يكشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۲۸
تحقيق و تفحص در شلوغ ترين روزهاي كاري مجلس
قطار سوالا ت به ايستگاه جواب نمي رسد
گزارش اول
احمد جلالي فراهاني 
003963.jpg
قرار بود كروكي حادثه به جاي اين عكس چاپ شود، اما چيزي به دست ما نرسيد. به هرحال به اندازه كافي عكس از صحنه هاي دلخراش نيشابور هست.

چرا آن انفجار لعنتي در ايستگاه خيام نيشابور رخ داد؟ آيا اين حادثه اولين حادثه اي است كه ما را مي لرزاند؟ آيا مقصر اصلي اين حادثه مثلاً فلان وزير است؟ يا اينكه انفجار آن ۵۱ واگن نماد عيني پوسيدگي ديوانسالاري فرتوت و نشست كرده ما را نشان مي دهد؟
پرسيدن اين سوالات و سوالات بسيار و بي پاسخ تنها كاري است كه از ما برمي آيد. در آغاز هركدام از اين سوالات يك «چرا» لميده است و بي پاسخي خودش را به رخمان مي كشد و به نظرهميشه همينطوراست. هميشه حادثه، يك حادثه تلخ و ناگوار، بي آنكه خبرمان كند، ناگهان مثل بختك، مثل بلاي آسماني، مثل نفرين عجوزه هاي جادوزده بر سرمان آوار مي شود و مصيبت و درد ضربات پتك وارش را بر سرمان مي كوبد و داستان «مقصر كي بود» ها و «كي  بود؟ كي بود من نبودم ها» شروع مي شود. و بازهم البته همان جوابيه رج زدن ها و صدور اطلاعيه هاست كه سوالات بي پاسخ مانده ما را بيشتر از پيش مي كند. جوابيه هايي كه با هركدامشان هزار و يك سوال ديگر متولد مي شود و پاسخشان با كرام الكاتبين است.
«صديق پور» مدير روابط عمومي راه آهن كل كشور مي گويد: «به زودي راي اوليه كميسيون سوانح را به تمام روزنامه ها اعلام مي كنيم.» اتفاقي كه هنوز نيفتاده است. البته همه براي پاسخ گفتن به تكاپو افتاده اند تا جواب سوالات را بدهند ولي نهايتا... هيچ. «مهدي آيتي» نماينده بيرجند - و نه نيشابور - البته در نامه اي آخر ماجرا را رقم زده است و براي رئيس جمهوري نوشته: «گمان نمي كنم در تاريخ حمل و نقل و راه و ترابري ايران اين همه حوادث دردناك و وحشتناك كه در زمان آقاي خرم اتفاق افتاده به وجود آمده باشد. نمي دانم چرا ايشان استعفا نمي دهد؟ نمي دانم شما چرا مسامحه مي كنيد؟  در تمام دنيا مرسوم است كه در اين گونه موارد، مقام بالاتر (وزير و...) استعفا مي دهد و از مردم عذرخواهي مي كند.»
اين البته تنها كاري است كه كمتردر اينجا اتفاق مي افتد. چرا كه در اين سرزمين هيچكس مقصر نيست. بگذريم! آخرين كار جدي اين است كه ۱۳۵ نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با ارايه طرحي خواستار تحقيق و تفحص از حادثه انفجار قطار در نيشابور شدند. در اين طرح، ۱۳۵ نماينده مجلس حادثه انفجار قطار نيشابور را مبهم دانسته و آورده اند «اين حادثه دلخراش منجر به كشته و زخمي شدن تعداد زيادي از همشهريان و هموطنان شده و ابهامات زيادي را در اذهان تداعي كرده است؛ لذا به منظور رسيدگي دقيق به ابعاد مختلف موضوع و لزوم شناسايي و مجازات متخلفان و مجرمان اجتماعي به استناد ماده ۱۹۸ آيين نامه داخلي مجلس تقاضاي تحقيق و تفحص را داريم.»
اما اين گمان وجود دارد كه اين طرح هم دچار تغيير و تحولات و خانه تكاني مجلس خواهد شد؟ گرچه اين طرح تقديم هيات رئيسه مجلس شده است و قبل از اين هم «حميدرضا حاج بابايي» نماينده همدان، خواستار تحقيق و تفحص از حادثه انفجار قطار در نيشابور شده بود كه رئيس مجلس با قرار گرفتن اين طرح در دستور كار مجلس موافقت كرده بود. اما معلوم نيست كه كي و چه وقت، خصوصا حالا كه در آخرين روزهاي سال بسر مي بريم و مجلس گرفتار مصوبات مربوط به لايحه بودجه ۸۳ است و بعد از آن هم رسيدگي به برنامه چهارم توسعه را در دستور كار دارد، چه وقت قرار است از حادثه انفجار قطار در نيشابور تحقيق و تفحص كنند؟
۳ فرضيه 
در مورد حادثه نيشابور استاندار خراسان مي گويد: «پس از ارايه گزارش كميته منتخب دولت براي بررسي حادثه نيشابور، مصوب شد كه دولت توسط اينجانب، مسووليت حادثه را بپذيرد و ضمن ابراز همدردي مجدد با داغديدگان، از همه آنها به صورت رسمي عذرخواهي مي كند.» البته بنا به گفته «حسن رسولي» استاندار خراسان قرار شده است تا از طرف دولت حدود ۱۰۰ ميليارد ريال اختصاص داده شود تا به آسيب ديدگان اين ماجرا پرداخت شود.
حسن رسولي در خصوص علت اصلي اين حادثه مي گويد: «بروز نقص فني در سيستم ترمز واگن ها و عدم جاگذاري صحيح و دقيق كفش چرخ ها به عنوان احتمال اول حادثه محسوب مي شود.» او همچنين سهل انگاري و عدم دقت كافي ماموران مستقر در ايستگاه در كشيدن كامل ترمزدستي ها و كفش چرخ ها را به عنوان احتمال دوم مطرح مي كند و احتمال دخالت عوامل سازماني در بروز حادثه را هم رد نمي كند. او مي گويد: «اين احتمال وجود دارد كه يكي از كاركنان ايستگاه به دليل نارضايتي و رفتارهاي سازماني دست به چنين اقدامي در حركت واگن ها زده باشد.» 
003966.jpg

وي در عين حال راه آهن جمهوري اسلامي را مقصر اصلي حادثه مي داندو مي گويد: «با توجه به محرز بودن مسووليت راه آهن، دولت نسبت به ترميم خسارت هاي وارده در كوتاه ترين زمان ممكن اقدام خواهد كرد.» البته رسولي علت توقف ۳۶ ساعته واگن هاي باري ترانزيتي را ترافيك در خط راه آهن مشهد- تهران مي داند و مي گويد: «در ايام تعطيلات دهه فجر و با توجه به چند روز تعطيلي پيش آمده اين مساله داراي اشكال نيست.»
او البته نگاه خوشبينانه اي به كل ماجرا دارد و مي گويد: «افرادي پس از به حركت درآمدن واگن ها با اقدام به موقع و هدايت واگن ها، از برخورد آنها با دو قطار مسافربري با بيش از ۷۰۰ مسافر جلوگيري كرده اند كه اين افراد بايد مورد تشويق قرار بگيرند.
البته «صديق پور» مدير روابط عمومي راه آهن كل كشور در مورد حادثه، نظر ديگري دارد. او مي گويد: «حادثه دو بعد دارد و در دو مرحله اتفاق افتاده كه بايد از يكديگر مجزا شوند. حادثه اول فرار قطار ازايستگاه ابومسلم و برخورد آنها در ايستگاه خيام است كه تا اينجاي  كار تقصير با راه آهن است و ما هم مسووليت آن را مي پذيريم. اما درمرحله بعدي، انفجاري كه در ساعت ۴۲:۹ دقيقه رخ داد نبايد راه آهن مقصر شناخته شود، چرا كه اين مساله بر اثر فعل و انفعلات شيميايي رخ داده است كه در حال حاضر علت آن توسط مسوولان ذيربط و كارشناسان در حال پيگيري است.» او مي گويد بيشترين احتمال را كارشناسان به واگن كودشيميايي مي دهند و معتقدند فعل و انفعالات رخ داده در آن باعث اين حادثه شده.
او در جواب اين سوال كه «چرا راه آهن محموله هاي خطرناكي اعم از گوگرد ، بنزين، كودشيميايي و پنبه را كه مثل فرمول بمب عمل مي كند در كنار يكديگر حمل مي كرده؟» مي گويد: «هيچ كدام از محموله هاي واگن هاي حادثه ديده  از نظر طبقه بندي وضوابط حمل ونقل راه آهن تعريف مواد انفجاري را نداشتند و براي حمل مواد انفجاري نيز مقررات و ضوابط خاصي داريم.»
او معتقد است اين واگن ها و مواد محتواي در آنها به مانند ديگر ايستگاه هاي راه آهن كشور در ايستگاه ابومسلم نيشابور متوقف بود تا پس از رسيدن لوكوموتيو هاي مورد نياز به مقصدهاي مختلف چون گوگرد و پنبه به بندرعباس، بنزين به بندر امام و كودشيميايي نيز به سازمان خدمات كشاورزي فرستاده شود. او مي گويد:« علي رغم واژگوني واگن ها تا قبل از ساعت ۴۶:۹ دقيقه صبح حادثه، هيچ تلفاتي نداشتيم، لذا كارشناسان بايد بررسي كنند كه بر اثر چه فعل و انفعالاتي محموله واگن ها شروع به انفجار كرد... به طور قطع مسوولان راه آهن مسوول اطلاع از اين موضوع نبودند كه اگر كودشيميايي بر اثر حرارت ذوب شده و با آب و مواد سوختي مخلوط شود موجب بروز انفجار مي شود و به طور قطع سازمان آتش نشاني، كارشناس مقابله با حوادث اينچنيني و حريق هاست.»
پايان يك ماجرا
آيا پايان اين ماجرا آغاز يك تحول اساسي در سيستم حمل ونقل ريلي ايران خواهد بود؟ آيا بر اثر حادثه اي كه باعث كشته شدن بيش از ۳۲۷ نفر از هموطنانمان شد، ما تغييراتي را در اين ساختار فرتوت خواهيم ديد؟ آيا بخاطر حادثه اي كه قدرت انفجارش به حدي بالابوده كه ساكنان روستاهاي اطراف تصور كرده اند زلزله اي اتفاق افتاده، موجب تكان دادن پايه هاي سست مديريت سنتي راه آهن خواهد شد؟
ظاهرا مسوولان قضايي كشور بيش از ديگران پيگير اين ماجرا هستند. اگرآنها بتوانند به سوالات بي جواب مانده اين حادثه پاسخ دهند و مقصر واقعي راشناسايي كنند، مي توان اميدوار بود كه تجربه آن انفجار نتيجه اي مثبت به بار خواهدداد. قرار است در اين ماجرا دادستان كل كشور به  عنوان مدعي العموم، علت حادثه انفجار قطار باري را تا آخر دنبال كند. او دراين باره مي گويد: «هيچگونه قصور و كوتاهي در اين قضيه پذيرفتني نيست و موضوع طبق قوانين و ضوابط به طور جدي بررسي مي شود و اگر تخلفي در جريان اين قضيه صورت گرفته باشد، ضمن اعلام آن به مردم با آن برخورد خواهد شد.»
به هرحال ما هم منتظر روشن شدن ابعاد واقعي ماجرا مي نشينيم و اميدواريم پس از صدور راي قطعي كميسيون سوانح لااقل جواب سوالات زير را پيدا كنيم و بفهميم كه:
۱- چرا واگن هاي مرگ در اين ماجرا علي رغم داشتن ترمزهاي دستي بسته و كفش خط قرار گرفته در زير چرخ ها، به طور ناگهاني به سمت حادثه حركت مي كنند و چه عاملي باعث عدم كارآيي كفش خط ها و ترمزهاي دستي مي شود؟
۲- آيا تعداد كفش خط ها متناسب با تعداد واگن ها بوده است؟ آيا سيستم ترمزهاي دستي سيستمي مستعمل و عقب مانده نيست؟
۳- چراعلي رغم وجود شيب منطقه هيچ تدبير ويژه اي براي نگه داشتن واگن ها صورت نگرفته است؟
۴- چرا تلاش ماموران كشيك وقت، براي متوقف كردن واگن ها به نتيجه نرسيده است؟
۵- چرا ماموران ترافيك راه آهن نتوانسته اند واگن هاي فراري را به فراز بعد از ايستگاه خيام هدايت كنند؟
۶- آيا تا پيش از اين حادثه، علاجي براي قوس ورودي ايستگاه خيام انديشيده نشده بود كه آتش سوزي اصلي در اين ناحيه بايد رخ بدهد؟
۷- چرا هيچ كس مانع از گردآمدن مردم منطقه و جلوگيري از هجوم آنها براي تماشاي ماجراي تصادف اوليه نمي شود؟ آيا كسي در آن ميان نبود كه بداند اين واگن ها حكم بمب ساعتي را دارند؟
ما هم مثل شما اميدواريم تا پيش از فراموشي و رخ دادن حادثه اي جديد كه البته عامل اصلي فراموش كردن وقايع گذشته است! لااقل پاسخ اين چند سوال را گرفته باشيم.

پرداخت بن و وام سفر به كارمندان
يك ژست خبري
چندي پيش خبر طرح پرداخت وام سفر و بن سفر به كارمندان دهان به دهان گشت. حتي سازمان ايرانگردي و جهانگردي در تبليغات تلويزيوني به كارمندان نويد داد كه مي توانيد با خيال راحت سفر كنيد و هزينه هاي آن را بعداً در اقساط بپردازيد
003972.jpg
جالب آنكه در روزهاي پاياني سال، مسوولان سازمان درحال برگزاري جلسات متعددي هستند تا بتوانند دستورالعملي اجرايي براي اعطاي وام سفر تدارك ببينند. گويا اينبار انتشار زودهنگام يك خبر كار خودش را كرده و اكنون روزانه تعداد زيادي كارمند با سازمان تماس گرفته و خواهان پاسخگويي هستند.
عبد خدايي درباره وام سفر گفته بود: «۲۰ هزار كارمند دولت در كشور مي توانند از وام سفر بهره مند شوند. كارمندان مي توانند با مراجعه به شعب بانك تجارت از آن وام استفاده كنند».با اين حال هنوز هيچ كارمندي وام ۳۰۰- ۲۰۰ هزار توماني سفر، از بانك نگرفته است 
كيميا پيروز
امسال هم بيشتر مردم ايران تعطيلات نوروز را در سفر مي گذرانند.
زياد هم نيازي به تبليغ نيست. اين عادت چندين ساله ايراني هاست. اما بازهم كمبود وسيله نقليه براي مسافرت، صف هاي طويل بليت، بليت هاي پيش فروشي كه همان دو روز اول براي يك عده خاص! رزرو مي شود، هزينه هاي سرسام آور هتل ها كه هيچ تناسبي با درآمد قشر حقوق بگير ندارد، نبود و كمبود محل اسكان ارزان قيمت و... بسياري از مسافران نوروزي را پشيمان به خانه بازمي گرداند.
وامي براي پرداخت نشدن 
چندي پيش خبر طرح پرداخت وام سفر و بن سفر به كارمندان دهان به دهان گشت. حتي سازمان ايرانگردي و جهانگردي در تبليغات تلويزيوني به كارمندان نويد داد كه مي توانيد با خيال راحت سفر كنيد و هزينه هاي آن را بعداً در اقساط بپردازيد.
همين خبر كافي بود تا بسياري از كارمندان را به سازمان ايرانگردي و جهانگردي و شعبه هاي بانك تجارت بكشاند، به اميد آنكه هزينه هاي سفرشان را بدون نگراني بپردازند و حداقل خيالشان از بابت محل اسكان آسوده باشد. اما شايد به گفته يكي از كارمندان اين سازمان (ايرانگردي و جهانگردي) قرار نبود اين خبر تا اين حد بازتاب داشته باشد. گويا مسوولان اين سازمان خبر يك طرح دردست اجرا را منتشر كرده بودند تا مانند بسياري از سازمان ها، خبري را به اصحاب مطبوعات اعلام كرده باشند.
دكتر عبد خدايي چند ماه قبل درباره وام سفر گفته بود: « ۲۰هزار كارمند دولت در كشور مي توانند از وام سفر بهره مند شوند. واگذاري وام سفر به كارمندان دولت، به دليل ايجاد تسهيلات بيشتر براي سفر و ايرانگردي صورت مي گيرد و شرايط خاصي ندارد. كارمندان مي توانند با مراجعه به شعب بانك تجارت از آن وام استفاده كنند.»
به گفته وي مبلغ وام ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است و واگذاري آن از قبل آغاز شده است.
با اين حال هنوز كارمندي وام۳۰۰- ۲۰۰هزار توماني سفر، از بانك نگرفته است.
چندماه پس از اعلام اين خبر عبد خدايي در توضيح ديركرد اجراي طرح پرداخت وام سفر گفت: «وزارت اقتصاد و دارايي بايد تمهيدات لازم را انجام دهد و با كمك به سازمان ايرانگردي و جهانگردي زمينه پرداخت آن را فراهم كند.»
با اين حساب، اين طرح هم در حد ژست هاي خبري باقي ماند و نتوانست كارمندان را از مزاياي خود بهره مند كند.
جالب آنكه در روزهاي پاياني سال، مسوولان سازمان درحال برگزاري جلسات متعددي هستند تا بتوانند دستورالعملي اجرايي براي اعطاي وام سفر تدارك ببينند. گويا اينبار انتشار زودهنگام يك خبر كار خودش را كرده و اكنون روزانه تعداد زيادي كارمند با سازمان تماس گرفته و خواهان پاسخگويي هستند.
بازهم وعده اي اجرا نشده 
در اين ميان پرداخت بن سفر نيز وضعيتي روشنتر ندارد. اين طرح حتي بيشتر از طرح پرداخت وام سفر پيشنهاد و عنوان شده بود.
چندماه قبل عبدخدايي دليل معوق ماندن اجراي طرح بن سفر را مشكل بودجه اي اعلام كرده بود و معاون شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي همين چند روز قبل اعلام كرد: «اعطاي بن سفر به كارمندان بخش هاي خصوصي و دولتي آغاز شده است ولي به خاطر اطلاع رساني ناكافي، استفاده ازآن هنوز جايگاه مناسب خود را پيدا نكرده است.»
وي حتي وعده داده است:« تا اواخر سال جاري به ۱۰۰ هزار كارمند در قالب وام هاي ۲۰۰هزار توماني بن سفر داده مي شود و همچنين بودجه اي كه براي اين كار در نظر گرفته شده، ۲۰ميليارد تومان است.»
سيف الله جوان معاون شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي گفته:« واگذاري اين وام ها شرايط خاصي ندارد. نهادهاي دولتي و كار فرمايان مي توانند به منظور گرفتن وام سفر به دفاتر شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي مراجعه و فرم مربوطه را تكميل كنند.» با وجود اين اعلام رسمي، اين طرح نيز هنوز اجرا نشده و معلوم نيست اين بار چند كارفرما و مسوول نهاد دولتي براي گرفتن تسهيلات بن سفر به شركت سرمايه گذاري ايرانگردي وجهانگردي مراجعه خواهند كرد و دست خالي برخواهند گشت، آن هم در روزهاي پايان سال كه بي پاسخ گذاشتن وعده هاي داده شده به كارمندان، تبعات بي شماري براي مسوولان خواهد داشت.
جالب آنكه به گفته معاون شركت سرمايه گذاري ايرانگردي و جهانگردي، در فاز اول اين طرح ابتدا ۵۰ ميليون تومان سرمايه گذاري شده، اما به دليل استقبال كارمندان و شركت ها اين مبلغ به ۳۵۰ ميليون تومان رسيد.
بن سفر در صورت پرداخت در اقساط ۱۰ماهه و بدون بهره ۲۰ هزارتومان ماهانه از حقوق كارمندان كسر مي شود.
جا انداختن فرهنگ سفر
مسوولان امور گردشگري درايران از همان ابتدا كه بحث بن و وام سفر را پيش كشيدند، بارها گله مندي خود را از نبود فرهنگ گردشگري در سطح ايده آل در ميان ايراني ها عنوان كردند و چنين اقداماتي را براي ايجاد اين فرهنگ داشتند.
به نظر مي رسد (حداقل در ايام نوروز) فرهنگ گردشگري و ايرانگردي در ميان مردم ايران چندان هم نياز به تبليغ و جا انداختن ندارد. آنچه كه در اين ميان علاقه به سفر را در ميان مردم ايران كاهش مي دهد، امكانات محدود مالي آنان است.
محمدي، كارگر بازنشسته است او با وجود تنگناهاي مالي فراوان چند سالي است نوروز دست اهل و عيال خود را مي گيرد و به سفر مي رود، اما در اين چند سال به مدد دختر معلمش كه با نامه آموزش و پرورش در مدرسه اتاقي براي اسكان مي گيرد، توانسته فرهنگ گردشگري را در خانواده خودتوسعه دهد!
سفر براي آنان مشقت فراواني دارد، از گرفتن بليت در ايام نوروز تا امكانات بسيار محدود مدرسه براي اسكان. با اين حال خانواده او به اين هم راضي هستند، اگر پس انداز سالانه آنان اجازه سفر را به آنان بدهد.
در مقابل چنين شهرونداني كه كم نيستند، برخي ديگر كه وضع مالي خوبي دارند، سفر به خارج از كشور را به ايرانگردي ترجيح مي دهد. به ويژه در سال هاي اخير قيمت سفر به عتبات عاليات و كشورهاي همسايه چندان گرانتر از سفرهاي وطني نيست. علاوه براينكه در اينگونه سفرها مسافر مشكل وسيله نقليه و محل اسكان را ندارد. به نظرمي رسد پرداخت وام سفر و بن سفر تنها يك ژست خبري بوده و نه چيز ديگر!

سياست هاي توسعه فضاي شهر تهران
ايسنا- دكتر سهراب عسگري و دكتر علي اصغر نظري در مقاله اي به بررسي اثرات زيست محيطي سياست هاي توسعه فضاي شهر تهران پرداخته اند. در اين مقاله آمده است: «توليد روزانه ۹/۰ تا ۵/۱ كيلوگرم زباله به ازاي هر نفر يكي از معضلات شهر تهران در شرايط فعلي است. از آنجا كه تجمع و انباشته شدن زباله محيط زندگي را آلوده و در نهايت غيرقابل سكونت مي كند، جمع آوري و دفن آنها جزو اصول و مباني اساسي در ساختار مديريت شهري است. با توجه به اين كه زباله در هنگام دفن به ۲۰ درصد حجم اوليه خود تقليل مي يابد، هر متر مكعب زباله با ۴۵۰ كيلوگرم به حجم ۲/۰ متر مكعب تبديل خواهد شد. همچنين آموزش هاي پراكنده و ناكارآمد طي سال هاي گذشته براي جداسازي زباله نتيجه مطلوبي نداشته است.

بيمارستان ها قادر به ادامه راه نيستند
در سال دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور براي پيگيري خواسته هاي بر حق و قانوني و دريافت مطالبات خود در دفتر دكتر مسعود پزشكيان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تجمع و خواستار رسيدگي به وضعيت مالي بيمارستان ها و دريافت مطالباتشان از بيمه ها، ورفع ديگر مشكلاتشان شدند.
دكتر پيروي رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي بر اين عقيده است كه شرايط موجود و كمبود بودجه مراكز درماني به حدي است كه ديگر تمهيدات مديريتي ما جوابگو نيستند. وي گفته است در خريد دارو، تجهيزات و مواد اوليه غذايي دچار مشكل هستيم به گونه اي كه يكي از بيمارستان ها بالغ بر ۹ ميليون تومان بدهكار است و پرسنل هم خواهان كارانه خود هستند.

عدم افزايش قيمت بليت اتوبوس و مترو
عدم افزايش بهاي بليت اتوبوس و مترو در سال آينده مي تواند خبر مهمي باشد كه شهردار تهران بيان كرده است.
شهردار تهران در جريان بازديد از منطقه ۱۵ شهرداري در كنار آن خبر از اجراي طرح قطار هوايي نيز داده و گفته است: قراردادهاي لازم با سرمايه گذار خصوصي منعقد شده و مسير اين پروژه نيز درحال نهايي شدن است.
وي گفت كه هيچ مانعي براي اجراي طرح قطار هوايي وجود ندارد و شايد تنها جابه جايي در مسير انتهايي اين پروژه ايجاد شود.
وي اعلام كرده است كه شهرداري براي اجراي طرح منوريل هيچ حسابي بر روي كمك هاي دولت باز نكرده است.

شيطاني و درس خواني
از قديم و نديم مي گفتند بچه هايي كه شيطان هستند درس خوان نيستند اما تحقيقات نشان مي دهد بين شيطاني كردن بچه ها با ميزان درس خواندن آنها ارتباطي وجود ندارد. در اين تحقيق آمده است: حركت براي رشد طبيعي استعدادهاي بالقوه انسان در زمينه هاي جسماني و ذهني و رواني عامل كليدي است و همين موضوع نشان مي دهد استفاده نادرست يا استفاده نكردن از اين ابزار تربيتي در برنامه هاي آموزشي و پرورشي براي كودكان و نوجوانان باعث ازبين بردن رشد در فرآيند تكامل يكپارچه انسان مي شود. اين تحقيقات گرچه بين شيطاني كردن بچه ها و درس خواني آنها رابطه اي پيدا نمي كند اما رشد جسمي را يكي از موارد رشد ذهني مي داند.

سوانح چهارشنبه سوري
مهر - هر ساله خسارت هاي مالي و جاني زيادي به دليل برگزاري جشن هاي انتهاي سال از جمله چهارشنبه سوري به مردم وارد مي شود. امسال اما قرار است تا شوراي شهر با همكاري دستگاه هاي اجرايي براي كاهش سوانح چهارشنبه سوري طرح هايي را اجراكند. رئيس كميسيون اجتماعي شوراي شهر تهران در مورد اين موضوع گفت: كه بر اساس توافق نامه اي اجراي طرح سازماندهي جشن ها در تهران قرار شده است كه دستگاه هاي اجرايي براي كاهش سوانح و حوادث در اين مراسم همكاري كنند. به هر حال در كشوري كه از ۳۰ بلاي طبيعي ۲۵ مورد در آن رخ مي دهد تعدادي بلاي طبيعي از جمله سوختگي هاي ناشي از ترقه هاي شب عيد هم اضافه شده است تا نقص موجود در سيستم امدادرساني كشور بيش از پيش نمود پيدا كند.

دوره اجباري  پيش دبستاني
مهر - عباس حاجي آقالو مدير كل دفتر آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه فقط ۲۵ درصد از دانش آموزان دوره پيش دبستاني را مي گذرانند، تاكيد كرد بايد تدابيري در نظر گرفته شود تا دوره پيش دبستاني رسمي و اجباري شود و دو ساله شدن اين دوره تاكيدي بر لزوم دوره پيش دبستاني است. او با اشاره به كمبود امكانات ، اضافه كرد الزامي براي برگزاري اين دوره در تمام مناطق كشور وجود ندارد. همچنين حاجي آقالو با اشاره به اينكه هدف عمده دو ساله شدن دوره پيش دبستاني تاكيد بر ضرورت اين دوره است، اظهار كرد: «بايد دوره پيش دبستاني در مناطقي از كشور كه از سطح رفاهي بيشتري برخوردارند به صورت مشاركت هاي مردمي برگزار شود تا دولت بتواند با توجه به امكانات خود برگزاري دوره پيش دبستاني را در مناطق محروم گسترش دهد.»

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |