سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۷ - Mar 16, 2004
عليرغم ارجاع لايحه به مجمع تشخيص ،ادامه دارد
اظهارنظر كارشناسان در مورد لايحه برداشت از حساب ذخيره ارزي
گروه اقتصادي: با تاكيد مجلس شوراي اسلامي در جلسه ديروز بر مصوبه قبلي، لايحه برداشت دولت از حساب ذخيره ارزي به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شد.
عليرغم اين ارجاع لايحه به مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار نظر كارشناسان و صاحب نظران در اين زمينه ادامه دارد و ديروز نيز برخي از آنان در گفت و گوهاي جداگانه با رسانه هاي گروهي در اين زمينه مواضع خود را بيان كردند.
در اين ميان سعيد شيركوند معاون اقتصادي وزارت اقتصادي و دارايي، با اين رويكرد كه هدف دولت از اين برداشت تزريق آن به اقتصاد كشور و راه اندازي طرح هاي نيمه تمام است از اين لايحه دفاع كرده و گفته است: در برنامه هدف اين نبود كه منابع ارزي از چرخه اقتصاد حذف شود بلكه هدف اين بوده است در كشور ثبات ايجاد كند.
وي در گفت و گو با ايسنا تاكيد كرده است كه در چارچوب آئين نامه ها هدف از تشكيل حساب ذخيره ارزي تقويت بخش خصوصي و نيز تزريق ارز به اقتصاد كشور بوده است.
اما دكتر جمشيد پژويان استاد دانشگاه در اين باره تاكيد كرده است كه علت برداشت دولت از حساب جبران كسري بودجه است و اينكه صرف چه مواردي مي شود مهم نيست. برداشت از حساب ذخيره ارزي زمانيكه هيچ شوك نفتي وارد نشده است به طور كامل اشتباه است.
وي بر اين نكته تاكيد كرده كه كسري درآمد دولت كه هر سال رخ مي دهد سئوال برانگيز است. وي با اشاره به اينكه براي جبران كسري، دولت راهي جز برداشت از حساب ذخيره ارزي ندارد تاكيد كرد كه بايد ساختار بودجه و كسري آن اصلاح شود.
دكتر نيكو اقبال نيز در اين زمينه با تاكيد بر اهميت و كارآمدي حساب ذخيره ارزي گفته است: برداشت از حساب ذخيره ارزي به لحاظ رواني نشان مي دهد دولت به قوانين اقتصادي كه خود وضع كرده است پايبند نمي باشد.
در اين ميان دكتر احمد توكلي اقتصاددان و نماينده منتخب مجلس هفتم از تهران نيز در اين زمينه مي گويد: از سال ۷۹ همواره مازاد درآمد ارزي داشته ايم و سالي نبوده است كه كمتر از ۱۶ ميليارد دلار درآمد ارزي داشته باشيم، تا دولت مجبور باشد به سراغ صندوق ذخيره ارزي برود اما برغم اين هر سال دولت با اجازه مجلس ششم از صندوق برداشت كرده است.
منتخب مردم تهران در مجلس هفتم در ادامه اظهار داشت: آنچه به بخش خصوصي از سال ۷۹ تا ۸۲ تعلق گرفته تنها ۳/۱ ميليارد دلار است، گرچه حدود ۶/۳ ميليون دلار آن را بانكها تعهد به پرداخت كردند اما به طور كلي استفاده بخش خصوصي نسبت به دولت يك به پنج است در حالي كه طبق برنامه بايد نصف باشد.
توكلي ادامه داد: دولت و مجلس بخشهاي زيادي از برنامه پنج ساله سوم را نقض كرده اند و اعتراض به برداشت ۵/۶ ميليارد دلار از اين جهت است كه در نهايت دولت مجاز به برداشت اين پول و بازپرداخت آن به بانك مركزي است. درست است كه اين پول از سيستم حكومتي خارج نمي شود، ولي پرداخت بدهي دولت از اين صندوق امكان استفاده بخش خصوصي را كاهش داده و ايجاد اشتغال را به عنوان متغير بحران تحت تاثير قرار مي دهد.
دكتر كدخدايي ديگر كارشناس اقتصادي نيز در اين باره مي گويد: واقعيت اين است كه در شرايط مطلوب اقتصادي كه امكانات ارزي بيشتري وجود دارد بايد بتوانيم طرحهاي بزرگ ملي را به مرحله انجام برسانيم.
در طرح ايجاد حساب پيش بيني شده بود كه در شرايط دشوار و پايين آمدن قيمت نفت از صندوق براي ايجاد ثبات استفاده شود و نبود چنين شرايطي اين برداشت چون نسبت به سال قبل بيشتر شده و با سرعت و در روزهاي پايان سال عملي شده تعجب برانگيز است ولي در هر حال نياز اقتصاد بايد از منابعي كه در اختيار داريم تامين شود.

طرح هاي وزارت نفت براي افزايش برداشت و جمع آوري گازهاي همراه نفت
قرارداد جمع آوري گازهاي همراه نفت مناطق خارك و بهرگان به ارزش ۲/۱ ميليارد دلار با كنسرسيومي متشكل از دو شركت خارجي و دو شركت داخلي منعقد شد.
مديرعامل شركت نفت فلات قاره ايران ديروز با اعلام اين خبر تأكيد كرد: با اجراي اين قرارداد، گاز در سكوهاي دريايي سوزانده نمي شود و علاوه بر آن روزانه يك ميليون درآمد نصيب كشور مي شود.وي علت پنج ماه تأخير در بهره برداري از ميادين نفتي سروش و نوروز را تأكيد بر داخلي كردن برخي كارها از جمله ساخت سكوها در كشور عنوان كرد.
مدير طرح مطالعات اوليه ازدياد برداشت از ۳۰ مخزن نفتي نيز اعلام كرد: با تزريق روزانه ۲۰ ميليارد فوت مكعب به اين مخازن ۴۵ ميليارد بشكه نفت بيشتر توليد مي شود.

اخبار كوتاه
نصب برچسب قيمت انواع شيريني
سازمان بازرسي و نظارت در اطلاعيه اي از واحدهاي قنادي و شيريني فروشي ها خواست پروانه كسب به انضمام درجه واحد صنفي و نرخ هاي مصوب را به شكلي كه به وضوح قابل مشاهده باشد در معرض ديد مشتريان نصب كنند و براي مقادير فروش شيريني آجيل و خشكبار در صورت درخواست مشتريان فاكتور صادر كنند.
تعمير رايگان ۵۰۴ خودرو زلزله زدگان بم
۵۰۴ دستگاه خودرو توليدي گروه خودروسازي سايپا كه در زلزله شهرستان بم آسيب ديده بودند به طور رايگان توسط شركت سايپا يدك تعمير، بازسازي و تحويل مالكان آنها شد.
عمليات بازسازي و تعمير ۱۵۱ دستگاه خودرو باقيمانده كه در نمايندگي هاي مجاز سايپا پذيرش شده است به سرعت ادامه دارد.وي دليل تاخير در روند بازسازي و تحويل خودروها به مالكان آنها را زمان بر بودن مراحل تعميرات و تعويض اتاق خودروها اعلام كرد.
توليد خودروي پژو پارس در خراسان
مدير عامل شركت ايران خودرو واحد خراسان گفت: اين شركت در شهريور ماه سال ۸۳ خودروي پژو پارس به بازار عرضه مي كند.به گزارش ايرنا محمدمهدي سيادت افزود: توليدات در ايران خودروي خراسان با مونتاژ هفت هزار خودروي پژو پارس شروع خواهد شد.

يادداشت تفاهم همكاري اقتصادي و تجاري ايران و عربستان
گروه اقتصادي: ايران و عربستان در پايان ششمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور، يك يادداشت تفاهم همكاري اقتصادي و تجاري امضا كردند.
در اين يادداشت تفاهم كه يكشنبه شب به امضاي وزيران بازرگاني دو كشور رسيد، طرفين در خصوص اسناد مربوط به موافقتنامه هاي تشويق و حمايت متقابل از سرمايه گذاري، اجتناب از اخذ ماليات مضاعف، موافقتنامه گمركي، حمل و نقل هوايي، زميني و دريايي، گردشگري، سند همكاري صندوق ضمانت صادرات و قرارداد ايجاد شهرهاي جديد بين دو كشور توافق كردند. امضاي سند همكاري در زمينه استاندارد، تشكيل نخستين كميته مشترك بازرگانان و مذاكره در حوزه هاي مختلف اقتصادي با حضور مقامها و نمايندگان بخشهاي دولتي و خصوصي دو كشور از دستاوردهاي ديگر ششمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي ايران و عربستان بود.
معاون وزير بازرگاني و رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اينكه در اين اجلاس سعي شد به موضوعاتي پرداخته شود كه مورد توجه بخش هاي خصوصي دو كشور است، گفت: در چارچوب مذاكرات انجام شده توصيه مي شود صادركنندگان كالاهايي همچون انواع ميوه تازه، خشكبار، مواد و مصالح ساختماني، مواد پتروشيميايي، محصولات الكترونيكي و مخابراتي، قطعات يدكي خودرو و دام زنده توجه بيشتري به اين بازار نمايند زيرا در زمينه صدور محصولات فوق الذكر به عربستان، ايران مزيت رقابتي دارد.
به گفته خسروتاج در سال ۲۰۰۳ حجم روابط بازرگاني بين دو كشور ايران و عربستان حدود ۵۰۰ ميليون دلار بوده كه شامل ۱۵۰ ميليون دلار صادرات غيرنفتي ايران به عربستان و ۳۵۰ ميليون دلار صادرات عربستان به ايران است.

گفت وگوي امروز
وام هيأت علمي
گروه اقتصادي: چندي پيش رسانه هاي گروهي كشور از افزايش حقوق اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور و تخصيص وام كم بهره خودرو به اين قشر خبر دادند.با دكتر عليرضا صديقي دبير ستاد رفاه هيأت علمي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفتگو كرده ايم.
***
* وام خودرو به اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها به ميزان ۷۰ درصد قيمت خريد چه شد؟
- براساس مصوبه هيأت دولت كه حاصل كار وزارت علوم، وزارت بهداشت و سازمان مديريت است، پرداخت اين وام بايد صورت گيرد و در جلسه مورخه ۲۲/۴/۸۲ اين موضوع به وزارت علوم و وزارت بهداشت و همه دانشگاه هاي كشور اعلام شده است. خبر عنوان شده توسط اينجانب نيز براساس همين مصوبه بوده است كه در آن از سازمان مديريت خواسته ايم تا اين پرداخت شكل اجرايي به خود گيرد. پرداخت اين وام از ديد ما قطعي است اما مشكل پرداخت مابه التفاوت نرخ بهره بانكي ۲۱ درصدي خريد خودرو با بهره ۱۶ درصدي تعيين شده در اين مصوبه است كه مشخص نشده چه سازماني موظف به تأمين آن است. براساس بند ۷ مصوبه مذكور ۸ درصد نرخ بهره بانكي را سازمان مديريت و ۸ درصد ديگر را عضو هيأت علمي پرداخت مي كند اما مشخص نشده است اين مابه التفاوت حداقل ۵ درصدي را چه كسي بايد پرداخت كند؟ مسئولان ذيربط هنگام تصويب اين مصوبه بايد محل پرداخت اين مابه التفاوت را مشخص مي كردند.
* آيا پرداخت وام۷۰ درصدي و فوق العاده شغل ۴۰ درصد از اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها به بانك ها ابلاغ شده است؟
- هيچ كدام از اين موارد اجرايي نشده ولي چون هيأت دولت اين پرداخت را تصويب كرده بايد نسبت به انجام آن اقدام شود. راه حل مشكل آسان است و مي توانند از طريق تصويب مصوبه در مجلس يا با اعلام شوراي پول و اعتبار نسبت به تأمين منابع مالي مورد نياز اقدام كنند. از نظر پرداخت، اين وام قطعي است.
* در صورت قطعي شدن پرداخت وام شرايط اين پرداخت چگونه است؟
- اين موضوع توسط سازمان مديريت اعلام خواهد شد و سازمان مذكور شرايط كلي پرداخت را مشخص مي سازد و ستاد رفاه اعضاي هيأت علمي نسبت به تعيين ريز شرايط اقدام خواهد كرد اما افراد توسط دانشگاه ها انتخاب خواهند شد كه پس از نامه اين ستاد و تعيين سهميه هر دانشگاه براي دريافت وام، آنها افراد خود را معرفي مي كنند.هنوز شرايط پرداخت اين وام در بانك ها مشخص نشده و حتي بانك مركزي پرداخت آن را منتفي دانسته و گرچه فعلاً جنبه اجرايي ندارد اما با توجه به تصويب آن در هيأت دولت اجرا خواهد شد.
* آيا تسهيلاتي كه قبلاً به تصويب رسيده به اين اعضا پرداخت شده است؟
- در مجموع مصوبات قبلي براي پرداخت تسهيلات به اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي فقط پرداخت وام مسكن صورت گرفته و مبلغ اين وام در تهران از ۱۰ ميليون به ۱۵ ميليون تومان افزايش يافته است كه اين پرداخت هم فقط به افراد با رتبه استاديار به بالا انجام شده است.

ديدگاه
اوپك گاز
مقامهاي بلندمرتبه انرژي ۱۵ كشور توليدكننده و صادركننده گاز جهان در نشست قاهره طرحي را موردتوجه و بررسي قرارداده اند كه زمينه ساز تشكيل سازمان بين المللي شبيه اوپك براي كنترل و تنظيم بازار گاز است. اين طرح هرچند در مرحله نظر، مطالعه و مذاكره قرار دارد با اين حال بازتاب هاي مختلفي را به همراه داشته است.براي اولين بار فكر تشكيل چنين سازماني از سوي ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه و در جريان اجلاس چهارجانبه ايران، روسيه، تركمنستان و قزاقستان در سال ۲۰۰۲ «تحت عنوان اتحاديه توليدكنندگان گاز» مطرح شد و مورد استقبال مقامهاي كشورهاي حاضر نيز قرار گرفت ولي به دليل مشكلات و چالش هاي عمده در ايجاد چنين تشكلي تا قبل از اجلاس قاهره به طور جدي مورد مذاكره و مطالعه قرار نگرفته است.حاميان تشكيل چنين نهادي بويژه مصر در اجلاس قاهره استقلال قيمت گذاري گاز صادراتي از نوسانهاي قيمت نفت را هدف اصلي چنين تشكلي اعلام كرده اند. در طرح پيشنهادي، سازمان صادركنندگان گاز داراي اركاني نظير دبيركل، دبيرخانه عمومي و مركز اطلاع رساني خواهد بود. تشكيل نهادي بين المللي براي تنظيم و كنترل بازار گاز اقدامي مفيد و منطقي ارزيابي مي شود. اين مهم علاوه بر اينكه در جهت منافع كشورهاي عمده توليدكننده گاز است، در عين حال متأثر از روند رو به افزايش مصرف گاز به عنوان حاملي پاك و پرانرژي است. اما نبايد كارايي و نقش اين نهاد را در سطح اوپك ارزيابي كرد. اوپك علي رغم اينكه در بازارهاي جهاني به عنوان يك كارتل نفتي شناخته مي شود با اين حال قدرت و نقش آن در تحولات و نوسانهاي بازار نفت پذيرفته شده و غيرقابل انكار است. اما اين نقش براي نهاد احتمالي كشورهاي صادركننده گاز به دليل تفاوتهاي بنيادين در توليد، توزيع، حمل و نقل و مصرف قابل توجه نيست.تأثيرپذيري قيمت گاز در معاملات بين المللي از نوسان قيمت نفت هرچند تا حدي قابل قبول است اما اين تأثيرپذيري به ميزاني نيست كه هدف واقعي تشكيل سازمان كشورهاي صادركننده گاز باشد. قيمت گاز طبيعي به دليل بالا بودن هزينه هاي تأسيسات استخراج و از همه مهمتر انتقال (خطوط لوله  و كشتي هاي مخصوص) و تأسيسات توليد LNG(گاز طبيعي مايع)، GTL(تبديل گاز به مايع)، LPG (گاز حاصل از نفت به صورت مايع) در قالب قراردادهاي دوجانبه و چندجانبه (توليدكننده و صادركننده يا صادركنندگان و شركتهاي مجري طرح هاي انتقالي) قبل از اجراي طرح به طور مشخص يا محدوده اي از قيمت، تعيين مي شود ، ضمن اينكه در طول اجراي قرارداد انتقال گاز كشورهاي صادركننده و واردكنندگان مي توانند با مفاهمه قيمت گاز را تغيير دهند. تغيير قيمت گاز صادراتي ايران به تركيه در سال گذشته مؤيد اين مطلب است.بنا بر اين كاركرد اين نهاد را تنها در تدوين و تنظيم استانداردهاي تعيين قيمت گاز، هماهنگي بين كشورهاي عضو در تعيين محدوده هاي قيمت گاز و جلوگيري از سوءاستفاده مصرف كنندگان گاز از رقابت توليدكنندگان در بازاريابي و در نتيجه كاهش شديد قيمت گاز مي توان ارزيابي كرد.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۳۶۷
۴,۹۵۰
۶۰,۰۱۰
صنعتي سپاهان
۵۱۳
۱۰,۸۰۰
۱۰۱,۶۴۳
سايپا ديزل
۱۳۲
۲,۷۸۹
۴۰,۵۸۸
سر.توس گستر
۳۲۰
۶,۸۵۷
۱۴۱,۴۶۸
صنعتي بهشهر
۲۴۹
۵,۶۹۱
۲,۵۵۸,۸۶۰
سر. مسكن
۹۵
۲,۱۷۹
۳۳,۲۱۰
نوردولوله اهواز
۱۰۴
۲,۴۸۴
۸۳۷,۷۵۷
معادن روي ايران
۵۷۷
۱۴,۱۳۶
۷۸,۱۹۳
گروه صنعتي سديد
۹۱۷
۲۴,۸۳۳
۱۲,۱۶۰
گاز لوله
۱۲۱
۳,۴۱۶
۴۴,۵۰۷
نيروترانس
۵۲۵
۱۷,۰۵۱
۴۰,۴۲۹
كربن ايران
۲۸
۱,۱۷۸
۱,۰۰۰
معادن بافق
۶۷
۲,۹۵۰
۲۰,۳۰۹
ماشين الات تراكتور
۴۳
۲,۲۵۴
۲۶,۸۳۳
سر.سامان گستراصف
۴۱
۲,۲۸۴
۲۶۶,۲۷۱
سر. سپه
۱۱۴
۶,۵۳۱
۱۰۶,۲۱۰
سر. معادن وفلزات
۹۴
۶,۹۳۲
۳۳۹,۴۶۸
پتروشيمي اراك
۵۹
۴,۵۵۷
۵۲۳,۵۹۵
ايران خودروديزل
۲۴
۱,۹۸۱
۱۰,۰۱۰
شيمي داروپخش
۳۵
۳,۰۶۸
۲۷,۷۴۰
آذرآب
۷۹
۸,۱۵۲
۳,۰۵۵,۳۴۵
سر. بانك ملي
۷۹
۸,۴۸۸
۷,۵۱۰
فولادكاويان
۷۷
۸,۳۵۷
۸۹,۱۵۹
چادرملو
۲۰۳
۲۴,۷۷۹
۵۰,۸۸۲
سيمان هگمتان
۹۴
۱۵,۴۶۲
۵۸۴,۰۹۱
سايپا
۲۱۷
۴۴,۷۵۲
۱۵,۳۰۲
سيمان شاهرود
۲۰
۴,۵۵۵
۱۵,۰۱۰
مس باهنر
۴۰
۱۳,۹۹۹
۲,۵۷۹
سيمان كارون
۶
۲,۱۳۲
۸,۳۵۵
سرماآفرين
۳
۱,۱۳۴
۱۳۲,۶۴۰
حق تقدم نوردولوله اهواز
۲۷
۲۰,۶۴۷
۱۰,۲۷۶
پتروشيمي اصفهان
۲
۲,۴۴۵
۲,۴۲۷
لاستيك كرمان
۱
۲,۰۵۶
۲۵,۰۰۱,۰۱۰
كالسيمين
۹
۴۲,۰۴۱
۵۲,۳۴۵
سيمان تهران
۷-
۴,۵۱۵
۱۲۷,۶۶۵
سر. صنعت ومعدن
۵۲-
۳۳,۱۶۸
۴,۸۰۱
سيمان اردبيل
۷-
۳,۲۸۰
۱۰۰,۹۴۰
پمپ ايران
۳-
۱,۳۴۰
۲۱۰,۸۷۳
سر. توسعه صنعتي
۸-
۳,۴۹۰
۲۰,۰۹۳
ماشين سازي اراك
۱۲-
۴,۱۷۲
۹۸,۷۷۶
سر. بازنشستگي
۲۵-
۵,۴۹۱
۳۰۷,۰۳۷
بانك اقتصادنوين
۱۱-
۲,۲۵۳
۵۲,۸۱۷
سر. نفت
۳۱-
۵,۴۷۶
۸۶۳,۵۲۲
لوله وماشين سازي
۱۶-
۲,۷۸۵
۴,۶۵۹
كاشي تكسرام
۳۵-
۶,۰۳۷
۸۳۷,۰۶۶
ايران خودرو
۱۳-
۲,۱۲۱
۵۴,۵۴۵
ناب
۱۸-
۲,۸۵۳
۱۰,۱۹۶
پاكسان
۲۸-
۳,۹۳۱
۶۹,۸۷۵
الكتريك خودرو
۶۶-
۸,۵۵۸
۶۲,۵۵۶
لاستيك سهند
۱۶-
۲,۰۶۶
۲,۲۵۵
قند تربت جام
۸۵-
۱۰,۸۱۴
۵۶,۰۹۲
داروسازي سبحان
۵۵-
۶,۹۹۱
۱۴۷,۱۱۴
بانك كارآفرين
۲۸۴-
۳۵,۰۹۱
۲۳۵,۹۷۵
سيمان فارس وخوزستان
۲۲۶-
۲۴,۴۳۱
۲۳,۸۰۱
خدمات انفورماتيك
۱۱۶-
۱۱,۸۸۴
۳,۰۱۰
روز دارو
۷۷-
۷,۸۴۶
۳,۲۹۷
كنتورسازي ايران
۱۵-
۱,۳۵۴
۸,۵۵۹
فارسيت درود
۳۰-
۲,۶۸۱
۱۰,۰۱۰
روغن نباتي پارس
۷۰-
۶,۰۳۰
۸,۳۵۶
ايران گچ
۱۰۴-
۷,۱۱۵
۴,۴۸۶
حمل ونقل پتروشيمي
۸۰-
۵,۱۰۱
۵۷۸,۷۶۰
فراوري موادمعدني
۴۶۹-
۲۵,۰۴۱
۲۳,۰۷۷
سيمان بجنورد
۶۸-
۳,۴۶۵
۱۲۸,۰۰۷
سر. البرز
۱,۱۷۵-
۴۹,۶۸۳
۵۶,۸۱۲
سيمان سپاهان
۵۲-
۲,۰۵۸
۹۳,۱۱۱
سر. ملت
۷-
۲۴۱
۵,۷۳۲,۱۹۲
حق تقدم سر. توسعه صنعتي
۴۹۴-
۱۶,۲۸۹
۳۰۹,۶۹۸
زامياد

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۴۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۷۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۶۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۶۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۵۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۴۵۴
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۳۸۹

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |