سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۳۰
علا قه  شهروندان براي سفر با قطار در ايام نوروز
... و بليت هايي كه چند ساعته تمام شد
پيش فروش بليت سفرهاي نوروزي با قطار از ساعت هفت صبح سه شنبه پنجم اسفندماه در ۳۰۴ مركز فروش كشور كه ۸۰ مركز آن به تهران اختصاص يافته است آغاز شد و شهروندان تهراني از آغازين ساعات روز در صف هاي خريد بليت به انتظار ايستادند.
اما امسال نيز مانند سال هاي گذشته با اتمام پيش فروش بليت  قطار، بسياري از مسافران نتوانستند بليت مسير دلخواه خود را تهيه كنند و همچنان برخي از آنها در حسرت مسافرت خانوادگي با قطار ماندند.
پيش فروش بليت  قطارهاي مسافربري در آژانس هاي تهران از ساعات آغازين روز پنجم اسفند آغاز شد و با روشن شدن هوا صف هاي دراز و شلوغ مردم را بهتر مي شد مشاهده كرد.
بر همين اساس، برخي از خانواده ها از نيمه هاي شب با استقرار در مقابل آژانس هاي فروش بليت قطار و با روشن كردن آتش كنار خيابان، منتظر ورود كارمندان آژانس ماندند تا قبل از همه بتوانند بليت تهيه كنند.برخي از اين افراد با وجود حضور فيزيكي در آژانس، آن هم قبل از طلوع آفتاب به دليل باز نبودن سيستم مراكز فروش قطار، موفق نشدند بليت تهيه كنند.بسياري از شهروندان تهراني در دقايق نخستين روز پيش فروش نوروزي، با خبر اتمام بليت هاي درجه يك در اكثر مسيرهاي اصلي مواجه شدند.
همچنين شهرونداني كه براي تهيه بليت قطار از چندين ساعت پيش از آغاز زمان رسمي فروش بليت، پشت در نمايندگي هاي رسمي شركت رجا در تهران شناسنامه به دست در انتظار بودند، به خبرنگار ما گفتند كه در ساعت هشت و سي دقيقه صبح امروز بليت درجه يك در بسياري از مسيرها تمام شده بود.
دو مدير آژانس در دو نقطه شمالي و جنوبي شهر تهران، از قطع برق دفتر نمايندگي خود در ساعات اوليه آغاز فروش بليت خبر دادند و گفتند به همين دليل امكان فروش بليت  همزمان با ديگران را نداشتند.علي شاپوري مدير يكي از اين آژانس ها گفت: سيستم ما از ساعت نه شب قبل قطع شده بود و تا ساعت نه صبح امكان عرضه خدمات فروش بليت را نداشتيم.در همين حال يك مسئول در آژانس چهلستون نيز به خبرنگار ما گفت: برق اين دفتر به مدت دو ساعت قطع شد و پس از آن از سوي رجا، براي دو ساعت كل شبكه فروش تعطيل اعلا م شد.
حسين طهماسبي از افرادي است كه از نيمه هاي شب در مقابل يكي از آژانس هاي تهران ايستاده اما موفق به تهيه بليت نشده است.
او مي گويد: هر سال با اين مشكل روبه رو هستيم، يعني هيچ اميدي براي تهيه بليت قطار نداريم و دست از پا درازتر به خانه بر مي گرديم. اين بار نيز چند ساعت از پيش فروش بليت قطار نگذشته بود كه مسئولان آژانس گفتند بليت برخي مسيرها تمام شده است.
بيشتر متقاضيان بليت از نحوه فروش گلايه داشتند و خواستار بودند اين روش تغيير كند، چون فقط عده بسيار كمي و گاهي اوقات كساني كه آشنا يا رابطه دارند مي توانند از قطار به ويژه در مسير تهران- مشهد استفاده كنند.
مدير يكي از آژانس هاي فروش بليت قطار در اين باره گفت: از صبح امروز كه پيش فروش بليت قطار شروع شده است شاهد هجوم مردم به سمت آژانس ها بوديم.
وي افزود: اين امر باعث شده است كه چندين فقره نزاع و درگيري بين متقاضيان و مسئولان آژانس ها به وجود بيايد.
وي ادامه داد: به دليل اين كه تعداد بليت ها محدود است و تمامي آژانس ها نيز از طريق سيستم(ON LINE) با يكديگر در ارتباط هستند، ممكن است در يك لحظه چندين هزار بليت به فروش برسد.
با توجه به محدود بودن بليت قطار براي مسافرت هاي نوروزي مسئولان بايد فكر جدي در اين رابطه بكنند.رمضان  قلي زاده مدير روابط عمومي شركت قطارهاي مسافري رجا نيز در اين باره به ايرنا گفت: اين شركت مانند سال هاي گذشته براي رفاه مردم از هفته اول اسفند شروع به پيش فروش بليت قطار كرده است.وي افزود: به دليل كمبودي كه در ناوگان موجود است و نيز به علت نبود تناسب بين عرضه و تقاضا مجبور هستيم سيستم فروش را در يك روز انجام دهيم و به همين دليل پيش فروش بليت براي ۲۰ روز نوروزي را در ۳۲۰ مركز در كشور شروع كرديم.
وي تعداد مراكز فروش در تهران را ۸۰ مركز ذكر كرد و افزود: براي اين كه حقي از مردم ضايع نشود، نمايندگان شركت رجا در اين مراكز حضور دارند تا از متقاضيان براساس تعداد و مسير آنها ثبت نام به عمل آيد.
قلي نژاد گفت: اين امر براي كنترل بيشتر در امر فروش بليت صورت مي گيرد و بر اساس فهرست افراد ثبت نام شده و مطابقت دادن اين فهرست با ليست مركز فروش به افراد بليت داده مي شود.
وي گفت: اگر مغايرتي در اين سيستم با ليست مركز فروش بليت قطار مشاهده شود با مركز برخورد مي شود و آن مركز از ليست فروش بليت  قطار حذف خواهد شد.
مدير روابط عمومي شركت قطارهاي مسافري رجا با اشاره به اينكه فروش بليت تمامي قطارهاي دولتي و خصوصي با نظارت و مديريت اين شركت در مراكز فروش انجام مي شود، تصريح كرد: در سال جاري از تهران به كل كشور يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر ظرفيت ايجاد شده است كه براي ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردين ماه سال آينده خواهد بود.وي گفت: در اين ايام ۶۰ هزار نفر در روزجابه جا خواهند شد. براي مسير تهران- مشهد ظرفيت در روز ۲۵ هزار و ۶۰۰ نفر و در مجموع ۲۰ روز ۵۱۲ هزار نفر (۸۷۴ قطار) است كه ۴۳ درصد كل مسافران را تشكيل خواهد داد.
قلي نژاد اضافه كرد: به دليل ايمني و شرايط خوب سفرهاي ريلي متقاضي زيادي نيز وجود دارد، به طوري كه از هر ۱۰۰ نفر متقاضي فقط ۱۸ نفر موفق به دريافت بليت مي شوند، يعني اين شركت در طول سال فقط پاسخ گوي ۲۰ درصد متقاضيان است.
مدير روابط عمومي شركت قطارهاي رجا درباره افزايش ظرفيت ناوگان قطارها گفت: ۱۵۰ دستگاه واگن مدرن از چين، ۲۰۰ واگن از يك شركت داخلي و ۲۰ قطار با سرعت ۱۶۰ كيلومتر از كشور آلمان خريداري شده است كه براي سال آينده راه اندازي خواهد شد.
گفتني است؛ دو هزار و ۴۸۰ دستگاه قطار در ايام نوروز (روزانه ۱۲۴ قطار) كار جابه جايي مسافران نوروزي را به عهده دارند.
از اين تعداد يك هزار و ۸۰۰ دستگاه قطار به سفرهاي بين شهري (روزانه ۹۰ قطار ) و ۶۸۰ دستگاه قطار به سفرهاي حومه اي و محلي (روزانه ۳۴ قطار) اختصاص دارد كه از ۲۵ اسفند ماه سال جاري تا ۱۵ فروردين ماه ۸۳ كار جابه جايي مسافران را به عهده دارند.
در ايام نوروز سال ۸۳، در مجموع يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر (روزانه ۶۰ هزار نفر) جا به جا خواهند شد.
از مجموع قطارهاي نوروزي، روزانه ۴۴ دستگاه قطار با ظرفيت ۲۵ هزار و ۶۰۰ نفر و در مجموع ۸۷۴ قطار با ظرفيت ۵۱۲ هزار نفر زائران مشهد را جابه جا مي كنند.

عكس روز
يك موتور براي بودن
002055.jpg
از تاكسي كه پياده شدم، فريادهاي مردي نگاهم را به سوي گوشه اي از خيابان كشاند. لا به مي كرد و از مامور راهنمايي و رانندگي مي خواست تمام زندگي اش - كه اينجا دست كم در قالب يك موتور نمود پيدا كرده بود- را از او نستاند. مامور هم كه وظيفه شناس باشد گوشش به اين حرف ها بدهكار نيست، مرد ضجه مي زد و به دنبال موتور درب و داغانش روي زمين كشيده مي شد... و كسي نبود از او بپرسد كه چرا با وجود بازار هاي كار پررونق، به مسافركشي با موتور روي آورده اي... و كسي نبود از او بپرسد چرا وقتي با موتور وارد پياده رو مي شوي، فكر توقيف موتور و جريمه را نمي كني و چرا خلا ف كني تا مجبور به التماس شوي؟

خبر روز
برويد خسارت تأخير هواپيما را بگيريد
ارايه خسارت به مسافران
بالا خره مجلس آستين ها را بالا  زد و با تصويب قانوني، وزارت راه را موظف كرد براي تاخير پرواز هواپيماهاي داخلي جريمه بپردازد.
براساس اين مصوبه هواپيمايي كشوري در صورت تاخير پرواز به ازاي هر يك ساعت تاخير بايد ۱۰ درصد كل هزينه بليت را به مسافر بپردازند. اين رقم تا ۵۰ درصد قابل كسر است.
البته در جريان تصويب اين قانون، مجلس تا حدودي دولت را حمايت كرده است. چرا كه به تاخيرهاي يك ساعته تهران هيچ جريمه اي تعلق نمي گيرد يعني تاخيرهاي كمتر از يك ساعت فعلا  تاخير محسوب نمي شود!
صاحب نظران ضعف و عدم وجود نهادهاي حمايت از مصرف كننده را دليل بي توجهي سازمان ها و نهادهاي دولتي و خصوصي به وقت وحقوق مصرف كنندگان مي دانند.
در حال حاضر تاخير يا بروز مشكل در استفاده از انواع خدمات در كشور به صورت پديده اي رايج درآمده و مردم به دليل هزينه بر بودن پيگيري چنين مشكلا تي معمولا  از خير آن مي گذرند.
در اكثر كشورهاي توسعه يافته به دليل پيگيري هاي حقوقي انجمن هاي حمايت از مصرف كنندگان، توليد كنندگان كالا  و خدمات در صورت زيان مصرف كننده ملزم به پرداخت وجه شكايت هستند.

بازارچه حمل و نقل
بازارچه خوراك
بازارچه ارتباطات
بازارچه رايانه
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه رايانه  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |