مرور اخبارورويدادهاي تلويزيون
لزوم ساخت مجموعه هاي مذهبي
|
|
در آستانه پايان يافتن سال ۱۳۸۲ در مي يابيم كه امسال يكي از سالهاي پركار سيما در امر ساخت مجموعه هاي عظيم تاريخي و مذهبي بوده است.
مجموعه هاي تلويزيوني چون مختارنامه، شيخ بهايي، روزگار قريب، در چشم باد، حضرت يوسف(ع) و ... گواهي بر اين مطلب هستند.
گروه هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) نظر برخي از عوامل ساخت سريالهاي تاريخي را در خصوص لزوم ساخت چنين پروژه هايي و مشكلات موجود براي ساخت چندين پروژه همزمان با توجه به امكانات و شرايط فعلي را جويا شد.
به گزارش ايسنا، محسن دامادي، فيلمنامه نويس مي گويد: تلاش مي كنيم همواره براي فرزندانمان، ريشه اي باقي بگذاريم. وقتي كه براي هر كدام از ما اين موضوع مطرح است كه آدم بي ريشه و بي هويتي نباشيم به گونه اي پيوند ما با تاريخ، پيوند با گذشته و هويت خودمان است.
نويسنده مجموعه «شيخ بهايي» با انتقاد از عدم برنامه ريزي در انتخاب موضوعات تاريخي افزود: از تعقيب موضوعات مجموعه هاي تلويزيوني مي توان فهميد كه برنامه خاصي براي رفتن به سراغ موضوعات تاريخي نداريم و هر از گاهي مسأله اي مطرح مي شود.
دامادي در ادامه گفت: با ديدن برخي برنامه هاي تاريخي، احساس مي كنم اين كار مي توانست با تأمل بيشتري ساخته شود. در يكي دو مورد از موضوعات تاريخي پيش از اسلام، ديالوگها آنقدر به روز و معمولي نوشته شده بودند كه احساس نمي كردي با يك كار تاريخي روبه رو هستي.
فرج الله سلحشور تصريح كرد: متأسفانه در مملكت ما، بهايي را كه بايد به اينگونه آثار بدهند نمي دهند و به همين دليل گاهي احساس مي شود خطر شكست فرهنگ غني ما در برابر فرهنگ منحط غرب در عرصه سينما و تلويزيون وجود دارد!
وي در پايان يادآور شد: مردم مجموعه هاي مذهبي را دوست دارند و خواهان آن هستند و در نتيجه از آنها تأثير مي گيرند و به همين دليل است كه از مجموعه هاي تلويزيوني چون امام علي(ع)، امام رضا(ع) و اصحاب كهف به عنوان بهترينها ياد مي كنند.
ايرج رامين فر، طراح صحنه و لباس، با اشاره به كمبود امكانات براي ساخت چند پروژه عظيم تاريخي به طور همزمان خاطر نشان كرد: استوديوها براي ساخت دكور و پرسنل ها به حدي نيستند كه بتوانيم جوابگوي چند مجموعه تاريخي به طور همزمان باشيم به همين جهت اتفاقي مي افتد كه الان دارد مي افتد! وي ادامه داد: ساخت چند پروژه همزمان به كيفيت كارها لطمه وارد مي كند. چرا كه اين مجموعه ها در فرصتهاي كم، با بودجه هاي كم و با آدم هايي كه وجود ندارد ساخته مي شوند. آن وقت است كه يك طراح صحنه مجبور است دو مجموعه را با هم كار كند و در نتيجه با مجموعه هاي تلويزيوني روبه رو مي شويم كه خطي و سطحي از يك مقطع تاريخي گذشته اند.
مسعود بهبهاني نيا، نيز متون تاريخي را مايه هاي خوبي براي داستان فيلم هاي سينمايي و تلويزيوني دانست و گفت: يكي از مشكلات ما اين است كه پيوندمان را با متون قديمي و آثار ارزشمند ادبي از دست داده ايم. از آنجا كه ساخت مجموعه هاي تاريخي متكي بر تحقيق و پژوهش است تدارك و تمهيدي كه براي چنين مجموعه هايي چيده مي شود درازمدتر خواهد بود.
بهبهاني نيا، كمبود بودجه را يكي از دلايل پخش مجموعه هاي تلويزيوني تكراري دانست و گفت: يكي از نكات ديگري كه دست مديران ما را مي بندد بحث عدم تداوم مديريت ها است و مديران ما نمي توانند براي ۵ سال آينده برنامه ريزي كنند. از آنجا كه تلويزيون خوراك دائمي مي خواهد مي توان با برنامه ريزيهاي دراز مدت تر از شتاب زدگي در نگارش ها يا توليد جلوگيري كرد.
آگهي بازرگاني پخش نكنيد
به گفته مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور رسانه ها، صدا و سيما بهتر است براي رعايت حقوق مخاطبان در يك يا دو كانال خود آگهي هاي بازرگاني ارائه نكند و محدوديت زماني را براي پخش اين آگهي هاي بازرگاني قرار دهد.
محمد تقي روغني ها، در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: جذابيت آگهي ها و پاسخ گويي به نياز مخاطبان، دو عنصر ضروري در توليد آگهي هاي بازرگاني است كه بايد راديو و تلويزيون در پخش آگهي هاي بازرگاني به آن توجه كنند.
وي با بيان اين كه هر يك از رسانه ها ويژگي هاي خاص خود را براي ارايه آگهي هاي بازرگاني دارند، گفت: در راديو، عنصر صدا اثرگذار است و بايد تكنيك هايي كه در اين رسانه به كار برده مي شود، به گونه اي باشد كه تمام حواس مخاطب را به خود جلب كند. در سينما و تلويزيون بايد به ويژگي هاي تصوير توجه خاصي كرد، همچنين در مطبوعات ۳ عنصر عكس، متن و رنگ بايد به گونه اي انتخاب شوند تا بتوانند مخاطب را جذب كنند.
مدير مسئول ايران ديلي، بيان كرد: بر اساس تحقيقات انجام شده بر روي آگهي هاي بازرگاني، قطع كردن برنامه اي كه مخاطب در حال تماشاي آن است، مي تواند هم اثر منفي و هم اثر مثبت بر روي مخاطب داشته باشد؛ در صورتي كه آگهي بازرگاني در مدت زمان كوتاهي در وقت مناسبي ارائه شود مي تواند بر روي مخاطب اثرگذار باشد و يا بر عكس طولاني بودن اين زمان مي تواند اثرات منفي همراه داشته باشد و سبب دلزدگي و تنفر مخاطب از آگهي بازرگاني باشد.
مسابقه «شهر به شهر»
- «شهر به شهر» عنوان مسابقه اي از گروه اجتماعي شبكه سه سيما و به تهيه كنندگي محمد محمديان است كه در ۹۰ برنامه ۳۰ دقيقه اي به صورت زنده در حال تهيه و پخش است. به گزارش روابط عمومي سيما، اين برنامه در صدد است با طرح سؤالاتي در زمينه ايرانشناسي و ايرانگردي به معرفي مناطق مختلف، آثار و ابنيه مذهبي و تاريخي، آداب و رسوم شهرها و نواحي مختلف كشور بپردازد. شايان ذكر است، علاقه مندان مي توانند از طريق تماس تلفني در اين مسابقه شركت نمايند.
سمفوني خاموش در كرمان
- تصويربرداري فيلم تلويزيوني سمفوني خاموش در تهران و كرمان به اتمام رسيد.
بنابراين گزارش فيلم مذكور داستان نويسنده اي را روايت مي كند كه قصد دارد زندگي استاد علي اكبر صنعتي (از بزرگترين مجسمه سازان و نقاشان معاصر ايران) را به صورت كتابي گرد آوري كند. او زماني استاد را مي بيند كه آثار او به دليل فقر مالي در حال حراج است. در ذهن خود به كرمان سال ۱۳۰۰ (زمان كودكي استاد) مي رود و داستان زندگي استاد صنعتي را مرور مي كند.
جمشيد مشايخي، بابك نوري و سروش خليلي از جمله نقش آفرينان سمفوني خاموش هستند.
ادامه فيلمبرداري «در چشم باد»
فيلمبرداري مجموعه تلويزيوني «در چشم باد» كه چند ماه پيش در شهر ماسوله و اطراف آن آغاز شده بود پس از يك وقفه و با تغيير برخي عوامل خود در شهر تالش آغاز و تا پايان اسفند ماه ادامه خواهد داشت.
اين مجموعه تاريخي كه حدود سال هاي ۱۲۹۹ تا ۱۳۶۱ را در برخواهد گرفت سعي دارد برخي از تاريخ معاصر ايران را در بستر يك داستان عاشقانه روايت كند. فيلمبرداري اين مجموعه ۲۶ قسمتي با حضور عواملي چون: حسن پويا به عنوان مدير فيلمبرداري، مجيد ميرفخرايي به عنوان طراح صحنه و علي مختاري در مقام برنامه ريز شروع شد.
مجموعه تلويزيوني «در چشم باد» كه در گروه حماسه و دفاع شبكه اول سيما به تهيه كنندگي رضا انصاريان و كارگرداني مسعود جعفري جوزاني تهيه مي شود، يكي از عظيم ترين مجموعه هاي تاريخي تلويزيون در سال هاي اخير محسوب مي شود كه حدود ۳۰۰ شخصيت اصلي خواهد داشت و توليد آن حدود دو سال به طول خواهد انجاميد.
به گزارش ايسنا، اين مجموعه با حضور بازيگراني چون: محمدرضا فروتن، حسين ياري، سعيد نيكپور، ماه چهره خليلي،آرش تاج، رضا كيانيان، سياوش طهمورث، بهزاد فراهاني و چندين بازيگر خارجي در بخش هايي از شمال و جنوب كشور، تهران و چند لوكيشن در خارج از كشور فيلمبرداري خواهد شد.
|