شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۷ - Mar 6, 2004
آيت الله سيستاني:سفر غيرقانوني به عراق نامشروع است
003228.jpg
خبرگزاري فرانسه ديروز در گزارشي از نجف اعلام كرد آيت الله سيستاني روز جمعه با صدور فتوايي ورود غيرقانوني به عراق را منع كرد.
در فتواي آيت الله سيستاني تاكيد شده كه ورود به عراق جز از طريق گذرگاه هاي رسمي مرزي غيرقانوني است. در اين فتوا همچنين تصريح شده كه اقدام به قاچاق يا كسب منفعت از اين طريق نيز غيرمشروع است.»
نقش اسرائيل در انفجارهاي روز عاشورا
يك مقام ارشد امنيتي عراق در پاسخ به سئوال خبرنگار اعزامي فارس درباره شواهد دخالت موساد در انفجارهاي كربلا اظهار داشت: در ادامه سلسله اقداماتي كه در طول ماه هاي گذشته در عراق صورت گرفت از يك ماه پيش تاكنون گزارشهاي متعددي مبني بر نگراني ايستگاه هاي منطقه اي رژيم صهيونيستي از مراسم روز عاشوراي شيعيان به مراكز امنيتي در عراق واصل شد و گزارشهاي مختلفي نيز مبني بر ارتباط گيري عوامل اطلاعاتي اسرائيل با نيروهاي ائتلاف بالاخص نيروهاي هلندي و لهستاني موجود بود، اين اخبار با سفر هيئتي از كارشناسان امنيتي اسرائيل به نجف اشرف و كربلا چهار روز قبل از روز عاشورا كامل گرديد.
اعتراف به ناتواني
دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا روز پنجشنبه تصريح كرد حتي در صورت همكاري نزديك نظاميان  آمريكايي و نيروهاي امنيتي عراق نمي توان به طور كامل از ادامه حملات تروريستي همچون انفجارهاي روز سه شنبه در كربلا و كاظمين جلوگيري كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از واشنگتن اين اظهارنظر رامسفلد در حالي است كه رئيس شوراي حكومت انتقالي عراق از نيروهاي اشغالگر خارجي كه تحت فرماندهي آمريكا عمل مي كنند خواست براي تامين امنيت در عراق تلاش بيشتري انجام دهند.
ساير تحولات
* عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق شايعه دخالت ايران در امور داخلي عراق را رد و آنرا تبليغات دشمنان دو ملت ايران و عراق توصيف كرد.
* بيش از ۱۳۰ تن از شخصيت هاي كشور عربستان سعودي از جمله چند روحاني و فعالان سياسي اين كشور در بيانيه اي سلسله انفجارهاي روز عاشورا و قتل عام زائران در كربلا را محكوم كردند.شبكه تلويزيوني العربيه روز پنجشنبه گزارش داد: ۱۳۳ تن از امضاكنندگان اين بيانيه كه ۱۵ زن در بين آنها هستند، تاكيد كردند هدف از اين اقدامات تروريستي، برافروختن شعله نزاع و درگيري بين مسلمانان و ايجاد دستاويزهاي لازم براي ادامه اشغال عراق است.
* علامه سيد محمد حسين فضل الله روحاني برجسته لبناني گفت: نيروهاي اشغالگر آمريكايي در عراق مسئول انفجارهاي روز عاشورا در عراق هستند زيرا حفظ امنيت عراق به عهده آنها است اما آنها در اين راه ناتوان بوده اند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، وي همچنين دخالت داشتن سازمان جاسوسي اسرائيل (موساد) را در اين انفجارها منتفي ندانست و گفت: اسرائيل از هرج و مرج در عراق سود مي برد و به دنبال آشوب هاي مذهبي و نژادي در اين كشور است.
* هزاران نمازگزار در آيين نمازجمعه شهر كربلا كه در صحن مطهر حضرت امام حسين(ع) برگزار شد، عليه سياستهاي مداخله جويانه آمريكا و توسعه طلبانه رژيم صهيونيستي شعار دادند.
* مراسم تشييع پيكر شهداي كاظمين كه قرار بود ديروز از ميدان امام جواد(ع) تا حرم كاظمين برگزار شود به دلايل امنيتي به روز ديگري موكول شد.
* روزنامه واشنگتن پست با اشاره به اينكه ماموران مخفي اعزامي سازمان اطلاعات آمريكا (سيا) به عراق چهار برابر بيشتر از پيش بيني اوليه است، نوشت: تلاشهاي سيا براي نفوذ به گروه هاي قومي و نژادي عراق براي كسب اطلاعات در مورد شورشيان ناموفق بود.
* حاكم غيرنظامي عراق گفت: به رغم انفجارهاي اخير در عراق، انتقال قدرت به عراقي ها در موعد مقرر انجام مي شود.
شبكه العربيه ديروز گزارش داد: پل برمر بار ديگر سازمان القاعده و هواداران ابومصعب الزرقاوي را به دست داشتن در حملات تروريستي متهم كرد.
* شبكه خبري العربيه ديروز اعلام كرد سه تن بر اثر انفجار بمب در نزديكي يك مركز مخابراتي در بغداد كشته شدند.
* هانس بليكس رئيس پيشين بازرسي تسليحاتي سازمان ملل ديروز در مصاحبه اي گفت، عقيده ندارد كه جنگ عليه عراق مشروعيت داشت.
به گزارش خبرگزاري رويتر از لندن، بليكس به روزنامه اينديپندنت گفت: اين استدلال كه نقض قطعنامه هاي قبلي توسط عراق به جنگ مشروعيت داده بود براي من بهايي ندارد.
* روزنامه امريكايي كريستين ساينس مانيتور روز پنجشنبه نوشت: شايد هدف از حملات مهلك اين هفته در عراق شعله ور ساختن ناآرامي هاي فرقه اي باشد كه مي تواند موجب رويارويي شيعيان در برابر سني ها و حتي گسترش آن به جنگ داخلي گردد.
* ياپ دو هوپ شفر، دبيركل پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) تاكيد كرد كه اين سازمان در صورت درخواست دولت عراق نيرو به آن كشور اعزام خواهد كرد.
* پنج خلبان ايتاليايي كه از حضور در قالب نيروهاي اعزامي به عراق خودداري كرده بودند، مورد محاكمه قرار خواهند گرفت.

بن لادن از تعقيب نيروهاي پاكستاني فرار كرد
يكي از مقامات يك دولت محلي افغانستان به بي بي سي گفته است: اطلاعات موثقي در دست دارد كه نشان مي دهد اسامه بن لادن، رهبر شبكه القاعده اخيرا از تعقيب نيروهاي امنيتي پاكستان كه تلاش مي كردند او را دستگير كنند فرار كرده است.
اين مقام افغان كه خواست نامش ذكر نشود گفت: يكي از مقامات سابق حكومت طالبان سه روز قبل اين اطلاعات را به او داده است.
در همين حال شبكه تلويزيوني سي ان ان ديروز اعلام كرد: نيروهاي ارتش آمريكا با گذشت بيش از دو سال تلاش بي حاصل براي دستگيري اسامه بن لادن، اخيرا در مناطق مرزي افغانستان با پاكستان با استفاده از فن آوري هاي پيشرفته اميدوارند بتوانند وي را دستگير كنند.
به گفته سي ان ان اين اقدامات كه بطور رسمي از سوي مقامهاي پنتاگون فاش نشده شامل استفاده از هواپيماهاي جاسوسي يو۲، هواپيماهاي بدون خلبان پرديتور، رادارها و حس گرهاي زميني كه در گذرگاه ها و محل هاي حساس كوهستاني كار گذاشته شده، مي باشد.

دوما به نخست وزير جديد روسيه راي اعتماد داد
003225.jpg
دوماي روسيه در جلسه علني ديروز خود به ميخاييل فرادكوف به عنوان نخست وزير جديد معرفي شده به وسيله ولاديمير پوتين رئيس جمهوري اين كشور راي اعتماد داد.
به گزارش ايرنا، فرادكوف در سخناني مهمترين وظايف دولت جديد را ايجاد ساختار موثر دولتي، ادامه اصلاحات و ثبات اقتصادي و بهبود وضعيت زندگي مردم ذكر كرد.
وي مبارزه با فقر، فساد و رشوه خواري، گسترش علوم پايه، تربيت نسل جديد و نوسازي نيروهاي مسلح روسيه را از اهداف عمده ديگر دولت خود خواند.
نخست وزير جديد روسيه وعده داد كه براي بازسازي نيروهاي مسلح بودجه اضافي در نظر گرفته خواهد شد.
وي همچنين وعده داد كه براي بهبود كيفيت توليدات مختلف در روسيه و قابل رقابت بودن آنها در بازار جهاني تلاش لازم را به عمل آورد.
فرادكوف لزوم توجه به صنايع كشاورزي و از بين بردن تفاوتهاي موجود بين مناطق دور افتاده روسيه با ساير مناطق اين كشور را نيز مورد تاكيد قرار داد.

تشكيل اولين گروه حقوق بشر در عربستان سعودي
اولين گروه ناظر حقوق بشر در تاريخ سياسي اجتماعي عربستان سعودي با اولويت رسيدگي به حقوق زنان و مبارزه با تبعيض عليه زنان در اين كشور، بزودي فعاليت خود را آغاز مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رياض دولت سعودي كه اغلب گروه هاي حقوق بشر كشورهاي غربي آن را به نقض حقوق بشر متهم مي كنند با رد اين اتهام اعلام كرده است بزودي در كنار اولين گروه ناظر حقوق بشر گروهي دولتي را نيز براي نظارت بر روند اصلاحات و جلوگيري از تضاد با قوانين اسلامي و آداب و رسوم سنتي كشور در اجراي اين اصلاحات تشكيل مي دهد.
اولين گروه ناظر حقوق بشر كه به طور خصوصي اداره مي شود داراي ۴۰ عضو از جمله ۱۰ زن است و فعاليت خود را با هدف ريشه كن كردن بي عدالتي عليه جمعيت زنان سعودي و دفاع از آنان آغاز مي كند.

كوتاه از سياست جهان
پاكستان پيشنهاد انتقال فناوري هسته اي به نيجريه را تكذيب كرد
پاكستان گزارش هاي منتشر شده در رسانه هاي خارجي درباره پيشنهاد انتقال فناوري هسته اي اين كشور به نيجريه را بي اساس خواند.به گزارش واحد مركزي خبر از اسلام آباد شوكت سلطان سخنگوي ارتش پاكستان، شيخ رشيد احمد وزير اطلاعات و نشريات و همچنين خورشيد محمود قصوري وزير امور خارجه پاكستان در بيانيه هاي جداگانه اعلام كردند: ادعاي دولت نيجريه بي اساس است و ژنرال محمد عزيزخان رئيس ستاد مشترك ارتش پاكستان هيچ پيشنهادي براي انتقال فناوري هسته اي به آن كشور نكرده است. مقامات پاكستاني گفتند: كشورشان مخالف گسترش سلاح هاي اتمي است و همكاري در اين زمينه را به نفع پاكستان نمي داند و در اين زمينه به دولت نيجريه اعتراض خواهد شد.نيجريه نيز اعلام كرده است: صدور بيانيه درباره پيشنهاد ژنرال پاكستاني در ديدار با وزير دفاع آن كشور به علت اشتباه تايپي بوده است.
مجروح شدن فرمانده امنيتي جنوب لبنان
بر اثر انفجار بمب
سرهنگ «ژان عقل» فرمانده نيروي انتظامي جنوب لبنان ديروز بر اثر انفجار بمب در منطقه بقاع در شرق اين كشور به شدت مجروح شد.يك منبع امنيتي كه خواست نامش ذكر نشود به خبرنگار ايرنا گفت: بمب درون خودرو فرمانده نيروي انتظامي جنوب لبنان كه براي انجام مأموريت در منطقه بقاع به سر مي برد، كار گذاشته شده بود و انفجار آن به قطع يك پاي وي منجر شد.اين منبع افزود: در اين حادثه محافظ سرهنگ عقل نيز مجروح شد.وي به همراه محافظ خود براي درمان به بيمارستان شهر زحله در شرق لبنان منتقل شدند. هنوز هيچ فرد يا گروهي مسئوليت بمب گذاري خودرو ژان عقل را به عهده نگرفته است. وي پيش از اين، فرمانده نيروي انتظامي در شرق لبنان بود كه چندي پيش فرماندهي اين نيرو در جنوب را بر عهده گرفت.
وزير امور خارجه انگليس در افغانستان
دفتر رياست دولت انتقالي اسلامي افغانستان از ورود جك استراو وزير امور خارجه انگليس به اين كشور خبر داد.
به گزارش واحد مركزي خبر از كابل جك استراو ديروز با حامد كرزاي رئيس دولت افغانستان و عبدالله عبدالله همتاي افغان خود ديدار و درباره مسايل مورد علاقه دو كشور به گفتگو پرداخت.وزير امور خارجه انگليس در دومين سفر خود به كابل ساختمان جديدالاحداث سفارت كشورش را در كابل افتتاح مي كند.منابع ديپلماتيك بررسي راه هاي بهبود امنيت در افغانستان، مشكلات فراراه برگزاري انتخابات رياست جمهوري سال آينده افغانستان و معضل موادمخدر در اين كشور را محور اصلي گفت وگوهاي مقامات افغان با وزير امور خارجه انگليس اعلام كردند.
تحريم شبكه امريكايي الحره در عربستان
قاضي دادگاه عمومي پايتخت عربستان مشاهده شبكه امريكايي الحره را حرام دانست.به گزارش روزنامه القدس العربي شيخ ابراهيم بن صالح الخضيري قاضي دادگاه عمومي رياض روز پنج شنبه ضمن اعلام اين فتوا گفت: دادن اعلاميه تبليغاتي به اين شبكه و هرگونه مشاركت با آن حرام است.
وي افزود: هدف اين شبكه مبارزه با اسلام، كمك به سلطه امريكا بر جهان ،گسترش فساد اخلاقي و بي بندوباري است.
شيخ خضيري گفت: در اين شبكه اعراب مزدور امريكا فعاليت دارند و براي سيطره اين كشور بر مناطقي كه مردم آن از نظر ديني و سياسي با اين كشور مخالفند زمينه سازي مي كنند.
وي افزود: جنگ كنوني جنگ و مبارزه فكري است و اين شبكه بدنبال و در ادامه شبكه هاي مخالف اسلام تأسيس شد و كفر را تبليغ مي كند.
انتقاد روسيه از گزارش حقوق بشر آمريكا
وزارت امور خارجه روسيه با صدور بيانيه اي گزارش وزارت امور خارجه امريكا را از وضع حقوق بشر در روسيه بي اساس دانست.به گزارش واحد مركزي خبر از مسكو در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه كه ديروز در سايت اين وزارتخانه منتشر شد آمده است: گزارش وزارت امور خارجه امريكا در مورد تقلبي بودن نتايج انتخابات رياست جمهوري چچن ادعايي بيش نيست.در اين بيانيه مسكو از اينكه وزارت امور خارجه امريكا از تروريست هاي چچن به عنوان شورشيان نام برده ابراز تعجب كرده است.
انتقاد از آگهي هاي تبليغاتي جورج بوش
بستگان قربانيان حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به شدت از نخستين آگهي هاي انتخاباتي جورج بوش رئيس جمهور امريكا براي رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري آينده اين كشور انتقاد كردند.به گزارش خبرگزاري رويتر از نيويورك در اين  آگهي ها از تصوير ويرانه هاي مركز تجارت جهاني براي به تصوير كشيدن بوش به عنوان رئيس جمهور مناسب در لحظات بحراني استفاده شده است.در دو آگهي با اشاره به حمله با استفاده از هواپيماهاي مسافربري ربوده شده، بوش به عنوان رئيس جمهوري معرفي شده است كه برضد حملات تروريستي به مبارزه برخاسته و آگهي ديگر ويرانه هاي مركز تجارت جهاني را در پشت پرچم امريكا نشان مي دهد. يك آگهي ديگر نيز مأموران آتش نشاني را نشان مي دهد كه بقاياي جسد يكي از قربانيان اين حوادث را بيرون مي كشند.
بررسي ساختار اجرايي كميسيون مبارزه با تروريسم
در شوراي امنيت
شوراي امنيت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در نشست علني خود درباره تشكيل يك نهاد اجرايي براي تقويت كميسيون مبارزه با تروريسم به بحث و تبادل نظر پرداخت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه نمايندگان كشورهاي اروپايي در اين نشست با پيشنهاد تشكيل اين نهاد اجرايي برخوردي احتياط آميز داشتند زيرا اين براي نخستين بار است كه يك نهاد اجرايي وابسته به سازمان ملل تحت نظارت و اختيارات دبيركل اين سازمان نخواهد بود.كميسيون مبارزه با تروريسم در چارچوب قطعنامه ۱۳۷۳ در تاريخ ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۱ تشكيل شد و هدف از تشكيل آن هدايت و نظارت بر اقدامات تمام كشورهاي عضو سازمان ملل بود كه موظف بودند قوانيني ملي براي مبارزه مؤثر با تروريسم اجرا كنند.
امضاي توافقنامه آبي تركيه و رژيم صهيونيستي
رژيم صهيونيستي و دولت تركيه ديروز يك توافقنامه آبي امضا كردند كه بر اساس آن تركيه سالانه ۵۰ ميليون مترمكعب آب از رود فرات به آن رژيم مي فروشد.به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، منابع كابينه رژيم صهيونيستي گفتند اين توافق از لحاظ اقتصادي زياد مقرون به صرفه براي اين رژيم نيست اما از لحاظ هم پيماني استراتژيك با تركيه اهميت بسياري دارد.
اين توافقنامه كه توسط مديركل وزارت امور خارجه رژيم صهيونيستي و همتاي تركيه اي او امضا شد، ۲۰ ساله است و ارزش آن به صدها ميليون دلار خواهد رسيد.منابع سياسي رژيم صهيونيستي اين توافقنامه را نشانه ديگري از عمق روابط با دولت تركيه و فراتر از همكاري نظامي دانستند.

زاوگايوف معاون وزير خارجه روسيه شد
زاوگايوف رئيس سابق حكومت چچن كه تا چندي پيش سفير روسيه در تانزانيا بود به سمت معاون وزير امور خارجه روسيه تعيين شد.
به گفته ياكونكا نماينده رسمي وزارت امور خارجه روسيه زاوگايوف سرپرستي امور اداري و اقتصادي و مالي وزارت را به عهده خواهد داشت. در كنار آن او همانند ساير معاونان وزير وظايف مربوط به امور سياست خارجي كشور را اجرا خواهد كرد.

در كنگره سراسري خلق مطرح شد
ابراز نگراني رهبران پكن از گسترش فقر در چين
003267.jpg
«ون جيابائو» نخست وزير چين ديروز در سخنراني خود در كنگره سراسري خلق چين در مقابل ۳ هزار نفر از اعضاي كنگره بر اختلاف درآمد مناطق شهري و روستايي در اين كشور تاكيد كرد و گفت: توسعه در مناطق گوناگون چين متعادل نيست و شكاف درآمدي ميان اتباع كشور افزايش مي يابد اين مساله فشار شديد ناشي از برداشت از منابع طبيعي آلودگي محيط زيست را در اين كشور تشديد كرده است.
وي با اشاره به رشد وي رشد اقتصادي سال جاري را ۷درصد پيش بيني كرد ولي برخي تحليلگران كاهش دو درصدي را به دليل رشد روزافزون ارتش بيكاران و نياز به تامين اشتغال آنان محتاطانه ارزيابي كرده اند.
نخست وزير چين در سخنراني خود همچنين تاكيد كرد براي بهبود اوضاع اقتصادي كشاورزان برنامه ۵ ساله اي را براي كاهش ماليات بر توليد كشاورزي در دست تهيه دارد.وي تاكيد كرد كه در سال جاري كاهش ماليات كشاورزي به ميزان يك درصد آغاز مي شود.وي همچنين بر ضرورت توسعه بخش غيردولتي تاكيد كرد و گفت: ما نيازبه اصلاحات عميق در نظام بانكداري چين داريم تا بانكهاي بزرگ دولتي سهامي شوند.
وي همچنين با تاكيد بر حمايت از توسعه بخش خصوصي و تامين حقوق و سود آن گفت: تمهيداتي انديشيده خواهد شد تا بخش هاي دولتي و خصوصي از شرايط مساوي و رقابتي برخوردار شوند.
ديگررهبران چين از جمله ووبان گوا رئيس كنگره خلق نيزدر اظهاراتي مشابه نسبت به فساد اداري ،كاهش رشد اقتصادي وافزايش فاصله طبقاتي در چين هشدار داد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |