دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۲۹
درحاشيه خبرها
بانك ها دردسرهاي شب عيد مردم را دو چندان كرده اند
كياداود اسفندياري 
خدا نكند اين روزها سر و كارتان به بانك بيفتد. سپرده هايي را كه دو دستي به بانك تقديم كرده ايد يا چك هايي را كه در دست داريد اين روزها خيلي براي شما قابل استفاده نيستند. براي دريافت وجه از بيشتر بانك ها اين روزها بايد كلي به كارمندان بانك التماس كنيد. البته اگر پس از ساعت ها نوبت به شما برسد.
به هر شعبه بانك دولتي يا خصوصي كه مراجعه كنيد با صف طولا ني مراجعان روبه رو مي شويد، آن سوي گيشه كارمندان عصبي و خسته اي را مي بينيد كه سلا م شما را به ناسزا تلقي مي كنند. وجه نقد به شما نمي دهند يا اگر بدهند، دسته هاي ۱۰۰ توماني و ۲۰۰ توماني تحويل مي دهند و شما بايد كوله پشتي  كوهنوردي همراه خود داشته باشيد تا پولتان را حمل كنيد. با ادامه اين وضعيت كار و كاسبي توليدكنندگان و فروشندگان گاوصندوق، سكه خواهد شد. زيرا اكثر مردم كه در اين ماه بيش از گذشته به خدمات بانكي نياز دارند آرام آرام متقاعد مي شوند كه نگهداري پول زيرفرش يا درون گاوصندوق خيلي بهتر است.
در همين حين خبري در مطبوعات به نقل از يك مقام مسئول در شبكه بانكي درج مي شود با اين مضمون كه انتقادهايي كه از بانك ها صورت مي گيرد غيرعلمي و غيرمنطقي است. اين مقام مسئول احتمالا  فرصت نكرده است به شعب بانك ها سري بزند و يا چند لحظه اي درد دل مراجعان را بشنود.
فردي كه مدتي پيش كل موجودي خود را به يك بانك خصوصي منتقل كرده و در شعبه مربوطه حساب جاري باز كرده است مي گويد: براي خريد كالايي با فروشنده برسر نحوه پرداخت قرار گذاشتيم و من سه ساعت زودتر به بانك مراجعه كردم تا از حساب جاري خود پول برداشت كنم. اما با انبوه مراجعان مواجه شدم و پس از سه ساعت و نيم در نوبت نشستن با اعتراض و داد و بيداد توانستم وجه را دريافت كنم. اما به دليل تاخير، موفق به خريد كالا ي مورد نظر نشدم و زيان قابل توجهي متحمل شدم.
شاهوي، يك دانشجوي رشته كارشناسي ارشد هم مي گويد: پس از اينكه نياز فوري به پول پيدا كردم براي برداشت از حسابم به بانك مراجعه كردم. اما به من پاسخ دادند «وجه نقد نداريم و فقط مي توانيم چك رمزدار بين بانكي به شما بدهيم.» به ناچار چك بين بانكي گرفتم. اما به حدي مراحل دريافت و پرداخت آن طول كشيد كه يكي از چك هايم در شعبه اي ديگر برگشت خورد و اعتبار چندين و چند ساله ام به باد رفت.
وي مي افزايد: دوست ديگري دارم كه به كار بانك ها بيشتر آشناست و من هميشه از او مشاوره مي گيرم. از او پرسيدم آيا بانك ها افزايش تعداد مراجعان را پيش بيني نكرده اند و آيا راه حلي وجود ندارد كه ارائه خدمات به مردم در اين روزها مختل نشود؟ دوستم به شوخي گفت: شب عيد حجم نقدينگي بالا  مي رود و بانك ها به ويژه براي اينكه حجم نقدينگي افزايش پيدا نكند، اين گونه با مردم تا مي كنند تا بسياري از خرج كردن پول هاي خود منصرف شوند. اما بعد كه بحث جدي شد توضيح داد كه تبليغات گسترده براي قرعه كشي حساب هاي قرض الحسنه، وعده هاي بهتر براي ارايه سود به سپرده گذاران و تسويه حساب هاي پايان سال اين موقعيت را در شعب بانك ها هر ساله تشديد مي كند. اما به دليل مشتري مدار نبودن و ايجاد نشدن رقابت واقعي بانك ها هرگز به فكر راه كاري براي حل اين مشكل نيفتاده اند.
فرد ديگري كه در صف يك شعبه بانك ايستاده بود و دائم ناسزا مي گفت دليل اعتراض را اين طور توضيح داد: دولت براي اينكه شب عيد پول زيادي دست مردم نباشد و قيمت ها بالا  نرود فروش سيم كارت را شروع كرده و همه مردم براي خريد سيم كارت مجبور شده اند موجودي هاي خود را دريافت كنند با اين حساب همه افرادي كه شب عيد سر و كارشان با بانك مي افتد به اين بدبختي ها دچار مي شوند. صحبت كردن با مسئولا ن شعب نيز اين روزها غيرممكن است وگرنه از آنان نيز چند كلمه توضيح مي خواستيم. به نظر مي رسد آنها در برابر اعتراضات در راستاي تكريم ارباب رجوع، به اين اقدامات دست مي زنند:
خود را پنهان مي كنند، خود را به نشنيدن مي زنند، جواب سربالا  مي دهند و در آخرين حالت ممكن در پاسخ به خواسته شما جواب منفي مي دهند و مي گويند: «راه ديگري وجود ندارد.»
به اين جمله آخر بيشتر دقت كنيد. همه مشكلا ت از اينجا ناشي مي شود. فقط مي شود ابراز اميدواري كرد روزي كه بانك ها براي جذب مشتري التماس كنند، خيلي دور نباشد و به عمر ما قد بدهد.

بازارچه ارتباطات
بازارچه خودرو
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |