دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۲۹
عكس روز
شاخ گاو
002013.jpg
سالهاست از اختراع تراكتور مي گذرد، سالها است محصولا ت كشاورزي با اتكا بر مكانيزه شدن در مساحتي مشخص چندين برابر شده اند، سالها است كه ديگر كشاورزان را به كار نمي گيرند.
هنوز هم هستند خيل بي شمار كارشناساني كه معتقدند سرمايه گذاري به جاي دولتمردان در بخش كشاورزي، سود سرشاري را نصيب ايران و كشتكاران خواهد كرد.
كشاورزان در ايران از درآمد چنداني بر خوردار نيستند و يكي از دلا يلي كه آنان، گروه گروه روستاها را ترك مي كنند و به شهرها مهاجرت مي كنند، در درآمد اندكي نهفته است كه تكافوي مخارج خانواده شان را نمي دهد.
دادن وام هاي دراز مدت به كشاورزان براي مكانيزه كردن سيستم فعاليت شان سبب مي شود از يك سو درآمد آنان رشد سرشاري پيدا كند و از سوي ديگر وابستگي اقتصاد ايران به نفت كم شود.

تلا ش براي افزايش مراجعه كنندگان به مراكز معاينه فني
اقدامي ساده اما به صرفه 
براساس مطالعات انجام شده، معاينه فني خودروها به طور متوسط ۱۰ درصد دركاهش مصرف سوخت و ۲۵ درصد در كاهش انتشار دو آلا ينده منوكسيدكربن وهيدروكربن هاي نسوخته موثر است 
002025.jpg
دكتر معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست اعلا م كرد فوايد انجام معاينه فني خودروها سيصد و سي برابر هزينه انجام اين كار است. در شرايطي كه خانواده ها به شدت در پي كاهش هزينه هاي خود هستند، اين كار نه تنها از مخارج ماهانه آنها به نحوي بارز مي كاهد كه ضريب سلا متي اعضاي جامعه را نيز بالا  مي برد.
كاهش ۵۹ و ۴۳ درصدي مراجعه رانندگان تهراني به مراكز مكانيزه معاينه فني خودروها نسبت به سال و ماه گذشته در حالي صورت مي گيرد كه انجام اين معاينه علا وه بر كاهش ۱۰ درصدي سوخت و ۲۵ درصدي دو آلا ينده عمده خروجي از اگزوز خودروها موجب اطمينان رانندگان از سلا مت خودرو در سفرهاي نوروزي مي شود.
در حالي كه براساس قانون به جز خودروهاي مدل ۸۱ و ۸۲، ديگر خودروها ملزم به دريافت برگه معاينه فني سالا نه هستند، هم اكنون از ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار خودرو ترددكننده در تهران تنها در حدود ۱۵ درصد برگه معاينه فني دارند. از سوي ديگر طبق مصوبه هيات دولت، از ۱۵ آذر ماه جاري، جريمه نداشتن برگه معاينه فني وسيله نقليه در شهرهاي بزرگ، ۵۰ هزار و ديگر شهرها ۳۰ هزار ريال تعيين شده و براساس همين مصوبه، اين جريمه در سال ۸۳ به ۷۰ هزار ريال و در سال ۸۴ به ۱۰۰ هزار ريال مي رسد.
همچنين كاهش ۵۹ درصدي تقاضاي معاينه فني خودروها در حالي صورت مي گيرد كه پليس موظف است خودروهاي فاقد برگه معاينه فني معتبر را روزانه پس از هر بار مشاهده جريمه كند.
دكتر ابتكار افزود: براساس مطالعات انجام شده، معاينه فني خودروها به طور متوسط ۱۰ درصد در كاهش مصرف سوخت و ۲۵ درصد در كاهش انتشار دو آلا ينده منوكسيدكربن و هيدروكربن هاي نسوخته موثر است.
وي با اشاره به ضرورت جدي گرفتن معاينه فني از سوي شهروندان تصريح كرد: مطالعات همچنين نشان مي دهد در صورت محاسبه تاثير اين دو آلا ينده بر روي سلا مت شهروندان و هزينه هاي مراجعه به مراكز درماني و خريد دارو و غيره پرداخت هر يك تومان براي معاينه فني، ۳۳۰ تومان صرفه جويي در پي خواهد داشت.
مهندس احمدي، مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران نيز در اين خصوص گفت: در سال ۷۹، ۶۰ هزار ، سال ۸۰، ۲۲۵ هزار، سال ۸۱، ۳۱۲ هزار و تا پايان بهمن ماه سال جاري، ۳۵۴ هزار خودرو به مراكز معاينه فني براي دريافت برگه معاينه مراجعه كرده اند.
وي افزود: در سال ۷۹ تنها مركز معاينه فني «بيهقي» فعال بود كه در سال ۸۰ مراكز «سراج»،«الغدير»، «شكوفه» و در سال ۸۱ مركز معاينه فني «نيايش» و «آب شناسان» نيز به شمار مراكز معاينه فني خودروها در تهران افزوده شده است.
مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران گفت: تعداد مراجعه كنندگان به مراكز معاينه فني در بهمن ۸۱، ۲۹ هزار و دي ماه سال جاري ۲۱ هزار مورد بوده كه اين رقم در بهمن ماه امسال با كاهش ۴۳ درصدي به ۱۲ هزار مورد رسيده است.
به گفته وي بر اين اساس، آمار مراجعه به مراكز معاينه فني خودروها نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵۹ درصد كاهش يافته است.
احمدي با تاكيد بر ضرورت انجام معاينه فني از سوي دارندگان خودرو گفت: براساس هماهنگي هاي انجام شده با نيروي انتظامي، برخورد با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني تشديد مي شود.
وي به مالكان خودرو توصيه كرد كه پس از شلوغي نيمه دوم اسفندماه و با توجه به در پيش بودن سفرهاي نوروزي جهت آسودگي خاطر، نسبت به اخذ برگه معاينه فني خود اقدام كنند.
مدير عامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران عمده ترين نتيجه اين معاينه را ايجاد اطمينان از سلا مت فني خودرو و جلوگيري از جريمه ۵۰ هزار ريالي نداشتن برگه معاينه فني علا وه بر كاهش آلودگي هوا عنوان كرد و گفت: هم اكنون مراكز معاينه فني «نيايش» و «بيهقي» از ساعت ۸ الي ۲۲ و ساير مراكز از ۸ الي ۱۶ آماده سرويس دهي به هموطنان هستند كه در صورت استقبال شهروندان، ساير مراكز نيز تا ساعت ۱۸ خدمات معاينه فني را ارائه مي كنند.
همچنين دكتر يوسف حجت، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت از محيط زيست در خصوص علت كاهش ميزان مراجعه شهروندان به مراكز معاينه فني خودروها گفت: علت عمده مراجعه نكردن شهروندان تهراني براي دريافت برگه معاينه فني، نبود فشار و جريمه نشدن آنها از سوي ماموران راهنمايي و رانندگي است.
وي با اشاره به قوانين برخي كشورهاي جهان گفت: در بسياري از كشورها خودرويي كه برچسب معاينه فني ندارد به هيچ وجه در سطح شهر تردد نمي كند و راننده آن دست كم به خاطر جرايم سنگين حاضر نيست ريسك تردد بدون برگه معاينه فني را در سطح شهر بپذيرد.
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت از محيط زيست با تاكيد بر اين نكته كه پليس مي تواند خودروهاي فاقد برگه معاينه فني معتبر را روزانه پس از هر بار مشاهده جريمه كند تصريح كرد: در حال پيگيري موضوع هستيم و از راهنمايي و رانندگي خواسته ايم برخورد با خودروهاي فاقد برگه را تشديد كند.

بازارچه خودرو
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
بازارچه ارتباطات
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |