شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۳۴
گفت وگو با خانم دكتر كرماني عضو هيأت ايراني در اجلاس جوانان بانكوك
رهبران آينده جهان
هدف اعلان نشده اجلاس، شناسايي و يارگيري از ميان جوانان جهان و تربيت آنان به عنوان رهبران آينده جهان است و ديگري رويكرد جديدي است كه در ميان ملل مختلف و به ويژه جوانان، نسبت به دين، اخلاق و معنويت ايجاد شده است. بنابراين دولتمردان جهان و نيز سازمان هاي غيردولتي به اين صرافت افتادند كه با شناخت گرايش هاي ديني جوانان، ميان آنان در راستاي اهداف خود همسويي و همگرايي ايجاد كنند
003828.jpg
تسارا زيباكلام
اشاره: از تاريخ ۲۵ تا ۲۹ فوريه برابر با ۵ تا ۱۱ اسفند ماه سال جاري دو اجلاس شوراي جهاني رهبران ديني و اجلاس جوانان جهان براي صلح به طور همزمان در بانكوك برگزار شد. خانم دكتر كرماني مديركل امور اجتماعي و ايرانيان خارج از كشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به نمايندگي از سوي جمهوري اسلامي ايران در اين اجلاس شركت كرد. در گفت وگويي كه با ايشان انجام داديم اهم مسائل مطرح شده در اجلاس مذكور درباره جوانان و گرايش هاي آنان مورد بحث قرار گرفته كه از نظر خوانندگان گرامي مي گذرد.
* خانم دكتر، همانگونه كه مستحضريد، معمولاً اجلاس ها داراي اهداف پنهان و آشكاري هستند كه كمتر از آنان سخني به ميان مي آيد. به نظر شما برگزاركنندگان اجلاس جوانان براي صلح در بانكوك به دنبال چه اهدافي بودند و اين اهداف از چه اساس و بنياني در شرايط حاضر جهاني برخوردار است؟
- اما اين موضوع تمام ماجرا نيست. واقعيت اين است كه هدف ناپيداي اجلاس، شناسايي و يارگيري از ميان جوانان جهان و تربيت آنان به عنوان رهبران آينده جهان است و ديگري رويكرد جديدي است كه در ميان ملل مختلف و به ويژه جوانان، نسبت به دين، اخلاق و معنويت ايجاد شده است.
بنابراين دولتمردان جهان و نيز سازمان هاي غيردولتي به اين صرافت افتادند كه با شناخت گرايش هاي ديني جوانان، ميان آنان در راستاي اهداف خود همسويي و همگرايي ايجاد كنند. به بياني ديگر، مايلند كنترل حجم عظيم دين گرايي و سمت و سوي معنوي و اخلاقي آن را بدست بگيرند و اين، آن چيزي است كه ما بايد به آن بسيار بينديشيم. اين را ما در كارگاه هاي تخصصي كاملا شاهد بوديم كه در گروه هاي كوچكتري با اين جوان ها صحبت و القاء انديشه مي كردند تا از زبان آنها، افكار خودشان را به عنوان دستورالعمل اجلاس بزرگ جوانان در نايروبي قرار دهند.
* برگرديم به نقش هيأت ايراني در اجلاس،به اعتقاد شما با توجه به اينكه به عنوان يكي از اعضاي هيأت ايراني در اجلاس جوانان حضور داشتيد، هيأت ايراني چه نقشي را در جهت دهي مباحث، يا كنترل بعضي از مطالبي كه مي توانست عرضه شود و يا به تصويب برسد، ايفا كرد؟
- به دليل سطح نيروهاي شركت كننده از طرف ايران در اجلاس و باتوجه به منظر فكري و انديشه اي كه هيأت ايراني سخنگوي آن بود، اغلب سخنانمان مطلوبيت خاصي داشت و اين مطلوبيت هم در جمع برگزاركنندگان و هم در جمع شركت كنندگان مشهود بود.
* باتوجه به اينكه ايران به عنوان عضو ناظر در اجلاس بانكوك شركت كرده بود و اكنون به طور رسمي براي اجلاس بزرگ نايروبي دعوت شده ايد و طبيعتا جوانان ايران هم در اجلاس آينده شركت خواهند كرد، براي اجلاس مذكور چه برنامه هايي را درنظر گرفته ايد؟
- من اجمالا عرض كنم: نام اين شورا، شوراي رهبران ديني جهان است. تشكيلاتي كه در زيرمجموعه اين شورا شكل گرفته، عبارت است از اتحاديه زنان مسلمان، بنابراين ما وظيفه داريم در اين اجلاس، از جواناني كه تحليل درستي از هستي، آفرينش، نظام موجود و موقعيتي از جهان كنوني دارند استفاده كنيم. بنابراين اميدوارم در آينده هيأتي منسجم و آگاه به وضعيت موجود جهان و آشنا به زبان انگليسي تشكيل بدهيم تا با برنامه ريزي و آمادگي لازم در اجلاس شركت كنيم.
* خانم دكتر كرماني، ما شاهديم كه در كشور متاسفانه تهاجم فرهنگي غرب از شدت زيادي برخوردار شده است. شما علاوه بر شركت در اجلاس هايي چون اجلاس بانكوك چه برنامه ريزي هايي براي جوانان كشور داريد تا با پشتوانه هاي اعتقادي و فرهنگي شان، جنبه هاي الگويي آن براي جوانان كشورهاي ديگر حفظ شود؟
- سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و طبيعتا زيرمجموعه اي بنام اداره كل امور اجتماعي ايرانيان خارج از كشور، متولي سياستگذاري و برنامه ريزي در خارج از كشور است.
طبيعي است كه چنانچه ما كارهايمان گزينشي باشد و در حيطه كار خودمان مسئولانه برخورد كنيم و دخالت در امور ديگران نكنيم، كارها سازمان يافته تر پيش مي رود. ابتدا به عنوان فردي كه نگاه فرهنگي به قضايا دارد به هرحال در دانشگاه ها با جوانان در ارتباط است، عرض مي كنم گاهي اوقات ما سمت و سوي واقعي و حقيقي را با شكل و ظاهر چيزي مخلوط مي كنيم. من باورم بر اين است كه جوان هاي ما، انسان هاي معتقد، مومن و دين باورند.
مثلا الان ممكن است كساني باشند كه به نحوه آرايش موي فرزندشان يا نحوه تيپ و ظاهر جوانشان، حساسيت زياد نشان دهند. من به اين عده مي گويم شما كه بزرگتر هستيد و سال ها خيلي چيزها را تجربه كرده ايد و الان به اينجا رسيده  ايد كه اين مسايل به نظرتان عادي و يا حتي كمي زننده مي آيد، چطور شور و نشاط و جواني فرزندتان را ناديده مي گيريد و سعي در درك او نمي كنيد و در برخي موارد به صورت سليقه اي سختگيري هاي زيادي مي كنيد؟ببينيد، ما بايد خودمان با جوان ها، جواني كنيم، همزباني كنيم، به آنها بگوييم شما جوانيد، بايد آرايش خاص خودت را داشته باشيد اما معنا، همان معناي واقعي باشد. ما بعضا وقتي سليقه هامان با سليقه هاي جوانان نمي خواند، يادمان مي رود كه خودمان جواني كرده ايم، آنوقت با آنها از در ستيز وارد مي شويم و اين ستيز آنها را منقلب مي كند و بعد به ظاهر و به زبان چيزي را  عنوان مي كنند كه قلبشان آنرا نمي گويد.
ضمن اينكه اسلام خودش طراوت و نو شدن را تاييد مي كند. اسلام روي نو شدن تاكيد دارد و اصلا نو شدن در جوان، يعني همين ويژگي هايش. اين ويژگي ها را اگر سمت و سو دهيم، بسيار موفقيم و خوشبختانه در اين انتخابات جديد، جوانهايمان نشان دادند كه دين باوري، وجودشان را پر كرده اما گاهي اوقات، زبان اظهار اين دين، متفاوت است.
* باتوجه به اينكه خود شما به هرحال در حيطه كاريتان مسئوليت جوانان را هم برعهده داريد و با جوانان در ارتباط هستيد و با جوانان حوزه آسيا و اقيانوسيه از نزديك برخورد كرديد و صحبت داشتيد، چه تفاوت هايي به لحاظ فكري، به لحاظ ايده ها و انديشه ها و... بين جوانان ايران و ديگر جوانان حوزه آسيا و اقيانوسيه ديديد؟ آيا اين تفاوت ها، معنادار هستند؟
سوال به جايي است، زيرا همواره در ملاقات هايي كه با جوانان در اجلاس بانكوك داشتم تفاوت ها كاملا مشهود بودند. علي الخصوص از اين  منظر كه جوان هاي ما به واقع خودشان خلاقند. هدايت مي كنند. سمت و سو مي دهند. باورها را تحليل مي كنند. اما من آن چيزي كه در جوانان آن ديار ديدم، اين بود كه گويي يك لوح سفيد هستند كه هرچه شما در اين لوح سفيد بگذاريد آن نقش را مي پذيرند. واقعا اين تفاوت براي من بسيار واضح و آ شكار بود و به راحتي تفاوت ميان فهم و بينش و تحليل جوانان ما را با جواناني كه در اجلاس به آنها، خيلي نزديك بودم و هم سخني و همزباني مي كردم، احساس مي كردم.
* آيا از نتايج اجلاس جوانان راضي هستيد، به طور كلي نتايج موردنظر را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- طبيعي بود كه در مقطع و سطح خودش، يك اجلاس باروري بود به خصوص كه توانسته بودند حجم عظيمي از جوانان سراسر آسيا و اقيانوسيه را جمع كنند و اگرچه جوانان ايران در اجلاس مذكور شركت نداشتند، هدف از عدم دعوت از جوانان ايران براي ما روشن بود. اما براي اينكه بتوانند سمت و سوي اجلاس را براي نايروبي آماده كنند موفق بودند. ما هم چون در سطح خوبي شركت كرده بوديم، در ارايه انديشه ها و اظهار نظرات خودمان، با قوت عمل كرديم.
* به اعتقاد شما، تقارن اجلاس شوراي جهاني رهبران ديني و اجلاس جهاني صلح جوانان آسيا و اقيانوسيه، چه اهدافي را دنبال مي كرد؟ آيا اين يك تقارن برنامه ريزي شده بود يا اينكه از باب حسن تصادف بوده؟
- باور ما اين است كه انسان ها در اين زمانه نبايد تصادفي، فكر و عمل كنند. به باور من، برگزاركنندگان اجلاس، چند هدف را دنبال مي كردند. درك چالش بين نسل جوان و نسل گذشته. به همين دليل آنان نسل گذشته را به عنوان رهبران ديني جهان در كنار جوانان گردهم آورده بودند و طبيعي بود كه اين امر مي توانست چالش معنادار ميان دو نسل را هويدا كند. يعني پاسخ هاي عالمانه و يا غيرعالمانه اين رهبران ديني مي توانست يك خلا عجيب و بيشتري را بين نسل جوان و رهبران ديني ايجاد كند و در نقطه مقابل هم هكذا.
نكته ديگري كه مي توانم به آن اشاره كنم. اين است كه اجلاس مي خواست به جوان ها بگويد شما پشتوانه هايي داريد تا به اتكاء به آنها حركت را سريعتر و مطمئن تر انجام دهيد. اين خيلي مهم است كه جوان بداند در حركتي كه اختيار كرده، كساني هستند كه او را مورد حمايت قرار مي دهند تا با قوت بيشتري حركت خود را ادامه بدهند.
به هرحال شركت رهبران ديني جهان در اين اجلاس و مشاهده شور و نشاط و نياز جوانان از نزديك آنان را به سرمايه گذاري بيشتر ترغيب مي كرد. ضمن آنكه اين شور و نشاط جوانان، حس مسئوليت سنگين تري ايجاد كرد تا شوراي رهبران ديني، با قوت بيشتري در روي نكات محوري اجلاس، تامل و بر روي تحقق محورهاي آن تلاش كنند: اين خيلي مهم است كه ما بتوانيم هم در شوراي رهبران ديني و هم در اجلاس هاي جوانان، سمت و سو و هدايت عالمانه داشته باشيم و اين امر ميسر نيست مگر اينكه جوانان خوب و مسلمان كشورمان را در اين اجلاس ها شركت دهيم.

رويداد انديشه
انتشار «تفسير مأثور، كفايت ها و كمبودهاي آن»
003831.jpg
در راستاي تحقيق و پژوهش در باب جريان شناسي تفسير مأثور، كفايت ها و كمبودهاي آن به كوشش حجت الاسلام محمد علي مهدوي راد قرآن پژوه و محقق حوزه علوم قرآني در حال تدوين و نگارش است.
حجت الاسلام مهدوي راد عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس و مدير گروه قرآن و حديث اين دانشگاه در گفت وگو با خبرگزاري قرآني ايران با اعلام خبر فوق گفت: اين كتاب شامل سه بخش اصلي است: بخش اول به «اصل تفسير مأثور، اهميت و حجيت آن» مي پردازد و بخش دوم با عنوان «آسيب شناسي تفاسير مأثور» در دو زيرمجموعه به موضوع نقد و تحليل احاديث ساختگي در تفسير مأثور و اسرائيليات و نقد و بررسي آنها در تفاسير مأثور مي پردازد. در بخش سوم نيز بخشي از تفاسير مأثور مورد بررسي و نقد و تحليل قرار مي گيرد.
مهدوي راد همچنين به خبرنگار ايكنا گفت: بخش قابل توجهي از منقولات ذيل آيات، به خصوص روايات غلات- رواياتي كه در آنها نسبت به امامان شيعه غلو شده- براي علماي شيعه قابل قبول نيست. در اين كتاب بر آنم كه جريان تفسير مأثور پالايش شده و نقد و بررسي روايات تفسيري در تفاسير مأثور به شكل روشمند و ضابطه مندي مطالعه شود.
عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس تأكيد كرد: اين پژوهش مي تواند در زدودن ذهنيت هاي منفي درباره شيعيان مؤثر باشد چرا كه بسياري از علماي غير شيعه با استناد به رواياتي كه شيعه آنها را جعلي مي داند معتقدند كه شيعيان قرآن را به خواست خود تفسير نموده و حتي قائل به تحريف قرآن اند و اين در حالي است كه علماي شيعه با تأكيد معتقدند كه چنين رواياتي بنا به دلايل علمي و شواهد تاريخي مردودند.
گفتني است، اين كتاب كه نزديك به ۶۰۰ صفحه مي باشد اوايل سال ۸۳ به مرحله چاپ خواهد رسيد.

هزاره اديان
تأسيس دانشگاه علمي كاربردي جهان اسلام
دانشگاه علمي كاربردي كشورهاي عضو اتحاديه دانشگاه هاي جهان اسلام تأسيس مي شود.
به گزارش خبرگزاري «مهر» در جريان نهمين اجلاس شوراي اجرايي اتحاديه دانشگاه هاي جهان اسلام كه در شارجه برگزار شده، به پيشنهاد دانشگاه آزاد اسلامي و تصويب شوراي اجرايي اتحاديه مزبور، تشكيل دانشگاه علمي كاربردي كشورهاي عضو اتحاديه به تصويب رسيد.
جاسبي، رئيس دانشگاه آزاد اسلامي و شوراي اجرايي اتحاديه دانشگاه هاي جهان اسلام؛  در حال حاضر به دعوت دبير كل اتحاديه دانشگاه هاي جهان اسلام به منظور شركت در نهمين اجلاس شوراي اجرايي اتحاديه دانشگاه هاي جهان اسلام و سومين مجمع عمومي اتحاديه مزبور در شارجه به سر مي برد.
نمايش آثار قرآني در كويت
003834.jpg

نمايش آثار قرآني ريزنويسي شده رائين اكبر خانزاده در نمايشگاه بين المللي صلح و دوستي كشور كويت كه از تاريخ ۲۸ بهمن تا ۱۴ اسفند برگزار شد، با استقبال فراوان مسلمانان و غيرمسلمانان مواجه شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران، در اين نمايشگاه كه به دعوت مقامات كشور كويت برگزار شده بود مجموعه اي از آثار منحصربه فرد فرهنگي كشورهاي مختلفي چون ايران، آمريكا و تركيه در معرض ديد علاقه مندان قرار گرفت.
رائين اكبر خانزاده در باره نمايش آثار قرآني خود در اين نمايشگاه گفت: اين آثار ريزنويسي شامل كوچكترين قرآن جهان در ابعاد ۸*۵ ميلي متر و همچنين آياتي از قرآن نوشته شده روي دانه هاي برنج، تار مو، دانه هاي شكر بود كه موجبات حيرت بازديد كنندگان را فراهم آورد.
وي انگيزه خود را از خلق اين آثار، قرآني بودن كار دانست و گفت: عجيب بودن اين كار و جديد بودن آن و اين كه از سوي يك ايراني خلق مي شود، موجب مطرح شدن نام ايران در بسياري از كشورها شده است.
براساس اين گزارش، طي سالهاي اخير اين جوان هنرمند در چندين نمايشگاه خارجي از جمله در كشورهاي انگلستان، لبنان، بوسني و هرزگوين، كويت، روسيه و بسياري از كشورهاي ديگر شركت كرده و آثار ريزنويسي قرآني خود را به نمايش گذاشته اما حاضر به فروش هيچ يك از آثار خود نشده است.
اين گزارش حاكي است كه كمك به زلزله زدگان بم تنها انگيزه اي بوده كه رائين اكبرخانزاده را براي فروش آثار قرآني ترغيب كرده است.

انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |