يكشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۸ - Mar 7, 2004
در صورت تأييد كارشناسان
آموزش زبان انگليسي از دوره ابتدايي آغاز مي شود
معاون  وزيرآموزش  و پرورش  و رئيس  سازمان  پژوهش  و برنامه ريزي  آموزشي گفت : بررسي  نحوه  يادگيري  و آموزش  زبان  انگليسي  در دوره ابتدايي  آغاز شداما اين  امر به  معناي  تجويز آموزش  زبان  انگليسي  در اين  دوره  نيست .
جعفر علاقه مندان  روز شنبه  در گفت  و گو با  ايرنا افزود: محيط اجتماعي  ايران ، محيطي  چند زبانه  و داراي  اقوام  وزبانهاي  خاص  است  و آموزش  زبان  انگليسي  نمي تواند بدون  بررسي  علمي دقيق  وانجام  پژوهشهاي  لازم  به كار گرفته  شود.
معاون  وزير آموزش  وپرورش  گفت : نظرياتي  در يادگيري  زبان  در دنيا وجوددارد كه  مي گويد سن  مناسب  يادگيري  زبان  از زماني  آغاز مي شود كه  دانش آموزبه  طور نسبي  با خواندن  و نوشتن  زبان  مادري  خود آشنا شده  باشد.
وي  اظهار داشت : اگر  فرضيه  يادگيري  زبان  دوم  از سنين  ده  و يازده سالگي ، فرضيه اي  درست  باشد، آموزش  زبان  انگليسي  از سنين  يادشده  مي تواندمجاز شمرده  شود.
علاقه مندان  توضيح  داد كه  در مقابل  اين  نظريه ، نظريه  مخالفي  هم  وجوددارد كه  مي گويد يادگيري  چند زبان  در آن واحد مي تواند مشكلات  زبان  مادري  را افزايش  دهد.
به  گفته  وي ، ما نه  در زبان  انگليسي  كه  در يادگيري  همه  زبانها دچارمشكل  هستيم  و حتي  زبان  فارسي  خود را به  خوبي  ياد نمي گيريم .
وي  درعين  حال  گفت : زبان  انگليسي  به  عنوان  يك  نياز در قدم  نخست ، امسال در برنامه  درسي  پايه  اول  راهنمايي  گنجانده  شد درحالي  كه  سالهاي  قبل  آموزش اين  زبان  از پايه  دوم  راهنمايي  آغاز مي شد.

طرح عدم استفاده از قليان در رستوران هاي سنتي در حال اجراست
003297.jpg
عضو كميته كشوري مبارزه با مصرف دخانيات وزارت بهداشت اعلام كرد كه طبق ابلاغيه وزارت بهداشت به دانشگاه هاي علوم پزشكي طرح عدم استفاده از قليان و سيگار در رستوران هاي سنتي و اماكن توليد و توزيع مواد غذايي در حال اجرا است.
حسن آذري پور، عضو كميته كشوري مبارزه با مصرف دخانيات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگو با ايلنا، گفت: دانشگاه هاي علوم پزشكي موظف هستند هر سه ماه يك بار اطلاعات خود را كه در بازرسي از رستوران ها به دست آورده اند به وزارت بهداشت اعلام كنند.
وي افزود: بازرسان بهداشت و محيط كار و نيروي انتظامي در اين كار با هم همكاري دارند و با موارد تخلف برخورد خواهند كرد.

سند وكالتي براي خريد و فروش خودرو منع قانوني ندارد
اسناد وكالتي براي نقل و انتقال خودرو همچنان معتبر است و منع قانوني ندارد.
به گزارش روابط عمومي كانون سردفتران و دفترياران، احمد علي سيروس  نايب رئيس هيات مديره كانون سردفتران و دفترياران با تاكيد بر مطلب فوق درباره بخشي از اظهارات معاون راهنمايي و رانندگي ناجا در همايش فرماندهان نيروي انتظامي گفت: مرجع تشخيص اعتبار اسناد رسمي همچون اسناد وكالتي در قانون مشخص شده است و فقط با اثبات جعل اسناد رسمي در محاكم قضايي بي اعتبار محسوب مي شود.
عضو هيات مديره كانون سردفتران و دفترياران با اشاره به قانون تجميع عوارض كه از آغاز سال ۸۲ لازم الاجرا شده است افزود: اين قانون و مقررات پيش از آن نيز بر وصول ماليات نقل و انتقال خودرو و حق ثبت به عنوان حقوقي دولتي به هنگام تنظيم وكالت  نامه هاي مربوط به نقل و انتقال خودرو تاكيد وتصريح كرده اند.

نشست اعضاي شوراهاي صنفي دانشجويان دانشگاه هاي تهران برگزار شد
علي  محدث  خراساني  مدير كل  دانشجويان  داخل  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  گفت : حفظ و توسعه  نهادهاي  پويا و مستقل ، تنها راه  زنده  نگه  داشتن  جنبش  دانشجويي  است .
وي  كه  روز جمعه  در نشست  اعضاي  شوراهاي  صنفي  دانشجويان  دانشگاه هاي  تهران ، در دانشگاه  شهيد رجايي  سخن  مي گفت ، افزود: آنچه  در آينده  به  زنده نگه  داشتن  فعاليتهاي  دانشجويي  كمك  مي كند، ايجاد بستري  براي  وجود نهادهاي دانشجويي  است  كه  بتوانند با هر ديدگاهي  مستقل  از مديريت  دانشگاهها و فضاي سياسي  كشور، فعاليت  كنند.
مديركل  دانشجويان  داخل  وزارت  علوم  خاطرنشان  كرد: برنامه  اين  وزارتخانه در كوتاه مدت ، فراهم  كردن  بستر قانوني ، پيداكردن  حلقه هاي  مفقوده ، پاسخگويي  به  پرسشهاي  بي جواب  و يافتن  منابع  موجود در قالب  آيين نامه ها و دستورالعمل هايي  براي  زنده  نگه داشتن  فعاليت هاي  دانشجويي  است .
محدث ، درباره  جايگاه  شوراهاي  صنفي  كه  از سال  ۷۷ در دانشگاهها شكل گرفتند، گفت : اگر در دانشگاه  مثلثي  فرض  كنيم  با سه  راس  دانشجو، مديريت  و وزارتخانه ، شوراهاي  صنفي  از سويي  نقش  بازوي  مديريت  با نگاهي  نظارتي  را به عهده  مي گيرند و از سوي  ديگر به  عنوان  نمايندگان  دانشجويان  در دانشگاه ها فعاليت  مي كنند.

اعتراض معلمان چند شهر كشور به وضعيت معيشتي
جمعي از معلمان در بعضي از شهرستانها به دليل برآورده نشدن خواسته ها و مطالبات صنفي آنها، خواستار رسيدگي به مشكلات خود شدند.
تعدادي از معلمان در اصفهان، اردبيل، گناوه و تهران صبح روز شنبه با تجمع در ادارات آموزش و پرورش و مدارس، نسبت به مشكلات صنفي خود اعتراض كردند.
اين معلمان با تأكيد بر پيگيري خواسته هاي به حق فرهنگيان از طريق مجاري قانوني اظهار اميدواري كردند با محقق شدن خواسته ها و رفع تبعيض ميان فرهنگيان و ساير اقشار اين امر موجب تقويت بنيان آموزش و پرورش كشور شود.
برخي آنان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشتند، با وجود وعده هاي قبلي دولت مبني بر پرداخت معوقه هاي فرهنگيان كه در رسانه ها هم انعكاس يافت، تاكنون اين امر عملي نشده است.
فرهنگيان معترض گفتند: تجمع آنها صنفي است و پس از دريافت پاسخ قانع كننده اي از سوي مسئولان به اعتراض خود پايان خواهند داد.

زوج هاي جوان روابط زناشويي صحيح را مي آموزند
دفتر امور بانوان وزارت كشور در نظر دارد در صورت همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي در سال ۸۳، لوح فشرده آموزش مفاهيم جنسي را تدوين و توليد كند كه بر اساس آن خانواده ها و بويژه زوج هاي جوان روابط صحيح زناشويي را مي آموزند.
سرپرست دفتر امور بانوان وزارت كشور با اعلام اين خبر به خبرگزاري مهر گفت: در برنامه ريزي هاي صورت گرفته، تصميم داريم دوره هاي آموزشي را براي كارشناسان، مشاوران، استانداران و دست اندركاران آنها در حوزه زنان برگزار كنيم و سي دي ها از طريق كانون هاي فرهنگي اجتماعي زنان كه در كل كشور پراكنده هستند توزيع مي شود و اقشار مختلف جامعه، مخاطب آنها خواهند بود.شيما صمد زاده افزود: اين در حالي است كه آگاهي هاي جنسي در كشور ايران در سطح پاييني قرار دارد به شكلي كه مشكلات عمده اي از قبيل افزايش ايدز، بالا بودن افسردگي و عدم رضايت از زندگي زناشويي در سطح گسترده اي در خانواده ها و زوجين ايراني ديده مي شود.

دفترچه هاي تأمين اجتماعي به كارت الكترونيكي تبديل مي شود
گروه اجتماعي: رئيس سازمان تامين اجتماعي گفت: در سال آينده بصورت آزمايشي دفترچه هاي بيمه به كارت هاي الكترونيكي تبديل خواهد شد و در صورت موفقيت بصورت سراسري انجام خواهد شد.
دكتر محمدحسين شريف زادگان كه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت افزود: در حال حاضر در تهران كليه داروخانه هاي طرف قرارداد بصورت الكترونيكي با سازمان در ارتباط هستند. از سال آينده در تمام كشور تمامي داروخانه ها بصورت الكترونيك تحت پوشش قرار مي گيرند.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: بودجه سال ۱۳۸۳ نسبت به سال ۱۳۸۲ بيش از ۳۱ درصد افزايش داشته است و اعتبارات اختصاص يافته براي اجراي تعهدات قانوني سازمان در اين سال نسبت به عملكرد برآوردي سال جاري ۱۴ درصد ،اعتبارات مربوط به بيمه بيكاري ۸/۱۳ درصد و اعتبارات درماني بيمه شدگان ۴/۱۷ درصد افزايش خواهد داشت.
شريف زادگان در مورد تسهيلات سال آينده  سازمان گفت: به منظور كمك به معيشت مستمري بگيران ماهيانه حداكثر تا مبلغ چهل هزار ريال بن بابت تهيه خواربار پرداخت مي شود. همچنين ۴۰ ميليارد تومان براي وام اضطراري و مسكن اختصاص داده شده است.
وي افزود: متوسط دريافتي بازنشستگان از ۱۳۹ هزار تومان در ماه به ۲۵۵ هزار تومان افزايش خواهد يافت.
رئيس سازمان تامين اجتماعي گفت: در سال ۸۳ سازمان تامين اجتماعي موظف شده است تا كليه هزينه هاي درماني و دارويي بيماران خاص را كه تحت پوشش حمايتهاي سازمان هستند پرداخت كند. تنها در مورد بيماران سرطاني ۸۵ درصد هزينه ها پرداخت مي شود.

صندوق ذخيره جوانان تشكيل مي شود
با همكاري شبكه بانكي كشور و سازمان ملي جوانان صندوق ذخيره «جوانان» ايجاد مي شود.به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان رحيم عبادي رئيس سازمان ملي جوانان در سمينار بين المللي اعتبارات خرد براي جوانان در شيراز با بيان اين مطلب افزود: يكي از مهمترين دغدغه هاي كشور بحث اشتغال جوانان است.
وي در ادامه گفت: در حال حاضر
۳۱ درصد جمعيت بيكار كشور را جوانان تشكيل مي دهند كه اين امر بويژه در حوزه جوانان تحصيلكرده با حدود ۳۲۰ هزار فارغ التحصيل دانشگاهي در هر سال، مي تواند زمينه ساز بروز آسيب هاي اجتماعي، مشكلات فردي و عدم سلامت رواني و بسياري از مسايل ديگر براي جوانان باشد. مشاور رئيس جمهور در ادامه تصريح كرد: براساس تحقيقات صورت گرفته در سازمان ملي جوانان بيش از ۵۱ درصد از جوانان به آينده شغلي و زندگي خود با ترديد نگاه مي كنند و بالاترين درخواست جوانان افزايش مهارت و شايستگي ها و يافتن شغل مناسب است.

كسري بودجه بهداشت و درمان سال آينده قطعي است
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: قطعا در سال آينده با كسري بودجه مواجه خواهيم بود.
دكتر مسعود پزشكيان در گفت وگو با ايسنا با اشاره به مشكلات بودجه  بخش بهداشت و درمان اظهار كرد: با تصويب بودجه سازمانها و وزارتخانه هاي كشور، هزينه بهداشت و درمان بدون در نظر گرفتن تورم تنها ۷ تا ۸ درصد افزايش يافته اين در حالي است كه افزايش تورم خود بين ۱۴ تا ۱۵ درصد است، بنابراين وزارت بهداشت قطعا در سال آينده با كسري بودجه مواجه خواهد بود، همانگونه كه در حال حاضر نيز با كسري بودجه مواجه بوده و بسياري از دانشگاههاي علوم پزشكي حتي در كارهاي عادي خود نيز با مشكل روبرو هستند.
وي با اشاره به تجمع روساي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور و تشكيل جلسه آنان با هيات دولت با هدف رفع معضلات بودجه اي و مالي دانشگاهها افزود: طي اين جلسات مقرر شد كه با مديريت و برنامه ريزي كارشناسانه، منابع لازم بر اساس قوانين و مسئوليتهاي بخش بهداشت و درمان، از طريق دولت و يا جايي كه دولت معرفي مي كند تامين شود.
دكتر پزشكيان با بيان اين كه در جلسات شهريور ماه سال جاري، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور كسري ۱۵۵ ميليارد توماني بودجه بخش بهداشت و درمان را پذيرفته بود، تصريح كرد: اگرچه در خصوص تامين و جبران اين كسري بودجه و همچنين كسري هاي بيمه خدمات درماني بيمارستانهاي دولتي قولهاي داده شده بود، با اين حال تاكنون تنها ۹۷ درصد از بودجه هاي عمومي داده شده و هنوز از رديف ها چيزي پرداخت نشده است.
وزير بهداشت با اشاره به مشكلات بيمارستانهاي دولتي اظهار كرد: حدود ۸ ماه است كه بيمارستانهاي دولتي و دانشگاههاي علوم پزشكي به  رغم پرداخت هزينه هاي مورد نياز بيمارستاني چون خريد تجهيزات، دارو، غذا و... هنوز هزينه اي از دولت دريافت نكرده اند كه اين امر منجر به ايجاد مشكلات عديده اي در دانشگاهها شده است.پزشكيان با بيان اين كه علي رغم تمام اين مشكلات، دانشگاههاي علوم پزشكي دولتي با يك دهم قيمت در بازار خصوصي، خدمات خود را ارايه مي دهند، گفت: همين هزينه را نيز دولت پرداخت نمي كند اين در حالي است كه ما تنها خواستار پرداخت هزينه خدمات ارايه شده هستيم نه چيزي بيشتر از حق خود.

فراخوان مشمولان براي خدمت وظيفه عمومي
معاونت وظيفه عمومي نيروي انتظامي در اطلاعيه اي مشمولان ديپلم و عادي متولد سال ۵۵ تا پايان سال ۶۲، مشمولان عادي غايب متولد يازده ماه نخست سال ۶۳ و مشمولان عادي متولد اسفند ۶۳ را به خدمت وظيفه عمومي فراخواند.
به گزارش واحد مركزي خبر در اين اطلاعيه آمده است: مشمولان ديپلم كه از اداره كل وظيفه عمومي تهران بزرگ دفترچه آماده به خدمت دريافت كرده اند بايد در ساعت ۷ صبح دوشنبه ۱۸ اسفند و مشمولان عادي و نيز مشمولان عادي متولد اسفند ۶۳ كه از اين اداره كل دفترچه آماده به خدمت دريافت كرده اند بايد در ساعت ۷ صبح سه شنبه ۱۹ اسفند به معاونت وظيفه عمومي نيروي انتظامي واقع در ميدان سپاه مراجعه كنند تا به خدمت اعزام شوند.
اين اطلاعيه درباره مشمولان شهرستاني مي افزايد: مشمولان ديپلم و عادي و مشمولان عادي متولد اسفند ۶۳ كه از مراكز وظيفه عمومي سراسر كشور دفترچه آماده به خدمت دريافت كرده اند از ساعت ۷ صبح دوشنبه ۱۸ اسفند تا پايان وقت اداري آن روز و نيز روز سه شنبه ۱۹ اسفند تا پايان وقت اداري بايد به مراكز وظيفه عمومي صادركننده دفترچه مراجعه كنند تا به خدمت اعزام شوند.
در اين اطلاعيه تأكيد شده است عموم مشمولان بايد قبل از موعد اعزام واكسن مننژيت تزريق كنند و اين كار در دفترچه هاي اعزام به خدمت آنان ثبت شود.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |