتاج و خريد پوشاك براي اعضاي خانواده خود هستند. عده اي از خانواده هاي متوسط و فقير و به خصوص كارمندان دولت ابتدا در مورد ميزان حقوق و دستمزد ميزان عيدي و افزايش درآمد نان آور خانواده از سرپرست خانوار پرسش مي كنند كه تا چه ميزان براي خريد پوشاك، بودجه در نظر بگيرند.
عده اي از خانوارها نيز منتظر برگزاري نمايشگاه پوشاك بهاره هستند تا با همكاري وزارت بازرگاني و اتحاديه هاي صنفي از طريق مراجعه به غرفه ها و بازديد از اجناس و خواندن اتيكت لباس ها، قيمت مورد علا قه و جنس مورد انتظار را پيدا كنند. در اين نمايشگاه ها همه اتحاديه هاي صنفي با همكاري اعضاي سازمان بازرسي و نظارت و ... اجناس مختلف را با قيمت هاي گوناگون عرضه مي كنند و خانواده ها با مشكلا ت بسيار در شلوغي پر رفت و آمد مردم در سالن ها و غرفه ها و تحمل ترافيك سنگين خيابان ها اقدام به خريد پوشاك مورد نياز مي كنند و هر خانواده به ميزاني كه بودجه، حوصله و وقت كافي به كار مي گيرد از رضايت نسبي برخوردار مي شود و در مواردي نيز از اينكه قيمت برخي اجناس با بازار و پاساژهاي سطح شهر فرقي ندارد گله مند هستند.
خانم مرضيه ناظمي كه خانه دار است و به بازار تهران مراجعه كرده مي گويد: تعدادي از اجناس كه در نمايشگاه پوشاك بهاره در سال هاي قبل خريداري كرده كيفيت خوبي نداشته اند اما در كل برگزاري اين نمايشگاه ها را مفيد ارزيابي مي كند.
تعدادي از كسبه نيز از برگزاري اين نمايشگاه ها در
اسفند ماه گله مندند و معتقدند كه رونق نسبي اسفند ماه از اين طريق كاهش مي يابد و نمي توانند گردش نقدينگي و بدهي خود را تامين كنند و خود را براي توليد و فروش بهتر در سال آينده آماده نمايند.
هجوم اجناس فرنگي با كيفيت بد
عده اي از فروشندگان و توليد كنندگان پوشاك نسبت به هجوم اجناس ترك و پاكستاني به بازار ايران اعتراض دارند. آنها معتقدند كه پوشاك كشورهاي چين، پاكستان و تركيه و ... با كيفيت پايين، مارك هاي خارجي و قيمت نازل بازار را خراب كرده است و مردم اگر چه ناراضي هستند و از كيفيت پايين اجناس به ستوه آمده اند اما به دليل پايين بودن درآمد سرانه و بودجه محدود خانواده به سمت اجناس خارجي تمايل دارند.
اقبال اجناس خارجي كم كيفيت و رنگارنگ باعث شده كه پيراهن خارجي ۳۰-۴۰ هزار توماني به راحتي فروش برود و پيراهني با كيفيت و ۱۰-۱۵ هزار توماني ايراني روي دست توليد كننده و فروشنده باقي بماند.
عده اي از كارشناسان در اين زمينه مي گويند: متاسفانه پايين بودن در آمد خانواده ها و عدم آشنايي به حقوق مصرف كننده باعث شده كه مسئولا ن نيز سياست هاي سخت گيرانه گمركي و مقابله با قاچاق پارچه و پوشاك را اجرا نكنند.
نابساماني بازارچه پارچه و پوشاك، قاچاق گسترده اجناس خارجي، بالا  بودن هزينه هاي توليد داخلي و ... عملا ً بر ضد توليد پوشاك با كيفيت ايراني عمل كرده است و عده اي از توليد كنندگان و فروشندگان داخلي نيز براي تداوم حيات خود مجبور به استفاده از پارچه هاي ارزان و بدون كيفيت خارجي، نصب مارك هاي خارجي و فروش جنس ايراني به نام جنس خارجي شده اند.
قيمت واقعي ناروشن است 
بازار پوشاك ايراني متاثر از هجوم قاچاق پوشاك و اجناس بي كيفيت خارجي، عدم اجراي سياست هاي حمايتي گمركي، بالا  بودن هزينه  هاي بانكي و ماليات و عدم آشنايي مردم با حقوق مصرف كننده عملا ً فضاي نامطمئن و نامناسبي را براي خانواده ها فراهم آورده است.
كمتر كسي در بازار پوشاك كنوني قادر است جنس با كيفيت را با قيمت واقعي آن خريداري كند. برخي اقلا م پوشاك از كشورهاي چين، تركيه و پاكستان با تعداد بالا تر از۱۰۰ هزار و به قيمت نازل و با كيفيت پايين وارد كشور مي شود و تا ۲۰ برابر هزينه تمام شده در شهرها و بازارهاي مختلف به فروش مي رسد و در مقابل خياط ها و توليد كنندگان هنرمند ايراني از اين بازار بلبشو متضرر مي شوند. مجيد جمشيدي يكي از فروشندگان پوشاك مي گويد: وقتي نمي توان درآمد سرانه مردم را يكباره بالا  برد، وقتي نمي توان جلوي قاچاق و ورود اجناس خارجي ارزان و بدون كيفيت و با مارك خارجي را گرفت، وقتي نمي توان هزينه توليد را در كشور در كوتاه مدت كاهش داد، راه اصلي اين است كه مردم را آگاه كنيم. انجمن هاي حمايت از مصرف كننده و رسانه ها و كارشناسان بايد به مردم هشدار بدهند كه نسبت به حقوق مصرف كننده غافل نباشند.
بازار اصلي پوشاك 
عده اي از كارشناسان و دست اندركاران بازار پوشاك مي گويند: حدود ۴ هزار خياطي سري دوز يا شخصي دوز و بيش از ۴ هزار واحد توليد كننده پوشاك در تهران فعال هستند. يعني بيش از ۸ هزار واحد صنفي در امر خياطي و توليد پوشاك در تهران فعاليت مي كنند و توليدات خود را به تمام نقاط ايران و حتي كشورهاي منطقه و حاشيه خليج فارس، مبادي ورودي كشور، جزاير و مناطق آزاد ارسال مي كنند. بخشي از اين توليدات داراي كيفيت عالي است ولي به دليل جا افتادن فرهنگ غلط خريد جنس با مارك خارجي، بسياري از پوشاك ايراني با مارك خارجي عرضه مي شود و حتي بخشي از توليدات در تهران توليد و به بازارچه هاي مرزي، مناطق آزاد و ... مي رود و به نام جنس خارجي دوباره وارد كشور مي شود و عملا ً مصرف كننده جنس ايراني را با چند برابر قيمت تمام شده و به نام جنس خارجي خريداري مي كند.
در حالي كه اگر فرهنگ توجه به كيفيت جنس، جاي توجه به مارك خارجي را بگيرد شاهد عرضه كالا هاي ايراني با كيفيت خوب و قيمت ارزان و مناسب خواهيم بود.
تنها سازمان يا ارگاني كه حق اعطاي مجوز به واحدهاي صنفي را دارد اتحاديه هاي صنفي است و قانون نظام صنفي حدود وظايف و اختيارات و كاركردهاي اتحاديه هاي صنفي را مشخص كرده است.
همچنين توليد كنندگاني كه داخل شهرها هستند و بالا ي پنجاه نفر كارگر دارند توليدي هاي صنعتي ناميده مي شوند و تحت پوشش وزارت صنايع هستند و صنايع كوچك محسوب مي شوند. اما توليد كنندگاني كه زير ۵۰ نفر كاركن دارند واحد صنفي تلقي مي شوند و زير نظر اتحاديه هاي صنفي مجوز فعاليت مي گيرند و در چارچوب قانون نظام صنفي فعاليت مي كنند.
آيا نمايشگاه فروش بهاره برپا مي شود؟
آيا امسال نيز همانند سال هاي گذشته و همزمان با پايان سال، نمايشگاه فروش بهاره براي عرضه كالا هاي مورد نياز خانواده ها برپا مي شود؟
در طول سال هاي اخير نمايشگاه فروش بهاره با همكاري صنوف توليدي و توزيعي و ساير ارگان هاي ذيربط در محل دائمي نمايشگاه بين المللي تهران برگزار مي شده امسالنيز قرار شده با همكاري شهرداري تهران اين نمايشگاه علا وه بر محل دائمي در محل مصلا ي تهران نيز برگزار شود.
از تمامي اين مسائل كه بگذريم اين نمايشگاه براي خانواده هايي كه قصد خريد اجناس و كالا  براي سال جديد را دارند بسيار مفيد بوده و مي تواند بسياري از مشكلا ت آنها را رفع كند.
اين نمايشگاه از آن جهت براي خانواده هاي به ويژه تهراني به صرفه است كه كالاهايي با قيمت تعادلي تر و ارزان تر از بازار خارج در آن عرضه و به فروش مي رسد. ضمن اينكه خريداران قدرت انتخاب بيشتري براي خريد دارند و مي توانند با خيال آسوده و بدون هيچ اضطرابي به تامين كالا ي مورد نياز خود مبادرت ورزند. واحدهايي توليدي نيزكه در آن شركت دارند سعي مي كنند اجناسي با قيمت متناسب تر از بيرون به دست مصرف كنندگان برسانند.
بر اساس طرح هاي تحقيقاتي اداره كل پيشنهادات صنوف توليدي وزارت بازرگاني، سالانه بيش از ۲ ميليون نفر از نمايشگاه فروش بهاره تهران خريد مي كرده اند. در اين نمايشگاه كالا هاي اساسي مردم تا ۲۵ درصد تخفيف و با نظارت اتحاديه ها و سازمان بازرسي و نظارت وزارت بازرگاني قيمت گذاري و عرضه مي شد.
در اين بين صنوف و اتحاديه ها كه نقش اصلي در برپايي اين نمايشگاه را دارند چه نظري دارند؟ بيشتر آنان موافق برگزاري در محل فعلي نمايشگاه بين المللي تهران هستند.
رئيس اتحاديه پيراهن دوزان مي گويد: اجناسي كه در نمايشگاه عرضه مي شود نصف قيمت بازار است.
وي مي گويد: كالا يي كه از سوي توليدكننده در نمايشگاه عرضه مي شود سود مالي ندارد مگر درآمد نقدي و گردش سرمايه اي آن زياد شود كه همين امر موجب افزايش اشتغال زايي مي شود.
دروديان، در ادامه مي گويد: برگزاري نمايشگاه به نفع مردم است زيرا برپايي چنين نمايشگاهي از سركيسه شدن اقشار كم درآمد جلوگيري مي كند.
موضوعي كه در زمينه نمايشگاه فروش بهاره حائز اهميت است برپايي به موقع و استفاده خانواده ها به نحو احسن از آن است. زيرا هرچه زمان آن به تاخير افتد فرصت استفاده خانواده ها و عرضه كالا با قيمت مناسب از دست مي رود.

خبر
احداث پاركينگ هاي طبقاتي
خريد خودرو در شهرهاي بزرگي مثل تهران با معضلا ت خاص خود همراه است. در ميان اتومبيل هاي فراوان، يافتن جاي پاركي بدون دلهره جريمه شدن- كه برخي اوقات برگه پرارزش ده هزار توماني را مي توانيد زير برف پاك كن  پيدا كنيد- كاري بس شاق و دشوار است. از اين رو احداث پاركينگ هايي با فضايي فراخ كه نرخ اندكي داشته باشند و بهاي آن شما را به دردسر نيندازد، از اهميت وافري برخوردار است. اينك به منظور كاهش ترافيك ناشي از كمبود فضاي پارك در خيابان هاي تهران ۱۰ پاركينگ طبقاتي در تهران احداث مي شود. مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: احداث ۱۰ پاركينگ طبقاتي در دستور كار قرار گرفته كه كلنگ ساخت ۵ عدد از اين پاركينگ ها امسال به زمين مي خورد.
مهندس كامران حاج نصراللهي با بيان اينكه ۶۰ درصد ترافيك شهر تهران ناشي از سرگرداني خودروها در يافتن محلي براي پارك است، اظهار داشت: كمبود پاركينگ موجب شده كه برخي رانندگان فضا را تمام مدت براي توقف هاي كوتاه مدت خود اشغال كنند كه اين امر موجب عدم تقسيم عادلا نه فضا براي پارك خودروها مي شود.
وي افزود: پاركينگ طبقاتي كرمانيان واقع در ميدان راهآهن با ظرفيت ۴۱۹ دستگاه خودرو و همچنين پاركينگ طبقاتي بهجتآباد با ظرفيت ۴۷۱ دستگاه خودرو تا اواخر سال جاري به بهره برداري مي رسد.
مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اينكه مشكل ترافيك كلا ن شهر تهران به جايي رسيده كه با يك يا دو راهكار قابل حل نيست، تصريح كرد: توسعه و تجهيز بخش حمل و نقل عمومي، تكميل شبكه راهي ، مديريت ترافيك، نظارت بر اجراي مقررات و افزايش فرهنگ استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي به جاي خودروهاي تك سرنشين از جمله راهكارهايي است كه در صورت به كارگيري همزمان تاثير چشمگيري در كاهش ترافيك خواهد داشت.

عكس روز
001842.jpg
عكس: سعيد بهنام

آرايه هاي مهم
راه هاي نامحسو س، اما كارا
با اين كه معمولا ً فضاي ورودي كمتر مورد توجه قرار مي گيرد و غالباً به آن تنها از منظر يك فيلتر ورودي به منزل نگريسته مي شود؛ اما نبايد فراموش كرد كه نخستين فضايي است كه در معرض ديد قرار مي گيرد و توجه تازه وارد را به سوي خود جلب مي كند.
001854.jpg
گزارش
اعظم السادات علوي 
همواره راهكارهاي بسيار ساده اي وجود دارند كه مي توانند يك خانواده را از معضل خريد وسايل بي شمار و هدر دادن در آمدشان براي زيباتر كردن خانه، خلا صي بخشند.
اين راه حل ها، در بسياري اوقات پيش پا افتاده اند و شايد از همين رو چندان مورد توجه قرار نمي گيرند. اين هنر خانم خانه آرا است كه خصوصاً در زندگي شهرنشيني امروز، با فضاي اندكي كه در اختيار دارد، با كمترين هزينه منزلش را به زيباترين وجه تزيين كند.
زيباسازي فضاي ورودي 
با اين كه معمولا ً فضاي ورودي كمتر مورد توجه قرار مي گيرد و غالباً به آن تنها از منظر يك فيلتر ورودي به منزل نگريسته مي شود؛ اما نبايد فراموش كرد كه نخستين فضايي است كه در معرض ديد قرار مي گيرد و توجه تازه وارد را به سوي خود جلب مي كند.
به همين دليل نوع چيدمان آن بايد طوري باشد كه احساس ورود به محيطي آرام و گرم و صميمانه را تداعي كند. آشفتگي، ناهماهنگي و تعدد وسايل و لوازمي كه در فضاي ورودي به عنوان الحانهاي كاربردي و دكوراتيو قرار داده مي شوند، دقيقاً حس بي نظمي و ناخوشايندي را بلا فاصله پس از ورود به منزل در نگاه بيننده ايجاد خواهد نمود. بنابراين بهتر است فقط به قرار دادن يك جاكفشي، آينه، جالباسي كوچك، تابلويي مناسب و دسته گلي زيبا در رنگهاي گرم در اين فضا اكتفا نمود. البته اگر ورودي منزل شما از وسعت كافي برخوردار است وجود يك صندلي يا مبل ظريف همراه با ميزي گرد و كوچك كه روي آن با روميزي بلند تزيين يافته است، مي تواند چيدمان اين فضا را كامل كند و در عين حال فرصتي نيز براي استراحت افراد مسني كه تازه وارد منزل شده اند، فراهم  آورد. در لحظه خروج نيز وجود آن سبب راحتي بيشتر هنگام پوشيدن كفش و انتظار و مكث كوتاه مدت خواهد گرديد. از آنجايي كه اين فضا فيلتر اصلي ورود به منزل است و دائماً اعضاي خانواده با كفش وارد آن مي شوند، بايد از كف پوشي مناسب با قابليت شستشو و نظافت روزمره برخوردار باشد. به همين دليل انداختن قاليچه اي بزرگ در آن به هيچ وجه توصيه نمي شود. فراموش نكنيد كه پادري هايي كه در مقابل در ورودي منزل قرار مي گيرند، جهت كاستن از ميزان كثيفي كفش ها بسيار مؤثرند.
توجه به نوع روشنايي اين فضا نيز حائز اهميت است. معمولا ً هالوژن هاي سقفي به همراه نور ملا يم يك آباژور پايه كوتاه و يا پايه بلند، نور و روشنايي مناسبي براي فضاي ورودي ايجاد مي كنند. ترديدي نيست كه نوع نورپردازي در هر فضايي مي تواند بيانگر احساسات ساكنين و همچنين چگونگي برقراري ارتباط بين ميزبان و مهمان باشد.
اگر منزل شما فاقد فضاي ورودي است 
در اغلب آپارتمان هاي كم متراژ امروزي، جهت هرچه وسيع تر جلوه دادن فضاي پذيرايي و نشيمن، طراحي داخل طوري صورت گرفته است كه بلا فاصله پس از عبور از در ورودي آپارتمان، وارد فضاي نشيمن و پذيرايي مي شويم. حال آن كه وجود فضايي هرچند محدود به عنوان ورودي، از ايجاد سردرگمي تازه واردين جلوگيري مي كند و علا وه بر آن، امكان قرار دادن وسايل خاص اين فضا (جاكفشي، آينه و ...) را نيز به وجود ميآورد. اگر منزل شما داراي چنين شرايطي است و از طرفي مايل به ايجاد فضاي ورودي هستيد، به سادگي و با هزينه اندكي مي توانيد آن را به وجود آوريد.
كم  هزينه ترين راه براي ايجاد فضاي ورودي 
از جاكفشي مي توان به عنوان عنصر تفكيك كننده دو فضاي پذيرايي و نشيمن از ورودي استفاده نمود. بسته به عرض كمد جاكفشي ممكن است به يك يا دو يونيت نياز پيدا كنيد. براي اين منظور دو جاكفشي هم اندازه و هم شكل را در راستاي هم و بين دو فضا طوري قرار دهيد كه فضاي ايجاد شده در مقابل در ورودي، امكان جابجايي راحت شما به هنگام پوشيدن و يا درآوردن كفش را بدهد. براي زيبايي و ظرافت و هماهنگي هرچه بيشتر، قسمت سطح پشت دو جاكفشي را به دلخواه و باتوجه به مقدار هزينه اي كه قادر به پرداخت آن هستيد، مي توانيد با لايه نازكي از چوب، كاغذ ديواري، پارچه ضخيم، روكش چسبي پلا ستيكي و يا رنگ روغن پوشش دهيد. اين روش علا وه بر آن كه از قابليت بزرگ و كوچك كردن فضا و به اصطلا ح ايجاد تنوع برخوردار است، امكان قرار دادن تعداد بيشتري كفش را نيز در جاكفشي ها فراهم ميآورد و بدين ترتيب از بي نظمي فضاي ورودي مي كاهد. با قرار دادن گلداني از يك گياه طبيعي آويز بر روي سطح تكيه گاه آنها ( و يا يك آباژور پايه كوتاه) چيدمان را به حد كمال خواهيد رساند.
روش ديگر براي ايجاد فضاي ورودي استفاده از ديوار كوتاه و نسبتاً عريض در فضاي بين ورودي و پذيرايي است. اين ديوار را مي توان با قالبهاي گچي آماده و يا آجر و سفال ايجاد نمود.
نماي آن مي تواند از سنگ، سراميك، آجرنما، چوب، كنيتكس و حتي رنگ ساده باشد. سطح تكيه گاه روي آن را نيز مي توان با مصالح ياد شده پوشش داد. اما به هنگام انتخاب مصالح حتماً به همخواني آن ها با نوع پوشش كف آپارتمان و يا دكوراسيون منزل تان اهميت كافي بدهيد.
آجرهاي شيشه اي رنگي و يا سفيد نيز مي توانند به بهترين وجه فضاي ورودي موردنظرتان را از فضاهاي ديگر تفكيك نمايند. استفاده از پارتيشن هم مي تواند بسته به نوع سليقه شما مدنظر قرار گيرد.

آيينه تصوير
001845.jpg
آنچه سرما بر سر اسكيموها آورده در برابر آزمندي ديگر موجودات دوپا، شرح مجملي بيش نيست.يك شركت نفتي به سركردگي رومن آبرامويچ - مالك باشگاه چلسي - قصد انجام عمليات حفاري براي رسيدن به نفت در چاكوتكا را دارد و حالا  ساكنان منطقه نگران آينده خود هستند

001848.jpg
هواپيمايي در فرودگاه سيدني استراليا كه از آن دولت اين كشور است. مسؤولا ن اين سازمان هواپيمايي دريافتند، پس از مدت ها مشكل به خاطر حملا ت تروريستي، جنگ عراق و شيوع سارس، دوباره سازمان تحت كنترل شان به سوددهي رسيده و اين هزاران نفر كارمند اين شركت را از خطر نجات مي دهد.

001851.jpg
ستيز مستمر ميان هند و پاكستان، زندگي مردمان اين كشور به ويژه ساكنان كشمير را به تيره روزي كشانده بود؛ اما پس از اين كه نخست وزير پاكستان اعلا م كرد مذاكرات صلح به خوبي پيش مي رود، آرامش محسوسي بر اين نواحي گسترده شد.

خبر روز
محدوده تورم، همچنان حوا لي ۱۶ درصد
شاخص قيمت كالا ها و خدمات مصرفي در مناطق شهري(شاخص تورم) در دي ماه امسال به عدد ۲/۲۴۷ رسيد كه نسبت به ماه گذشته ۳/۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزايش نشان مي دهد.
همچنين شاخص  كالا ها و خدمات مصرفي در ده ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱/۱۶ درصد افزايش يافته است.
ميزان تورم در ۱۲ ماه منتهي به دي ماه امسال نسبت به ۱۲ ماه منتهي به دي ماه سال گذشته معادل ۳/۱۶ درصد است.شاخص بهاي كالا ها و خدمات مصرفي پس از حذف نوسانات فصلي نسبت به ماه قبل ۹/۰ درصد افزايش نشان مي دهد.
در دي ماه ۱۳۸۲ شاخص كل بهاي كالا ها و خدمات مصرفي در كليه استان هاي كشور( به استثناي استان كرمان كه معادل۸/۰ درصد كاهش داشت) افزايش نشان مي داد.
بيشترين افزايش مربوط به استان قزوين و معادل ۴/۲ درصد بوده است، در حالي كه در استان تهران شاخص مذكور نسبت به ماه قبل معادل ۳/۱ درصد افزايش داشت.
در دي ماه ۱۳۸۲ شاخص بهاي گروه خوراكي ها، آشاميدني ها و دخانيات در مقايسه با ماه قبل معادل ۶/۱ درصد افزايش يافت.
در مقايسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهاي گروه خوراكي ها، آشاميدني ها و دخانيات ۲/۱۵ درصد افزايش نشان مي دهد. در گروه مذكور، شاخص بهاي گروه خوراكي ها ۴/۱۵ درصد، آشاميدني ها ۳/۱۵ درصد و دخانيات ۷/۸ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزايش داشته است.
در ماه مورد بررسي، شاخص بهاي گروه پوشاك معادل يك درصد افزايش نشان مي دهد كه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳/۸ درصد افزايش داشته است.
در دي ماه ۱۳۸۲ ، شاخص بهاي گروه مسكن، سوخت و روشنايي نسبت به ماه قبل معادل ۵/۱ درصد افزايش يافت كه شاخص بهاي گروه هاي ارزش اجاري خانه هاي مسكوني شخصي و كرايه خانه هاي مسكوني اجاري هر يك معادل ۶/۱ درصد افزايش داشت.
در ماه مذكور شاخص بهاي گروه خدمات ساختماني معادل نيم درصد و شاخص آب، برق و سوخت معادل ۷/۰ درصد افزايش يافت كه در مقايسه باماه مشابه سال قبل اين شاخص «بهاي گروه مسكن، سوخت و روشنايي» ۳/۱۶ درصد افزايش نشان مي دهد.
در ماه مورد گزارش، شاخص بهاي گروه حمل و نقل و ارتباطات نسبت به ماه قبل تغييري نداشته است. در اين گروه شاخص بهاي گروه حمل و نقل عمومي معادل ۲/۰ درصد افزايش و گروه حمل و نقل شخصي بدون تغيير بود. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل و اين شاخص «گروه حمل ونقل و ارتباطات»۲،/۱۲ درصد افزايش داشته است.
در دي ماه ۱۳۸۲ شاخص بهاي گروه درمان و بهداشت از افزايشي معادل ۴/۱ درصد برخوردار شد كه افزايش ياد شده تحت تأثير بالا  رفتن شاخص بهاي گروه هاي خدمات درماني و دارو به ترتيب معادل ۱/۱ درصد و ۴/۲ درصد بوده است.
شاخص بهاي گروه درمان و بهداشت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۱۸ درصد بوده است.
در دي ماه ۱۳۸۲ شاخص بهاي گروه كالا  و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل از افزايش مختصري معادل ۳/۰ درصد برخوردار شد، در اين گروه، شاخص بهاي گروه هزينه هاي شخصي معادل ۵/۰ درصد و ساير كالا ها و خدمات ۲/۰ درصد بالا  رفت.

صداي مصرف كننده
كارت هاي اينترنت بي كيفيت 
به تازگي، كارت هاي اينترنتي با كيفيت پائين و فاقد هر گونه پشتيباني مناسب، در حجم گسترده، توزيع شده است. ضمن اين كه پيشنهاد مي كنيم از پديده كارتهاي اينترنتي گزارشي تهيه كنيد، مي خواهيم بدانيم نظارت بر كيفيت اين كارتها و خدمات به عهده كيست و به ويژه مرجع پاسخگو به شكايات مردم در اين زمينه كدام است؟فتاحي 
تنبيه بدني در هزاره جديد
در حالي كه استاندارد آموزش و پرورش در دنيا، آميخته با پيچيده ترين فنون روان شناختي و حساس است، متاسفانه هنوز شاهد بعضي موارد گزارش شده پيرامون تنبيه بدني دانش آموزان هستيم. خدا خودش به داد نسل بعدي ما برسد.سيفي 
وضعيت آسفالت خراب است 
وضعيت آسفالت خيابان مسيل جاجرود حد فاصل گلبرگ به سمت خيابان دماوند خيلي خراب است ضمن اينكه چراغهاي روشنايي اين مسير اكثراً خاموش هستند. از شهرداري محترم اين منطقه تقاضا داريم آسفالت اين خيابان پر رفت و آمد را ترميم كند.كرمي 
پياده رو يا آغل گوسفندان 
پياده روهاي خيابان سبلا ن شمالي مخصوصاً در محدوده اي كه پل نياوران به تازگي تاسيس شده است در اعياد مختلف و ايام محرم به آغل گوسفندان تبديل مي  شود. وجود اين گوسفندان كه تعداد آنها هم كم نيست فضاي اين محل را در اين روزها به شدت آلوده مي كند. در اين زمينه بارها با شهرداري منطقه مكاتبه كرده ايم ولي كاري صورت نگرفته است و حالا  دست به دامن روزنامه شما شده ايم.جنتي (نماينده اهالي)
سرعت گير لا زم است 
تقاطع خيابان ششم نيروي هوايي با خيابان هاي فرعي كه از خيابان پنجم به آن وارد مي شوند همگي به سرعت گير نياز دارند چون بدون اغراق همه روزه در يكي از اين تقاطع ها تصادف پيش مي آيد.رضا محراب 
دردسرهاي شيب تند
مسير شهرك غرب (ميدان صنعت) به شهرك مخابرات فاقد خطوط اتوبوسراني بوده و تعداد معدود ميني بوس ها نيز چون خصوصي هستند عملا ً با عدم كارآيي و جابجايي مسافر همراهند. در اين بين يكه تازي كرايه هاي شخصي واقعاً بيداد مي كند. البته چندين بار تقاضا از شركت واحد شده است؛ ولي جواب آنها اين بوده كه شيب تند مانع برقراري خطوط مي باشد. مگر شيب اين مسير از فرحزاد و سعادتآباد و ولنجك و امثال آن بيشتر است؟ رسائلي

پاسخ مسئولا ن
تابلو هشدار دهنده كفايت مي كند
با احترام، پيرو انتشار مطلبي تحت عنوان «باز هم سرعت گير» در صفحه ۴ بازارچه مورخ ۱۹/۸/۸۲ به اطلا ع مي رساند، در رابطه با مشكلا ت خيابان كامرانيه جنوبي بررسي هاي لا زم انجام شده است و از آنجايي كه خيابان به صورت سربالا يي است و فاقد شيب مي باشد لذا نصب سرعت گير ضرورتي ندارد وصرفا محل مورد نظر نياز به نصب تابلوهاي هشدار دهنده دارد كه مقرر شده است تابلوهاي مورد نياز را در محل مورد نظر نصب نمايند.
رئيس مركز اطلا ع رساني فرماندهي انتظامي تهران بزرگ 
تاخيرمان موجه است 
عطف به مطلب مندرج در صفحه ۴ مورخه ۱۶/۹/۸۲ آن روزنامه تحت عنوان (گذرنامه را دير مي دهند) احتراما به اطلا ع مي رساند:
علت تاخير در تحويل گذرنامه ها افزايش ۳ برابري مراجعين جهت عتبات عاليات و عدم افزايش منابع انساني و تجهيزات بوده كه با توجه به تدبير چند هفته اخير مبني بر صدور گذرنامه دسته جمعي براي زائرين عتبات اين مشكل به مرور در حال عادي شدن است. روابط عمومي ناجا

پشت دخل بازارچه
مهرباني ، نامهرباني
فرهاد فرجاد
پسرك، با آكاردئون رنگ و رو رفته و مستعمل كوچك اش زحمت زيادي كشيد تا لابه لاي جمعيت رخنه كند و افتان و خيزان پاي بر اتوبوس گذارد. جاي ثابت و مطمئني كه يافت، نگاهي به صورت هاي خاموش پيرامون اش انداخت. يكي چرت مي زد، ديگري روزنامه مي خواند، آن يكي لبانش را مي جويد، ... با تكيه بر روان شناسي كودكانه اش تصميم گرفت اين بار آهنگ غمگيني بنوازد تا جو سنگين فضا را خراب نكند. شروع كرد: مرغ سحر ناله سر كن، داغ مرا تازه تر كن... عجيب بود، ادبيات سنگين و موسيقي سنگين تر «مرغ سحر» تناسبي با قد و قواره او نداشت. دقايقي گذشت، هيچ تغييري در صورت ها پديد نيامده بود. چرتي پاره نشد، روزنامه اي نيمه كاره رها نشد. نيم نگاهي هم بر پسرك انداخته نشد. راننده كماكان بر ترافيك و زمين و زمان لعنت مي فرستاد و ترمزهاي ناگهاني اش، آوازه خوان زمانه خاموشي ها را حسابي به دردسر مي انداخت. «...بيا كه بريم به مزار، ملا  ممد جان...» آهنگ بعدي هم چرت ها را پاره نكرد. بيرون، سرماي زمستان با دود و غبار هم آغوشي مي كرد و نفس ها را مسموم مي ساخت. در و ديوار شهر پر بود از بقاياي ترك خورده تبليغات انتخابات. «ملا  ممد» هم نتوانست به ياري جيب پسرك بشتابد. شايد قطعه اي ديگر اوضاع را به سود او تغيير مي داد. پس شروع كرد:«گل مريم چشماتو واكن،منو نگاه كن ... نازنين مريم.» هيچ خبري نشد. به ناچار، خود زبان به ياري گشود: آقايان، خانم ها، تو اين محرمي،دست تو جيبتون بكنين، جاي دوري نمي ره... حتي يك سكه ۱۰ توماني هم از جيب كسي در نيامد. جاي ماندن نبود، تصميم گرفت پياده شود. خواست از ترافيك استفاده كند، پس راننده را صدا زد: آقاي راننده، در رو بزن پياده شم.راننده، آرام در آينه نگاهي انداخت و زير لب غرولندي كرد. - بزن، مي خوام پياده شم. مسافر بغل دستي پسرك به صدا درآمد: آقا سرمون رو برد، بذار پياده شه...
آكاردئون، حالا  بر دوشش سنگين تر از هميشه آويزان بود. باد سردي مي وزيد، بغض عجيبي در گلويش پيچيده بود. نگاهي به خيابان انداخت. دختري كم سن و سال، چهره اش را زير چادر كهنه اش پنهان كرده بود و با دود اسپند، براي سواران مراكب آهنين آرزوي سلا متي مي كرد، هر چند آنان به مدد شيشه بالا برهاي برقي خيلي زود ديواري از شيشه را بين خودشان و دخترك حائل مي شدند و نشان مي دادند نمي خواهند رايحه آلوده درون خود رو را با دود اسپند جايگزين كنند. اشك پسرك، تاب نياورد و بر پهناي صورتش جاري شد.

دغدغه جديد
كاغذ و مقوا گران شد
درحاشيه خبرها
منتظر باشيد گران شدن كاغذ و مقوا، قيمت لوازم التحرير به ويژه دفتر را بالا  ببرد.
يكي از اصلي ترين نيازهاي دانشآموزان و دانشجويان دفترچه و كتاب هاي درسي است. اين قشر عظيم از محصلا ن در كشور هر ساله مقدار بسيار زيادي از كاغذ را مصرف مي كنند.
احتمالا ً با گران شدن كاغذ در روزهاي اخير بايد شاهد بالا  رفتن قيمت دفترچه هاي يادداشت باشيم و اين موضوع تبعاً بر روي اقتصاد خانواده ها و دانشآموزان تأثير خواهد گذاشت زيرا بخش بزرگي از هزينه هاي يك خانواده كه داراي فرزند محصل است صرف تأمين لوازم التحرير كتاب و دفتر مي شود.
گران شدن كاغذ نيز بستگي به عوامل خاص خود دارد، يكي از اين عوامل انتخابات مجلس است كه تاثير زيادي در اين امر داشته است. ولي گذشته از تمامي اين مسايل به دليل سوءاستفاده دلا لا ن و واسطه ها از اين موضوع گران تر شدن كاغذ در نهايت اقتصاد خانواده را تحت فشار قرار مي دهد.
آزادنژاد يك فروشنده لوازم التحرير در اين زمينه مي گويد: طي هفته هاي اخير قيمت كاغذ افزايش پيدا كرده و بازار كاغذ دچار آشفتگي شده است.
وي مي گويد: گراني به وجود آمده احتمالا تأثير خود را بر روي كاغذ، دفتر وساير كالاها  خواهد گذاشت. وي در عين حال مي افزايد: البته اين گراني موقت خواهد بود و پيش بيني مي شود بازار به ثبات قبلي خود برسد.
صالح زاده يك مغازه دار مي گويد: گذشته از كاغذ ، مقوا نيز دچار افزايش قيمت شده است. علت اصلي اين بالا  رفتن نرخ كاغذ و مقوا نيز انتخابات مجلس است.
رئيس اتحاديه فروشندگان كاغذ و مقواي تهران نيز دليل گراني ۲۰ درصدي كاغذ و مقواي گلا سه را انتخابات دانسته و مي گويد: ۱۵ سال است كه با معضل كاغذ تحرير دولتي دست و پنجه نرم مي كنيم، هرچه بيشتر پيگيري مي كنيم، مرجعي پاسخگوي ما نيست.
منصور حاجي آخوندي با تأكيد بر ثبات نسبي قيمت مقوا وكاهش ۳۰ درصدي قيمت كاغذ كپي مكس مي گويد: نرخ مقوا در پنج سال گذشته به دليل رقابت بين تاجر و بنكدار ثبات نسبي داشته ولي در بخش كاغذ به دليل انحصارات موجود، بازار آشفته اي داشته ايم.بهرامي يك دانشآموز نيز در اين باره مي گويد: نياز يك دانشآموز و يا دانشجو به دفترچه و كتاب درسي كتمان ناپذير است. فكر مي كنم اگر دفترچه يادداشت بيش از اين گران شود دانشآموزان را دچار مشكل مي كند.
محمدي يك دانشجوي هنر دانشگاه آزاد نيز در اين زمينه مي گويد: به خاطر استفاده زياد دانشجويان رشته هنر از كاغذ و مقوا فكر مي كنم بالا  رفتن قيمت كاغذ حتي اگر اندك هم باشد تأثير زيادي بر كيفيت تحصيل آنها بگذارد.
وي مي گويد: بهترين كار براي حل اين مشكل توزيع كاغذ و مقوا با نرخ تعادلي بين دانشجويان است.

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |