يكشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۸ - Mar 7, 2004
يازده طرح و لايحه در دستور كار اين هفته مجلس
طرح يكسان سازي تشريفات ورود و خروج كالا و خدمات از كشور كه يك فوريت آن ۲۹ مهرماه امسال به تصويب نمايندگان مجلس رسيده است، در دستور كار اين هفته مجلس شوراي اسلامي قرار دارد.
براساس اعلام اداره كل قوانين مجلس شوراي اسلامي، لايحه تاسيس استان هاي خراسان شمالي و جنوبي و طرح حمايت از حقوق متهمان و محكومان كه به دليل تراكم طرح ها و لوايح موجود، بررسي آنها به تعويق افتاده است، در دستور كار اين هفته نمايندگان قرار گرفته است.
تشكيل شوراي عالي خانواده، نحوه انجام فعاليت هاي تشكل هاي دانشجويي و دانشگاهي و نحوه اداره موسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي عنوان طرح هاي ديگري است كه در برنامه كاري اين هفته نمايندگان مجلس قرار گرفته است.
درصورت تصويب نهايي طرح نحوه انجام فعاليت هاي تشكل هاي دانشجويي و دانشگاهي، فعاليت تشكل هاي دانشگاهي در محدوده دانشگاه ها به موجب اصل ۲۶ قانون اساسي آزاد خواهد بود.
همچنين نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، اين هفته درباره لايحه تاسيس و نحوه اداره كتابخانه هاي عمومي كه پس از تصويب در مجلس به تاييد شوراي نگهبان نرسيده است، به بحث و بررسي خواهند نشست.
قرار است لوايح مربوط به اصلاح ماده ۶ قانون تشكيل وزارت و تشكيل و اداره مناطق ويژه اقتصادي جمهوري اسلامي ايران كه فوريت آنها در ماه هاي گذشته به تصويب رسيده است، در جلسات علني اين هفته طرح و بررسي شود.
طرح تامين حقوق معلولان و ايجاد تسهيلات لازم براي آنها، طرح واگذاري خانه ها و ساختمان هاي نيمه تمام و بلااستفاده نيروي زميني ارتش و هوانيروز مسجدسليمان به مردم مناطق ناامن اين شهر در كنار طرح استفساريه ماده ۱۰ قانون اصلاح موادي از قانون برنامه سوم توسعه و چگونگي برقراري وصول عوارض و ساير وجوه از توليدكنندگان كالا و ارايه دهندگان خدمات و كالاهاي وارداتي نيز در رديف هاي بعدي دستور كار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرار دارد.
اين هفته وزير نيرو براي پاسخگويي به پرسش هاي منصور سليماني ميمندي، نماينده شهربابك و عبدالزهرا عالمي نيسي نماينده دشت آزادگان در مجلس حضور خواهند يافت.
بررسي تقاضاي استعفاي تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و قرائت گزارش كميسيون اصل نود قانون اساسي درباره وضعيت بازداشت شدگان ملي - مذهبي نيز در دستور كار اين هفته مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته است.

نگاه
به كجا چنين شتابان؟
ياسر مرادي
وقتي كه بيست ميليون نفر در سال ۷۶ پاي صندوق هاي راي حاضر شدند تا به سيد محمد خاتمي و انديشه هاي نوگرايانه وي يكپارچه آري بگويند كمتر كسي باور مي كرد پس از گذشت چند سال نزديكان و طرفداران خاتمي شديد ترين انتقادها را عليه او به عمل آورند. در اين شرايط در حالي كه خاتمي به پايان دوره رياست جمهوري خود نزديك مي شود افرادي كه بعد از ظهور خاتمي و به بركت وجود او در فضاي سياسي كشور رشد كردند علل ظهور خود در جامعه و رويكرد مردم به خود را فراموش كرده و نه تنها مواضع اصولي و اعتدال گرايانه رئيس جمهور محبوب مردم را بر نمي تابند بلكه تمام تلاش خود را براي تخريب شخصيت  وي و حتي وادار كردن او به استعفا به كار بسته اند.
در واقع به اين افراطيون بايد يادآور شد حتي در انتخابات مجلس ششم كه به عنوان نقطه عطف اين جريان در تاريخ سياسي كشور به حساب مي آيد افرادي حائز بيشترين آراء شدند كه نسبت خويشاوندي با رئيس جمهور داشتند و يا حداقل پرچم حمايت از خاتمي را به عنوان شعار انتخاباتي خود برگزيدند. در واقع مردم جريان اصلاحات و حتي اصلاح طلبان را چيزي جز افكار و شخصيت خاتمي نمي دانستند،لذا با فاصله گرفتن اصلاح طلبان از خاتمي اقبال عمومي مردم به آنان نيز كاهش يافت.
محافظه كاري كه افراطيون ،خاتمي را به آن متهم مي كنند در چهار سال اول رياست جمهوري وي نيز كاملا بارز بود ولي اين امر باعث ريزش آراء خاتمي در انتخابات ۸۰ نشد. در واقع مي توان گفت اين افراد از اول خاتمي را به درستي نمي شناختند،چرا كه وي به چيزي جز اصلاحات در چارچوب قانون اساسي معتقد نبود و به هيچ وجه حاضر به همراهي با هنجارشكني هايي نظير خروج از حاكميت ،بازدارندگي سياسي، نافرماني مدني، قهرسياسي و ساير راهبردها و راهكارهاي مطرح شده در اين سال ها نبود.
شنيده شده كه در جلسه اخير مشترك سران جبهه مشاركت با رئيس جمهور قبل از برگزاري انتخابات، چند تن از اين افراد تندترين انتقادها را عليه رئيس جمهور به عمل آورده به طوري كه رئيس جمهور به صورت جدي آزرده خاطر شده است. واقعا جاي سوال از اين دوستان باقي است كه آيا كسي جز خاتمي باعث افتخار و محبوبيت اصلاح طلبان در داخل و خارج از كشور شد؟ البته در قبال اين اقدامات رئيس جمهور بارها در جلسات مختلف تندروي افراطيون را به رخ آنان كشيد و آنان را از اين گونه اقدامات بر حذر داشت.
بايد به اين دوستان روزي را ياد آوري كنيم كه رئيس جمهور طي نامه اي به دبير كل شوراي نگهبان ضمن پذيرش برخي ايرادات لايحه افزايش اختيارات رياست جمهوري، دكتر مهر پرور را به عنوان نماينده خود در اين زمينه تعيين كرده ولي پس از اينكه نتيجه مطلوب و توافق نهايي بين وي و شوراي نگهبان حاصل شد، دست هايي در مجلس اجازه ندادند اين لايحه به تصويب برسد و منافع جنجالهاي ايجاد شده بر سر رد اين لايحه را بيشتر از منفعت تصويب آن دانستند.
اصلاح طلبان در مواضع اخير خود بعد از انتخابات اعلام كرده اند، علي رغم عدم پيروزي در مجلس هفتم اصلاحات را در چارچوب نظام ادامه خواهند داد و خروج از حاكميت را به فراموشي خواهند سپرد. حال اين سوال مطرح است كه چگونه مي توان دم از ادامه دادن كار سياسي در چارچوب هاي موجود زد ولي دست به تندترين اقدامات عليه نهادهاي اصلي نظام زد و از هيچ اقدام هنجارشكني فروگذار نكرد. چگونه مي توان دم از اصلاحات زد و از خاتمي و كروبي عبور كرده و آنان را محافظه كار ناميد.در واقع بايد امروز گفت: «به كجا چنين شتابان». اميد آنكه، در راستاي عملي كردن ادعاي تلاش براي تحرك سياسي در داخل نظام به الزامات آن نيز توجه لازم را مبذول دارند.

يازدهمين اجلاسيه مجلس خبرگان رهبري امروز تشكيل مي شود
يازدهمين اجلاس رسمي مجلس خبرگان رهبري
در مجتمع امام خميني تهران گشايش مي يابد.
به گزارش خبرنگار همشهري، نمايندگان عضو مجلس خبرگان رهبري دعوت شده اند كه از ساعت ۵/۸ صبح امروز در جلسه رسمي مجلس خبرگان شركت كنند.
مجلس خبرگان رهبري داراي ۸۶ عضو از سراسر كشور است كه با برگزاري انتخابات و رأي مردم وارد مجلس مي شوند. همه اعضاي اين مجلس از ميان روحانيون هستند و اجلاس هاي آن هر شش ماه يك بار و طي سه روز تشكيل مي شود.
كليه جلسات مجلس خبرگان رهبري غيرعلني بوده و پس از پايان هر اجلاس، اعضاي آن در مرقد مطهر امام خميني(ره) حضور يافته، با مقام معظم رهبري و رئيس جمهوري نيز ملاقات مي كنند.
انتشار بيانيه تنها سند علني رسمي منتشر شده پس از پايان هر اجلاس است كه معمولاً حاوي مواضع اين مجلس راجع به مسائل روز است.
انتظار مي رود بيانيه پاياني اجلاس يازدهم به انتخابات مجلس هفتم و تشكر از مردم به خاطر حضور در آن اختصاص داشته باشد.
در هر جلسه صبح و عصر مجلس خبرگان رهبري، چهار نفر از اعضا نطق پيش از دستور دارند كه متن آن در جلسات غيرعلني خوانده مي شود.
هر ناطق ۱۵ دقيقه وقت سخن گفتن دارد.
مجلس خبرگان رهبري داراي پنج كميسيون به نام هاي:
۱- سياسي اجتماعي
۲- تحقق موضوع اصل ۱۱۱ قانون اساسي
۳- راه هاي پاسداري از ولايت فقيه
۴- محاسبات، بودجه و امور مالي
۵- اصل ۱۰۷ قانون اساسي
است كه موظفند هر سال گزارش كار خود را تقديم نمايندگان كنند.

تكذيب شايعه ابطال انتخابات نطنز و سپيدان
فرماندار نطنز ضمن تكذيب شايعه ابطال انتخابات در حوزه انتخابيه اين شهر اعلام كرد: انتخابات در اين حوزه در صحت و امنيت كامل برگزار شد.
به گزارش ايسنا، رسولي در گفت وگو با پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، گفت: در حوزه انتخابيه نطنز به دليل قومي بودن در تمامي انتخابات چنين شايعاتي وجود داشته ولي از نظر امنيت و صحت اجراي انتخابات، جز شكاياتي محدود و جزئي كه به آنان هم رسيدگي شده، مشكلي وجود نداشته است.
معاون سياسي امنيتي استاندار فارس نيز خبر ابطال انتخابات در حوزه انتخابيه سپيدان را تكذيب كرد.
وي افزود: تا اين لحظه مشكل خاصي وجود نداشته و اميدواريم كه صحت انتخابات تأييد شود.

كوتاه از سياست ايران
احضار نماينده لنجان
نماينده مردم لنجان در مجلس شوراي اسلامي احضار شد.به گزارش ايسنا از دادسراي عمومي و انقلاب تهران، به دنبال شكايت سپاه منطقه لنجان، علي محمد نمازي نماينده مردم اين شهر به خاطر طرح مطالبي به بازپرسي دادسرا احضار شد.
محمدرضا باهنر:
ايجاد اشتغال و جلوگيري از گراني اولويت مجلس هفتم است
محمدرضا باهنر يكي از منتخبين مجلس هفتم جمعه شب گذشته در جمع مردم شهرستان راور افزود: دشمن سعي داشت با استفاده از موقعيت، بين مردم و نظام مقدس جمهوري اسلامي فاصله بياندازد كه الحق ملت هوشيار و تيز بين ايران اسلامي در اين دوره بهتر از هميشه پاسخ دندان شكني به مخالفان داخلي و خارجي نظام دادند.به گزارش ايرنا منتخب مردم كرمان در مجلس هفتم افزود: متعهد شده ايم در سنگر مجلس از مطالبات اساسي اسلامي دفاع نماييم .او رفع مشكل بيكاري با ايجاد اشتغال براي مردم، جلوگيري از گراني سرسام آور آب و برق و تلفن و ساير مشكلات اجتماعي را از اولويتهاي كاري مجلس هفتم دانست.
كمك ايران به روند صلح در فيليپين
وزارت  خارجه  فيليپين  ديروز اعلام  كرد: كمال  خرازي  وزير امور خارجه ايران  براي  گفت  و گو در خصوص  پيشرفت  در مذاكرات  صلح  فيليپين  با شورشيان جدايي  طلب  مسلمان  اين  كشور، يكشنبه  شب  وارد فيليپين  مي شود.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از مانيل ، وزارت  امور خارجه  فيليپين  در گزارشي با اعلام  اين  خبر افزود كه  سفر دو روزه  خرازي  در واقع  بازديد ديدار بلاس اوپل  وزير امور خارجه  پيشين  فيليپين  از ايران  در سال  گذشته ميلادي  به  شمارمي آيد.
به گزارش ايرنا مقام هاي  فيليپين  خرازي  را از وضعيت  مذاكرات  خود با جبهه آزاديبخش  اسلامي مورو آگاه  خواهند كرد.در گزارش  ياد شده  آمده  است  كه  فيليپين  ايران  را به  عنوان  يك  حلقه  حياتي اتصال  به خاورميانه  مي شناسد و اين  كشور حامي قوي  تلاش  فيليپين  براي  دستيابي به  نقش  ناظر در سازمان  كنفرانس  اسلامي  بوده  است .
نياز مردم به اصلاحات بيشتر شده است
محمدرضا خاتمي گفت: فرقي نمي كند اصلاحات را چه كسي پيش ببرد، هر كس و با هر ماركي اين توان را داشته باشد مي تواند اصلاح طلب باشد.
دبير كل جبهه مشاركت در گفت وگو با «همشهري» گفت: اصلاحات مبتني بر رأي مردم است و اصلاح طلب نيز بايد متكي به مردم باشد چرا كه اگر مردم نباشند اصلاحات معنا نخواهد داشت لذا افرادي كه از اصلاحات دم مي زنند در حالي كه آراء مردم را ندارند اصلاح طلب واقعي نيستند.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: مردم در سال ۷۶ احساس كردند بايد تحولي روي دهد چرا كه سازوكارهاي آن زمان پاسخگوي مطالبات آنان نبود با وجود گذشت ۶ سال از آن زمان اين احساس هنوز مرتفع نشده است زيرا طي اين سالها فضاي كشور باز شده و افكار مختلف بروز پيدا كرده و مردم امروز احساس نياز بيشتري به اصلاحات مي كنند و آيندگان بايد به اين نياز پاسخ دهند.

پاسخ سازمان بازرسي كل كشور به وزارت كشور
روابط عمومي سازمان بازرسي كل كشور به نامه معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور در خصوص حوزه هاي انتخابيه فيروز آباد، ايذه و دهدشت پاسخ داد.
در اين نامه با بيان اينكه اعزام هياتهاي بازرسي به مناطق براي بررسي علل و عوامل درگيري و اتفاقات،قانوني بوده آمده است كه نتايج بازرسي ها متعاقبا اعلام خواهد شد و اطلاعيه پيشين فقط به وجوه مشترك، در بروز درگيري ها اشاره داشته است.
در اين نامه همچنين با اشاره به مفاد قانوني، انتظار وزارت كشور مبني بر حضور نماينده آن وزارت خانه در هيات مذكور ضروري دانسته نشده است.
در بند چهارم اين نامه عنوان شده كه بازرسان تحقيقات جامعي صورت داده اند و در نهايت هيات هاي بازرسي در چارچوب قوانين پيرامون علل و عوامل درگيري ها بررسي هايي انجام داده و خبر را در قالب اطلاعيه اي به مردم منعكس كرده اند.

نتايج بررسي شكايات انتخابات در تهران امروز اعلام مي شود
نجفقلي حبيبي، سخنگوي هيأت اجرايي انتخابات مجلس هفتم در تهران، با بيان اين كه كار رسيدگي به شكايات كانديداهاي انتخابات، كمي با تأخير صورت گرفت، گفت: ازديروز به رسيدگي به اعتراضات سرعت داده ايم و اميدوارم اين كار تا امروز به اتمام برسد.
وي در گفت وگو با ايسنا هم چنين درباره اعلام آراي باطله ماخوذه گفت:  با اتمام كار رسيدگي به شكايات، امكان اعلام آمار اين آرا وجود دارد.

بر اساس لايحه پيشنهادي دولت
استخدام سيگاري ها ممنوع مي شود
با تصويب هيأت وزيران نداشتن اعتياد به دخانيات از شروط لازم و قطعي براي ورود به خدمات دولتي است.
شرط مذكور يكي از مفاد لايحه مديريت خدمات كشوري است كه كليات آن به تصويب هيأت دولت رسيده است.
به گزارش واحد مركزي خبر، معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور درخصوص لايحه مذكور گفت: اين لايحه شامل ۱۵ فصل و ۱۱ ماده است كه بعد از تصويب در مجلس شوراي اسلامي جايگزين قانون استخدام كشوري مصوب سال ۱۳۴۵ خواهد شد.
محمود عسگري آزاد برخي از مهمترين فصول اين لايحه را حقوق مردم در نظام اداري كشور، تعيين نقش دولت در توسعه كشور، فن آوري اطلاعات در نظام اداري، انواع استخدام، نظام حقوق و مزايا، حقوق و تكاليف كاركنان، نظام بازنشستگي، نحوه انتخاب، انتصاب و تغيير مديران و ارتقاء شغلي كاركنان و نظام ارزيابي عملكرد كاركنان و دستگاه هاي اجرايي ذكر كرد.
بر اساس گزارش ديروز سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در اين لايحه نقش دولت در اداره امور كشور به سياستگذاري، برنامه ريزي، نظارت و راهبري امور و ايجاد زمينه مناسب براي حضور و فعاليت مردم در عرصه هاي مختلف كشور محدود شده است.
اين لايحه مقرر كرده است همه روش ها و رويه هاي اداري با لحاظ كردن اصل اعتماد بر مردم اصلاح شود و در صورتي كه از اعتماد دولت سوءاستفاده گردد با متخلفان قاطعانه
برخورد شود.
در لايحه مديريت خدمات كشوري به دستگاههاي اجرايي كه واحدهاي آنها بر اساس قيمت تمام شده اداره مي شوند اجازه داده مي شود تشكيلات تفضيلي خود را بدون نياز به تأييد سازمان مديريت و برنامه ريزي طراحي كنند.
در اين لايحه همچنين نداشتن اعتياد به دخانيات از شروط لازم و قطعي براي ورود به خدمات دولتي پيش بيني شده است و مستخدمان به منظور تصدي مشاغل كارشناسي و بالاتر بايد حداقل توانايي هاي لازم را در مهارت هاي پايه و عمومي فن آوري اطلاعات داشته باشند.
دوره خدمت در پست هاي مديريت حرفه اي هم چهارساله است كه امكان تمديد آن نيز وجود نخواهد داشت.
در لايحه مديريت خدمات كشوري نظام پرداخت كاركنان دولت مبتني بر روش امتيازي و ارزشيابي عوامل شغل و شاغل خواهد بود.
اين شيوه باعث خواهد شد تا تبعيض در پرداخت به كاركناني كه عهده دار وظايفي مشابه هستند به حداقل برسد و مبناي پرداخت به آنان ميزان مهارت، كارايي، توانمندي، جديت، پشتكار و خلاقيتي است كه در حين انجام وظايف از خود بروز مي دهند.
كاركنان دولت هم در انجام وظايف خود به صورت آزادانه در مورد دستوراتي كه طبق قانون و به صورت هدفمند به آنها ابلاغ مي شود حق اظهارنظر و ارائه پيشنهاد راه حل هاي بهتر را دارند و اظهار عقيده و پيشنهادهاي كارمندان نبايد بر موقعيت خدمت آنان تأثير منفي بگذارد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |