شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۷ - Mar 6, 2004
اجتماعي
Front Page

انتقال پيكرهاي شهداو مجروحان انفجار كربلا و كاظمين پايان يافت
003234.jpg

معاون امنيتي انتظامي وزير كشور از پايان كار انتقال مجروحان و شهداي انفجارهاي روز عاشوراي عراق به تهران خبر داد. علي اصغر احمدي با اعلام اين خبر به ايسنا افزود: شب گذشته پيكر ۱۲ شهيد از طريق مرز خسروي وارد ايران شد.
همچنين از مرز كرمانشاه نيز ۷۷ زخمي وارد شدند كه همه  آنها به مراكز درماني تهران و ديگر شهرها منتقل شده اند. وي با اعلام اين كه تا به حال پيكر ۲۵ شهيد نيز از مرز ايلام وارد ايران شده است، گفت: ۳ نفر از هموطنان مان كه به صورت طبيعي فوت كرده بودند نيز به همراه ۷۸ مجروح از طريق همين مرز وارد كشور شدند كه ۴۸ نفر از اين مجروحان كه همراه با كاروان زائران آمده بودند، در همان بيمارستان صحرايي مرز به صورت سرپايي مداوا شدند.
معاون امنيتي انتظامي وزير كشور با تأكيد براين كه كار انتقال مجروحان و شهداي حادثه انفجارهاي عراق پايان يافته است، گفت: ۲ مجروح و ۲ شهيد در بغداد داشتيم كه با ارسال آمبولانس هاي ويژه هم اكنون در مسير بازگشت به ايران هستند.
احمدي همچنين با اعلام اين كه در حال حاضر افرادي وجود دارند كه خانواده هاي آنها نسبت به وضعيتشان اظهار بي اطلاعي مي كنند، گفت: بايد مشخصات اين افراد در اختيار سازمان حج و زيارت، وزارت خارجه و هلال احمر قرار گيرد تا از روي مشخصات آن، وضعيتشان مشخص شود.
مدير كل روابط عمومي جمعيت هلال احمر نيز اعلام كرد: كار انتقال مصدومان ايراني حادثه كربلا صبح جمعه به پايان رسيد و آخرين گروه اين مجروحان نيز تو سط بالگردهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران وارد كرمانشاه شده و از آنجا به بيمارستانهاي اين شهر منتقل شدند.
دكتر سيد مهران نوربخش در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: آخرين گروه مجروحان شامل ۲۶ نفر بودند كه در نخستين ساعات صبح جمعه پس از انتقال به مرز خسروي و انجام درمانهاي اوليه در درمانگاه هاي صحرايي هلال احمر مستقر در مرز خسروي توسط بالگردهاي ارتش جمهوري اسلامي ايران به فرودگاه كرمانشاه براي انتقال به بيمارستانهاي اين شهر، اعزام شدند.از سوي ديگر كنسول جمهوري اسلامي ايران در بغداد روز چهارشنبه به ايرنا اظهار داشت: سرنوشت برخي از ايرانيان انفجار عاشوراي كربلا هنوز مجهول باقي مانده است.
«محمد ابراهيم كاشاني» گفت: تمامي آماري كه منابع خبري و مقامات عراقي از تعداد كشته و زخمي هاي اين حادثه ارائه كرده اند دقيق نيستند و اجساد بسياري از كشته شدگان همچنان بي هويت است.وي تصريح كرد كه در پي وقوع انفجارهاي كربلا با توجه به وجود تعداد زيادي از زوار ايراني در ميان كشته و زخمي هاي اين حوادث،  تمامي كاركنان سفارت ايران در بغداد براي جمع آوري آمار و اطلاعات از تعداد دقيق كشته ها و زخمي هاي ايراني اين حادثه بسيج شده اند.
003231.jpg

كاشاني تاكيد كرد كه به علت متلاشي شدن برخي از اجساد كشته شدگان اين انفجار، هويت ايراني و عراقي بودن آن ها از سوي مسئولان عراقي و سفارت ايران و بستگان آن ها قابل تشخيص نيست. وي گفت: آخرين گزارش هاي آماري سفارت نشان مي دهد كه در انفجار كربلا تعداد ۱۰۰ نفر ايراني مجروح و حدود ۵۰ تن شهيد شدند در حالي كه مقامات عراقي تعداد كشته هاي ايراني اين حادثه را ۷۵ شهيد و بيش از ۱۰۰ مجروح اعلام كرده اند.
كاردار جمهوري اسلامي ايران در عراق نيز تعداد شهدا و مجروحان ايراني در حادثه تروريستي شهر كربلا را ۴۹ شهيد و ۱۱۵ مجروح اعلام كرد.
«حسن كاظمي قمي» روز پنجشنبه گفت: هويت ۲۵ شهيد اين حادثه مشخص، پيكر ۱۲ شهيد بدون مشخصات لازم و ۱۲ شهيد ديگر به دليل آنكه اجسادشان متلاشي شده است غيرقابل شناسايي هستند.
وي افزود: تعدادي از شهداي ايراني توسط اعضاي خانواده و يا همراهانشان بدون هماهنگي با مقامات ايراني در عراق به جمهوري اسلامي ايران منتقل شده اند.

زلزله بم سخت ترين فاجعه طبيعي سال ۲۰۰۳ شناخته شد
بزرگترين شركت بيمه بين  المللي و خصوصي در جهان، زلزله دلخراش شهرستان بم را به عنوان سخت ترين فاجعه سال ۲۰۰۳ ميلادي معرفي كرد.
به گزارش ايرنا، موسسه بيمه «سوييسره» كه مقر آن در سوييس است روز پنجشنبه با انتشار يك گزارش آماري تعداد قربانيان زلزله بم را حدود ۴۱ هزار نفر اعلام كرد.اين موسسه تعداد كشته شدگان حوادث مختلف طبيعي و غيرطبيعي جهان در سال ۲۰۰۳ ميلادي را در مجموع حدود ۶۰ هزار نفر اعلام و افزود كه بيش از دوسوم اين قربانيان بر اثر زلزله بم جان خود را از دست داده اند.
موسسه بيمه سوييسره مجموعه خسارات ناشي از زلزله بم را ۷۰ ميليارد دلار برآورد كرده كه تنها ۵/۱۸ ميليارد دلار از آن توسط شركتهاي مختلف بيمه تاييد شده است.
سوييسره بر اين گمان است كه سال ۲۰۰۳ از نظر ميزان و گستره بلاياي مختلف در ۳۰ سال گذشته در مقام هفتم و از نظر قربانيان زلزله در سراسر جهان در رده چهارم قرار دارد.
از نظر تلفات انساني پس از زلزله در شهر تاريخي بم، زلزله الجزاير با دو هزار و ۲۲۶ كشته بدترين فاجعه سال گذشته بوده و پس از آن نيز مرگ نزديك به ۱۴۰۰ نفر بر اثر گرمازدگي در هند در جاي سوم قرار دارد.
همين گزارش حاكيست در مدت ۳۰ سال اخير بدترين فاجعه انساني در سال ۱۹۷۰ رخ داد كه توفان و سيل در بنگلادش به مرگ ۳۰۰ هزار نفر منجر شد.
زلزله سال ۱۹۷۶ در چين با ۲۵۰ هزار كشته، گردباد و توفان بنگلادش در سال ۱۹۹۱ با ۱۳۱ هزار كشته، زلزله سال ۱۹۷۰ پرو با ۶۰ هزار كشته، زلزله رودبار در سال ۱۹۹۰ با ۵۰ هزار كشته و زلزله بم در سال ۲۰۰۳ با ۴۱ هزار كشته نيز از بدترين حوادث طبيعي جهان در ۳۰ سال گذشته بوده اند.
بيشترين خسارتهاي مالي در سال ۲۰۰۳ بر اثر حوادث مختلف مربوط به قطع برق در آمريكا در تابستان گذشته است كه مجموعاً منجر به بروز ۱۲ ميليارد دلار خسارت شد.
فرزندان بم با ملكه اسپانيا
ديدار كردند
گروهي از فرزندان بم كه در جريان زلزله اخير والدين خود را از دست داده اند، روز پنجشنبه با خانم «صوفيا» ملكه اسپانيا ديدار كردند.
اين ديدار در كاخ پادشاه موسوم به سارسوئلا انجام شد و در آن، ۴۳ تن از كودكان و نوجوانان بين ۵ تا ۱۵ ساله بم، ۶ تن از همراهان آنان و «آنخل گارسيا» رئيس سازمان غيردولتي «پيام آوران صلح» اسپانيا حضور داشتند. سازمان يادشده باني سفر يك هفته اي فرزندان بم به اين كشور جنوب غربي اروپا است كه طي هفت روز گذشته از چند مركز فرهنگي و ديدني اسپانيا همچون قصرالحمرا در اندلس، ورزشگاه تيم فوتبال رئال مادريد، يك پارك علمي و باغ وحش مالاگا ديدن و در شهر ساحلي ماربيا در كناره مديترانه اقامت كرده اند.
هدف از اين سفر، كمك به بهبود آلام روحي و تقويت روحيه كودكان بم عنوان شده است.ملكه اسپانيا كودكان بم را به گرمي پذيرفت و در محيطي صميمي با آنان به احوالپرسي و گفت وگو پرداخت.
اين گروه قرار است روز جمعه به ايران بازگردند.در جريان زمين لرزه پنجم دي  ماه بم، بيش از چهارهزار كودك، والدين خود را از دست دادند.

سازمان زندان ها: معتادان خود معرف مجرم نيستند
رئيس سازمان زندان ها گفت: به استناد تبصره ۲ ذيل ماده ۴۲ اصلاحيه قانون مبارزه با مواد مخدر، دادگاه ها مي توانند به جاي كيفر حبس، كيفر توقف در اردوگاه ها را براي محكومان به مواد مخدر معين كنند.
سيدمرتضي بختياري در گفت وگو با ايسنا افزود: با توجه به تبصره ذيل ماده ۱۵ اصلاحيه قانون مبارزه با مواد مخدر دولت مكلف شده است براي احيا و ايجاد اردوگاه هاي بازپروري معتادان به مواد مخدر، اقدام لازم را به عمل آورد.
وي ادامه داد: هم چنين در ماده ۴۲ همين قانون نيز پيش بيني شده است كه براي بخشي از محكومان مواد مخدر به جاي زندان اردوگاه هاي خاص نگهداري تعيين شود و تبصره ۱ ذيل همين ماده تكليف اداره اردوگاه ها را مشخص كرده است.
رئيس سازمان زندان ها با تأكيد بر استفاده دادگاه ها از كيفر توقف در اردوگاه ها خاطرنشان كرد كه در مصوبه جلسه ۱۰۴ و ۱۰۵ ستاد مبارزه با مواد مخدر كه به رياست رئيس جمهور تشكيل شد نيز به اين امر مهم اشاره شد؛ بنابراين معتاداني كه خودمعرف هستند از تعقيب كيفري معاف بوده و سازمان بهزيستي براي بازپروري و درمان آنان تكليف قانوني دارد.
معتاداني هم كه توسط نيروي انتظامي دستگير مي شوند به استناد ماده ۱۶ اصلاحيه قانون مواد مخدر مجرم تلقي و براي آنان كيفر تعيين مي شود.

گستره
روايتي از زائران كربلا
چندي قبل كه براي حضور در مراسم سنتي عزاداري تاسوعا و عاشورا از طريق پايانه غرب عازم يكي از شهرهاي غرب كشور بودم شاهد شور عجيب مردم براي سفر به مهران و قصرشيرين شدم. برخي از اتوبوس هاي مسافربري در قبال دريافت هزينه هاي هنگفت از زائرين كربلا آنها را به شهرهاي مرزي مي بردند. اما آيا امكانات و خدمات دهي در طول شهرهاي مرزي متناسب با زائران كربلا بود يا نه؟ چندين شاهد سفركرده از طريق مرز مهران به عتبات عاليات از اين موضوع شكوه داشتند كه مسئولان دولتي اعم از نيروهاي اجرايي و انتظامي، با توجه به علاقه مردم براي سفر به عراق در طول مناسبت هاي مذهبي، در طي اين چند ماه بعد از اشغال عراق و آزادسازي سفرهاي زيارتي به عراق، هيچ اقدام مثبتي براي زائران ايراني تدارك نكرده اند. انباشتگي زباله در جوي هاي شهر مهران، ارايه خدمات اقامتگاهي گران از سوي برخي مهمان پذيرها، نبود سرويس هاي بهداشتي مناسب براي انبوه زائران، خطاي فاحش برخي مامورين انتظامي در ورود و خروج اتوبوس ها، پياده روي يك كيلومتري مرز ايران تا مرز عراق براي افراد جوان و سالخورده، نبود امكانات درماني لازم براي افراد سالمند و بيمار، برخوردهاي بد نيروهاي اوكرايني و عراقي لب مرز، رشوه گرفتن ماموران مرزي عراقي براي ورود زائران ايراني، خطر سرقت اموال ايرانيان در حين سفر، بالابردن نرخ مسافرتي توسط اتومبيل هاي عراقي و قس عليهذا ازجمله نكاتي بود كه در حين ديد و بازديد كربلايي ها به آنها اشاره مي كردند.
بي گمان خدمت كردن به زائران عتبات عاليات، اجري كمتري از زيارت اماكن متبرك ندارد لذا لازم است مسئولان دولتي قبل از اعزام كاركنان دولتي به مراكز مرزي خدمات دهي زائران اباعبدالله حسين (ع)، جنبه هاي معنوي خدمت كردن به مردم را نيز گوشزد كنند.
مگر نه اين است كه همه ما از خرد و كلان، فقير و غني و ضعيف و قدرتمند در طول ماه محرم و صفر براي دستيابي به رضاي خدا و حضرت امام حسين (ع) و يارانش در نيكي كردن به مردم پيشي مي گيريم، پس چرا در اين مناطق مرزي ماموران دولتي و مسئولان محلي از خدمت كردن به مردم پيشي نمي گيرند؟!
اگر در آن سال هاي دور فرزندان اين مرز و بوم، با قرباني كردن خود در طول هشت سال دفاع مقدس در تكاپوي آن بودند كه مرزهاي عراق را براي حسينيان بگشايند حال كه اين مرزهاي بقاع متبرك بدون هزينه اي گشوده شده، چرا اين مرزهاي زيارتي را ريسماني براي اميال دنيوي خود بكنيم؟
باور كنيد اگر دولت يا مسئولان مربوطه به مردم اجازه دهند مطمئن باشيد همين هيات هاي مذهبي شيداي امام حسين (ع) راه را براي زائران عاشورايي از زمين تا آسمان فرش خواهند كرد، همانطور كه در طول اين سال هاي حماسه، فقط در عطش زيارت سرزمين خونبار نينوا از خود ايثار و پايمردي نشان دادند.
محمد اميري

برنامه هاي هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران
به دليل همزماني برپايي هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران با سالروز ميلاد رسول گرامي  اسلام (ص) و قرار گرفتن در بيست و پنجمين سال پيروزي انقلاب اسلامي، برنامه هاي ويژه اي در اين نمايشگاه اجرا خواهد شد.
به گزارش ايسنا، در اولين جلسه ستاد برگزاري هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، محمدعلي شعاعي ـ معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و رئيس اين نمايشگاه ـ با اعلام اين مطلب، گفت: واگذاري فعاليت ها به بخش غيردولتي به همراه سياستگذاري و نظارت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ازجمله سياست هاي اين وزارتخانه در برپايي نمايشگاه بين المللي كتاب تهران است.
رئيس هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، بررسي ۲۵ سال فعاليت در حوزه نشر ايران، برپايي سالن ويژه فعاليت هاي كشورهاي عضو اكو، برپايي سالن كتاب الكترونيك، بازار جهاني كتاب ايران، سراي اهل قلم، بزرگداشت دانش آموزان مؤلف و ديگر برنامه هاي فرهنگي در حوزه كتاب را ازجمله فعاليت هاي اين نمايشگاه ذكر كرد.
هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران ارديبهشت ماه ۸۳ برگزار خواهد شد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    ورزش    |
|   ورزش جهان    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |