سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۳۷
مراقب رستوران هاي يين راهي باشيد
براي كاهش هزينه هاي مسافرت، موادغذايي را خود آماده كنيد
آنان كه در ايام نوروز اقدام به مسافرت به نقاط مختلف كشور مي كنند، به يقين هزينه هايي براي اين منظور در نظر مي گيرند.
يكي از هزينه هاي اصلي در اين زمينه مسائل مربوط به خريد موادغذايي در بين راه است. بيشتر خانواده ها براي كاهش هزينه ها و خودداري از صرف غذاهاي بين راهي كه در پاره اي موارد غيربهداشتي نيز هستند غذاي خانگي به همراه مي برند.
اين كار جدا از اين كه سلامتي افراد خانواده را تضمين مي كند، سبب كاهش هزينه ها خواهد شد. زيرا خريد موادغذايي و مورد نياز در اين ايام بار مالي سنگيني بر دوش شما مي گذارد.
در ايام نوروز به دليل اين كه تردد مسافران بين شهرهاي كشور افزايش مي يابد، مسافرخانه ها و يا رستوران هاي بين راهي گاه اقدام به گران كردن موادغذايي و خدمات مورد نياز مسافران مي كنند. نبايد فراموش كرد كه در ايام معمولي سال هم قيمت خدمات و مواد غذايي عرضه شده در رستوران هاي بين راهي گران تر از داخل شهرهاست. شايد يكي از دلا يل امر فاصله زياد اين مراكز از شهرها باشد كه در نتيجه هزينه  حمل ونقل را به قيمت تمام شده اين خدمات اضافه مي كند.
صابر نژاد، يكي از مسافران نوروزي كه براي تهيه بليت اتوبوس به يكي از مراكز فروش بليت مراجعه كرده در اين زمينه مي گويد: در تعطيلا ت نوروزي كاستن هزينه هاي اضافي خانواده ها داراي اهميت بالايي است از جمله، مراجعه نكردن به مراكز فروش اقلا م غذايي در بين راه.
وي مي افزايد: خانواده ها مي توانند با استفاده از غذاهايي كه خودشان در خانه تهيه كرده اند به كاهش هزينه ها و نيز رعايت بهداشت در سفر كمك شاياني كنند.
هدايتي، يكي ديگر از مراجعه كنندگان در اين باره مي افزايد: شايد براي برخي از خانواده ها صرف اين هزينه ها چشمگير نباشد؛ ولي براي كساني كه داراي سطح درآمد بالايي نيستند موضوع از اهميت بسزايي برخوردار است.
وي مي گويد: جدا از اين كه عرضه موادغذايي در برخي از مراكز خدماتي بين راهي غيربهداشتي است بايد به اين موضوع نيز توجه شود كه اجناس ارائه شده در اين مراكز بسيار گران تر از ساير مراكز شهري هستند.
البته در اين زمينه نبايد از نقش حساس دستگاه هاي ذيربط در كنترل و جلوگيري از افزايش بي رويه قيمت ها غافل بود. اين دستگاه ها مي توانند با نظارت مستمر خود در جلوگيري از بالا  رفتن قيمت ها نقش بسزايي ايفا كنند.
يكي از اين دستگاه ها سازمان هاي بازرگاني استان هاي كشور است. در همين رابطه سازمان بازرگاني استان اعلام كرده است كه طرح نظارتي ويژه نوروز ۸۳ را از تاريخ دوم اسفندماه تا پانزدهم فروردين ماه سال آينده به منظور جلوگيري از افزايش بي رويه قيمت ها در سطح استان تهران اجرا مي كند.
اين سازمان اعلام كرده است كه در طرح مزبور تمامي واحدهاي خدماتي اعم از هتل ها، غذاخوري ها، رستوران ها، پايانه هاي مسافربري، اماكن تفريحي و سياحتي و زيارتي و ساير مراكز و واحدها ملزم به رعايت نصب برچسب قيمت و صدور فاكتور هستند كه در صورت مشاهده هرگونه تخلف با آنها برخورد قانوني صورت خواهد گرفت.

با نزديك شدن به شب عيد
تقاضا براي خريد گوشت، افرايش يافت
با نزديك شدن سال جديد قيمت گوشت قرمز مانند برخي اجناس و كالا هاي مورد نياز مردم افزايش پيدا كرده است. به گزارش خبرنگار «بازارچه»، در هفته هاي پاياني هر سال تقاضا براي گوشت اعم از گوشت گاوي و گوسفندي بالا  مي رود. زيرا در ايام نوروز خانواده ها براي پذيرايي از ميهمانان نياز به گوشت بيشتري دارند و آن را ذخيره مي كنند تا در تعطيلا ت نوروز دغدغه كمبودهاي احتمالي را نداشته باشند. ديندار، يك فروشنده گوشت و محصولا ت گوشتي در اين باره مي گويد: فروشندگان و عرضه كنندگان گوشت و فرآورده هاي گوشتي دخالت چنداني در بالا  رفتن نرخ در بازار ندارند زيرا قيمت نهايي توسط دامدار تعيين مي شود.وي مي گويد: هم اكنون كساني كه براي خريد گوشت به مغازه ها مراجعه مي كنند خواستار گوشت ارزان تر و با كيفيت بهتر هستند.وي تأكيد مي كند در وضعيت فعلي خريد گوشت توسط بسياري از مردم مانند گذشته ها نيست و خانواده ها در طول ماه شايد دو بار اقدام به خريد گوشت آن هم به ميزان كم مي كنند زيرا درآمدها جوابگوي قيمت هاي بالاي كالا ها از جمله گوشت نيست.علي اكبر عليزادنيا، رئيس اتحاديه گوشت گاوي نيز با بيان اين كه سفر حجاج به مكه، عتبات عاليات و ايام محرم دلا يل گراني گوشت در پايان سال است،  مي گويد: چنانچه دولت اجازه واردات گوشت منجمد بدهد، رقابت بين دامدار و وارد كننده، قيمت ها را متعادل مي كند، زيرا در حال حاضر عرضه گوشت انحصاري است.

بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |