سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۳۷ - Mar 16, 2004
ايران با سفر بازرسان هسته اي موافقت كرد
003804.jpg
محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي ديروز گفت كه مقام هاي ايراني به او گفته اند تعليق در سفر بازرسان اين آژانس به ايران ۸ فروردين به پايان مي رسد و بازرسان مي توانند از آن تاريخ كار خود را در ايران از سر گيرند.
به گزارش ايرنا، به نقل از خبرگزاري رويتر از واشنگتن، البرادعي كه براي سفر چهارروزه به آمريكا رفته است، گفت: مقام هاي ايراني ديروز به من اطلاع دادند كه تاريخ جديد ورود بازرسان به ايران، روز ۲۷ مارس است.
البرادعي افزود: هرچند اين تاخير مايه تاسف است اما تاريخ جديد نيز در چارچوب زماني ما براي انجام بازرسي ها در ايران مي گنجد.ساعاتي پيش از آنكه البرادعي اين خبر را اعلام كند حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت:  مشكل ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي چندان پيچيده نيست و در زمينه بازگشت بازرسان توافق خواهد شد.
درهمين حال نماينده  مالزي  در آژانس بين المللي  انرژي  اتمي  از اقدام  اخير ايران  جهت  شفاف  سازي  و همكاري  كامل  با سازمان  بين المللي  انرژي  اتمي براي  بازشدن  فصل  تازه  همكاري هاي  دوطرف  ابراز خرسندي  كرد.
به گزارش ايرنا، حسين  حنيف  با انتشار بيانيه اي  كه  يك  نسخه  از آن  ديروز براي  رسانه ها در مالزي  ارسال  شد، تاكيد كرد: جنبش  غير متعهدها از تسريع  روند همكاري ها ميان  ايران  و سازمان  بين المللي  انرژي  اتمي استقبال  كرده  و اميدوار است  كه اين  همكاري ها به  كسب  نتيجه اي  مبني  بر رفع  كامل  و سريع  مساله  توليد سلاح هاي  هسته اي  ايران  منجر شود.
وي  افزود: جنبش  غيرمتعهدها بر پاسخ  مثبت  ايران  به  درخواست  سازمان  بين المللي  انرژي  اتمي  براي  ارسال  اظهارنامه اي  مبني  بر توضيح  در مورد چگونگي  فعاليت هاي  هسته اي  اين  كشور در ماه  اكتبر سال  گذشته  به  اين  سازمان  توجه  داشته  و براين  باور است  كه  اين  اظهارنامه  تمامي بخش هاي  درخواست  شده  در توافقنامه  مربوط به  پيمان  منع  استفاده  از سلاح هاي  هسته اي  را پوشش  داده  است .
حسين  حنيف  گفت : جنبش  غير متعهدها همچنين  بر اين  نكته  واقف  است  كه  ايران به  دليل  مظنون  بودنش  در رابطه  با فعاليت هاي  مربوط به  غني سازي  و توليد هسته اي  همچنان  تحت  نظارت  سازمان  بين المللي  انرژي  اتمي قرار دارد.
وي  تاكيد كرد: جنبش  غيرمتعهدها همچنين  توليد انرژي  اتمي  از سوي  كشورهاي  عضو با انگيزه هاي  صلح  آميز را حق  آنان  مي داند.
از سوي ديگر ياسوئو فوكودا دبير و سخنگوي  ارشد دولت  ژاپن  از مصوبه  مربوط به  ايران  در شوراي  حكام  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  استقبال  كرد.
به گزارش ايرنا، فوكودا ديروز همزمان  با سفر حسن  روحاني  دبير شوراي  امنيت  ملي  به  ژاپن  در يك  همايش  خبري  ابراز اميدواري  كرد كه  ايران  مصوبه  شوراي  حكام  را جدي  قلمداد كرده  و از آن  پيروي  صادقانه  كند.
هاتسوهيسا تاكاشيما سخنگوي  وزارت  امور خارجه  ژاپن  نيز با انتشار بيانيه اي  نسبت  به  صدور مصوبه  شوراي  حكام  ابراز خشنودي  كرده  است .
به  گفته  وي ژاپن  مشكل  اتمي ايران  را مشكل  خود دانسته  و از تهران  درخواست  مي كند كه  از اين  مصوبه  جديد و مصوبه هاي  پيشين  شوراي  حكام  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  صادقانه  پيروي  كند.

افزايش ظرفيت توليد نيروگاه هاي كشور در سال جاري
وزير نيرو اعلام كرد: با اجرا و تكميل برخي طرحهاي بخش برق وزارت نيرو امسال ۲۸۰۵ مگاوات به ظرفيت نصب شده نيروگاه هاي كشور افزوده شد.
به گزارش ايرنا حبيب الله بيطرف ديروز در گفت وگو با خبرنگاران با اعلام اين مطلب افزود: از ميزان يادشده ۱۴۰۹ مگاوات مربوط به نيروگاه هاي حرارتي شامل هفت واحد گازي در كازرون، دماوند و آبادان، سه واحد در بخش بخار نيروگاه هاي سيكل تركيبي شريعتي و نيشابور و يك واحد بخش بخار ايرانشهر است.
به گفته وي، در بخش نيروگاه هاي آبي نيز در سال جاري ۱۳۹۶ مگاوات با بهره برداري از سه واحد طرح توسعه نيروگاه شهيد عباسپور، ۲ واحد مسجد سليمان، يك واحد نيروگاه كرخه و ۲ واحد آبي كوچك در شوط مغان به ظرفيت اين بخش افزوده شد.

منبع وزارت خارجه به نقل از البرادعي:
پرونده هسته اي ايران در آژانس امسال بسته مي شود
از منابع مختلف و نزديك به وزارت امور خارجه كسب اطلاع شد كه تجديدنظر در پذيرش بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي بي ارتباط با اظهارات آقاي البرادعي نيست و چرخش و تغيير لحن آژانس موجب پذيرش ايران براي سفر بازرسان در هشتم فروردين ماه آينده شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، البرادعي اعلام كرده كه تلاش مي كند امسال موضوع پرونده فعاليت هاي هسته اي ايران در آژانس بسته شود و اين مطلب با محتواي قطعنامه فاصله داشته و چنين به نظر مي رسد كه در داخل ايران مثبت تلقي شده است.
از سوي ديگر سازمان انرژي اتمي فدرال روسيه كه جايگزين وزارت انرژي اتمي اين كشور شده است، خواستار همكاري بيشتر آژانس بين المللي انرژي اتمي با جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
يك مقام عالي رتبه اين سازمان كه نام و عنوانش ذكر نشده است، ديروز اين مطلب را در گفت وگو با خبرگزاري اينترفكس و در اظهارنظر درمورد لغو ديدار بازرسان بين المللي از ايران مطرح ساخت.
به گزارش ايرنا، وي گفت: همكاري بين ايران و آژانس سرانجام بايد ثابت و منظم شده و به دور از هرگونه تاثيرات سياسي باشد.
اين مقام روس تاكيد كرد: هيجانات و احساسات سياسي در اطراف برنامه هسته اي ايران غيرسازنده است و همكاري اين كشور و آژانس بايد به صورتي شفاف و سازنده ادامه يابد.
به هرحال از اين پس ديگر هيچكس نمي تواند در بررسي اوضاع جهاني و پيش بيني اوضاع ،اقدامات و عملكرد سازمان هايي نظير القاعده را در محاسبات خود در نظر نگيرد و به آن به عنوان يكي از عوامل تعيين كننده توجه ننمايد. افزون بر آن كه امكان پيش بيني سرنوشت انتخاباتي همچون رياست جمهوري آمريكا از پيش ميسر نبوده و پيروزي بوش در هاله اي از ابهام قرار دارد؛ هرچند كه معلوم نيست سياست القاعده در اين باره چه باشد.القاعده در نگاه خود به اوضاع داخلي آمريكا تفاوتي ميان جمهوريخواهان و دمكرات ها قائل نيست، در عين حال گروهي از آنان بر اين باورند كه سياست هاي بوش درنهايت موجب خسارت بيشتر براي آمريكا شده و سقوط آن را نزديك تر مي سازد.
هرچه باشد دو نكته مسلم است: يكي تأثيرپذيري كشورهاي اروپايي از اوضاع خاورميانه به ميزان دخالت خود در امور آن و ديگري نقش القاعده به عنوان يك سازمان مؤثر در شكل گيري سياست هاي جهاني.

نظر بازرسان شوراي نگهبان راه يافتن ۲۹ نفر در مرحله اول به مجلس است
رئيس هيأت نظارت تهران بزرگ گفت: در نتيجه بررسي وضعيت شكايات حوزه  انتخابيه تهران از سوي بازرسان ويژه شوراي نگهبان ۲۹ نفر از داوطلبان تهران در مرحله اول وارد مجلس مي شوند.
احمد عظيمي زاده درباره نتيجه كار بازرسان ويژه شوراي نگهبان در بررسي وضعيت شكايات حوزه انتخابيه تهران بزرگ به ايسنا گفت: بازرسان ويژه شوراي نگهبان از تاريخ ۱۸/۱۲/۸۲ مأمور رسيدگي به وضعيت شكايات و شمارش آرا در تهران بزرگ شدند. بعد از ۶ روز بررسي و بازشماري حدود ۷۰ صندوق و تطبيق فرم هاي ۴۹ (فرم هايي كه بعد از شمارش آراء هر صندوق نتيجه شمارش در آن ثبت مي شود) هيأت نظارت و فرمانداري با تطبيق آراي شعب و آراي مناطق به اين نتيجه رسيدند كه ۲۹ نفر از داوطلبان نمايندگي در تهران حائز ۲۵ درصد آرا هستند و مي توانند در مرحله اول وارد مجلس شوند.وي افزود: اين گزارش به شوراي نگهبان منعكس شده است و ما منتظر اعلام نظر قطعي شوراي نگهبان هستيم.

تلاش آمريكا براي افزايش فشار جهاني بر ايران
وزيرخارجه آمريكا گفت: ايراني ها هم اكنون تحت استنطاق قطعنامه قوي و شديداللحن آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارند.
به گزارش ايلنا، كالين پاول، در گفت وگو با شبكه تلويزيوني فاكس نيوز آمريكا، با بيان اينكه ما در قبال ايران نگرانيم و در حال افزايش فشار جهاني گسترده اي بر ضد ايران هستيم، اظهار داشت: آژانس بين المللي انرژي اتمي با همكاري همكاران ما در اتحاديه اروپا و روسيه، مشغول فعاليت در اين باره است.

فرمانداران شهرستانهاي آذربايجان غربي:
اوضاع در بوكان، سردشت، مهاباد و پيرانشهر آرام است
فرماندار بوكان تأكيد كرد كه اوضاع در اين شهرستان آرام است و بيشتر كساني كه در حوادث اخير دستگير شده بودند، آزاد شده اند.عبدالرحمن اباذري، در گفت وگو با ايسنا، با رد شايعه كشته شدن افرادي در اين حادثه اظهار داشت كه در حوادث اخير هيچ كشته اي نداشته ايم.
فرماندار سردشت نيز با اشاره به برپايي تجمعاتي براي ابراز شادي در اين شهرستان افزود: خوشبختانه با مديريتي كارساز، هيچ مشكل خاصي در اين وقايع پيش نيامد و كشته، زخمي و يا دستگيرشده اي در اين شهرستان نداريم. ميرزايي وضعيت فعلي شهرستان سردشت را آرام و عادي توصيف كرد.
سيدمعروف صمدي فرماندار مهاباد نيز شرايط فعلي اين شهر را آرام توصيف كرد و در مورد وضعيت بازداشت شدگان خاطرنشان ساخت: افرادي كه در اين حوادث دستگير شده بودند، به تدريج آزاد مي شوند و تعدادي نيز آزاد شده اند.
صمدي تصريح كرد: هنوز معلوم نيست سه نفري كه مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند، از جانب چه كساني مصدوم شده اند.
فرماندار مهاباد با اشاره به تنها كشته اين حوادث، اعلام كرد كه وي در اثر يك تصادف عادي  جان باخته كه ربطي به وقايع اخير ندارد. محمدعلي پرتوي، فرماندار پيرانشهر نيز در گفت وگو با ايسنا در تشريح اين حادثه گفت: طي روزهاي سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته گروهي در ميدان آزادي اين شهر تجمع كرده و به شادي پرداختند.
او افزود: حدود يك ساعت بعد تعداد بسيار اندكي از اين افراد با پرتاب سنگ به طرف شيشه ساختمان نيروي انتظامي و بانك ملي خساراتي جزئي به بار آوردند. پرتوي اضافه كرد: تا ساعت ۱۲ شب اوضاع شهر به طور كلي آرام شد و تنها دو نفر از پرسنل نيروي انتظامي در اثر سنگ پراني ها به شكل جزئي مجروح شدند.

در راهروهاي مجلس
* در جلسه روز يكشنبه كه استعفاي محسن آرمين در آن مطرح شد عدم حضور بهزاد نبوي در مجلس بيش از هر چيز ديگري جلب توجه مي كرد. وي روز گذشته علت عدم حضور خود را بي اطلاعي از محل برگزاري جلسه عنوان كرد و افزود: من هم براي برگزاري جلسه به ميدان بهارستان رفتم، ولي ديدم خبري نيست.
* طرح سه فوريتي استفساريه ماده ۸ قانون انتخابات كه توسط جمعي از نمايندگان دوم خردادي در انتخابات رأي نياورده و شخصا با حمايت سهيلا جلودارزاده و عليرضا محجوب دو نماينده تهران تنظيم شده بود در مجلس رأي نياورد.
* محسن آرمين، محمود يگانلي و فاطمه حقيقت جو سه نماينده مستعفي مجلس ششم ديروز در مجلس حاضر شدند. آرمين در جمع خبرنگاران گفت: دوري از مجلس بعد از چهار سال برايم سخت بود.
* الهه كولايي و هاديزاده دو نماينده رد صلاحيت شده مجلس در جلسه ديروز از شوراي نگهبان خواستند مستندات رد صلاحيتشان را منتشر كند. لازم به ذكر است مسئولين شوراي نگهبان اعلام كرده اند در صورت درخواست كتبي نمايندگان مجلس مبني بر اعلام دلايل رد صلاحيتشان، اين كار را خواهند كرد.
* رضا طلايي نيك در تذكري آئين نامه اي خواستار در جريان قرار دادن نمايندگان مجلس از روند مذاكرات و تصميمات برنامه هاي هسته اي كشور شد. وي از هيأت رئيسه خواست در انجام وظايف خود و دعوت از مسئولين ذيربط كشور كوتاهي نكند و نمايندگان را در جلسه اي علني يا غيرعلني در جريان مسائل قرار دهد.
* حاجي بابايي نماينده همدان در نطق پيش از دستور خود ضمن تشكر از مردم به خاطر حضور در انتخابات به معلمان توصيه كرد كه دقت كنند كه حركت هاي صنفي و فرهنگي شان توسط عده اي سياسي نشود.
* علي تاجرنيا نماينده مشهد گفت در انتخابات، گروهي به پيروزي دست يافته اند كه نه كارنامه اي از گذشته و نه برنامه اي براي آينده دارند. لازم به ذكر است اكثر نمايندگان مجلس هفتم در دوره هاي قبلي حداقل يك دوره نماينده مجلس بوده اند.
* لايحه برنامه چهارم توسعه در ارديبهشت ماه سال ۸۳ در مجلس مورد بررسي قرار مي گيرد. لازم به ذكر است مجلس از امروز وارد تعطيلات نوروزي خود مي شود و جلسه آينده آن ۱۶ فروردين است.
* مجلس در آخرين جلسه خود در سال جاري تصميم گيري نهايي پيرامون برداشت بيش از ۶ ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي را كه شوراي نگهبان آن را رد كرده بود به مجمع تشخيص مصلحت نظام واگذار كرد.

گزارش هاي ضدونقيض از درگيري در مرز ايران و عراق
يك منبع آگاه در سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد از كشته شدن يك فرد با لباس سربازان ايراني در درگيري با نظاميان آمريكايي در مرز ايران و عراق خبر داد.
همچنين به گزارش خبرگزاري رويتر از بغداد سخنگوي ارتش آمريكا گفت نيروهاي اين كشور مستقر در عراق اواخر هفته در مرز ايران و عراق با افرادي كه به نظر مي رسيد مأموران مرزي ايران بودند درگير شدند. سرتيپ مارك كيميت جانشين فرماندهي عمليات هاي ارتش آمريكا در عراق در يك كنفرانس خبري گفت اين نيروها از طرف افرادي كه تصور مي شود لباس هاي شبيه به لباس مرزبانان ايراني بر تن داشتند در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقيقه صبح يكشنبه هدف تيراندازي قرار گرفتند.
درحالي كه آسوشيتدپرس از بغداد با ارسال خبري مشابه از اين درگيري خبر داده است يك منبع آگاه در وزارت كشور كه مي خواست نامش فاش نشود ضمن تكذيب اين اخبار گفت هيچ گونه درگيري در مرز ايران و عراق ميان سربازان آمريكايي و ايراني صورت نگرفته است.
تاكنون هيچ منبع داخلي درمورد اين خبر اظهار نظر رسمي به عمل نياورده است. لازم به توضيح است كه منطقه ماووت كه به ادعاي سخنگوي نظامي آمريكا اين حادثه در آن رخ داده است هم مرز با بانه كردستان ايران مي باشد و در اين محل ترددهاي غيرمجاز به اشكال گوناگون بسيار معمول است.

انتقاد خاتمي از تروريسم و اشغالگري
عبدالغني  اركيبايف  رئيس  مجلس  قرقيزستان  ديروز با سيدمحمد خاتمي رئيس  جمهور ايران ديدار و گفت  و گو كرد.
به  گزارش  دفتر امور رسانه هاي  نهاد رياست  جمهوري ،   خاتمي در اين  ديدار بر تسريع  در اجرايي  و عملي  شدن  موافقتنامه هاي  امضا شده  در ديدارهاي  روساي  جمهور دو كشور تأكيد كرد.  خاتمي  با تبيين  حضور بيگانگان  در منطقه  به  بهانه  مبارزه  باتروريسم  افزود: كشورهاي  منطقه  آسيبهاي  بسياري  از تروريسم ، اشغال  ودرگيريهاي  مختلف  متحمل  شده اند.
رئيس  جمهور اظهار اميدواري  كرد با استقرار دولت  مركزي  افغانستان  واجراي  قانون  اساسي  اين  كشور، ثبات  در افغانستان  برقرار شده  و زمينه حضور بيگانگان  از بين  برود.خاتمي  همچنين  در اين ديدار همكاري  در مبارزه  با توليد و قاچاق  مواد مخدر راضروري  دانست.  اركيبايف  رئيس  مجلس  قرقيزستان  نيز در اين  ديدار با ابلاغ  سلام  گرم عسگر آقايف  رئيس  جمهوري  كشورش  به  خاتمي ، به  تلاشهاي  انجام  شده  براي  تقويت  روابط مجالس  دو كشور و موفقيتهاي ايران  در عرصه هاي  اقتصادي  اشاره  كرد.

كوتاه از سياست ايران
بازگشت رئيس  قوه قضاييه از هند
آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضاييه ايران ديروز در پايان سفر رسمي شش روزه به هند، دهلي نو را به مقصد تهران ترك كرد.
به گزارش ايرنا رئيس قوه قضاييه در اين سفر با رئيس جمهوري، نخست وزير و رئيس ديوان عالي هند ديدار و گفت و گو كرد. هيات قضايي ايران روز جمعه با سفر به حيدرآباد مركز ايالت اندراپرادش هند، با علماي مسلمان و ايرانيان مقيم ديدار و گفت وگو كرد. اين هيات روز شنبه وارد بمبئي شد و با فرماندار ايالت ماهاراشترا در غرب هند ديدار كرد.
فشار بر پاكستان بر سر برنامه هسته اي ايران
خبرگزاري فرانسه از اعلام آمادگي پاكستان براي همكاري با آژانس بين المللي هسته اي در زمينه قاچاق مواد و تجهيزات هسته اي خبر داد.
اين خبرگزاري به نقل از سخنگوي وزارت خارجه پاكستان نوشت: ما همانگونه كه در گذشته با آژانس همكاري كرده ايم باز هم به همكاري خود ادامه خواهيم داد.
مقام پاكستاني در اظهارات خود به نام ايران اشاره نكرد اما خبرگزاري فرانسه در حاشيه اي به اين خبر نوشت اين همكاري براي جلوگيري از انتقال تجهيزات هسته اي به ايران است.
حمايت نمايندگان انگليس و روزنامه عراقي از منافقين
روزنامه المنار چاپ بغداد ديروز يك آگهي را چاپ و در آن مدعي حمايت تعدادي از نمايندگان مجالس اعيان و عوام انگليس از عناصر گروهك تروريستي منافقين در عراق شد. به گزارش ايرنا اين روزنامه نوشت: ۳۰۵ نماينده مجالس اعيان و عوام و ۷۵۰ نماينده از پارلمان هاي مناطق مختلف انگليس با صدور بيانيه اي خواهان تضمين حمايت از عناصر منافقين و تامين امنيت آنان در عراق شدند.
نمايندگان مجلس انگليس در بخشي از بيانيه خود خواهان ممانعت از اخراج عناصر گروهك منافقين از عراق شدند.روزنامه المنار پس از سقوط رژيم حاكم بر عراق همواره مواضع حمايت از گروهك نفاق اتخاذ كرده است.
بررسي تحولات كشور در جلسه جبهه دوم خرداد
رئيس شوراي هماهنگي جبهه دوم خرداد با اشاره به جلسه عصر يكشنبه دبيران اين جبهه گفت: در اين جلسه، تحولات اخير كشور مورد بحث و بررسي قرار گرفت.علي محمد حاضري در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: در اين جلسه همچنين درمورد كنگره آتي جبهه بحث و بررسي هايي صورت گرفت، اما تصميم گيري درمورد زمان برگزاري آن به زمان ديگري موكول شد.
وي اضافه كرد: براساس مصوبه جلسه يكشنبه، كنگره جبهه دوم خرداد در بهار سال آينده برگزار خواهد شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |