سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۳۰
قصه هاي سودجويان
دردسرهاي عيد
گزارش
از خريد شيريني از مراكز زير پله اي و ناشناخته خودداري كنيد و موارد مشكوك را به نزديك ترين مركز بهداشتي اطلا ع دهيد
002058.jpg
مي توان صداي پاي عيد را شنيد كه آرام آرام از راه مي رسد، سايه مي گسترد و دامن مي نشاند و عطر مي پراكند و روح زندگي را جريان مي دهد در طبيعت، در آدميان. بنا به سنتي ديرين ايرانيان در اين روزها مدام در پي خريد هستند و تهيه آنچه براي پذيرايي از ميهمانان در عيد لا زم است. در اين ميان شيريني و تنقلا ت از جايگاهي ويژه برخوردارند.
علا قه همگاني براي خريد اين خوراكي ها سبب شده سودجويان نيز در پي كسب منفعت بيش تر بر آيند. عرضه كالا هايي ارزان در اين روزها كه همه در پي خرج كمتراند مي تواند براي خانواده ها وسوسه انگيز باشد، اما پلشتي  انديشه هاي بعضي انسان هاي نابه كار مي تواند سلا متي سايرين را به خطر اندازد.
با توجه به افزايش حجم خريد انواع شيريني در ايام عيد، برخي از افراد سودجو اقدام به تهيه شيريني در مراكز غيرقانوني و ناسالم مي كنند و از همين رو مردم بايد در اين ايام شيريني نوروزي خود را فقط از شيريني  فروشي هاي معتبر تهيه كنند.
در همين رابطه كارشناس بهداشت مواد غذايي وزارت بهداشت معتقد است: با توجه به اينكه در بسياري از موارد آلوده بودن شيريني حتي توسط كارشناسان بهداشت محيط نيزغيرقابل تشخيص است و تنها از طريق تست هاي آزمايشگاهي مشخص مي شود، مردم بايد در خريد شيريني ايام عيد دقت و حساسيت بيشتري داشته باشند و تنها از مراكز معتبر و مورد اطمينان اقدام به خريد كنند.»
مهندس محمدرضا نوربخش ادامه مي دهد:« اگر چه تمامي مراكز توزيع شيريني در وزارت بهداشت  داراي پرونده هستند كه به صورت روتين توسط ۴۰ واحد دانشگاهي سراسر كشور مورد بازديد قرار مي گيرند، ولي به دليل حساسيت ويژه ايام عيد، اكيپ هاي ضربت نيز در قالب طرح بسيج سلا مت نوروزي در سراسر كشور اين بازديدها را شدت مي دهند تا تمامي مراكز فعال در اين مورد شناسايي و كنترل شوند.»
وي مي افزايد: «با توجه به اين كه در ايام عيد به دليل افزايش تقاضا برخي از افراد سودجو اقدام به تهيه و پخت شيريني در مراكز زير پله اي و مخفي مي كنند، همكاري مردم مي تواند بسيار موثر باشد. مردم بايد در صورت برخورد با هر نمونه مشكوك، مورد را به نزديك ترين مركز بهداشتي اطلا ع دهند تا بازرسان سريعا به موضوع رسيدگي كنند.»
اين كارشناس وزارت بهداشت با تاكيد بر عدم خريد شيريني از دست فروش ها و مراكزي كه فقط در اين ايام فعاليت مي كنند، مي افزايد:« شيريني تر در بين انواع مختلف شيريني ها از حساسيت بيشتري برخوردار است و درجه فساد پذيري بيشتري دارد و مردم در تهيه آن بايد حساس تر برخورد كنند. به عنوان مثال به هيچ عنوان از مراكز فاقد يخچال خريد نكنند و موارد را نيز اطلا ع رساني كنند.»
وي بهداشت فردي، لوازم و ابزار و ساختمان توليد شيريني را مهم ترين فاكتورهاي مورد نظر وزارت بهداشت معرفي كرده و مي گويد:« تمامي پرسنل فعال در بخش هاي توليد شيريني بايد داراي كارت سلا مت معتبر باشند و به محض مراجعه بازرسان بايد اين كارت را در اختيار قرار دهند. در نظر است به زودي كلا س هاي آموزشي نيز براي اين افراد داير شود كه آن ها را ملزم به گذراندن جلسات آموزش بهداشت مي كند.»
به هر روي اگر چه پيرو كمي دقت و وسواس ناچار به صرف هزينه هاي بيشتر خواهيد بود، اما حداقل سلا مت تان را به خطر نمي اندازيد.

كنسرو ماهي، جايگزيني مناسب براي گوشت قرمز
با توجه به گراني و افزايش روز افزون گوشت و مرغ، اهميت استفاده از مواد غذايي جايگزين مانند سويا، ماهي و كنسرو ماهي دو چندان شده است.
به گزارش خبرنگار ما، در جوامعي مانند ايران كه اقشار كم درآمد و يا با درآمد متوسط بسياري وجود دارد، قطعا برخي گروه ها  به دنبال راهكارهاي كاهش هزينه هاي جاري خود و صرفه جويي هستند. يكي از راه هاي صرفه جويي كاهش هزينه هايي است كه به منظور خريد مواد غذايي صرف مي شود. هر خانواده مقدار هنگفتي هزينه تقبل مي كند كه هر راهكاري كه بتواند اين هزينه ها را كمتر كند نقش موثري در كمك به پس انداز و نيز رفاه خانواده هاي كم درآمد و يا متوسط خواهد داشت.
استفاده از جايگزين هاي گوشت قرمز و يا مرغ مانند كنسرو ماهي تن و يا سويا از همين موارد به شمار مي رود. كنسرو ماهي تن كه سرشار از پروتئين غذايي است ماده غذايي بسيار مناسبي براي خانواده ها است.
هر كيلو گوشت قرمز در حدود چهار هزار تومان و گوشت مرغ نيز در حدود ۱۵ هزار ريال قيمت دارد بنابراين استفاده از كنسرو ماهي تن با قيمت بسيار پايين تر، بسيار به صرفه تر و مناسب تر است.
كنسروهاي ماهي تن در بازار در حال حاضر قيمت هاي متفاوتي دارند و البته از كيفيت گوناگوني نيز برخوردارند. از كنسرو ماهي حدود ۴۵۰ تومان بگيريد تا ۷۵۰ تومان كه هر يك از اين ها مشتريان خاص خود را دارند. تن ماهي به دليل اينكه به راحتي قابل استفاده بوده و هزينه و مشكلا ت تهيه و پخت كمتري دارد از استقبال  خوبي در بين مصرف كنندگان برخوردار است.
در همين زمينه احدي يك زن خانه دار مي گويد: با تورم و افزايش روز افزون قيمت مواد غذايي در بازار طبيعتاً استفاده و خريد كنسرو ماهي تن و مواد غذايي نظير آن براي خانواده هايي كه از نظر سطح درآمدي در جايگاه مناسبي  قرار ندارند بسيار مفيد است.وي تاكيد كرد: البته براي خانواده هاي پر جمعيت خريد يك كنسرو نمي تواند جوابگو باشد ولي در هر صورت باز هم به صرفه تر از گوشت قرمز و يا گوشت مرغ است.
زندي يك زن كارمند دولت نيز در اين باره مي گويد: به دليل استفاده راحت و نيز قيمت مناسب  كنسرو ماهي تن استفاده و مصرف اين ماده غذايي براي خانواده هايي كه كارمند بوده و مشكل تهيه غذا را دارند مفيد است.
وي مي گويد: براي كسي مانند من كه داراي درآمد مشخص و كارمندي است خريد كنسرو ماهي تن و يا سويا به جاي گوشت قرمز و يا مرغ بسيار بهتر است زيرا با اين درآمد و حقوق كارمندي نمي توانم هر هفته يك يا دو بار گوشت قرمز كيلويي چهار هزار تومان خريداري كنم.

بازارچه خوراك
بازارچه ارتباطات
بازارچه رايانه
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه رايانه  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |