شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۳۴
آخرين ديدار با پدر كشتي ايران
جوهر كشتي
003804.jpg
مانند هر دانشجوي دكترايي مدتها به فكر موضوعي براي پايان نامه بودم تا بدان وسيله صلاحيت علمي خود را به جامعه علمي به اثبات رسانم. به اين بهانه چشمان خود را بازتر كردم تا بهتر ببينم. گوشهايم را بازتر كردم تا بيشتر بشنوم. كافي نبود بايستي از چشمها و گوش هاي بيشتري كمك گرفت. به تاريخ مراجعه كردم تا از ثمره قرنها چشم و گوش باز بهره گيرم. در اين اثنا متوجه جريان هميشه زنده تاريخ جوانمردان اين مرز و بوم شدم كه بركت عمرشان ماندگارتر از عمر كوتاه بشري است. جرياني كه هنرمندانه دلاوري رستم، تقواي ماني و ديانت و مظلوم نوازي علي (ع) را به هم آميخته است. احساس نكردم گمشده اي را پيدا كردم بلكه خود را گمشده اي يافتم كه به آشنايي رسيد. مدتي در منابع تاريخي در جستجوي هر گونه سرنخي از خصوصيات و زمانه جوانمردان گذشت. سلسله اي كه از دوران ايران باستان متولد شده و تا به امروز زنده مانده است. تا به امروز! اما كجا؟ در جلسه گروه تخصصي جامعه شناسي ورزش كه دبيري آن بر عهده نگارنده نيز هست با يكي از اعضاي گروه به سبب اسم فاميلي كه داشت (جوانمرد) سراغ و نشاني جوانمردان زنده امروز را گرفتم. بدون ترديد نام حاجي فعلي مربي غلامرضا تختي را آورد. پس از گرفتن نشاني منتظر فرصتي مناسب براي ديدار.
بالاخره يكي از روزهاي دي ماه سال جاري فرصت مناسب فرا رسيد. به سمت منزل استاد و مربي اخلاق و ورزش مرحوم غلامرضا تختي، معروف به «حاجي فعلي» ساكن خيابان شهيد ثاني نارمك تهران حركت كردم. حاجي را همه هم محلي ها مي شناختند و با افتخار مرا به سوي منزل او راهنمايي كردند. به راستي كه چه آشنايند اين آشنايان مانده در عزلت تنهايي از خلقي ناسپاس. پس بعد از پرس و جويي بسيار اندك منزل حاجي را يافتم. دري بزرگ جنب يك تعميرگاه اتومبيل.
قبل از هر عملي مدتي بدون حركت به زنگ در نگاه كردم و غرق در فكر اين كه وقتي زنگ را به صدا درآوردم و دليل مراجعه پرسيده شد چه جواب قانع كننده اي به اين بر هم زدن آرامش اهل منزل مي توانم بدهم. پس از در نظر گرفتن چند گزينه احتمالي به عنوان سؤالي كه ممكن بود پرسيده شود و حاضر كردن چند جواب براي هر يك بالاخره به خود شهامت داده و زنگ در را به صدا در آوردم.
با فاصله اي اندك صداي جواني از آيفون به گوش رسيد. فقط نام خود را گفته و هدف را ديدن حاجي ذكر كردم. در باز شد، بدون هيچ پرسشي! با كمال تعجب يك لحظه حس كردم وارد دنياي زيباي قصه ها و افسانه ها شدم. قصه هايي كه در آن با اشاره به كلمه رمز كوهي در مقابلت شكافته مي شود. بله كلمه رمز ورود به منزل حاجي خيلي سخت نبود. بهانه و رمز ديدار حاجي همين بس كه طالب ديدار او باشي. از پله ها به طبقه دوم رفتم. درب آپارتمان نسبتاً بزرگي باز شد. بر خلاف انتظار خلوت بود. حاضرين عبارت بودند از حاجي فعلي خوابيده در بستر بيماري و نوه وي جواني تازه ديپلم گرفته و مشغول به پرستاري. وي بدون هيچ پرسشي پس از سلام و تعارفات مرسوم و گوشزد نمودن اين كه حاجي بيمار است مرا به اتاق وي هدايت نمود. بر خلاف هميشه و بي دلهره به طرف اتاق آشناتر از آشنا حركت كردم. اتاقي كوچك كه در تمامي زوايايش بوي بستر و بيماري و رنج و مهمتر از همه فراموش شدگي به مشام مي رسيد. حاجي روي تخت دراز كشيده بود. در مقابل تخت، قاب عكسي سياه سفيد و رنگ و رو رفته و تنها چشم انداز تخت بود. عكسي قديمي از چند مرد تنومند ايستاده كه من فقط تختي و حاجي را در بين آنها مي شناختم.
* سلام حاجي.
- هان!
* سلام، حاج آقا اومدم چند دقيقه اي با شما صحبت كنم اجازه هست؟
- اي خانم من چيزي براي گفتن ندارم، مريض ام.
003807.jpg

(دور و بر خود را نگاه كردم چند صندلي قديمي و توده اي لباس روي هر يك. حال و هواي اتاق نشان مي داد كه مدتها است پذيراي هيچ ميهماني نبوده است. ناخواسته احساس غريبي از ترحم وجودم را فرا گرفت. از خود شرم كردم. نسبت به معلم و مرشد جهان پهلوان و ترحم! هر طور بود به سختي خود را جمع و جور كرده جرأت پيدا كرده و ادامه دادم)
* حاج آقا لازم نيست بلند شويد همين طور خوابيده چند سؤال از شما مي پرسم زياد خسته تان نمي كنم.
- خب بگو ببينم چي مي خواي بپرسي؟
(بيان مقصود برايم خيلي سخت بود. من در كتاب ها با آيين جوانمردي آشنا شده بودم و او در مقابل من بازمانده اي از روح جوانمردي بود. خود را خيلي كوچك يافتم در مقابل جوانمردي جوانمرد پرور قرار داشتم. چگونه بايد با ذهن و فكر او رابطه برقرار مي كردم؟ دوباره بر احساس كوچكي خود غلبه كردم و پرسيدم:)
* مي خواهم در مورد كشتي و ورزش و جوانمردي و اين طور چيزها بپرسم.
- ببين خانم ورزش كشتي حريف روي دست بردن بالا و زمين زدن نيست كشتي سه چيز مي خواهد اول تن سالم دوم اين كه ورزشكار، من مربي را قبول داشته باشد سوم اخلاق ورزشكاري و مردانگي است...
* آهان همين، منظور من هم همين قسمت است. هدف اصلي من همان روح اصلي ورزش و كشتي و جوانمردي است. نقش جوانمردي و پهلواني چيست؟
(به محض اين كه از جوانمردي كلامي به ميان آمد حاجي نگاهي به سر تا پاي من انداخت. شايد از خود مي پرسيد يك زن آن هم در جست وجوي سلك جوانمردي! اما آن گونه كه رسم جوانمردان است خيلي زود بر ابهام خود غلبه كرد. حس كردم چشمانش بازتر شد و از ناله هاي ناشي از درد او كاسته شد. بلند شد دستي بر موهاي سفيد و در هم ريخته خود كشيد. انگار بيماري و ناله را براي لحظه اي فراموش كرده بود، نفسي تازه يافت)
- ببين خانم آن چيزي را كه شما جوانمردي مي گوييد ما مي گوييم «مردانگي» آن چيزي كه تختي را متفاوت از ديگران مي كرد زور بازو نبود، مردانگي او بود. خيلي ها آمدند و رفتند حتي قهرمان هم شدند اما تختي نشدند چون زور بازو داشتند اما مردانگي نداشتند. كشتي حريف زمين زدن نيست. كشتي گير بايد اخلاق داشته باشد كشتي گيري كه به دروغ و ... آلوده شد نمي تواند پيروز ميدان باشد و مهم تر اين كه نمي تواند در دل مردم جا بازكند. اين را من مي  گويم كه تختي را تربيت كردم. مني كه اولين تشك كشتي را در زورخانه منيريه انداختم و كشتي گير تربيت كردم. زماني كه مربي اندك بود و كشتي گير زياد آن هم زماني كه كشتي روسيه و بلغار و كشورهاي ديگر بسيار قوي بود ما كشتي گير داشتيم اما امروز كه كشتي كشورهاي ديگر مانند روسيه به دليل ناآرامي و جنگ  هاي داخلي تنزل كرده و در ايران نيز هر باشگاهي سه برابر ورزشكارانش مربي مدعي دارد ما حتي يك قهرمان كشتي نداريم. زيرا جوهر كشتي و كشتي گيري كه اخلاق و معنويت كشتي است را فراموش كرده ايم و فكر مي كنيم هم كار را زور بازو و فن مي كند. ما نقش معرفت و مردانگي را از ياد برده ايم. قديم اگر كسي مشكلي داشت ،بيماري داشت چند نفر دور هم جمع مي شدند مقداري سور و سات جمع مي كردند و مثلاً به ديدن فلان گرفتار مي رفتند كه در قم ساكن بود. آن هم دوراني كه مانند امروز ماشين جايي خبري نبود. رفت و آمد اين قدر ساده نبود. اما حال من چندين سال است كه اين گوشه در بستر بيماري هستم. يك نفر نيست كه به ديدنم بيايد و از من بپرسد مرده اي يا زنده. چند باري چند نفر آمدند مثل شما براي مصاحبه و اين جور چيزها اما من گفتم بروند دنبال كارشان من حال و حوصله ندارم. راستش را بخواهيد خودم هم نمي دانم چرا دارم با شما حرف مي زنم. اين اولين بار است كه به كسي اجازه مصاحبه داده ام. خانم ،من براي ورزش كشتي اين مملكت خيلي زحمت كشيدم ،خانواده و بچه هايم را روي اين كار گذاشتم و نتيجه  اش را هم ديدم اما آيا اين درست است كه الان پس از سالها تلاش در زورخانه ها و محيط نمناك آن با پاي فلج اين گوشه افتاده ام و كسي حالي از من نمي پرسد. گاهي افرادي براي مصاحبه مي آيند اما من حوصله آنها را ندارم. گفته ام برويد پي كارتان. هدف شما از ورزش چيز ديگري است.
شهناز صداقت زادگان اصفهاني

سايه روشن ورزش
ژاك  روگ  براي  ديدار با نخست  وزير جديد يونان  به  آتن  سفر مي كند
003810.jpg
معراج مژده: ژاك  روگ  رئيس  كميته  بين المللي  المپيك  به منظور ملاقات  با نخست  وزير جديد دولــت  يونان  و درخواست  تسريع  در روند آماده سازي  تاسيسات  و امكانات  برگزاري  بازي هاي  المپيك  ۲۰۰۴ در هفته  جاري  عازم  آتن  خواهد شد.
سخنگوي  كميته  بين المللي  المپيك  اعلام  كرد: ژاك  روگ  روز شنبه  با نخست وزير يونان  ديدار خواهد كرد.
به گزارش  خبرگزاري  رويترز از آتن ، كاستاس  كارامانليس  نخست  وزير جديديونان  كه  روز يكشنبه  گذشته  در انتخابات  اين  كشور پيروز شد، شخصا مسئوليت وزارت  فرهنگ  اين  كشور را به  منظور رسيدگي  بيشتر به  كيفيت  برگزاري  بازي هاي  المپيك  برعهده  گرفته  است . وي  كه  اين  مهم  را نخستين  اولويت  در تبليغات  انتخاباتي  خود قرار داده بود با برعهده  گرفتن  اين  مسئوليت  در واقع  گوياي  دو پيام  است : نخست  اينكه بازي هاي  المپيك  در حال  حاضر مهمترين  برنامه  دولت  يونان  است  و ديگر اينكه روند آماده سازي  امكانات  دچار بحران  شده  و مديريت  شخصي  كارامانليس  رامي طلبد.
روند ساخت  و آماده سازي  بناها و تاسيسات  لازم  براي  برگزاري  بازي هاي المپيك  ۲۰۰۴ در آتن  به  دلايل  مختلف  از جمله  برگزاري  انتخابات  همواره  باتاخير روبرو بوده  است  در حاليكه  بيش  از پنج  ماه  به  شروع  اين  بازي ها باقي نمانده  است .
كمتر از نيمي  ازتاسيسات  تاكنون  آماده  شده  و سقف  متحرك  ورزشگاه  اصلي محل  برگزاري  بازي ها با هزينه  ۱۲۰ ميليون  يورو هنوز در حال  نصب  است .
علاوه براين  احداث  يك  ريل  به  طول  ۳۲ كيلومتر در حومه  آتن  چندين  هفته  از برنامه تعيين  شده  عقب  مانده  است .
از مجموع  ۳۹ بناي  مورد نياز براي  بــرگــزاري  بازي هاي  المپيك  ۱۵ بنا تكميل  شده ، ۱۳ بنا ۹۰ درصد و ۹ بنا تا ۸۰ درصد آماده  شده اند. كميته  بــرگـزاري  بازي هاي  المپيك  آتن  اميدوار است  با به  قدرت  رسيدن محافظه  كاران  در يونان  مشكلاتي  كه  با سوسياليست ها داشتند به  پايان  رسيده و هماهنگي  بيشتري  ميان  دولت  و كميته  برگزاري  بوجود آيد.
برگزاري  هرچه  بهتر بازي هاي  المپيك  ۲۰۰۴ آتن  يكي  از مهم ترين برنامه هاي  دولت  جديد محافظه كار يونان  اعلام  شد.به گزارش  ايرنا، دولت  جديد يونان  به  رياست  كستاس  كارامانليس  نخست وزير و رهبر حزب  دموكراسي  نوين  اين  كشور در نخستين  جلسه  خود كه  روزچهارشنبه  در آتن  برگزار شد اعلام  كرد: تمامي  تلاش هاي  ممكن  براي  برگزاري مطلوب  بازي هاي  المپيك  انجام  خواهد شد.
همچنين  كارامانليس  علاوه  بر سمت  نخست  وزيري  با برعهده  گرفتن  مسئوليت وزارت  فرهنگ ، مستقيما بر جريان  برنامه ريزي هاي  مربوط به  برگزاري  بازي هاي المپيك  آتن  نظارت  خواهد كرد. حزب  دموكراسي  نوين  در انتخابات  سراسري  يكشنبه  گذشته  يونان  با كسب ۱۶۵ كرسي  نمايندگي  از پارلمان  ۳۰۰ عضوي  اين  كشور به  حاكميت  ۱۳۸ ماهه  حزب سوسياليست  پاسوك  پايان  داد.

خبرها و نگاهها
روزدسكي از اتهام دوپينگ تبرئه شد
م.م : دومين  تنيس  باز برتر انگليس  رسما از اتهام  مصرف  مواد غيرمجاز نيروزا تبرئه  شد.
«گرك  روزدسكي » پيش  ازاين  متهم  شده  بود كه  براي  افزايش  قواي  جسمي  خود از ماده  نيروزاي  ناندرولين  استفاده  كرده است ، ولي  وي  مكررا اعلام  كرده  بود كه  بي گناه  است .
فدراسيون  جهاني  تنيس  حرفه اي  طي  بيانيه اي  اعلام  كرد كه  بابررسي  نمونه هاي  گرفته  شده  از روزدسكي  و شنيدن  اظهارات  وي  و وكيلش  در جلسه  بررسي  اين  پرونده  بي گناهي  وي  را باور كرده  است .
روزدسكي  در واكنش  به  راي  اين  فدراسيون  گفت  راي  صادره  اصرار وي  در مورد بي گناهيش  را به  طور شفاف  و صريح  ثابت  كرده  و وي  اكنون  مصمم تر از گذشته  به  ادامه  حضور در رقابتهاي  حرفه اي  مي انديشد.سال  گذشته  نيز فدراسيون  جهاني  تنيس  حرفه اي  «بودان  اوليهارش » تنيس  باز اهل  جمهوري  چك  را نيز در شرايط مشابهي  با روزدسكي  از اتهام  دوپينگ  مبرا دانسته  بود.
روزدسكي  سي  ساله  كه  هم  اكنون  پس  از تيم  هنمن  در رتبه  دوم  تنيس  انگليس  قرار دارد در سالهاي  گذشته  و در دوران  اوج  خود تا رتبه  چهارم  رده بندي  تنيس  حرفه اي  جهان  نيز بالا آمده  بود.
كارشناسان  تنيس  معتقد بودند كه  روزدسكي  در صورت  محكوميت  با محروميت  يك  يا دو ساله  روبرو مي شد و اين  امر به  منزله  پايان  اجباري  عمر ورزش  حرفه اي  وي  بود.
تيم كريكت هند پس از ۱۴ سال وارد پاكستان شد
003813.jpg

تيم  كريكت  هند روز چهارشنبه  پس  از ۱۴ سال  به  منظور مسابقه  با تـــيم  پاكستان  در ميان  تدابير شديد امنيتي  و استقبال  گرم  علاقمندان  پاكستاني  اين ورزش  وارد لاهور مركز ايالت  پنجاب  اين  كشور شد.سوراو گانگولي  سرپرستي  تيم  ۱۵ نفره  هند را برعهده  دارد كه  قرار است  طي  اقامتي  ۴۰ روزه  هشت  مسابقه  در شهرهاي  مختلف  پاكستان  انجام  دهد.
نخستين  مسابقه  يك  روزه  تيم هاي  كريكت  هند و پاكستان  روز شنبه  هفته آينده  در كراچي  برگزار مي شود.
به  گزارش  منابع  داخلي ، ۸ هزار هوادار بازي  كريكت  فقط از طريق  مرز زميني  واهگه  در نزديكي  لاهور براي  تماشاي  اين  مسابقات  به  پاكستان  سفر خواهند كرد.
دولت  پاكستان  اعلام  كرده  است ، دو سرويس  ويژه  قطار و اتوبوس  براي  جابه جايي  علاقمندان  تماشاي  اين  بازي ها ميان  دو كشور اختصاص  داده  است .با توجه  به  حساسيت  روابط دو كشور، اقدامات  امنيتي  و حفاظتي  نيز به  مناسبت  برگزاري  اين  مسابقات  افزايش  خواهد يافت . دو مامور امنيتي  نيز از هند به  همراه  اين  تيم  عازم  پاكستان  شده اند.
سفر تيم  كريكت  هند به  پاكستان  نشانه اي  از بهبود روابط ميان  دو كشور تعبير مي شود.

ورزش
انديشه
سياست
هنر
|  انديشه  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |