يكشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۳
بازارچه خوراك
كاهو، مقوي و اشتهاآور
ليلا آرمان 
001857.jpg

كاهو از جمله سبزي هاي بسيار مقوي است كه داراي انواع گوناگون پيچ، بهاره، تابستانه، پاييزه و زمستانه است و همان طور كه از نام انواع آن پيداست در تمام فصول سال در بازار مي توان آن را يافت.
برگهاي بيروني كاهو كه همه آن را دور مي ريزند داراي رنگ سبز پررنگ تري است و بسيار مقوي تر از قسمت هاي داخلي است.
عصاره برگ آن در تصفيه خون بسيار مؤثر است و رقت خون را كم مي كند. كاهو در كاهش فشار خون، سردرد، درد معده، التهاب و خارش بدن مفيد است. آب كاهو در سلا مت و لطافت پوست بدن نافع است.
كاهو همچنين اشتهاآور، آرام بخش، خوابآور، تقويت كننده مو و داراي عناصري چون كلسيم، آهن، سديم، روي، مس و ويتامين هايي چون آ - ب - ث - كا - اي - است.اگر كاهو را قبل از غذا مصرف كنيد اشتهاآور است و اگر همراه غذا خورده شود به هضم غذا كمك مي كند.طبيعت كاهو سرد است. پس ادرارآور بوده و يرقان را معالجه مي كند. مؤثر در درمان يبوست، تب، زخم مثانه و مجاري ادرار است. اگر آن را پخته و همراه با روغن زيتون از آن ضماد تهيه كنيد و بر روي كورك و ورم چشم قرار دهيد بسيار نافع است.
اگر لاغر هستيد كاهو را با سكنجبين مصرف كنيد و اگر مي خواهيد لا غر شويد آن را با سركه و گلپر مصرف كنيد.از خام آن سالاد تهيه مي شود. در كوكو و آش هم مي توانيد از آن استفاده كنيد. هنگام تهيه برنج آن را در ته قابلمه قرار داده و ته ديگ بسيار خوش طعمي از آن به دست آوريد كه پخته آن هم بسيار سودمند است.هنگام شستن كاهو، آن را برگ برگ كرده و هر برگ را جداگانه شسته و بعد آن را با يك ماده ضدعفوني كننده خيس كرده و بعد دوباره شستشو دهيد تا كاملا ً از تميزي آن مطمئن شويد.
در ميوه و تره بار هر كيلو كاهو با قيمت ۱۲۰۰ و ۱۴۰۰ ريال عرضه مي شود و در مغازه هاي سطح شهر براي هر كيلو كاهو ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ ريال بايد پرداخته شود.
001827.jpg
001830.jpg
001833.jpg
001836.jpg
001839.jpg

بازار ميوه و تره بار، دستخوش نوسانات قيمت پايان سال
طبق معمول هميشگي بازار كشور، مناسبت خاصي چون ماه محرم و البته نزديك شدن به روزهاي پاياني سال روي قيمت ميوه و تره بار تأثير گذاشته و افزايش قيمت ها را موجب شده است.
نكته اي كه مي توان به آن اشاره كرد وجود تفاوت در نرخ ميوه هاي عرضه شده در نقاط مختلف شهر تهران است. به عنوان مثال در ميادين ميوه و تره بار كه در نقاط گوناگون شهر پراكنده است قيمت ها تقريبا متعادل و استقبال مردم نيز از ميادين چشمگير بوده است.
اين ميادين توسط شهرداري ايجاد شده و عامل عرضه مستقيم ميوه به شمار مي روند. بازار ميوه و تره بار به ويژه در ايام ماه محرم و نيز نزديك شدن به پايان سال رونق بيشتري نسبت به روزهاي عادي به خود گرفته است.
اما به نظر مي آيد در اين بازار، بيشتر فروشندگان ميوه سود مي برند تا خريدار. زيرا طي اين روزها قيمت ها حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزايش داشته وبنابراين فروشندگان و به ويژه دلا لا ن سود خوبي در اين بين مي برند.
در حال حاضر ميوه در نقاط مختلف شهر داراي قيمت هاي متفاوتي است و هيچ گونه همگوني و يكساني در نرخ ها وجود ندارد. به عنوان مثال در ميدان انقلا ب سيب در حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومان براي هر كيلو عرضه مي شود و اين در حالي است كه در نقاط بالا ي شهر اين قيمت حدوداّ ۷۰۰ تا يك هزار تومان است. همچنين پرتقال و خيار نيز حكايتي مشابه دارد. پرتقال از حدود ۳۵۰ تا ۷۰۰ و خيار نيز از حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان در نقاط مختلف شهر عرضه مي شود.در اين روزها برخي فروشنده ها و دلالان به دنبال حداكثر سود خود هستند و با سوءاستفاده از مناسبت هاي اين چنيني، اقدام به بالا  بردن قيمت ميوه مي كنند.
صادق نژاد، يك زن خانه دار در اين زمينه مي گويد: كدام كالا  يا محصول را مي توانيد پيدا كنيد كه اين روزها گران نشده باشد، تمامي اجناس از ۲۰ تا ۵۰ درصد گران تر شده اند.
وي مي گويد: ميوه نيز شامل اين موارد مي شود، زيرا اين محصول از جمله محصولا ت پرمصرف در بين خانواده هاست.
وي مي گويد: البته ميوه هاي عرضه شده در ميادين ميوه و تره بار و فروشگاه هاي بزرگ ارزان تر از جاهاي ديگر هستند.
حسيني، يك كارمند نيز در اين باره مي گويد: ما هميشه در چنين ايامي بايد منتظر اين گراني ها باشيم و به نظر ميآيد كه چاره اي هم نيست و تنها بايد بسوزيم و بسازيم.
وي مي گويد: يكي از راههاي مفيد در اين زمينه راه اندازي مراكز فروش مستقيم ميوه و تره بار و افزايش ميادين عرضه ميوه و تره بار است.
از سوي ديگر، بلخاري، رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و تره بار تهران گراني ميوه را در قياس با گراني كالا هاي ديگر ناچيز دانسته و مي گويد: در برخي از ميادين ميوه و تره بار ميوه هاي عرضه شده مانند سيب ظاهري زيبا دارند؛ ولي داخل آنها اغلب پوك و يا سياه است.
شايد يكي از راهكارهاي اساسي براي حل مشكل گراني ميوه در روزهاي پاياني سال ذخيره سازي مركبات از سوي دولت و عرضه آن در اين روزها باشد، كه مي تواند تأثير بسزايي در كنترل و جلوگيري از بالا  رفتن غيراصولي قيمت داشته باشد. بنابراين عرضه متناسب با تقاضا در بازار ميوه و تره بار مي تواند جلوي افزايش قيمت ها را بگيرد.

بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |