سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۰ - Mar 9, 2004
با تصويب شوراي اسلامي شهر تهران
بهاي خدمات عمومي شهري ۵۰ درصد كاهش يافت
گروه شهري: در جلسه شوراي اسلامي شهر تهران كه ديروز برگزار شد، دو فوريت لايحه اخذ بهاي خدمات شهري در شهر تهران براي سال ۸۲ با ۵۰ درصد كاهش به تصويب رسيد.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر تهران، براساس اين لايحه به شهرداري تهران اجازه داده مي شود نسبت به محاسبه و دريافت بهاي خدمات عمومي شهري، از كليه اشخاص حقيقي و حقوقي بهره بردار (مالكين يا مستاجرين) واحدهاي مسكوني، اداري و توليدي واقع در عرصه هايي از محدوده قانوني و حريم شهر تهران كه در آن خدمات شهري ارائه مي شود، براي سال ۸۲ به ماخذ بيست و پنج درصد (۲۵ درصد) عوارض نوسازي سال ۱۳۸۲ را طبق مقررات موضوعه محاسبه كرده و دريافت نمايد. لازم به يادآوري است كه پيش از اين ماخذ ۵۰ درصد عوارض نوسازي، بليت بهاي خدمات عمومي دريافت مي شده است.بررسي لايحه مجوز احداث و بهره برداري از سيستم ترن هوايي (منوريل) نيز در جلسه ديروز شوراي اسلامي به تصويب رسيد.براساس اين لايحه به شهرداري تهران اجازه داده مي شود نسبت به راه اندازي ترن هوايي (منوريل) حدفاصل فرودگاه مهرآباد تا فلكه دوم صادقيه با مشاركت بخش خصوصي اقدام كند.براساس اين مصوبه، مسير عبور ترن هوايي مزبور از فرودگاه مهرآباد شروع و پس از عبور از غرب ميدان آزادي و اتصال به پايانه غرب و ايستگاه مترو به ميدان دوم صادقيه با رعايت مسائل ترافيكي و ميراث فرهنگي ختم خواهد شد.
همچنين مشخصات فني و اجرايي پروژه به شرح نقشه ها خواهد بود كه به تاييد كميته اي با انتخاب شهردار تهران برسد و نيز نظارت كار توسط شهرداري تهران و با استفاده از ناظران واجدشرايط و داراي سابقه در اين زمينه انجام شود.
از سوي ديگر كليه هزينه هاي پروژه تا مرحله بهره برداري و تحويل به شهرداري تهران به عهده سرمايه گذار بوده و به شهرداري تهران اجازه داده مي شود معادل هزينه هاي سرمايه گذار فضاي تجاري در ايستگاه هاي ترن هوايي بدون دريافت هيچ نوع هزينه پذيره و تغيير كاربري به سرمايه گذار اعطا نمايد.
بنابراين گزارش به جهت اجرايي ترشدن پروژه و به منظور تسريع در راه اندازي طرح، سرمايه گذار موظف است تعداد ۳ قطار (۱۲ واگن) را به صورت آماده تهيه نمايد و همچنين به جهت حمايت و تشويق توليد واگن موردنياز منوريل در داخل به سرمايه گذار ۶ ماه فرصت داده مي شود از تاريخ انعقاد قرارداد نسبت به ساخت در داخل اقدام كند.

فردا با حضور شهردار انجام مي شود
بهره برداري از ۳۵ طرح عمراني، خدماتي، ورزشي و فرهنگي در شمال غرب تهران
003423.jpg
003420.jpg

گروه شهري: شهردار منطقه ۲۲ تهران، ديروز گفت: ۳۵ طرح عمراني، خدماتي، فضاي سبز و ورزشي، فردا با حضور دكتر احمدي نژاد شهردار تهران و جمعي از اعضاي شوراي شهر در شمال غرب تهران مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
دكتر اصغر نصيري در گفت وگوي تلفني با خبرنگار ما گفت: با صرف هزينه اي بالغ بر ۳۲ ميليارد ريال، ۳۵ طرح فردا افتتاح مي شود و با بهره برداري از اين طرح ها، افزون بر ارتقاء سرانه هاي خدماتي و فرهنگي و سطح كمي و كيفي خدمات، سيما و منظر عمومي منطقه به ميزان قابل توجهي بهبود مي يابد.
وي گفت: به رغم حدود ۹ برابر بودن سرانه فضاي سبز عمومي در اين منطقه، ۶ بوستان محلي شامل نيلوفر در سه راه زيبادشت، نسترن در بلوار گلها، بنفشه در هوانيروز، رز در سه راه انديشه، چشمه در شهرك چشمه و پامچال و سپيدار مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
شهردار منطقه ۲۲ همچنين با اشاره به سرانه فضاهاي فرهنگي گفت: افزون بر ساخت نخستين زمين ورزشي چمن مصنوعي در جنوب بوستان فجر و پيست اسبدواني در بوستان جنگلي چيتگر، ۴ آبنما در بوستانهاي فجر، كوكب، چيتگر و ميدان لاله افتتاح مي شوند.
به گفته وي، احداث ۳۵ متري صدرا، ميدان اتريش، بهسازي معابر اصلي دهكده المپيك، توقفگاه ميان راهي تهران- كرج- آبنما و فواره ميدان اميركبير و آماده سازي و بهسازي معابر شهرك هوانيروز- حد فاصل بلوار اميركبير ۲۴ متري هوانيروز از ديگر طرح هايي است كه توسط شهردار تهران مورد بهره برداري قرار مي گيرند.

تهران دچار فقر فضاهاي آموزشي است
003426.jpg
گروه شهري: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران گفت: طرح ساماندهي دختران فراري از سال آينده با نگاهي تخصصي در دستور كار كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر قرار مي گيرد.
به گزارش خبرنگار ما، رسول خادم ديروز در يك كنفرانس خبري افزود: مسايل شهر تهران بايد به صورت ساختاري حل شود و در اين راستا نياز به كارهاي نمايشي نيست و مديران بايد با تمام توان براي حل مشكلات شهر تلاش كنند.
وي با بيان اينكه كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا هم اكنون ۲۲ طرح شهري را به طور همزمان در دست بررسي دارد گفت: با اجراي طرح ساماندهي آسيب هاي اجتماعي كه از دي ماه سال جاري آغاز شده تا ۲۹ همان ماه ۲۲۳ بي خانمان جمع آوري شده كه ۲۱۳ تن از آنها مرد و مابقي زن و با ميانگين سني ۳۶ تا ۴۵ سال مي باشند.
رئيس كميسيون فرهنگي شورا افزود: به دليل بالا بودن حجم آسيب هاي اجتماعي نظير تكدي گري و بي خانماني در تهران، اقدامات صورت گرفته در رابطه با اين آسيب ها محسوس نيست.خادم گفت: مشكل شوراي شهر و شهرداري فقط جمع آوري اين افراد نيست بلكه عواقب بعد از آن براي اين دو نهاد مهمتر مي باشد.
وي در مورد جمع آوري كودكان خياباني از سطح شهر نيز گفت: از اول تا ۱۳ اسفندماه جاري ۱۴۶ كودك خياباني جمع آوري شده است.
خادم همچنين با اشاره به دريافت عوارض از سينماها گفت: گرچه عوارض سينماها در گذشته ۲۰ درصد تصويب شده ولي در عمل تنها ۵ درصد دريافت مي شود و كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا در تلاش است كه همان ۵ درصد هم به نوعي به سينماها بازگردانده شود.
وي همچنين با اشاره به اين موضوع كه تفاهمنامه ساماندهي مراسم استقبال از بهار با مشاركت دستگاههاي ذيربط در كميسيون فرهنگي شوراي شهر به امضا رسيده است گفت: براساس اين تفاهمنامه نحوه ورود دستگاههاي اجرايي نظير اورژانس، آتش نشاني، شهرداري و نيروي انتظامي به اين موضوع صرفا براساس كاهش سوانح و ارتقاء ايمني شهروندان است.
وي ساماندهي فضاهاي ورزشي، مذهبي، فرهنگي و آموزشي را از ديگر طرح هاي اين كميسيون خواند و گفت: تهران به لحاظ دارا بودن فضاهاي آموزشي جزو فقيرترين شهرهاي كشور است و بالاترين تراكم جمعيتي را در كلاس هاي درسي دارا مي باشد.
رئيس كميسيون فرهنگي شورا همچنين با اشاره به فعاليت انجمن هاي شورا ياري و تلاش شوراي شهر براي تقويت آنها گفت: شورا تلاش مي كند انتخابات شورا ياري ها را سال آينده در مناطق مختلف تهران برگزار كند.

با اجراي طرح «دولت سبز»
هزينه هاي انرژي ۳۰ درصد كاهش يافت
گروه شهري: ۱۶ طرح بزرگ زيست محيطي با هزينه اي بالغ بر ۶۷ ميليون دلار در سطح كشور دردست اجراست.
به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر معصومه ابتكار در همايش محيط زيست و همكاري هاي بين المللي ضمن اعلام اين مطلب گفت: اين طرح ها با همكاري سازمان هاي بين المللي و برخي سازمان هاي داخلي اجرا مي شود.
وي با اشاره به نقش ايران در معادلات زيست محيطي تصريح كرد: نخستين كنوانسيون جهاني محيط زيست در سال ۱۹۷۱ در رامسر تشكيل شد و آخرين كنوانسيون نيز با عنوان «كنوانسيون محيط زيست درياي خزر» امسال در تهران به امضا رسيد.
رييس سازمان محيط زيست با اشاره به اين كه، موضوع حفظ محيط زيست و تنوع زيستي يك مساله جهاني است، افزود: كشورهاي جهان دريافته اند كه تنها با همكاري و مساعدت مي توانند به اين هدف نايل شوند.
وي در بخشي از سخنان خود با مثبت خواندن روند فعاليت هاي زيست محيطي در ايران به طرح «دولت سبز» اشاره كرد و گفت: با اجراي اين طرح كه در حقيقت گامي درجهت دستيابي به توسعه پايدار است، در سال جاري هزينه هاي انرژي ۳۰ درصد كاهش داشته است. وي خاطرنشان ساخت: با اجراي اين طرح دولت موظف است در تمام سازمان هاي تابعه خود و ساختارهاي مربوط به آن همچنين خودروهاي دولتي، سياست هاي زيست محيطي را اعمال كند.وي افزود: اجراي اين طرح كاهش مصرف سوخت، آب، كاغذ و ديگر كالاهاي مصرفي در ادارات دولتي را سبب مي شود كه پيامد آن كاهش هزينه هاي جاري دولت است.دكتر ابتكار با اشاره به رايانه اي  شدن و شبكه اي  كردن مبادلات و مكاتبات در آينده اي نزديك، گفت: اين امر به منظور صرفه جويي در مصرف كاغذ اجرا مي شود.

ديدار اعضاي شوراي شهر تهران با شهروندان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران فردا (چهارشنبه بيستم اسفندماه) طي ديدارهاي دوره اي از مناطق با شهروندان مناطق ۱۲ ۱۴،و۱۵ شهرداري تهران از ساعت ۹ الي ۱۲ ديدار خواهند داشت. مهندس زريبافان به همراه حبيب كاشاني، محمود خسروي وفا با حضور در منطقه ۱۲ با شهروندان ديدار خواهند داشت.
همچنين دكتر حسن زياري به همراه دكتر مهنوش معتمدي آذري و دكتر عباس شيباني ديگر اعضاي شورا در منطقه ۱۴ و مهندس اميررضا واعظي آشتياني در منطقه ۱۵ با شهروندان ديدار دارند.
شهروندان مناطق مذكور مي توانند جهت ديدار با اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران به روابط عمومي شهرداري هاي مناطق مذكور مراجعه نمايند.

برنامه نوسازي آموزش فني و حرفه اي تدوين مي شود
معاون وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي از تدوين برنامه بلندمدت نوسازي آموزش فني و حرفه اي در اين وزارتخانه خبر داد.
«جعفر علاقه مندان» به ايرنا گفت:  طرح نوسازي آموزش فني و حرفه اي هم اكنون در حال مطالعه است و در اين طرح محتوا و جهت گيري آموزش فني و حرفه اي مورد بازنگري قرار خواهد گرفت.وي افزود: مطالعات نوسازي آموزش فني و حرفه اي در دو سال آينده به پايان خواهد رسيد و سپس وارد نوسازي اين آموزشها خواهيم شد.به گفته معاون وزير آموزش و پرورش، برنامه ها و كتابهاي درسي هنرستانها هم به طور دائم مورد تجديد نظر قرار مي گيرد.

رييس نوسازي مدارس كشور: رفع كمبود كلاس درس با اعتبارات دولتي ممكن نيست
معاون وزارت آموزش و پرورش كشور گفت: به دليل بالابودن نياز به كلاس هاي جديد و كمبود اعتبارات دولتي رفع اين مشكل بدون پشتوانه حمايت هاي مردمي امكان پذير نيست.
به گزارش ايرنا، مهندس «محمدعلي افشاني» افزود: اگر بر جذب مشاركت مردمي و افزايش اين مهم اهتمام داشته باشيم با پيوند اعتبارات ملي و استاني و مشاركت مردمي مي توان در آينده نزديك به نقطه مطلوب دست يا فت.

محل هاي بلندمرتبه ساز در طرح جامع و تفصيلي تهران مشخص مي شود
شهردار تهران گفت: محل هاي مناسب بلندمرتبه سازي در طرح جامع و تفصيلي شهر تهران مشخص خواهد شد.
دكتر احمدي نژاد، شهردار تهران روز گذشته در گفت وگو با ايسنا اعلام كرده بود: طرح تفصيلي و جامع شهر تهران تا پايان سال ۸۳ تهيه مي شود و در اين طرح محل هاي مناسب بلندمرتبه سازي مشخص خواهد شد.وي تأكيد كرده بود: فعلا بلندمرتبه سازي جديد مطلقا نداريم.

طرح استقبال از بهار با توزيع نهال رايگان
گروه شهري: همزمان با آغاز هفته منابع طبيعي شهرداريهاي مناطق مختلف شهر تهران با در اختيار گذاردن هزاران اصله نهال رايگان به بسيجيان، شهروندان و تشكلهاي غيردولتي طرح استقبال از بهار و نهضت سبز شهر تهران را به اجرا درآوردند.
در اين راستا مناطق ۱ ، ۵ ۷، ۱۸، ، ۱۷ ، ۹ و ۱۹ با هدف ترويج فرهنگ حفظ محيط زيست و بهينه سازي محيط زندگي شهروندان از ۱۵ اسفندماه به مدت يك هفته با توزيع روزانه هزاران اصله نهال از گونه هاي مثمر و غيرمثمر همچون چنار، بيد مجنون، اقاقيا، گردو، خرمالو، صنوبر، سپيدار، توت و همچنين با برپايي پايگاههايي به ارائه برنامه هاي آموزشي از طريق توزيع بروشورها و يا آموزش عملي نحوه كاشت نهال، درختچه و گل و مراقبت و نگهداري از نهالها توسط كارشناسان هر كدام به نوعي اقداماتي در جهت جلب مشاركت مردمي در توسعه فضاي سبز به انجام رساندند.
بنابر گزارشهاي دريافتي، همچنين در راستاي طرح استقبال از بهار كار جمع آوري و انتقال نخاله ها و ضايعات از سطح معابر، شستشو، رنگ آميزي نرده ها و ديوارها و جمع آوري اشياء اضافي، شستشوي ايستگاههاي اتوبوس و كيوسكهاي تلفن و بازپيرايي مبلمان شهري نيز در دستور كار شهرداريهاي مناطق ۲۲ گانه شهرداري تهران قرار گرفته است.

ساماندهي كارگران ساختماني و فصلي
توسط شهرداري منطقه ۹ تهران، كارگران ساختماني كه در كنار خيابان ها و معابر با ايجاد سد معبر باعث مشكلات ترافيكي مي شوند ساماندهي خواهند شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، ايجاد جايگاه ويژه كارگران ساختماني در حوالي مكان هايي كه توسط اين افراد تجمع صورت مي گيرد از اقدامات اين منطقه در اين راستا مي باشد.
شهرداري منطقه ۹ با راهنمايي و تشويق كارگران به استقرار در اين جايگاه ها ضمن رفع سد معبر، چهره منطقه را زيباتر خواهد نمود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |