يكشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۸ - Mar 7, 2004
سرمنشأ گرفتاري ها
قال الصادِقُ عليه السلام: اَما اِنَّه لَيسَ مِنْ عِرقٍ يَضْرِبُ ولا نِكبَهُ ولاصراعٍ ولامَرضٍ اِلا بِذَنْبٍ و ذالِكْ قَولُ اللّهِ عزَّ وَجّل في كتابه: « وَ ما اصابَكم مِنْ مُصيبهٍ فَبِما كَسَبَتْ اَيديكُمْ و يَعفُوَ عَن كثير» ثُمَّ قال: وَ ما يَعْفُوَ الله اكثَرُ مِمّا يؤاخِذُ به.
بحارالانوار ج ۷۰ ص ۳۱۵
امام صادق عليه السلام فرمود: هيچ رگي در بدن آدمي نمي زند، و هيچ نكبت و دردسري و بيماري به انسان نمي رسد جز به ارتكاب گناه و اين به دليل گفتار خداي عزوجل است كه: در قرآن مجيد فرموده: «هر مصيبتي كه به شما مي رسد به علت عملي است كه خود انجام داده ايد و خدا از بسياري از گناهان شما گذشت مي كند.» سپس [امام عليه السلام] فرموده: بخشش و عفو الهي از مؤاخذه او بيشتر است. جملات فوق كه از امام معصوم عليه السلام به استناد قرآن كريم مطرح شده بيانگر آثار ويرانگر گناه در زندگي فردي انسان است و به خوبي نشان مي دهد سرمنشاء گرفتاري هاي انسان در اعمال ارتكابي وي نهفته است.
پس اگر طالب زندگي سالم هستيم و از گرفتاري هاي خود رنج مي بريم بايد تلاش كنيم هيچگاه گرد گناه نگرديم.
امروز با حافظ
كه چنان زو شده ام بي سر و سامان كه مپرس
دارم از زلف سياهش گله چندان كه مپرس
كه چنانم من از اين كرده پشيمان كه مپرس
كس به اميد وفا ترك دل و دين مكناد
جزئيات طرح آزادسازي اكران سينماها اين هفته اعلام مي شود
بحث تشكيل گروه مخاطب خاص يكي از اولويت هاي معاونت امور سينمايي است و فيلم هاي يك سال آينده ي اين گروه، بر اساس همين برنامه،  معرفي و اعلام خواهد شد.
اميرحسين علم الهدي، عضو شوراي عالي نظارت بر نمايش فيلم وزارت ارشاد، ضمن بيان اين مطلب به ايسنا، گفت: گروه مخاطب خاص، سال آينده اول فروردين راه اندازي مي شود و جزئيات آن طي هفته هاي آينده اعلام مي شود.
وي درباره تصويب طرح آزادسازي اكران نيز اظهار داشت: طي اين هفته نظر نهائي وزارت ارشاد درباره اين طرح اعلام خواهد شد.
اميرحسين علم الهدي همچنين درباره  نتيجه نهايي بحث افزايش عوارض سينماها و اعلام نظر شوراي شهر گفت: تاكنون نظر قطعي شوراي شهر اعلام نشده اما آنچه به نقل از شوراي شهر به ما گفته شده اين است كه قرار است مثل سال هاي گذشته همان ۵ درصد باشد.
وي گفت: شوراي شهر در اين هفته نظر قطعي را به شهرداري هاي مناطق اعلام مي كند.
علم الهدي درباره حذف ۵ درصد نيز گفت: اعضاي شوراي شهر قول داده اند در آينده نزديك در حذف همين ۵ درصد هم مساعدت و همكاري كنند ولي فعلا، بحث اصلي، عدم افزايش عوارض است.

ششمين سالنامه موسيقي ايران منتشر شد
003306.jpg
پس از يك سال وقفه، ششمين سالنامه موسيقي ايران، به كوشش سيدعليرضا ميرعلينقي، مورخ، پژوهشگر و عضو هيأت مديره كانون پژوهش خانه موسيقي از سوي دو انتشاراتي «كتاب مهر» و «آواي باربد» روانه بازار نشر شده است.
به گزارش همشهري پنج سالنامه قبلي عمدتاً بر طيف خاصي، شامل موسيقيدانان رسمي و نام آور در حوزه هاي سنتي ايراني، كلاسيك اروپايي و يا موسيقي فيلم تكيه داشت و هر سال نيز با توجه به يك ساز ايراني، منتشر مي شد و نوازندگان خبره آن ساز در محور توجه قرار مي گرفتند، اما سالنامه امسال محتوايي دگرگون يافته و كاملاً متمايز با سالنامه هاي قبل منتشر شده است.
همين گزارش حاكيست كه در سالنامه ۱۳۸۳ سعي شده بي طرفانه تر از هر زمان ديگري به تمامي طيفهاي مطرح در انواع موسيقي (به جز موسيقي نواحي) پرداخته شود.همچنين در اين سالنامه و براي نخستين بار تعدادي از خوانندگان و آهنگسازان مطرح موسيقي پاپ آورده شده است.سيد عليرضا ميرعلينقي در آينده نزديك و در مجموعه «تجدد در موسيقي ايران» دو كتاب درباره موسي معروفي و روح الله خالقي منتشر خواهد كرد. از اين پژوهشگر، پيش از اين و در همين مجموعه «موسيقي نامه وزيري» از سوي انتشارات معين به بازار نشر راه يافته بود.

نمايشگاه بام شكسته بم در ۳۰ كشور جهان
نمايشگاه «بام شكسته بم» در ۳۰ كشور جهان برپا مي شود و آثار منتخب عكاسان ايراني حاضر در نمايشگاه «بام شكسته بم» در قالب نمايشگاهي در ۳۰ كشور جهان برپا مي شود.
به گزارش ايسنا، دبير اين نمايشگاه و مسابقه اعلام كرد: پيرو هماهنگي به عمل آمده با وزارت امور خارجه و با توجه به تنوع، كيفيت و سطح بالاي عكس هاي نمايشگاه براي توسعه گستره مخاطبان اين آثار، نمايشگاه را در كشورهايي كه بيشترين حمايت، امدادرساني و همياري را نسبت به حادثه بم داشته اند برگزار مي نماييم.
وي ادامه داد: حدود پنج هزار قطعه عكس از بيش از ۱۸۰ عكاس براي دبيرخانه نمايشگاه و مسابقه رسيده و كميته اي مركب از كارشناسان و صاحبان نظر عكاسي پس از ۱۴ روز بحث و بررسي و ارزيابي آثار نمايشگاه را برگزيدند.
دبير نمايشگاه عكاسي «بام شكسته بم» با اشاره به اهدافي چون ابراز همدردي با بازماندگان حادثه جانگداز بم يادآور شد: با توجه به اينكه «ارگ بم» به عنوان بزرگ ترين بناي خشتي جهان همراه با شهر تاريخي بم در اين حادثه ويران شد رسالت عكاسي و عكاسان حكم مي كرد كه به هر شكل نسبت به ثبت زوايا و ابعاد مختلف اين حادثه و روح كمك رساني جمعي و مشاركت جهاني پردازند و نمايشگاه در واقع عصاره و گوشه هايي از تلاش هاي بي سابقه عكاسان را جلوه گر مي سازد.
به اعتقاد وي هيات انتخاب اين مسابقه و نمايشگاه با ارزيابي حدود پنج هزار قطعه عكس بر اين باور است كه عكاسي كشور همواره از قابليت هاي بسيار خوبي برخوردار است و عكاسان كشور ما با توجه به كمبود امكانات در هر شرايطي تأثيرگذارترين آثار هنري را خلق مي كنند.دبير نمايشگاه عكس «بام شكسته بم» شيوه برپايي اين نمايشگاه را شيوه نوين و مهم از تازه ترين الگوهاي نمايشگاه هاي معاصر جهان خواند و اضافه كرد: تعدادي از آثار اين نمايشگاه آثاري هستند كه به تازگي در مسابقه عكس مطبوعاتي جهان موفق به دريافت جوايز شدند.
كريمي صارمي افزود: «بام شكسته بم» ۲۱ اسفندماه جاري با حضور هنرمندان، تني چند از چهره هاي سياسي و فرهنگي، رايزنان فرهنگي، تعدادي از سفارتخانه ها و دهها نفر از علاقه مندان در گالري فرهنگسراي نياوران افتتاح مي شود.
به گفته وي آثار ۶۷ عكاس در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته مي شود.
در مراسم اختتاميه اين نمايشگاه به ۱۰ عكاس برتر جوايز نفيسي اهدا خواهد شد.

برنامه هاي فرهنگي به مناسبت روز جهاني زن
به مناسبت روز جهاني زن (۸ مارس) انتشارات قصيده سرا با همكاري پاتوق فرهنگي كتاب ما نمايشگاهي از آثار كولاژ شبنم راجي كرماني با عنوان «زن و موسيقي» برگزار مي كند.
همچنين به اين مناسبت، جلسات نقد و بررسي كتابهاي ويژه زنان با حضور كارشناساني چون دكتر محمدي اصل، طالقاني، ميردامادي و... از ۱۹ تا ۲۱ اسفند برگزار مي شود.
علاقمندان به منظور ديدار از نمايشگاه و شركت در جلسات مذكور مي توانند به نشاني خيابان دكتر شريعتي، روبروي بهار شيراز، مجموعه فرهنگي هنري تهران، سينما ايران مراجعه كنند.

انتخابات هيأت مديره كانون پژوهش خانه موسيقي ايران
مجمع عمومي سالانه كانون پژوهش خانه موسيقي، عصر روز گذشته با حضور اعضاي كانون پژوهش هيأت مديره و بازرس در محل خانه موسيقي برگزار و هيأت مديره جديد و بازرس براي مدت دو سال آينده انتخاب شدند.به گزارش همشهري در اين نشست از ميان افراد نامزد شده براي هيأت مديره جديد هوشنگ جاويد، منصوره ثابت زاده، فرشاد توكلي، بهمن بوستان و سيدابوالحسن مختاباد به عنوان اعضاي اصلي هيأت مديره بيشترين آراء را به دست آوردند و سيدعليرضا ميرعلينقي و فاطمه هماسادات افسري به عنوان اعضاي علي البدل هيأت مديره انتخاب شدند.

۲ فيلم كيارستمي در جشنواره كن
فيلم هاي «پنج» و «۱۰ روي ۱۰ » ساخته عباس كيارستمي در بخش هاي نوعي نگاه و جنبي جشنواره كن به نمايش درمي آيند.
به گزارش ايسنا پيش از اين از حضور شهر زيبا به كارگرداني اصغر فرهادي، ساكنين سرزمين سكوت به كارگرداني سامان سالور، باد به دستان مستندي از عبدالرضا كاهاني و  پل سيزدهم به كارگرداني استيون راش (فرهاد غريب)  در انتخاب هاي اوليه سينماي ايران براي حضور در جشنواره كن خبر رسيده بود.
پنج نماي طولاني از يك شب طولاني، از يك مرداب است كه انعكاس نور ماه را در آن مي بينيم.
تهيه كننده اين فيلم عليرضا شجاع نوري و مجري طرح آن ماكوتايدا، است، اما اقدامات لازم براي حضورش در جشنواره هاي بين المللي را خود عباس كيارستمي برعهده گرفته است. فيلم پنج، ۳۵ ميليمتري، ديجيتال  رنگي با مدت زمان ۷۸ دقيقه است و مدير توليد آن شهره گلپريان است.
فيلم ۱۰ روي ۱۰ نيز تحت عنوان درس هاي سينما و به عنوان ضميمه دي.وي.دي اين فيلم همزمان با جشنواره كن به بازار خواهد آمد.

نگارستان
003312.jpg
سنگسار
۱- آدام السهيمر «Adam Elsheimier»
۲- تولد: فرانكفورت ۱۵۷۸ / وفات: رم ۱۶۱۰
۳- سبك نقاش: از نقاشان دوره رنسانس شمالي است (دوره رنسانس، به دوره پس از قرون وسطا مي گويند. رنسانس از كلمه ايتاليايي »Rinascita« به معني «تولدي دوباره» گرفته شده است. اين عصر از سال ۱۴۰۰ آغاز شد. نگاهي نو به مضامين مذهبي مشخصه اين سبك هنري است)
۴- زندگينامه نقاش: السهيمر، به بعضي نكات در نقاشي توجه خاصي داشت. يكي از اين نكات، توجه او به «عضلات بدن انسان» بود. او به ظرافت و زيبايي تمام، عضلات بدن را نقاشي مي كرد. در اين اثر نيز اين مشخصه كاملاً مشهود است. از طرفي او انسانها و موجودات ديگر را در حال انجام «كار» به خوبي نقاشي مي كرد. او در سال ۱۵۹۸ به ايتاليا سفر كرد و در آنجا شديداً تحت تأثير هنرمندان ونيزي قرار گرفت. او در آنجا آموخت، چگونه از رنگ و نور براي آفرينش آثاري واقعي و زيبا استفاده كند. بسياري از نقاشان، كارهاي او را كپي كرده اند. او به جهت زيبايي و تسلط بر هنرش ماندگار شد. به طوري كه تا قرن هجدهم، طرفداران فراواني داشت.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: سنگسار كردن سنت استفان / ۵-۱۶۰۲/ رنگ روغن روي مس / ۶/۲۸ * ۷/۳۴ سانتي متر سنت استفان (استفان مقدس)، بدون مقاومت از دنيا رفت. او را سنگسار كردند؛ اما او دم برنياورد تا ثابت كند ايمانش به مسيح(ع) خالص و واقعي است. نوري آسماني بر روي او تابيده و يادآور زيبايي بهشت است.
۶- محل نگهداري تابلو: گالري ناسيونال اسكاتلند / ادينبورگ

بهارستان
چرا خدا
ماه و خورشيد آفريده؟
مادرم
همه ي دنيا را روشن مي كند
حسين مصطفوي - سروده شده در ۹ سالگي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
عيدانه
روزي هزار بار جيبم را خالي مي كردم و پول هايم را مي شمردم، هنوز كم داشتم اين عيد بايد هديه اي كه مي خواست برايش مي خريدم. نزديك غروب بود و من بايد سعي مي كردم ماهي هاي بيشتري بفروشم تا پولم جور شود. تا شب، اوضاع خوب پيش مي رفت ولي هنوز كم داشتم ساعت ۱۰ صبح سال تحويل مي شد، صبح زود هر چي ماهي داشتم بردم و با قيمت ارزان فروختم تا سرانجام پولم جور شد و هديه اي كه مي خواستم برايش خريدم. نزديك تحويل سال شده بود و من بدوبدو خودم را به خانه رساندم.
اما خواهر كوچكم تا من را ديد با نگراني گفت: «داداش، داداش! سفره هفت سينمون ماهي نداره!» آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
سرقت از طلافروشي
توكيو: دو جوان در ژاپن به يك طلافروشي دستبرد زدند و بيش از ۵/۳۱ ميليون دلار طلا و جواهر به سرقت بردند. نكته جالب اينكه، طلافروشي مذكور در پر رفت و آمدترين خيابان شهر توكيو واقع است و به همين دليل از ماموران امنيتي بهره نمي برد.
اين دو جوان به عنوان مشتري وارد طلافروشي شدند و يكي از آنان به صورت فروشنده مايع اسيدي پاشيد و همدست وي با تبر شيشه ويترين را شكست و جواهرات موجود در آن را به سرقت برد.
اسكي تا قطب شمال
هلسينكي: يك خانم فرانسوي - فنلاندي قصد دارد فاصله شمال روسيه تا قطب شمال را اسكي كند. اگر اين زن ۴۳ ساله موفق به طي ۱۰۰۰ كيلومتر در دو ماه شود، عنوان اولين زني را كه تا قطب شمال اسكي كرده است، به خود اختصاص خواهد داد.
او براي جلوگيري از يخ زدن انگشت هاي پاي خود از پوتين هاي ويژه اي استفاده مي كند كه در آن دستگاه گرمازا نصب شده است و با باتري كار مي كند.
كتك كاري در خانه سالمندان
فلوريدا: جر و بحث بر سر كاهو باعث هرج و مرج در يك خانه سالمندان شد. روز گذشته هنگامي كه ساكنان اين مكان در صف دريافت غذا ايستاده بودند، يك پيرمرد ۶۲ ساله اقدام به جداكردن كاهوهاي ظرف سالاد كرد كه اين اقدام وي با اعتراض پيرمرد ۸۶ ساله اي كه پشت سر او در صف ايستاده بود روبرو شد.به هر حال جرو بحث آنان منجر به درگيري فيزيكي شد و حتي افرادي كه براي جداكردن اين دو نفر وارد معركه شده بودند، مجروح شدند.
در پايان تمام غذاهاي موجود در رستوران  خانه سالمندان روي زمين ريخت و ساكنان آن، گرسنه به اتاق هايشان بازگشتند.
آمارگيري از خرگوش ها
برلين: ۸۰۰ شهروند داوطلب تا چند روز ديگر به شمارش جمعيت خرگوش هاي كشور آلمان خواهند پرداخت.با توجه به اينكه طرفداران محيط زيست بارها مدعي شده اند نسل خرگوش هاي آلمان در حال انقراض است، مقامات اين كشور قصد دارند آمار دقيقي از جمعيت خرگوش ها به دست آورند.به همين دليل يك ساعت پس از غروب خورشيد، اين افراد در مسيرهاي تعيين شده به شمارش خرگوش ها خواهند پرداخت. خرگوش ها پس از تاريك شدن هوا به جست و جوي غذا مي پردازند و اگر به سوي آنها نور تابانده شود پس از برخورد به چشمان آنان منعكس مي شود به همين دليل شمارش اين حيوانات در اين شرايط آسان است. هزينه اجراي اين پروژه ۱۰۰ هزار يورو برآورد شده است.
تخم مرغ هاي بدون زرده
تيرانا: مردم پايتخت كشور آلباني با پديده عجيبي مواجه شده اند: تخم مرغ هاي بدون زرده!براساس گزارش هاي دريافت شده، تعداد تخم مرغ هاي بدون زرده در شهر تيرانا در حال افزايش است كه اين پديده نادر، شهروندان را شگفت زده كرده است.
به گفته دانشمندان، هنگامي كه مرغ ها براي توليد بيش از حد تخم مرغ تحت فشارهاي خارجي قرار مي گيرند، تخم مرغ هاي توليدي آنان بدون زرده مي شود.
اين دومين خبر حيرت آور راجع به مرغ و خروس هاي شهر تيرانا در سال جاري ميلادي است. ماه گذشته يكي از اهالي اين شهر مدعي شده بود كه خروس وي تخم  مي گذارد. اما وي اين خروس را سر بريد و آنرا كباب كرد.
سارق ناشي
ريودوژانيرو: يك سارق ۲۹ ساله برزيلي به دليل بي احتياطي به دام پليس افتاد. اين سارق مسلح تصميم گرفت براي سرقت از يك رستوران از سقف، وارد اين مكان شود كه در حين پايين آمدن از ديوار، سقوط كرد و به اشتباه يك تير به پاي خود شليك كرد و مجروح شد.
وي به دليل درد شديد از ادامه عمليات سرقت منصرف شد و به خانه اش بازگشت غافل از اينكه دچار خونريزي شده است. در حقيقت چيكده  شدن خون از پاي سارق باعث شد پليس به راحتي رد او را شناسايي و سارق را در منزلش دستگير كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۲۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۶ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه ملل: نمايشگاه مستند عاشورا در چنار خونبار زرآباد الموت آثار عكس مجيد نورالله پور با عنوان «چناري در زرآباد قزوين خون مي گريد»/ ۱۶ تا ۲۵ اسفند / از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۹/ قيطريه، پارك قيطريه، فرهنگسراي ملل.
* نگارخانه بانو:  نقاشي روي خورجين و گليم، كارت پستال و كتابهاي شعر و داستان آثار ناهيد سرشكي/ ۲۰ تا ۲۷ اسفند/ به نفع كودكان بم و افغان/ خيابان ولي عصر، كوچه ساعي، فرهنگسراي بانو.
* نگارخانه بنفشه: نمايشگاه گروهي هنرهاي كاربردي / ۲۲ تا ۲۷ اسفند/ ملاصدرا، شيراز جنوبي، كوچه بهار، شماره ۵۰/ تلفن: ۸۰۳۴۲۴۷
* گالري آتشزاد: نمايشگاه نقاشي فرنوش فكري/ تا ۲۱ اسفند/ خيابان ولي عصر، نرسيده به ونك، توانير، ساختمان ۴۳/ تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷
* گالري هفت ثمر: نمايشگاه  آثار گرافيك شهلا دانشمند / تا ۲۰ اسفند/ خيابان مطهري، كوه نور، كوچه پنجم، پلاك ۲۵/ تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
* گالري سيحون: نمايشگاه كاريكاتور داود شهيدي/ تا ۲۱ اسفند/ خيابان وزراء، خيابان چهارم، پلاك ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* گالري دريابيگي: نمايشگاه گروهي آبرنگ/ تا ۲۰ اسفند/ شهرك قدس، فاز ۳، كوچه دوم، شماره ۱۱۶۵/ تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷

گل و گياه
عروسك پشت پرده
003309.jpg
نام علمي: Physalis alkekengi
خانواده: SOLANACEAE
گياه دائمي به بلندي ۴۵ و گستردگي ۶۰ سانتي متر است. داراي برگهاي سبز تخم مرغي شكل. گلهاي ستاره اي شكل سفيد در تابستان و سپس ميوه هاي نارنجي - قرمز در پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها:به مكان آفتابي يا سايه و هر خاكي با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه و تهيه قلمه چوب نرم در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |