پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۵ - Mar 4, 2004
نخستين گمانه زني ها درباره انفجارهاي عراق
003159.jpg
تهاجم تروريستي همزمان به شيعيان عراق و پاكستان در روز عاشورا كه به شهادت بيش از ۲۷۰ تن و زخمي شدن صدها تن ديگر انجاميد در دو روز اخير موضوع اصلي خبرها و تحليل هاي مطبوعاتي و تلويزيوني جهان بوده است. البته توجه اصلي اين گزارش ها به سوي عراق معطوف شده است،زيرا ابعاد حادثه و حساسيت محل وقوع آن به مراتب بيشتر از پاكستان است.
براساس اين گزارش ها، ديروز هزاران تن در كربلا براي تشييع پيكرهاي شهيدان گرد آمدند و مراسم تشييع جنازه عملا به همايش سياسي شيعيان در برابر اشغالگران و تروريست ها تبديل شد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، شماري از سوگواران عراقي ديروز در كربلا خشم خود را نسبت به اشغالگران به ويژه امريكايي ها نشان دادند و آنان را به خاطر اهمال در زمينه تامين امنيت در عراق آن هم در روزي كه ميليون ها تن در شهرهاي مقدس كربلا و كاظمين مشغول سوگواري بودند، سرزنش كردند.
گزارش خبرنگار اعزامي همشهري به كربلا نيز حاكيست تشييع كنندگان ضمن سردادن الله و اكبر و لااله الا الله، مسئوليت بين المللي اشغالگران را در زمينه تامين امنيت سرزمين اشغال شده، تذكر مي دادند.
بر پايه اين گزارش، بحث مسئوليت و عامليت تهاجم هاي تروريستي به كربلا و كاظمين ديروز محور اصلي اظهارنظرها و تحليل هاي شخصيت ها، نهادها و سازمان هاي عراقي و جهاني بود.
دفتر آيت الله سيستاني با صدور اطلاعيه اي، بار ديگر مسئوليت حوادث روز عاشورا را متوجه اشغالگران دانست و از ملت عراق خواست در برابر توطئه ها و مطامع دشمنان به توحيد صفوف و وحدت كلمه روي آورند تا هرچه سريع تر حاكميت، استقلال و آرامش به كشور زخم خورده عراق بازگردد.درحالي كه در اطلاعيه دفتر آيت الله سيستاني به صورت تلويحي عاملان حمله كساني معرفي شده اند كه درصدد بر هم زدن وحدت عراقي ها هستند، رسانه هاي غربي به ويژه رسانه هاي آمريكا و انگليس، ريشه هاي مذهبي را در اين حادثه بي تاثير ندانستند. گزارشگر بي.بي.سي با لحني محتاطانه و با طرح همه گزينه هاي ممكن درباره عوامل احتمالي حملات، اينگونه گزارش داد: هنوز معلوم  نشده  كه  عاملان  كشتار كربلا و كاظمين  چه كساني  بوده اند و انگيزه  آنان  از حمله  به  اماكن  مقدس  شيعه  چه  بوده  است .
بسياري  از عراقي ها معتقدند كه  چنين  جنايتي  نمي تواند به  دست  پيروان  ديگر مذاهب  اسلامي  و يا حتي  از سوي  عراقي ها صورت  گيرد، از اين  رو عده اي  معتقدند كه  حتما خارجي ها در اين  حملات  دست  داشته  اند.نيروهاي  آمريكايي  در عراق  بيشتر مسئوليت اين  حملات  را به گردن  گروه  القاعده  و عوامل  اين  سازمان  در داخل  عراق  مي اندازند.بعضي  از صاحب نظران  نيز معتقدند كه  ممكن  است  پيروان  بعضي  از فرقه هاي  تندرو سني  در اين  حملات  دست  داشته  باشند .البته  ترديدي  وجود ندارد كه  بين شيعيان  و بعضي  از فرقه هاي  سني  در كشورهاي  اسلامي تنش هاي  زيادي  وجود دارد.
در سال هاي  اخير قتل هاي  فرقه اي  زيادي  در كشورهايي  مثل  پاكستان  رخ  داده و روز سه  شنبه  نيز عده اي  از شيعيان  در شهر كويته  اين  كشور كشته  شدند.
در اين  ميان  بعضي  از فرقه هاي  سني  و ازجمله  بسياري  از رهبران  وهابيت  در عربستان  سعودي ، شيعيان  را مسلمانان  واقعي  نمي دانند.
از زمان  تشكيل  دولت  عراق  با آنكه  شيعيان اكثريت  جمعيت  اين  كشور را تشكيل  مي داده اند، حكومت  هميشه  در دست  سني ها بوده  است  و حال  كه  پس  از سقوط حكومت صدام  حسين  امكان  قدرت گيري  شيعيان  در اين  كشور افزايش  يافته ، ممكن  است  هم  بعضي از پيروان  اهل  سنت  در اين  كشور و هم  به  خصوص  كشورهاي  سني  مذهب  منطقه از اين  موضوع  نگران  شده  باشند.
ولي  به  هرحال  بعيد است  كه  حملات  روز سه  شنبه  در كربلا و كاظمين  صرفا ريشه هاي  مذهبي  داشته  باشد.
چگونگي  شكل گيري  ساخت  قدرت  در عراق  پس از صدام  حسين  مي تواند نگراني هاي  زيادي  براي  منافع  گروه هاي  مختلف  در اين  كشور ايجاد كند و آنان  را به  سوي چنين  اقداماتي  بكشاند.
البته  عده اي  از مردم  به خشم  آمده  عراق ، آمريكا را مسئول  اين  واقعه  مي دانند و مي گويند آمريكا براي  توجيه  حضور خود در عراق  نمي خواهد در اين  كشور ثبات  ايجاد شود.بسياري  نيز مي گويند كه  چون آمريكا عراق  را اشغال  كرده ، وظيفه  ايجاد امنيت  در اين  كشور بر عهده  نيروهاي  آمريكايي  است ، بنا بر اين  مسئوليت  نهايي  چنين حملاتي  با آنان  است .
در عين  حال  تاكنون  هيچ  گروهي  مسئوليت  اين  حملات  مرگبار را به عهده  نگرفته است .بعد از شهادت آيت  الله  حكيم  در چند ماه  پيش ، اين  ضربه  سنگين  ديگري است  به  شيعيان  عراق  و هيچ  چشم  انداز روشني  وجود ندارد كه در آينده  از ميزان  اين  حملات  كاسته  شود.
شبكه امريكايي «ام.اس.ان.بي.سي» نيز با نگاهي كمابيش مشابه بي.بي.سي اعلام كرد كه مقام هاي آمريكا و عراق انفجارهاي شهرهاي عراق را به گروه حامي القاعده موسوم به انصارالاسلام و رهبرش زرقاوي نسبت مي دهند.
به گزارش اين شبكه يك مقام دولت بوش كه خواست نامش فاش نشود گفته است كه حملات روز سه شنبه در كربلا و كاظمين بر طبق نقشه اي كه در نامه زرقاوي به آن اشاره شده، انجام گرفته است و ضمن اينكه انجام چند حمله در آن واحد، روش مورد استفاده القاعده است.
حدود يك ماه پيش مقامات آمريكايي نامه اي را منتشر كردند كه به گفته آنان توسط ابوزرقاوي، مبارز اردني الاصل براي رهبران القاعده نوشته شده بود.
زرقاوي در اين نامه چارچوب استراتژي حملات گسترده عليه شيعيان و با هدف دامن زدن به جنگ بين سني ها و شيعيان را تشريح كرده بود.
در گزارش هاي شبكه هاي غربي به نقش مستقيم پيروان اهل تسنن در حملات روز عاشورا اشاره نشده است اما از آنجا كه اعضاي گروه هاي بنيادگراي نزديك به القاعده و انصارالاسلام عموما از كشورهاي سني نشين هستند، تصويري كه از القاعده ارائه مي شود، نوعي تقابل شيعه و سني را القا مي كند؛ حال آنكه رهبران شيعه و سني كشورهاي اسلامي همواره بر ضرورت اخوت مابين شعبه هاي اسلامي تاكيد كرده اند.
مقام هاي مذهبي عراق تاكنون به صورت صريح هيچ شخص يا گروهي را عامل حملات معرفي نكرده اند و صرفا مسئوليت آمريكا را به اين كشور گوشزد كرده اند اما وزير امورخارجه عراق، صريحا سازمان تروريستي بين المللي ازجمله سازمان القاعده و ديگر سازمان هاي افراطي را مسئول انفجارها دانست.
به گزارش الجزيره هوشيار زيباري، هدف حملات را ايجاد فتنه بين مردم عراق ارزيابي كرد و گفت: سازمان هاي تروريستي لباس دين به تن دارند اما اسلام از آنها بيزار است.سيد محمد بحرالعلوم رئيس حكومت انتقالي عراق نيز در تهران به ايسنا گفت:عامل انفجارهاي كربلا و ديگر شهرها القائده و بقاياي رژيم صدام هستند.آمريكا نيز ديروز بار ديگر تاكيد كرد: ابومصعب الزرقاوي رهبر القاعده در عراق، عامل انفجارهاي روز عاشورا است.
به گزارش آسوشيتدپرس، ديك چني معاون رييس جمهوري آمريكا با اعلام اين مطلب گفت: حملات پيشرفته بوده و توسط سازمان هاي فراملي هماهنگ شده است.
۱۸ مظنون بازداشت شدند
پليس عراق و نيروهاي آمريكايي تاكنون، ۱۵ تن را در رابطه با انفجارهاي روز عاشورا دستگير كرده اند.
به گزارش ايسنا، به نقل از آسوشيتدپرس، يك مقام عالي رتبه ائتلاف كه خواست نامش فاش نشود، گفت كه ۱۵ تن پس از انفجارها در كربلا دستگير شده اند كه ۹ تن از آنها در بازداشت عراقي ها و بقيه تحت بازجويي نيروهاي ائتلاف هستند.در همين حال، ايرنا از بغداد گزارش داد: سه نفر كه مظنون به دست داشتن در انفجارهاي كاظمين بودند دستگير شدند.
تعدادي از ماموران تامين امنيت حرم امامين كاظمين (ع) كه اقدام به دستگيري اين افراد كرده اند به خبرنگار ايرنا گفتند: اين سه فرد مظنون به طور پنهاني وارد يكي از مسافرخانه هاي مشرف به «باب القبله» شدند.
به گفته آنان، نيروهاي تامين امنيت پس از تعقيب حركات آنها، به اين افراد مشكوك شده و اقدام به دستگيري آنان كردند.
ساير تحولات
*در پي حوادث خونين كربلا و كاظمين موسوي يكي از اعضاي شوراي حكومت انتقالي عراق بر ضرورت واگذاري امور امنيتي به عراقي ها تاكيد كرد.
* شوراي حكومت انتقالي عراق در پي انفجارهاي روز عاشورا امضاي پيش نويس قانون اساسي را به تعويق انداخت. قرار بود اين سند ديروز امضا شود.
* محكوميت جهاني انفجارهاي كربلا و كاظمين ديروز نيز ادامه يافت و كشورهاي مختلف جهان اين عمليات را تروريستي و برهم زننده ثبات عراق خواندند.
* مركز مخابراتي «المامون» در مركز بغداد صبح ديروز هدف حمله موشكي افراد ناشناس قرار گرفت.
به گزارش ايرنا، از بغداد اين مركز كه پوشش ارتباطي خطوط تلفني مناطق زيادي از بغداد را برقرار مي كند، در زمان جنگ آمريكا عليه عراق به صورت كامل نابود شد و از چندي پيش در حال بازسازي بود.
نيروهاي آمريكايي از دو ماه قبل با استقرار در اين محل، امنيت آن را بر عهده گرفتند.انفجار مهيبي نيز روز سه شنبه يك خط لوله نفتي حوالي شهر كركوك در شمال عراق را لرزاند اما اين انفجار تنها باعث آتش سوزي شد و خسارات و تلفاتي در برنداشت.
* يك كارشناس امور خاورميانه در بلژيك گفت: اشتباه اساسي آمريكايي ها در عراق، نابودكردن تمامي بخش هاي خدمات رساني موجود در عراق و ناتواني در جايگزين كردن آن بود.«روبرت آنسياكس» استاد امور خاورميانه در دانشگاه آزاد بروكسل ديروز در مصاحبه با روزنامه «لاليبر بلژيك» گفت كه عراق يك كشور غيرقابل كنترل شده است.
* منابع كرد گفتند: جلال جوهر يكي از اعضاي برجسته اتحاديه ميهني كردستان عراق و «دانه مجيد» رييس نيروي انتظامي شهر سليمانيه روز سه شنبه از يك سوءقصد جان سالم بدر بردند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از سليمانيه، منابع مزبور خاطرنشان كردند كه چند فرد ناشناس به كاروان اين دو تن در شمال عراق تيراندازي كردند.

نشست بي نتيجه اعراب درباره اصلاحات پيشنهادي آمريكا
003156.jpg
وزيران امور خارجه كشورهاي عرب شامگاه سه شنبه چهارمين نشست خود را درباره اصلاحات در اتحاديه عرب بدون دستيابي به توافقي در اين خصوص برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره، يكي از مسئولان اتحاديه عرب كه نخواست نامش فاش شود گفت: وزيران امور خارجه كشورهاي عرب تاكنون به توافقي دست نيافته اند اما تلاش مي كنند تا درباره بيانيه مشترك خود درباره اصلاحات به توافق برسند.
به گفته شركت كنندگان در اين نشست، عربستان، مصر و سوريه شامگاه دوشنبه تلاش كردند طرحي را كه اين سه كشور به طور مشترك به عنوان پايه مذاكرات تدوين كرده اند ارائه كنند اما با سكوت كشورهاي ديگر به ويژه كشورهاي حوزه خليج فارس و مغرب مواجه شدند.
عمرو موسي دبير كل اتحاديه عرب براساس پيشنهاد هفت كشور براي اصلاحات اتحاديه عرب طرحي را تدوين كرده بود.
با وجود اين در مذاكرات سه شنبه فقط اين دو سند بررسي نشد و وزيران درباره پيشنهادهاي همه كشورهاي عرب بحث و تبادل نظر كردند.
احمد ماهر وزير امور خارجه مصر به خبرنگاران گفت: اختلاف نظري در اين نشست وجود ندارد اما با توجه به اهميت مسئله پيشنهادها و نظرهاي متعددي وجود دارد و هر كشور در آزادي كامل نظر خود را ارائه مي كند.
وي افزود: وزيران امور خارجه عرب قصد داشتند سند مشتركي را درباره اصلاحات تدوين كنند تا در اجلاس سران اتحاديه عرب در بيست و نهم و سي ام ماه مارس در تونس ارائه شود.
در همين حال وزير خارجه عراق درباره طرح اصلاحات در كشورهاي عربي گفت: برخي از كشورهاي عربي از تحميل طرح اصلاحات از خارج نگران هستند.
هوشيار زيباري در گفتگو با شبكه تلويزيوني الجزيره گفت: با اين حال همگي اصلاحات و تغيير و تحولات را اجتناب ناپذير مي دانند و جوامع بايد با اجراي اصلاحات و تحولات سياسي و اجتماعي به پيش روند. هوشيار زيباري تأكيد كرد: موضوع اصلاحات بزودي در نشست وزراي امورخارجه كشورهاي عربي بحث خواهد شد. وي تأكيد كرد در نشستهاي چند روز گذشته اعضاي اتحاديه عرب درباره نوسازي شيوه هاي كاري اتحاديه عرب بحث شد تا اين اتحاديه براي حل چالشها و مشكلات آماده شود.

جان كري: با گفتن حقيقت بوش را شكست مي دهم
003153.jpg
سناتور «جان  كري » كه  ديگر مي توان  او را رقيب  اصلي  جرج  بوش  در انتخابات  رياست  جمهوري  آتي  آمريكا در ماه  نوامبر دانست ، روز سه شنبه  در گفتگويي  كوتاه  با خبرگزاري  فرانسه  تاكيد كرد از همه  لحاظ با رئيس  جمهوري  كنوني  آمريكا، فرق  دارد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، جان  كري  در پاسخ  به  پرسش  خبرنگار اين  خبرگزاري  مبني  بر اينكه  چگونه  مي خواهد جرج  بوش  را در ماه  نوامبر شكست  دهد گفت  من  با گفتن  حقيقت  به  مردم  كشورم  بر جرج  بوش  پيروز خواهم  شد.جان  كري  در پاسخ  به  اين  سوال  كه  تفاوت  اصلي  وي  با جورج  بوش  در چيست  تاكيد كرد ما در همه  موارد با هم  فرق  داريم . ديدگاه ها و نظرات  من در همه  زمينه ها از بيمه  درماني  گرفته  تا مسايل  زيست  محيطي ، مسايل  اقتصادي  و روابط بين  المللي  با ديدگاه  هاي  جرج  بوش  متفاوت  است .
جان  كري  در پاسخ  به  اين  سوال  كه  چگونه  مي خواهد روابط آمريكا را با ديگر كشورهاي  جهان  بهتر كند گفت  من  اعتقاد عميقي  به  چندجانبه گرايي  به  ويژه  در كنار اروپا دارم .كري روز سه شنبه جان ادواردز يكي ديگر از رقباي هم حزبي اش را از ميدان خارج كرد و اكنون احتمال حضور او به عنوان نامزد اصلي دمكرات ها در انتخابات رياست جمهوري آمريكا كامل شده است.
فشار به رقيب بوش بر سر مسائل ايران
واشنگتن پست نوشت سناتور جان كري، مهمترين رقيب جرج بوش در انتخابات رياست جمهوري آمريكا به دليل اظهار نظرات آشتي جويانه اش در خصوص دولت ايران و حملات لفظي اش عليه سياست دولت بوش در قبال تهران تحت شرايط بحراني قرار دارد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزنامه آمريكايي در ادامه به نقل از جان كري، سناتور برجسته حزب دموكرات آمريكا كه در دسامبر گذشته در سخنراني اي خطاب به شوراي روابط خارجي آمريكا سخن مي گفت، نوشت: اين نكته غيرقابل درك و غيرقابل پذيرش است كه دولت جرج بوش از ترتيب دادن مقدمات گفت وگو با تهران خودداري مي كند.
اين روزنامه همچنين به نقل از بخش ديگري از سخنراني كري آورده است: دولت جرج بوش به گونه اي سرسختانه از داشتن سياستي واقع گرايانه و غيرتحريك آميز در قبال ايران خودداري مي كند.

كوتاه از سياست جهان
مذاكرات انگليس و تركيه درباره موافقتنامه ضدتروريستي
جك استراو وزير امورخارجه انگليس ديروز در مصاحبه با روزنامه حريت اعلام كرد تركيه و انگليس موافقتنامه اي را كه در آن همكاري فزاينده دو كشور براي مبارزه با تروريسم به ويژه در زمينه تبادل اطلاعات پيش بيني شده است آماده مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از استانبول استراو كه سرگرم ديدار از تركيه است گفت: مذاكرات براي امضاي يك موافقتنامه كه در آن تعميق مناسبات بين انگليس و تركيه در زمينه مبارزه با تروريسم پيش بيني شده، در جريان است.وي افزود: در اين موافقتنامه تبادل بهتر اطلاعات به ويژه در آنچه مربوط به تحقيق درباره موافقتنامه آبان ماه به منافع انگليس در استانبول مي شود، پيش بيني شده است.استراو ديروز در استانبول در مراسم بزرگداشت قربانيان حملات آبان ماه كه در آنها راجر شورت سر كنسول انگليس نيز كشته شد شركت كرد.
شكست مخالفان هوگوچاوز
منابع انتخاباتي ونزوئلا سه شنبه شب اعلام كردند كه مخالفان هوگوچاوز رئيس جمهوري اين كشور موفق به كسب امضاهاي كافي و لازم براي برگزاري مراجعه به آراي عمومي نشدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كاراكاس، مخالفان هوگوچاوز براي بركناركردن وي از سمت رياست جمهوري ونزوئلا پيش از موعد مقرر انتخابات رياست جمهوري متوسل به مراجعه به آراي عمومي شده اما در اين زمينه نيز در برابر رئيس جمهوري منتخب اين كشور شكست خوردند.
در همين  حال آمريكا از شوراي انتخابات ونزوئلا خواست تا اجازه دهد صداي مردم اين كشور شنيده شود.به گزارش خبرگزاري رويتر از واشنگتن اسكات مكيكلان سخنگوي كاخ سفيد گفت: ما به شكل فزاينده اي درباره اوضاع ونزوئلا نگران هستيم.
از سوي ديگر شبكه تلويزيوني سي.ان.ان اعلام كرد: مخالفت با برگزاري رفراندوم در ونزوئلا منجر به شورش مخالفان دولت آن كشور شده است.
درخواست آمريكا از شورشيان هائيتي
پس از آنكه رهبر شورشيان هائيتي خود را فرمانده ارتش و پليس اين كشور اعلام كرد آمريكا از شورشيان اين كشور خواست سلاح هاي خود رابه زمين بگذارند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، از واشنگتن ريچارد بوچر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا هشدار داد كه احتمال دارد صدها نفر از تفنگداران دريايي آمريكا كه به هائيتي فرستاده شده اند به زور شورشيان را خلع سلاح كنند.بوچر گفت: شورشيان هيچ نقشي در فرايند سياسي ندارند. تمام گروه هاي غيرقانوني و مسلح بايد سلاح هاي خود را به زمين بگذارند. ما درحال كمك به پليس هائيتي هستيم تا مجددا كنترل اوضاع را به دست بگيرد.
قذافي: جهان عوض شده است
سرهنگ قذافي ديروز در سخناني در جمع مقامات بلندپايه اين كشور خاطرنشان كرد اين يك پيروزي بزرگ و يك دستاورد عظيم است كه روابط خوبي با آمريكا داريم.
به گزارش خبرگزاري رويترز، معمر قذافي گفت: در گذشته هيچ كس انزوا را بر ليبي تحميل نكرد. اما ليبيايي ها به دليل آرمان هاي آزادي طلبانه ساير ملت ها مانند سياهان تحت سلطه آپارتايد در آفريقاي جنوبي و فلسطيني ها از غرب فاصله گرفتيم.
قذافي در اولين موضع گيري درباره تغيير سياست هاي ليبي تصريح كرد: درحال حاضر اوضاع جهان عوض شده است.قذافي خاطرنشان كرد: از آنجا كه اين ملت ها ازجمله فلسطيني ها با غرب آشتي كرده اند ليبي كه به خاطر آنها با غرب درافتاده بود خود را در وضع عجيب و بيهوده اي مشاهده مي كرد. بنا بر اين ما تصميم گرفتيم كه با غرب آشتي كنيم.
وعده آمريكا به كره شمالي
كالين پاول وزير امورخارجه آمريكا روز سه شنبه گفت: مذاكرات كره شمالي داراي پيشرفت خوبي بوده است.به گزارش ايرنا از واشنگتن، وي در بنياد هريتيج واشنگتن افزود: كره شمالي اگر دست از برنامه هاي اتمي خود بردارد از كمك هاي زيادي برخوردار خواهد شد.وي افزود: اين نكته براي كره شمالي روشن شده است كه جامعه جهاني كمك هاي زيادي به اين كشور مي تواند بكند و اين مشروط به خاتمه تلاش هاي پيونگ يا نگ براي دستيابي به سلاح هسته اي است.اظهارات پاول درحالي مطرح مي شود كه كره شمالي روز يكشنبه آمريكا را مقصر بي نتيجه بودن گفت وگوهاي چين خواند.
آمريكا اعلام كرده است كه كره شمالي داراي يك يا دو بمب اتمي بوده و از اين كشور خواسته است به پروژه غني سازي اورانيم و توليد پلونيوم خاتمه دهد.

راهبرد جديد آمريكا براي مبارزه با طالبان و القاعده
فرماندهي  نظامي آمريكا در افغانستان  راهبرد جديدي  را بــــراي  تعقيب  و مبارزه  با شبه نظاميان  طالبان  و اعضاي  شبكه  تروريستي القاعده  به كار خواهند گرفت .
به گزارش ايرنا، براين  هيلفرتي  سخنگوي  نظامي آمريكا در افغانستان  ديروز   در يك نشست  خبري  در كابل  گفت : نيروهاي  آمريكايي  از اين  پس  با حضور موقت  در تمام نقاط افغانستان  بــه  تعقيب  و مبارزه  با طالبان  و القاعده  خواهند پرداخت  وپـــس  از وارد آوردن  ضربه  به  آنان  به  پايگاه هاي  اصلي  خود در اين  كشور بازخواهند گشت .
وي  گفت : واحدهاي  نظامي نيروهاي  ائتلاف  بين المللي  مبارزه  عليه  تروريسم در افغانستان  بــه  رهبـــري  آمريكا هر روستاي  مورد نظر را به  مدت  يك  هفته مورد تجسس  قرار خواهند داد و سپس  به  قرارگاه هاي  خود باز مي گردند.
هيلفرتي  اظهار داشت : نيروهاي  پياده  آمريكايي  بـــر اساس  اين  راهبرد در سراسر افغانستان  در حال  حركت  خواهند بود.
چني:بن لادن را مي گيريم
ديك  چني  معاون  رئيس  جمهور آمريكا نيز اعلام  كرد آمريكاييان بالاخره  اسامه  بن  لادن  رهبر شبكه  تروريستي  القاعده  را بازداشت  خواهندكرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، وي  در مصاحبه  با شبكه  تلويزيوني  ام  اس  آن بي  سي  آمريكا گفت  بنظر من  اسامه  بن  لادن  بازداشت  خواهد شد.

تهاجم نظاميان اسرائيلي به اردوگاه جنين
ارتش رژيم اشغالگر قدس بامداد ديروز به منظور بازداشت فعالان فلسطيني، به اردوگاه آوارگان جنين در شمال كرانه باختري رود اردن يورش برد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از جنين منابع امنيتي فلسطيني اعلام كردند ۱۲ خودروي زرهي كه چند دستگاه جيپ نيز آنها را همراهي مي كردند در اين تهاجم شركت كردند و سربازان اسرائيلي پس از ورود با مقاومت گسترده فلسطينيان روبرو شدند.
ارتش اسرائيل دو فعال عضو جنبش جهاد اسلامي و دو فعال فتح را بازداشت و شماري از خانه هاي اين اردوگاه را محاصره كردند.
همچنين دادگاه مركزي رژيم صهيونيستي در شهر حيفا ديروز سه برادر فلسطيني را به زندان بلندمدت محكوم كرد.
قيس اوفي از شبه نظاميان تحت پيگرد گردان شهداي الاقصي هم ديروز در جريان درگيري با نظاميان اسرائيلي به شهادت رسيد.
در همين حال، يك  هيات  بلندپايه  رژيم  صهيونيستي  در پي  شكست  در جلب  حمايت  آمريكا ازطرح  آريل  شارون  نخست  وزير رژيم  صهيونيستي ، ديروز از واشنگتن وارد قدس  شد. به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از قدس ، دوويسگلاس  رئيس  دفتر و گئوراايلاند مشاور امنيت  ملي  شارون  ساعتي  پس  از گفت  وگو با مقامات  ارشد دولت بوش  از جمله  كاندوليزا رايس  مشاور امنيت  ملي  و كالين  پاول  وزير خارجه آمريكا به  اسرائيل  بازگشتند.
ديپلمات ها معتقدند كه  آنها در متقاعد كردن  آمريكا براي  حمايت  از طرح جداسازي  شارون  كه  در پي  تخليه  شهرك هاي  يهودي نشين  نوار غزه  و تحكيم كنترل  بر ساير شهرك ها در كرانه  باختري  است ، شكست  خوردند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |