شمع
|
|
سيدعمادالدين ميركريمي
ساختمان شمع از يك الكترود مركزي (مثبت) و يك الكترود بدنه (منفي) و عايق چيني تشكيل شده است. فاصله بين دو الكترود (دهانه شمع) بايد حدود ۷/۰ ميلي متر باشد. كه اگر اين فاصله كمتر باشد زمان پرش جرقه كوتاه شده و كيفيت سوختن بنزين پايين مي آيد، عمر شمع نيز كمتر مي شود. اگر اين فاصله زيادتر باشد زمان پرش جرقه زياد مي شود در نتيجه برق بيشتري براي ايجاد اين پرش لازم است و اين سبب ايجاد فشار مضاعف به كويل شده و آن را داغ مي كند. شمعها داراي انواع مختلفي چون پايه كوتاه و پايه بلند يا شمع سرد و شمع گرم هستند. ارزش حرارتي يك شمع كه نشانگر سرد يا گرم بودن آن است بر روي بدنه آن حك مي شود. هر چه ارزش حرارتي بيشتر باشد شمع از نوع سرد و هر چه كمتر باشد شمع از نوع گرم است. شمع سرد ويژه موتورهاي با دماي ثابت زياد يا موتورهاي هوا خنك و شمع گرم مخصوص موتورهاي با دماي ثابت كم (مانند پيكان) است. بستن يك شمع گرم يا پايه بلند به جاي يك شمع سرد يا پايه كوتاه باعث كم شدن حجم محفظه احتراق شده و ممكن است با عث برخورد پيستون به سر شمع شود. ولي مي توان به كمك واشر اين مشكل را حل كرد. بهتر است پس از هر چهار هزار كيلومتر شمعها باز و سرويس شوند. اگر دوده درون شمع ديده شد بايد توسط فرچه يا مسواك آغشته به بنزين شسته شود. وجود دوده بيانگر اين است كه يا موتور سرد كار مي كرده است و يا كاربراتور تنظيم نيست. توجه داشته باشيد كه براي كم و زياد كردن دهانه شمع هميشه الكترود منفي آن را تنظيم كنيد چون اگر به ميله وسط فشار وارد شود عايق چيني آن خواهد شكست. براي يافتن شمع خراب موتور را روشن كنيد و وايرها را يكي يكي از سرشمع ها جدا كنيد در اين حال به صدا و عكس العمل موتور توجه كنيد. اگر با برداشتن واير از شمع صداي موتور عوض شد و لرزش پيدا كرد آن سيلندر سالم است اما اگر با برداشتن واير هيچ تغييري مشاهده نشد عيب از همان سيلندر است كه ممكن است يا چيني شمع ترك برداشته باشد، يا دهانه شمع تنظيم نباشد و يا اينكه دهانه شمع كثيف شده باشد. البته ممكن است خرابي واير و يا كارنكردن سوپاپهاي همان سيلندر نيز دلا يل عيب آن سيلندر باشد.
|